Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

De plaats voor onderwerpen binnen Magic: the Gathering die je niet in andere fora kwijt kunt.

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

Bericht door pi »

Er waren nog 2 afmeldingen, dus de eerste paar uur speelden Donnie Darko en ik 1 op 1 potjes, daarna kwamen Jibz en zijn vriend opdagen en konden we overgaan op multiplayer, uiteindelijk zelfs met zijn 5-en toen een een haastig opgetrommelde vriend van me ook mee kwam doen. Ik heb me goed vermaakt.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

Bericht door Jibz »

Yep. Leuke potjes kunnen doen, zoals altijd zeker voor herhaling vatbaar wat mij betreft :)
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

Bericht door pi »

Ik moet wel echt eens een keer een manier vinden om het Sun Quan, Lord of Wu deck te veranderen zodat het niet op de Time Warps wint. In weze zitten ze er in als soort van Relentless Assault, maar ze zijn veel frustrerender voor de tegenstanders. Gelukkig kwam dit potje zo uit dat er al 2 dood waren en het er hoe dan ook toch al als een snel einde uit zag, of ik nou won of de ander. Ik kan me voorstellen dat die vriend van je het een vervelende verassing vond omdat die mij waarschijnlijk als ogenschijnlijk zwakste overliet in de aanname me dan snel dood te kunnen krijgen. Hoe hebben jullie dit ervaren?

Het punt met alle mogelijke oplossingen die ik tot nu toe bedacht heb is dat het deck een stuk zwakker wordt. Een 'sea horseys' thema deck trekt me nog wel een beetje, maar dan ga ik er gewoon van uit dat het deck niet zo sterk zal zijn (of er moet meer Merfolk synergie zijn dna ik verwacht).
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

Bericht door Jibz »

Ik begrijp je punt. Ik ben er zelf alleen een beetje de verkeerde persoon om er een duidelijk antwoord op te geven, omdat het historische thema me ervan weerhoudt om iets aan de P3K set echt te gaan haten... :P Ik vind het erg jammer dat ze Horsemanship niet door hebben gevoerd (alhoewel het dan wel erg gecompliceerd zou worden, als je kijkt naar hoe bepalend flying nog kan zijn voor de uitkomst van games, en daar heb je dan ook nog reach voor). Op het moment vind ik het gebruik van horsemanship een beetje overkomen als een exploit... Basically zegt Quan hier "Je mag me wel blocken, maar dan moet je net de goede ability hebben", wat op zich allright is, behalve dat die ability alleen in zijn set voorkomt. Als erop had gestaan "Creatures you control are unblockable" had het niet veel gescheeld, maar dan had hij in zekere zin nog verantwoordelijkheid genomen voor het feit dat ie alles in een keer unblockable maakt. Is een beetje een gevoelsmatig argument, in effect schelen die 2 abilities (unblockable en horsemanship) niet veel, maar horsemanship klinkt gewoon een beetje alsof hij wel unblockable wil zijn, maar dat niet toe wil geven (natuurlijk is de set niet met die gedachte gemaakt, omdat ze toen mogelijk nog niet zagen aankomen dat ze het niet gingen uitwerken).

Ik heb er zelf niet zo'n last van. Bij dit soort Multiplayer potjes gaat het me meer om het potje zelf dan de uitkomst (Meestal worden dit soort potjes wel beslist door een combo of een andere instant-win conditie). Ik kan me ook voorstellen dat Bas er minder over te spreken was, maar hij kon er verder ook wel om lachen achteraf. Persoonlijk vond ik het wel mooi om te zien hoe zijn deck op die manier getoppled werd, omdat zijn deck er best wel op gebouwd is dat je het eigenlijk eruit moet rushen of inderdaad op het eind met een combo instantly winnen, omdat hij best wel snel up rampt als ie eenmaal van start gaat, en dan kom je eigenlijk alleen met mass exile nog van hem af (of dus een instant win). Beetje een turtle-strat. Met mn Reaper King en Ghave decks kan ik hem redelijk 1 op 1 hebben, omdat ik dan gewoon volledig op hem kan focussen, maar als hij bij mn broer thuis meespeelt in een multiplayer potje staat de rest eigenlijk een beetje voor de keuze: Rush Bas eruit of laat Bas winnen (alle EDH decks moeten natuurlijk wel een beetje opbouwen, maar als zijn deck eenmaal is opgebouwd is het gewoon een stuk sterker dan de rest), en beide situaties zijn leveren niet echt potjes op die voor zoveel mogelijk partijen leuk zijn. In dat opzicht staat hij een beetje voor een vergelijkbaar dilemma als jij: Hij kan zn deck proberen meer in line te brengen met de decks die bij mn broer thuis gespeeld worden, maar dan moet hij ook in de kracht van zn deck gaan snijden.

TLDR: Ik heb er zelf niet zo erg last van, als ik me in de loop van het potje vermaak, maak ik me minder druk om een instant win die het uiteindelijk beëindigt, maar het zou zeker gaan irriteren als het vaak op dezelfde manier voorkomt.
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

Bericht door pi »

Afbeelding

Wat mij betreft is Sun Quan niet te goed als ze dit op uncommon drukken, ik krijg op Sun Quan ook niet vaak commentaar, het is meer het nemen van een aantal extra beurten na elkaar wat mensen meestal niet zo waarderen. Het interessante is dat er maar 3 zulke kaarten in het deck zitten en de enige manieren om ze terug te halen removen de Warps of zichzelf zodat een oneindige loop niet mogelijk is. Toch komt het door lange potjes vaak voor dat meerdere beurten achter elkaar leiden tot een win.

Mijn decks doen vaak hetzelfde als Bas zijn decks, wat meer mass removal zou waarschijnlijk een goed idee zijn van jullie kant, mijn gevoel was dat hij regelmatig 'overextend' en je hem daar gemakkelijk mee kan pakken. Dat is wanneer hij (bijna) zijn hele hand leegspeeld, als je hem dan kan pakken heeft hij weinig over. Mijn Mayael deck is in weze gebouwd rond dat principe: gooi iets op dat voor anderen te sterk is om met 1 kaart te stoppen, wacht tot ze er meerdere hebben liggen en speel mass removal, herhalen naar wens tot zij niks meer hebben en dan meer neergooien, waarbij Mayael helpt mijn hand vol te houden. Helaas heeft Sun Quan niet veel van zulke kaarten, het Lyzolda deck iets meer, maar in dat potje was het minder nodig.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

Bericht door Jibz »

Zoals ik al zei, mijn bezwaar tegen Sun Quan was meer gevoelsmatig dan echt in de praktijk relevant, vooral met de powercreep van tegenwoordig. To be fair, de Archetype houdt je nog wel open voor kaarten als eaten by spiders en reach. Maar dat is iets kleins, ik ben het met je eens dat ie bullshit is als uncommon.

Ik kan inderdaad zowel in mn Oloro als mn Ghave deck sws wat meer Mass Removal gebruiken, maar daar gaat vaak ook al snel een flink bedrag in zitten... Bovendien hou ik er persoonlijk iets minder van om mn deck helemaal te stacken met Mass Removal, een paar erin om uit een sticky situation te komen zijn wel nodig, maar een potje waarin om de 3 beurten het veld gecleared wordt (basically wat je krijgt als je met een groep van 6 of meer gaat spelen), wordt mij ook vaak al een beetje saai. Dan krijg je namelijk ook al snel een passieve speelstijl omdat niemand eigenlijk veel op wil gooien omdat iedereen weet dat de volgende wave mass removal er alweer aankomt. Natuurlijk vertaalt dat zich niet direct in de situatie waar ik me in bevind als ik de enige ben die veel mass removal heeft, maar toch... Maar ik ben het met je eens dat een extra mass removal in beide decks niet verkeerd zou zijn. Punt bij Bas zn deck is dat hij ook vrij veel graveyard return erin heeft zitten (als Loaming Shaman, twilight shepherd en saffi eriksdotter), dus je zou bij hem ook al bijna op de Mass Exile over moeten gaan, iets als Final Judgment. Maar natuurlijk, als hij nog niet is opgebouwd kan mass removal het net zo goed doen, met name met iets erbij dat zn graf exilet.
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

Bericht door pi »

(Ik vind het eigenlijk wel een redelijk effect voor Uncommon: 6 mana is best wel veel).

Er is een verschil tussen wat meer mass removal en stacken met mass removal he ;). Liefst vind je kaarten die behoorlijk werken met wat de rest van je deck wil doen. Oloro vind het bijvoorbeeld waarschijnlijk wat minder erg om een hoeveelheid leven te betalen voor Hellfire (omdat het kan) of Toxic Deluge (die werkelijk goed is) en Merciless Eviction is denk ik best speelbaar als exile effect. Hour of Reckoning of Death Match werken best goed met Ghave (ben eigenlijk wel trots op de Match interactie, lol). Af en toe graveyards aan kunnen vallen is sowieso geen slecht idee, waarom niet een Honor the Fallen of Nezumi Graverobber overwegen voor Oloro en Night Soil of Primal Command voor Ghave? Dit is natuurlijk niet wetend hoe je decks precies gebouwd zijn, maar voor vrijwel elke taktiek is er wel een kaart te vinden die en biedt wat je zoekt en handig met je deck werkt.

Persoonlijk pak ik mensen het liefst met Hallowed Burial of Terminus als ik zeker wil weten ergens vanaf te komen en heb ik het liefst Rout als 'panic button' in handen.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

Bericht door Jibz »

Meh, ik weet niet, als je hem vergelijkt met vergelijkbare kaarten als Levitation.... De powercreep is wat mij betreft nog steeds strong in this one.

Een aantal kaarten die je noemt heb ik er ook al in zitten, zoals de Deluge en de Hour of Reckoning en beide decks kennen ook wel manieren om graveyards leeg te halen (Oloro kent iig een Nihil Spellbomb en Ghave runt dingen als Necrogenesis en Scavenging Ooze). De graverobber is trouwens wel een goede suggestie voor Oloro, zit daar wel vaak met een groot graveyard waar ik niet veel mee te doen weet. Plus een aantal kaarten om langs grote legers creatures te komen op andere manieren (dingen als Crawlspace en reverse the sands kunnen ook prima in mijn voordeel werken op zo'n punt). Ghave heeft per definitie minder last van veel grote beesten, zo lang ze maar geen trample hebben. De Match vind ik ook wel leuk inderdaad, doet me wat denken aan de attrition die er al in zit, maar dan gratis (om te triggeren), en met minder firepower. De eviction overwoog ik wel al voor Oloro.

Het is niet dat ik het er niet in heb zitten, veel van de meest obvious mass removals (waarvan de meeste ook bij de precons geleverd werden) heb ik er wel in zitten, of dat ik niet weet welke ik toe zou kunnen voegen. Ik weet niet hoeveel verschil het gaat maken voor mijn beleving van het spel als ik het zou doen, en de meeste mass removals zijn niet al te goedkoop (voor mijn doen).
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

Bericht door pi »

Dat is geen vergelijkbare kaart, Levitation is nooit de moeite van het spelen waard geweest. Zie Student of Elements, Galerider Sliver of Wonder bijvoorbeeld. Wonder ligt kwa power level echt veel hoger en was dan ook een veel gespeelde kaart in Standard waarin vanwege Treshold en Madness een extra kaart discarden meestal geen extra punt was. Ik zie de Archetype eerder in de buurt van de Student zitten kwa power level.

Heb je al een Bojuka Bog in beide zitten? Shred Memory? Eventueel kun je ook Phyrexian Furnace of Scrabbling Claws overwegen. Heb je al gekeken naar de mogelijkheid om zijn graveyard tegen hem te gebruiken? Beacon of Unrest of Puppeteer Clique bijvoorbeeld (naast natuurlijk de al genoemde Graverobber).

Kaarten als Crawlspace en Reverse the Sands stellen in mijn ogen alleen maar je ondergang uit, persoonlijk zou ik die nooit spelen. Forcefield zou ideaal zijn voor Oloro, maar ik kan je die om budget redenen niet aanraden, Righteous Aura aan de andere kant kan erg sterk zijn en zit in dezelfde categorie kwa speelbaarheid, maar kost maar zo'n 20 cent of zo. Last Laugh kan ik voor beide decks zien als potentieel speelbaar, maar dat hangt dan wel sterk van het deck af. Voor Oloro zou ik sowieso gewoon eens gaan zoeken op Gatherer of Manabase of zo naar kaarten die je levens laten betalen voor dingen, terwijl voor Ghave dingen die triggeren als creatures in het spel komen of het spel verlaten al snel best leuk zijn. Retribution of the Meek is trouwens een leuke mass removal als je met grote creatures zit.

Het is natuurlijk jouw keuze voor wat je met je deck doet, maar ik zou budget niet gebruiken om je keuze te beinvloeden want er zijn zat goedkope opties, veel van de genoemde kaarten zijn te krijgen voor minder dan 50 cent.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
BluejackBerrie
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: wo mei 21, 2014 10:57 pm

Re: Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

Bericht door BluejackBerrie »

Hallo.

Sorry dat ik zomaar dit topic kom binnenvallen.
Maar ik zou graag magic willen leren spelen en verzamelen. Alleen ik ken geen mensen die het spelen of mij het kunnen leren.
Ik zal mij trouwens even voorstellen. Ik ben Berrie 24 jaar en ik woon in Ermelo.

Zelf heb nog geen kaarten of echt een goed beeld van het spel. Maar ben me aan het verdiepen door veel te lezen en heb de game magic the gathering planewalkers op me telefoon staan.

Nogmaals sorry ik een beetje voorbarig en lomp kom binnen vallen
Plaats reactie