Proxies op tournooien

De plaats voor onderwerpen binnen Magic: the Gathering die je niet in andere fora kwijt kunt.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Proxies op tournooien

Bericht door pi »

Een hoop mensen ondersteunen het idee dat proxy tournooien Vintage de nek om gedraait hebben. De redenatie gaat dat als iemand met kopietjes mag spelen en niet hoeft te zoeken naar de echte kaarten hij ook zich minder verbonden zal voelen met zijn deck en het formaat. In eerste instantie zijn proxy tournooien altijd heel succesvol, maar uiteindelijk zorgt het dat mensen met de kaarten deze gemakkelijker weg gaan doen want ze hebben ze toch niet nodig en dat de mensen die de proxies spelen ook snel weer naar een ander formaat wisselen.

Natuurlijk gaat 1 proxy tournooitje dat niet veroorzaken en ik snap de redenatie dat het het formaat toegankelijker maakt voor spelers die anders uit de markt geprijsd worden. Ik zou adviseren om een manier te zoeken om het spelen van geen proxies aan te moedigen. Misschien af en toe een tournooi zonder proxies, kosten voor het spelen met proxies (50 cent per proxy bv), speciale extra prijzen naast je tournooi bv een prijs voor het hoogst plaatsende deck zonder proxies met een waarde < 100 in je favoriete winkel, alleen proxies mogen gebruiken op je eerste 3 proxy tournooien, etc. Ik zou ook vooral veel gespeelde kaarten als prijzen beschikbaar stellen.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Replicator
Expert
Berichten: 76
Lid geworden op: do dec 02, 2010 2:07 pm
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Re: 15 proxies legacy

Bericht door Replicator »

Hoi pi,

er zitten inderdaad twee kanten aan. De reden dat we dit nu doen is vooral omdat wij in onze groep een redelijk aantal nieuwe spelers hebben die echt niet de mogelijkheid hebben efu een legacy deck te lenen/maken en die dan in één keer een paar honderd euro zouden moeten neerleggen om mee te kunnen doen. En aangezien ze het pas een half jaar spelen is dat niet echt een optie voor hun. Dit toernooi is dus vooral om hen te laten zien wat je met magic kan als je het langer speelt en er meer in investeert. Misschien zullen na verloop van tijd mochten er meerdere toernooien komen andere regels of eisen opstellen maar voor de groep die wij kennen leeken dit de beste condities.

Dat vintage alleen aan de proxie toernooien zijn dood gegaan verwacht ik zelf niet, de mensen die er echt van houden hechten ook als anderen proxies spelen nogsteeds veel waarden aan hun kaarten. en vooral met een lager aantal toegestante proxies moet je alsnog zoeken naar de meeste kaarten, maar zijn de (naar mijn mening) belachelijk dure kaarten ook toegankelijk voor de pure hobby magicer.
kijk eens op www.tradeofwill.nl
hier kan je heel handig je have/want list bijhouden en automatisch op alfabet en kleur laten sorteren!
Ook is er een een toernooi agenda waarop je je eigen toernooien kan toevoegen en regelen wij de inschrijvingen voor je!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 15 proxies legacy

Bericht door pi »

Ajb nicknames op het forum gebruiken.

Zeer prominente vintage schrijvers schreven hierover, oa Stephen Menendian (spelling?).

Ik snap je doel en denk dat het een logische keus is in eerste instantie, ik sugereer alleen dat je ook verder moet denken en op de langere termijn het zelf bezitten van de kaarten aan moet moedigen als je mensen echt wil stimuleren legacy te blijven spelen. In het verleden dacht ik hetzelfde als jij, maar ik ben overtuigd dat proxies een grote bijdrage hebben geleverd aan het verval van vintage door wat oud-vintage spelers en huidige vintage spelers beschreven.

Ik hoop dat je er je voordeel mee kan doen, verder moet je het zelf weten.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Replicator
Expert
Berichten: 76
Lid geworden op: do dec 02, 2010 2:07 pm
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Re: 15 proxies legacy

Bericht door Replicator »

Sorry zal ik voortaan doen;)

We zullen het in ons achterhoofd houden mochten we vaker dit soort dingen gaan organiseren. het is altijd wel handig om er naar te kijken;)

groeten
Replicator
kijk eens op www.tradeofwill.nl
hier kan je heel handig je have/want list bijhouden en automatisch op alfabet en kleur laten sorteren!
Ook is er een een toernooi agenda waarop je je eigen toernooien kan toevoegen en regelen wij de inschrijvingen voor je!
Maccius
Adept
Berichten: 229
Lid geworden op: wo dec 16, 2009 1:13 pm

Re: 15 proxies legacy

Bericht door Maccius »

pi schreef:
Zeer prominente vintage schrijvers schreven hierover, oa Stephen Menendian (spelling?).

Ik snap je doel en denk dat het een logische keus is in eerste instantie, ik sugereer alleen dat je ook verder moet denken en op de langere termijn het zelf bezitten van de kaarten aan moet moedigen als je mensen echt wil stimuleren legacy te blijven spelen. In het verleden dacht ik hetzelfde als jij, maar ik ben overtuigd dat proxies een grote bijdrage hebben geleverd aan het verval van vintage door wat oud-vintage spelers en huidige vintage spelers beschreven.
Ik wil niet een discussie uitlokken of er verder op in gaan, maar dit klinkt wel een beetje als wij van wc eend.

Ik snap prima dat mensen die de dure kaarten hebben, en handelaren en semi-handelaren niet blij van proxy's worden. Er komt tenslote minder vraag naar een schaars goed ergo minder waarde en ze verliezen geld.

Maar ik denk ook dat er maar een hele kleine spelerbasis is die met decks vanaf € 1000,- of duurder spelen. En zeker dat er zo goed als niemand gaat instappen terwijl er wel een natuurlijke uitstroom is van mensen die ermee stoppen.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 15 proxies legacy

Bericht door pi »

Het forum waar ik de originele discussie vond is down, maar ik heb wat artikelen er over weten terug te vinden:
http://www.starcitygames.com/magic/vint ... ntage.html
http://www.starcitygames.com/magic/misc ... dance.html

Je zou kunnen beargumenteren dat Ben Bleiweiss er inderdaad zelf gewin bij heeft als alle Vintage tournooien proxyloos zijn gezien zijn werkgever (hoewel dat alleen in mijn ogen zijn argumenten niet minder valide maakt). Stephen Menendian aan de andere kant is een zeer prominente Vintage speler die alleen maar meer spelers in zijn formaat wil hebben. Wizards heeft hem op een gegeven moment zelfs uitgenodigd om naar hun kantoor te komen om over de toekomst van Vintage te praten.

Niemand beargumenteert dat er een enorme spelerbasis is voor Vintage en in mindere mate Legacy, mijn argument is dat het toestaan van proxies alleen op korte termijn voor een boost zorgt, maar dat het je op lange termijn tegenwerkt omdat je dan ook die kleine spelerbasis die wel zulke dure decks wil en kan spelen weg duwt. Het is in bovengenoemde artikelen een stuk beter uitgelegd dan dat ik het kan.

Overigens, met Standard decks die al in de buurt van €500 komen in sommige gevallen, is €1000 voor een deck wat je kunt blijven spelen in plaats van dat het zeker binnen 2 jaar roteert niet eens zo heel gek (om maar niet de spreken van de halvering in waarde van dat Standard deck). Dat de spelerbasis klein is ben ik met je eens, maar ik heb wel het gevoel dat ik hem waarschijnlijk iets groter schat dan jij. Laten we het in ieder geval op Legacy houden in plaats van Vintage, waar de decks niet beginnen op €1000. Zeker is het niet heel makkelijk onder de €1000 te blijven als je 3 kleuren wilt spelen zoals in een Delver deck (waar je ook nog eens de Force of Wills er bij krijgt), maar voor een 2 kleuren deck als Maverick of een (voornamelijk) 1 kleur deck als Goblins of Elves blijf je daar wel in de buurt of er onder. Als je een beetje zoekt kun je waarschijnlijk zelfs een competitief budget deck samenstellen voor rond de €500, zeker als de staat van je kaarten je niet veel uit maakt. Natuurlijk ben je beperkt in je keuze, maar dat geldt ook voor een formaat als Standard waar de meeste spelers ook niet alle kaarten hebben voor meerdere decks en die bij moeten ruilen of kopen als ze van deck willen wisselen.

Voor de duidelijkheid, ik heb absoluut niks tegen Legacy te proberen te stimuleren. Als ik dan toch competitief zou spelen dan zou ik waarschijnlijk voor Legacy gaan (Vintage is ook buiten mijn bereik) en ik snap helemaal de aandrang dat formaat toegankelijk te maken voor beginnende spelers. Het eerst introduceren met proxies vind ik op zich ook geen slecht idee, daar zou ik misschien zelf ook voor kiezen. Ik ben alleen overtuigd dat je het spelen met proxies niet vol moet blijven houden omdat het op langere termijn zo'n formaat tegen werkt.

Niks mis met discussie, lok die ook gerust uit, maar, ik heb dit even afgesplitst omdat het toch wel een beetje off-topic was bij de aankondiging van het evenement.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie