Pauper Deck

De plaats voor onderwerpen binnen Magic: the Gathering die je niet in andere fora kwijt kunt.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
HarryL
Expert
Berichten: 69
Lid geworden op: ma aug 12, 2013 6:00 pm

Pauper Deck

Bericht door HarryL »

Wie oh Wie speelt hier Pauper Deck?
Ik heb gisteren voor het eerst van deze variant gehoord, lijkt me wel leuk om dit te gaan spelen.
Speelt iemand van jullie dit en wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Pauper Deck

Bericht door pi »

Dit is meer algemeen, dus ik verplaats het zo even.

Ik speel wel all common, hetgeen er erg in de buurt zit. Wat is volgens jou precies pauper? (de meningen verschillen nog wel eens).

In all common heb ik 3 decks, een zwart/rood deck dat creaturers sacrificed voor leuke effecten (http://magicforums.nl/viewtopic.php?f=29&t=2011), een blauw High Tide deck (http://magicforums.nl/viewtopic.php?f=29&t=2896 -> het tweede deck in het artikel) en een blauw/zwart deckje dat card advantage probeert te halen door kaarten te bouncen (de slechtste van de 3). ook heb ik een EDH deck met een uncommon generaal en verder alleen commons van voordat ik begon te spelen (wat inhoud tot Weatherlight). Ik vind het altijd wel lachen om mensen met commons te verslaan terwijl zij gewone decks spelen. Het combo deck heeft nog nooit verloren (maar het heeft ook nog nooit tegen een echt serieus deck gespeeld), terwijl het sacrifice deck het ook lang niet slecht doet (ik werd ooit 2e op een all common tournooi er mee waaraan 20 man mee deed).

All common is voor mij: alles wat ooit als common gedrukt is mag gespeeld worden, basic landjes ook, al het andere niet.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
HarryL
Expert
Berichten: 69
Lid geworden op: ma aug 12, 2013 6:00 pm

Re: Pauper Deck

Bericht door HarryL »

Ik zal jou decks eens gaan bekijken.
Wat ik begreep, dat je inderdaad een deck "moet" maken met alleen maar common kaarten en verder niks anders.
Gezien ik redelijk wat common kaarten heb lijkt mij het leuk om hier een deck van te gaan maken van ca. 60 kaarten en vervolgens kijken hoe dit uitpakt.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Pauper Deck

Bericht door pi »

Maar hoe tellen kaarten die ook ooit als uncommon of rare gedrukt zijn (bv Counterspell)? Tel je de rarity zoals Gatherer die aangeeft, of tel je de echte rarity, zoals ze in boosterpacks zaten? (Voor een aantal oude sets is er daarin een verschil, Maze of Ith bijvoorbeeld is een common volgens hoe de kaart in packs zat en volgens de check en spoiler lists, maar volgens Gatherer was het een uncommon in The Dark en zelfs een Mythic in FTV: Realms).
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
HarryL
Expert
Berichten: 69
Lid geworden op: ma aug 12, 2013 6:00 pm

Re: Pauper Deck

Bericht door HarryL »

Da's een hele goeie Pi, wat zou jij adviseren om te doen?
Mijn gevoel zegt, Gatherer aanhouden.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Pauper Deck

Bericht door pi »

Ik ga voor all common, waarin alles wat ooit een common was telt (en dan kun je nog over Unglued en Unhinged discussieren, maar die laat ik er uit ookal zou framed! het combo deck nog sterker maken). Ik weet dat Gatherer niet klopt, dus die gebruik ik niet, ik haal de check en spoiler lists er bij om te bewijzen dat een kaart common was. Bedenk wel trouwens dat dit alleen uit gaat maken wanneer mensen met kaarten spelen die voor Mirage (1996) gedrukt zijn en voor maar enkele kaarten. De belangrijkste probleemgevallen zijn de eerder genoemde Maze, Strip Mine en Mishra's Factory. Dat een kaart ook op andere rarities gedrukt is gebeurt overigens wel vaker, dit zijn degenen waar er echt discussie mogelijk is over wat nou de rarity was.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
HarryL
Expert
Berichten: 69
Lid geworden op: ma aug 12, 2013 6:00 pm

Re: Pauper Deck

Bericht door HarryL »

Okee, duidelijk verhaal.
Ik zal eens kijken wat ik allemaal aan commons heb.
Wat is een goede deckgrootte om mee te beginnen? 60 kaarten?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Pauper Deck

Bericht door pi »

Mikken op het minimum dat een formaat toestaat is altijd een goed idee. De kans op goede kaarten vaker pakken vergroten werkt gewoonlijk in je voordeel. Soms, heel soms, is een 61ste kaart te verdedigen, maar, daar moet dan een goede reden voor zijn.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
HarryL
Expert
Berichten: 69
Lid geworden op: ma aug 12, 2013 6:00 pm

Re: Pauper Deck

Bericht door HarryL »

Top, dan ga ik daar mee beginnen!
Zodra ik een basis heb, zal ik hem hier plaatsen.
Plaats reactie