Nieuw in de wereld van Magic

De plaats voor onderwerpen binnen Magic: the Gathering die je niet in andere fora kwijt kunt.

Moderator: Admins & Moderators

Cyronus
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: di mar 18, 2014 12:44 pm

Nieuw in de wereld van Magic

Bericht door Cyronus »

Hallo,

Ik ben een nieuw geïnteresseerde voor Magic.
Voorheen wel eens van gehoord en me afgevraagd wat het was, maar eigenlijk sinds dat ik Hearthstone speel, is mijn interesse voor Magic gegroeid.
Hearthstone is niet in verhouding met Magic en ik weet dat Magic stukken uitgebreider zal zijn, vandaar ook mijn interesse.

Nu weet ik alleen niet zo goed waar ik moet beginnen.
Via kennissen heb ik een setje Magic : The Gathering Portal Second Age gekregen, maar ik weet niet of dit setje nog compleet is.
Ook zit hier geen learn 2 play insert bij, maar ik ben ervan overtuigd dat het echte spelen na verloop van tijd wel zal komen.

Wel ben ik benieuwd of er een goede beginner set te krijgen is en waar ik deze dan het beste kan bestellen.
Ik ben op zoek naar een echte "noob" starter set, waarin spelenderwijs een opzet wordt gemaakt om het spel op de juiste manier te ervaren en te leren.
Dus bij deze, is er zo'n totaalpakketje te krijgen en waar?

Het zou zonde zijn om veel geld voor een grote set neer te leggen om erachter te komen dat het me misschien toch niet bevalt, dus denk hierbij aan een budget van hooguit 20 euro.
Ik ben erg benieuwd naar jullie opties en aanbevelingen.


Greetz!
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Nieuw in de wereld van Magic

Bericht door The Quizmaster »

Hey,

Hearthstone is inderdaad erg beperkt als je het vergelijkt met Magic. Er zijn niet echt beginnerssets te koop, waar je stapsgewijs leert spelen. Wat je zou kunnen doen, is nog even wachten met het overstappen naar Magic op papier, en eerst Duels of the Planeswalkers downloaden (http://store.steampowered.com/app/213850/ , ook voor Android. iOS weet ik niet). Dit spel is wel echt op beginners gericht, dus zo kan je tegen een lage instapprijs (€9,99) de basics onder de knie krijgen om de overstap te maken naar papieren Magic, op het moment dat je er achter komt dat het goed bevalt.
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuw in de wereld van Magic

Bericht door pi »

Hoi,

welkom!

Het beste leer je het spel van een andere speler. Als je het jezelf leert dan heb je een hele goede kans dingen fout aan te leren. Als je het jezelf leert zou ik eerst de digitale versie uitproberen: Duels of the Planeswalkers, die valt binnen je budget en geeft je een vrij goede introductie op het spel (ookal is het wat gesimplificeert). Voor het leren van een andere speler: waar kom je vandaan?

Succes!

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Cyronus
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: di mar 18, 2014 12:44 pm

Re: Nieuw in de wereld van Magic

Bericht door Cyronus »

Heya,

Thnx voor de reacties. Ik zat inderdaad zelf al wel even naar de digitale versie te kijken.
Is dat wel vergelijkbaar met de papieren versie dan? Is daar een goede learn 2 play curve in te ervaren, zodat je ook een daadwerkelijk indruk krijgt over de papieren versie?

Ik zag bijvoorbeeld ook dat door sommigen de "Magic: the Gathering: Deckbuilder`s Toolkit - Magic 2014" geadviseerd wordt voor beginners.
Wat kan ik me bij dat pakket voorstellen? Die is volgens mij iets duurder dan 20 euro ( 26 geloof ik ), maar daar zit wel een soort van "learn to play" bij.

Btw, Pi, gezien jij in Amsterdam woont, wordt dat erg ver rijden.

Greetz
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuw in de wereld van Magic

Bericht door pi »

De belangrijkste vraag: waar kom je vandaan? Een speler die het uit kan leggen wint het van elk alternatief in mijn ogen. Je bent gerust een keer welkom bij mij in Amsterdam.

De digitale versie lijkt sterk op de papieren versie en heeft 1 voordeel ten opzichte van een speler die het je uitlegt. Als je in het digitale spel iets fout probeert te doen lukt dat niet en wordt je gedwongen het goed te doen, daarintegen zal een speler je er op moeten wijzen dat je het fout gedaan hebt, zal het eventueel teruggedraait moeten worden en zo en zal dit waarschijnlijk negatiever aanvoelen. Aan de andere kant kan een speler allemaal dingen toelichten die niet in DotP zitten, krijg je daarmee de ervaring van de interactie mee (bv bluffen en andere manieren van taktisch spelen) en vind je meteen iemand om in de toekomst ook mee te spelen. Je zult er ook zelf geen uitgave voor hoeven te doen. Ik heb zelf nooit met DotP gespeeld, maar het voorgaande is wat ik begrijp van anderen.

De toolkit is inderdaad gericht op beginners, maar meer voor als je al weet hoe te spelen en wilt beginnen met de kaarten verzamelen.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Cyronus
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: di mar 18, 2014 12:44 pm

Re: Nieuw in de wereld van Magic

Bericht door Cyronus »

Ik had mijn vorige post al aangepast.
Amsterdam ligt voor mij buiten bereik, maar het aanbod waardeer ik.

Ik zal eerst eens verder kijken voor wat tipc, tricks en eventueel handleidingen en dan eens kijken wat ik doe.
Misschien toch maar eerst eens de digitale versie proberen dan en kijken wat ik ervan vind.
Mocht ik het beginnen te snappen eens een leuke papieren set proberen.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuw in de wereld van Magic

Bericht door pi »

Ja, maar waar woon je wel? Ik ben niet de enige hier op het forum die misschien zou willen helpen ;).
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Nieuw in de wereld van Magic

Bericht door Jibz »

Als je even een stadsnaam noemt waar je woont is het een stuk makkelijker om iemand te vinden die bij je in de buurt woont en je eventueel kan helpen.

Ik speel zelf ook wel eens DotP en het lijkt heel erg op de papieren versie, je speelt gewoon hetzelfde spel, met bestaande kaarten (wel voorgebouwde decks, dus beginnersvriendelijk), en het spel legt je vaak uit waarom je iets niet kan doen als je ergens de fout in gaat. Weet niet precies hoe de tutorial is, want ik ben pas DotP gaan spelen nadat ik al papieren magic speelde, maar ik ga er van uit dat ze het daar wel duidelijk uitleggen. Als introductie op het spel zou ik zeggen dat het prima afdoende is, maar ik ben het met pi eens dat het spel leren van een andere speler (afhankelijk van hoe goed die speler het spel kent) effectiever is.

Zelf bevind ik me doordeweeks in Leiden, en in het weekend meestal in Veenendaal.
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
-N-
Advanced
Berichten: 30
Lid geworden op: za feb 15, 2014 10:21 pm
Locatie: Castricum

Re: Nieuw in de wereld van Magic

Bericht door -N- »

Desnoods haal je de demo versie van steam, die heeft ook een tutorail inzitten, en legt je dus iig het spel uit, zonder dat het je wat kost.
Cyronus
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: di mar 18, 2014 12:44 pm

Re: Nieuw in de wereld van Magic

Bericht door Cyronus »

Ik woon omgeving Arnhem.

Waar het me eigenlijk vooral om gaat is dat ik een casual thuisgebruiker zal worden/zijn van Magic, als het me echt bevalt.
Mijn vriendin heeft ook interesse om het samen te gaan spelen, dus vandaar ook mijn vraag of er een pakket is waar je meer dan voldoende aan hebt om mee te beginnen ( en even vooruit kunt ) en dus ook samen kunt spelen.
Eventueel dus met een soort van handleiding waarin de basis uitgelegd staat als goede opzet om het te snappen.

Online versie klinkt op zich best goed en als "learn 2 play" snap ik dat ik dan ook het beste met die kan beginnen, maar de uiteindelijke bedoeling is het met de papieren versie te gaan spelen.
Ik ben ook World of Warcraft fan en sinds kort dan ook Hearthstone en het aantal uurtjes dat ik al achter de pc zit loopt al aardig op. Juist daarom iets voor de ontspanning naast het gamen op de pc! :)
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Nieuw in de wereld van Magic

Bericht door The Quizmaster »

Als je met zijn tweeën wilt spelen, kan je ook overwegen om Duel Decks aan te schaffen. Dat zijn twee min of meer gelijkwaardige decks, die specifiek zijn gemaakt om tegen elkaar te spelen. Zijn vrij simpel op zich. Zit alleen geen handleiding oid bij om je te leren spelen. Dat zal toch een horde zijn die je op een creatieve manier zal moeten overbruggen.
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Nieuw in de wereld van Magic

Bericht door Donnie Darko »

Ik heb zelf via marktplaats een keer twee starter sets (editie 1999 en 2000) voor 5 euro gekocht. Dit kan je niet meer nieuw kopen, maar op marktplaats is het bijv. vast nog wel te vinden.
Daar zit dan 2 decks in (klaar om te spelen, op de juiste volgorde) met een stap voor stap handleiding en een versimpeld regelementenboekje (editie 2000 is geloof ik met de regels in het Nederlands). Hiermee heb ik al eens iemand leren spelen, die vervolgens ook zijn eigen kaarten kocht en nu nog altijd meespeelt.

Daarnaast woon ik in Driebergen, wat wellicht beter te doen is dan Amsterdam. Dus mocht dat een optie zijn dan wil ik je best eens hier een middagje/avondje inwijden...
Work is the curse of the drinking class
Cyronus
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: di mar 18, 2014 12:44 pm

Re: Nieuw in de wereld van Magic

Bericht door Cyronus »

Ik heb inmiddels bij ons in de stad een winkel gevonden waar op de boven verdieping elke week een magic avond gehouden wordt, ook af en toe tournamenten.
Binnengelopen en met 2 gratis setjes van 30 kaarten ( later ook nog 3 setjes gehad zodat we alle kleuren hebben en kunnen leren ) het samen met mijn vriendin leren spelen.
Onderhand uiteraard goede uitleg gehad en daarna heb ik 2 intro packs ( = 60 cards + 2 boosters per pack ) gekocht waarmee we het thuis kunnen gaan spelen.
Bij vragen over kaarten kan ik nu dus ook iemand mailen als we vastlopen of er niet helemaal uitkomen.

Het spel bevalt erg goed tot zover! De intro packs maak ik pas open als we de gratis setjes een beetje onder de knie hebben.
Ik denk niet dat het bij die intro packs gaat blijven. 8)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuw in de wereld van Magic

Bericht door pi »

Klinkt goed, veel succes!
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Cyronus
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: di mar 18, 2014 12:44 pm

Re: Nieuw in de wereld van Magic

Bericht door Cyronus »

Thnx.

Wat zijn trouwens goede en niet al te dure deck boxen?
En welke sleeves heb ik nodig als ik ze dubbel wil sleeven?
Plaats reactie