Kaarten bewaren

De plaats voor onderwerpen binnen Magic: the Gathering die je niet in andere fora kwijt kunt.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
HarryL
Expert
Berichten: 69
Lid geworden op: ma aug 12, 2013 6:00 pm

Kaarten bewaren

Bericht door HarryL »

Hoe bewaren jullie je kaarten?
Ik heb zelf een paar deckboxen, een schoenendoos een map en een bak van ontbijtkoek.
Eigenlijk ben ik naar iets van een kunststof bak ofzo opzoek.
Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Kaarten bewaren

Bericht door Donnie Darko »

Iets zwaarder materiaal wat ik tot kortgeleden gebruikte, is wijnkistjes, de kaarten passen daar overdwars mooi in, en vaak hebben de kistjes ook nog een deksel om af te sluiten.
Ik heb nu andere houten kisten om mijn verzameling in op te slaan, maar die heeft mijn broer (houtbewerker) zelf gemaakt. Wel gebruik ik fat pack-doosjes om mijn deck mee te nemen.
Work is the curse of the drinking class
HarryL
Expert
Berichten: 69
Lid geworden op: ma aug 12, 2013 6:00 pm

Re: Kaarten bewaren

Bericht door HarryL »

Oh! Da's wel een goeie!
Heb je een foto van wat je broer heeft gemaakt?
Ben ik wel benieuwd naar!
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Kaarten bewaren

Bericht door Jibz »

Ik heb niet heel veel decks, dus deze neem ik meestal gewoon in deckboxen apart mee, voor degenen waarvan ik de deckboxen mis heb ik een doos die oorspronkelijk bij mijn woordenboek hoorde, waar ze ook goed in passen.
Mijn overige kaarten hebben geen definitieve bergplaats (met alle gevolgen van dien).
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kaarten bewaren

Bericht door pi »

Dit was het 6 jaar geleden. Die witte dozen en de kast waarvan de lades op de foto's staan gebruik ik nog steeds. Ook de meeste van de mappen zijn nog steeds in gebruik. Wel heb ik ondertussen zeker 2x zoveel kaarten.

De commons zijn langzaam van kast naar witte 800-kaart dozen aan het verplaatsen terwijl ik playsetjes er uit filter en de rest in een grote doos stop voor eventuele latere verkoop. Omdat ik de meest mooie kopietjes wil bewaren duurt het uitzoeken vrij lang. Alles vanaf Ravnica zit daarnaast in boosterdozen klaar om naar de witte dozen overgeheveld te worden wanneer ik met het uitzoeken van de kaarten vanaf oud naar nieuw bij Ravnica aan kom (ik heb net Mercadian Masquees gedaan, dus ik moet nog even). Ruilbare uncommons zitten in 4 1600-kaart dozen, ruilbare mythics, rares en duurdere uncommons of commons zitten in ruilmappen. Playsetjes van mythics, rares en uncommons zitten allemaal al in de witte dozen, op de aller duursten na, die in een map zitten. Verder ligt er nog vrij veel los op mijn bureau en de tafel in mijn werkkamer.

Een kast in mijn werkkemer is precies zo'n witte 800-kaart doos diep en mijn doel is om uiteindelijk de opslag in die kast te gaan regelen. Als het uitzoeken klaar is zal ik hier mee beginnen. Ik ben nog op zoek naar een goede manier om de aller duurste kaarten op te slaan, ik ben namelijk een beetje bang voor "binder imprints": dat is wanneer de metalen stangen van je map indrukken achterlaten op de kaarten (gebruik voor Magic kaarten altijd een D-ring binder of eentje zonder metalen stangen!). Mogelijk dat die uiteindelijk ook in zo'n witte doos gaan, maar voor nu doe ik er gewoon erg voorzichtig mee.

Helaas zijn er geen erg goede opberg systemen voor veel Magic kaarten en moet je dan al snel iets laten maken. Ik ben wel eens bij Cardexchange binnen geweest, die hadden allemaal kasten met kleine dunne lades die precies een kaart met hoesje breed waren. Erg netjes en iets wat ik ook graag zou willen, maar waarschijnlijk is dat duur. Nedermagic aan de andere kant werkt volgens het stapel principe met grote stellages langs de muren van een huiskamer. Erg chaotisch in mijn ogen en niet bevorderlijk voor de staat van kaarten.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Maccius
Adept
Berichten: 229
Lid geworden op: wo dec 16, 2009 1:13 pm

Re: Kaarten bewaren

Bericht door Maccius »

Dat systeem van die witte dozen van PI is nog veel uitgebreider. Ik heb deze een paar jaar terug (voornamelijk in amerika) gevonden. Zag ze later ook ergens een keer in NL. Ze hebben naast die 800 dozen ook 1600 dozen en nog andere als ik het goed heb. daarnaast bestaan er grotere dozen (ongeveer verhuisdozen) waarin je een stuk of 16 van die 800 kaart dozen in kan schuifen. Als de die dan weer stapeld. Dan denk ik dat je een aardig systeem kan hebben. In het ergste geval moet je nog een regaal bouwen voor die grote dozen en die met klitteband of iets in de stelling zetten zodat ze niet verplaatsten.
HarryL
Expert
Berichten: 69
Lid geworden op: ma aug 12, 2013 6:00 pm

Re: Kaarten bewaren

Bericht door HarryL »

Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Kaarten bewaren

Bericht door Donnie Darko »

Dit is 1 van de bakken die mijn brier heeft gemaakt:
http://oi39.tinypic.com/b4gok7.jpg
Work is the curse of the drinking class
Maccius
Adept
Berichten: 229
Lid geworden op: wo dec 16, 2009 1:13 pm

Re: Kaarten bewaren

Bericht door Maccius »

Ja Harry die bedoelde ik. Ik kan de overboxen niet echt meer vinden, maar hier meer van dat spul.

http://www.trollandtoad.com/Game%20Supp ... 81p2n.html

En deze bij de onderste foto.

http://www.gatheringmagic.com/collectio ... our-cards/
HarryL
Expert
Berichten: 69
Lid geworden op: ma aug 12, 2013 6:00 pm

Re: Kaarten bewaren

Bericht door HarryL »

Ah nice :) misschien dat ik daar maar een paar bakken van moet bestellen. Zo'n kastje is opzich zelf wel te maken.

@Pi, jij hebt aardig wat kaarten zeg :|
@Donnie Darko, Dat ziet er wel netjes uit! Ook handig qua indeling :)

Zelf ga heb ik nog een paar mappen van Pokemon op de kop kunnen tikken, daar kunnen 10 x 18 kaarten in.
Daar ga ik weer wat rare's en uncommons in doen.
De rest ga ik een aantal van die dozen voor bestellen.

Heb nu zo'n 5000 kaarten, da's wel leuk voor een (opnieuw) beginner toch?
Plaats reactie