Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

De plaats voor onderwerpen binnen Magic: the Gathering die je niet in andere fora kwijt kunt.

Moderator: Admins & Moderators

BruijnJ
Advanced
Berichten: 13
Lid geworden op: di apr 08, 2014 7:29 pm

Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

Bericht door BruijnJ »

Goedenavond allen!

Zal mij even voorstellen. De naam is Jan-Willem, 32 jaar en woonachtig in Amersfoort.

Heel, maar dan ook heel lang geleden werd ik via , inmiddels oude vrienden, geintroduceerd in de wondere wereld van Magic.
Ik was er helemaal weg van maar nadat ik ben verhuisd heb ik nooit meer gespeeld. Ik praat dan zeker over 15 geleden.

Inmiddels zijn er jaren verstreken en al een lange tijd ben ik nog altijd nieuwsgierig naar het spel waar ik altijd zo weg van was.
De online versie heb ik inmiddels veel gespeeld maar voor mij blijft de charme van het kaartspel aantrekkelijker.

Je kan het moeilijk in je eentje spelen dus ik zou het opzich leuk vinden om in contact te komen met mensen die het leuk vinden om eens wat informatie uit te wisselen en wellicht om eens te spelen tegen elkaar.
Misschien worden er dagen georganiseerd of toernooien waar ik eens kan kijken.

Hoop via deze weg weer in aanraking te komen het Magic!

Alvast bedankt voor je reactie :-).

Groet,
JanWillem
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

Bericht door Jibz »

Hoi Jan-Willem. Welkom op het forum.

Leuk dat je Magic weer eens wil proberen. Veel van de forumleden wonen vrij ver uit elkaar, dus meestal als er op grote schaal iets georganiseerd wordt is dat in een periode dat veel mensen een overzienbare periode beschikbaar zijn. Onderling wordt er ook vaak wel wat geregeld tussen mensen die wat dichterbij elkaar wonen. Zelf woon ik doordeweeks in Leiden, waar ik studeer, maar de meeste weekenden ben ik bij mijn ouders in Veenendaal, wat al iets dichter bij Amersfoort ligt. Als het ons beiden eens uitkomt zou ik graag een keer langskomen om een paar potjes te spelen (ik heb in het weekend gratis treinreizen met mn OV).
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

Bericht door Donnie Darko »

Dag Jan-Willem, ik sluit mij aan bij Jibz, welkom en er valt altijd wel eens af te spreken.
Zelf woon ik in Driebergen wat voor mij op acceptabele afstand is van Amersfoort. Wat mij betreft kunnen we wel eens afspreken?

Je verteld alleen niet of je nog kaarten en/of decks hebt. Het is handig om met je eigen decks te kunnen spelen, al heeft iedereen hier wel meerdere decks om mee te spelen.
Wat heb je online gespeeld? Magic Online (waar je betaald voor je kaarten), of Duels of the Planeswalkers (een game met preconstructed decks die je licht aan kan passen)?
Work is the curse of the drinking class
BruijnJ
Advanced
Berichten: 13
Lid geworden op: di apr 08, 2014 7:29 pm

Re: Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

Bericht door BruijnJ »

Eyy,

Leuk dat jullie hebben gereageerd.

Ik heb een aantal weken geleden via Steam de trial versie Magic The Gathering - Duels of the Planeswalkers 2013 gedownload en gespeeld.
Zoals ik al aangeef vind ik de kaarten zelf veel leuker en wat socialer :) Toch leuker om met wat mensen/kenissen/vrienden een spel te spelen.
Ik heb niets betaald in elk geval voor online kaarten. Naast deze game ben ik wel bekend met Heartstone (warcraft liefhebber).

Ik ben nog op zoek naar een deck. Ik heb inmiddels contact gehad met iemand van NederMagic en die raden mij aan om een duel deck te nemen.
Vroeger lag mijn voorkeur bij Zwart en Wit dus het liefst wil ik mijn eerste deck daarop samenstellen. Dus ik zat aan het deck divine vs. demonic te denken en eventueel nog een paar aanvullende kaarten.
Tips zijn altijd welkom trouwens :)

Ook ben ik inmiddels via diverse sites bezig om mijzelf in te lezen in de regels en de nieuwe type kaarten die er inmiddels zijn.

Anyway, het lijkt mij zeker een goed plan om eens een keer af te spreken. :)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

Bericht door pi »

Welkom.

Ik kom zelf uit Amsterdam, maar ik vermoed dat dat wat te ver is?

Helaas is het zeer onwaarschijnlijk dat je een Divine vs Demonic gaat kunnen vinden voor een enigzins redelijke prijs. Sealed product heeft de neiging best wel in prijs te stijgen als het populair is en dit is een van de populairdere. Je zou waarschijnlijk de kaarten beter los kunnen kopen kwa prijs, maar beter nog kun je dan voor dezelfde prijs een deck samenstellen dat beter is dan die in de duel decks.

In het algemeen is het duel deck advies redelijk, het geeft je gelijk 2 aan elkaar gewaagde decks, maar, verwacht geen wonderen van de decks. Ik denk dat je er op moet rekenen dat alleen beginners moeite tegen dat soort decks gaan hebben*. Verwacht ook niet veel kaarten te krijgen voor wat je uitgeeft. Kwa prijs is het vrijwel altijd beter om op zoek te gaan naar de verzameling van een stoppende speler. Misschien hebben je vrienden van vroeger nog kaarten die ze voor een leuk prijsje weg zouden doen? Anders is Marktplaats een optie, maar dat lijkt de laatste tijd veel handelaren te hebben die de goed geprijsde verzamelingen weg proberen te kapen. Wat ook nog uit kan maken in de keuze is met wie je gaat spelen. Zo speelde mijn groep vooral Commander en dan zou het veel handiger zijn om een Commander pre-constructed deck aan te schaffen.

* Maar die hebben eigenlijk tegen alle decks met een ervaren speler die ze speelt moeite. Ik merk dat ik bijna elke keer overschat hoe goed de decks van een beginner gaan zijn :(. Het is nooit mijn doel ze in te maken, mijn doel is ze een interessant potje te bieden waarbij de kansen ongeveer gelijk zijn. Ik wil alleen zelf ook enigzins leuk kunnen spelen, dus niet een deck pakken dat er echt op gebouwd is slecht te zijn.

<rant>Heb laatst weer aanzienlijk overschat hoe goed iemand is. Een vriendin van me heeft net Magic geleerd, tegen haar zou ik een zo zwak mogelijk deck pakken. Ze heeft het geleerd van haar vriend en uit haar verhalen kreeg ik het idee dat hij behoorlijk goed zou zijn. Ik ben daar natuurlijk een beetje skeptisch bij, dus toen we multiplayer gingen spelen pakte ik een deck dat ik net boven mijn slechtste decks zou schatten (een deck gebouwd binnen een 40 euro budget dat aardig mee kan komen, maar wat tegen mijn betere decks geen kans maakt). Een vriend van mij ging ook meedoen met een van mijn decks, een beter deck in mijn ogen, hoewel de meest redelijke volgende optie. Het resultaat was 3 man tegen mij en gemakkelijk winnen. Die vriend was een beetje mana screwed en volgens mij had hij het deck niet goed genoeg door, dus die heb ik eerst dood gemaakt. De andere 2 konden er hierna bar weinig aan doen en eigenlijk won ik simpelweg door een Tradewind Rider te spelen in beurt 4. Eén van de meer eenzijdige multiplayer potjes die ik ooit gespeeld heb.</rant>
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
BruijnJ
Advanced
Berichten: 13
Lid geworden op: di apr 08, 2014 7:29 pm

Re: Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

Bericht door BruijnJ »

EY Pi,

Ook bedankt voor je reactie.

Ik ben heel makkelijk, als je mensen wilt leren kennen die Magic spelen moet je misschien een stukje rijden. Dus ach, ik vind dat niet zo'n probleem. Amsterdam is niet heel erg ver van Amersfoort vandaan.

In elk geval ook bedankt voor je feedback. Wat ik in elk geval wil zijn twee decks omdat ik ook mijn vriendin kennis wil laten maken met Magic. Misschien vind ze er echt helemaal niets aan, maar je weet maar nooit. Decks samenstellen is inderdaad een optie maar je hebt zoveel kaarten dus dan is de vraag ... waar begin je. Een deck overnemen zie ik niet zo zitten. Vind het leuker om echt van scratch zelf te beginnen met samenstellen. Vandaar dat ik het idee van een duel pack wel leuk vond. Ik heb niemand om mij heen die Magic speelt, dus kaarten van iemand overnemen zit er ook niet in.

Als ik ga samenstellen zijn er wel erg veel keuzes. De kleuren waar ik graag mee start zijn zwart en wit maar op Bazaar of Magic bijvoorbeeld zag ik starter decks 2000 of 1999. Misschien kan ik het beste met Magic 2014 beginnen en van daar uit 2 decks samenstellen. mmm... Ook vraag ik mij af hoeveel kaarten ik nodig heb binnen een deck. Hoeveel mana kaarten heb ik nodig ten opzichte van de rest etc. Ik ga zo even wat stoeien. Zal mijn bevindingen en ideen hier wel posten zodat jullie, als jullie willen, wat feedback kan geven. :)
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

Bericht door Donnie Darko »

Ik wil best een keer afspreken, woensdag is daarvoor de beste dag wat mij betreft, dan kan ik vanaf een uur of 11 in de ochtend tot hoe laat je het maar wilt maken.
Ik heb zowel de 2000 als 1999 starter packs liggen, dus die zou je wel mogen lenen (helaas mist op dit moment de Nederlandstalige handleiding, die heb ik uitgeleend), kan je je vriendin heel makkelijk kennis laten maken.

Je kan om een verzameling te starten naast wat Pi aanraad (zoals op marktplaats rond kijken) ook booster draften, er zijn vast wel plekken te vinden waar mensen dat doen. Ik weet dat er sowieso in De Joker en het Labyrinth (beide in Utrecht op loopafstand van het CS) wordt gespeeld. En begin mei komt er ook weer een nieuwe set uit, en bij release zijn er ook altijd drafts.

Als je aan kan geven wat voor jou een goede dag en tijd is kunnen we misschien wat regelen?
Work is the curse of the drinking class
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

Bericht door Jibz »

Ik heb zelf ook een redelijke verzameling duel decks (Izzet vs. Golgari, Venser vs. Koth, Sorin vs. Tibalt en samen met een vriend nog Elspeth vs Tezzeret). Ik vind ze nog steeds allemaal erg leuk, met name om tegen elkaar te spelen, omdat je dan weet dat je aan elkaar gewaagde decks hebt. Ook blijven ze leuk om cross-set te spelen, dus met het Izzet deck tegen Sorin's deck bijvoorbeeld. Als je de tijd hebt, zou ik je graag eens helpen er kennis mee te maken. Ik vind het prima om te reizen, maar dan zal het in het weekend moeten zijn, zodat ik met mn weekend-OV kan. Als je bereid bent zelf te reizen zou het doordeweeks kunnen, maar dan zit ik wel in Leiden. In dat geval zou maandag of vrijdag me het beste uitkomen (colleges de rest van de week).
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

Bericht door pi »

Als je echt puur 2 aan elkaar gewaagde decks zoekt dan zijn de duel decks ideaal als begin. Ik zou eventueel de Commander precons als set kopen overwegen als je wat meer variatie wilt en ook wat decks wil hebben om uit te lenen als er meer geintresseerden blijken te zijn in je vriendenkring. Dit is wel een aanzienlijk grotere uitgave, 1 van de 5 decks is ongeveer zo duur als een duel deck set, en deze decks komen wel vooral tot hun recht in een multiplayer potje (al is dat niet noodzakelijk). Voor mij persoonlijk zijn dit de enige precons die ik wel eens van normale decks heb zien winnen (maar dan wel alleen in handen van een goede speler). Ik heb zowel de set van 5 die in oktober uitkwam als de set van een paar jaar geleden klaar liggen om mee te spelen mocht je eerst een keer willen zien hoe ze zijn.

Ik zou die oude Starter producten links laten liggen. Ze klinken misschien alsof ze bedoelt zijn voor jou, maar, er is een reden dat zulke oude producten nog steeds te koop zijn. Ze zijn eigenlijk gewoon niet interessant om open te maken voor wat je er voor moet betalen. Ik denk dat een setje duel decks of zo een beter begin zal zijn. Hoewel draft/sealed (lijkt op draft in de zin dat je ook pakjes krijgt om een deck uit te bouwen) een goede / leuke manier is om een verzameling uit te bouwen zou ik in eerste instantie nog even focussen op wat meer potjes spelen. Als je wat meer gespeeld hebt en besloten hebt door te willen met Magic zou ik zeker gaan kijken voor zulke tournooien.

Je bent welkom om een keer in Amsterdam langs te komen, eventueel samen met je vriendin.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
BruijnJ
Advanced
Berichten: 13
Lid geworden op: di apr 08, 2014 7:29 pm

Re: Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

Bericht door BruijnJ »

@Donnie
Ik werk 5 dagen in de week waarvan 2 en soms 3 dagen van 10:00 tot 20:00. De andere dagen van 9:30 tot 17:00 en vaak ben ik dan nog pas tegen 19:00 thuis. Dus doordeweeks wordt een lastig iets. Voorkeur gaat dan automatisch uit naar de weekenden. Zijn er dan mogelijkheden voor jou ? Als je eens wat datums kan doorgeven in PM kunnen we vast wat regelen.

@Jibz
Hetzelfde als hierboven haha. Doordeweeks is helaas echt een drama voor mij gezien de uren die ik maak voor mijn werk. Als je het geen moeite vindt om een keer deze kant op te komen dan zou dat echt top zijn. Laat maar weten wanneer je dan eventueel tijd hebt! :)

@Pi
GOh, raad eens :). Ik kan in de weekenden zeker een keer naar Amsterdam komen. Als je wat datums kan doorgeven dan regelen we wat!

Ik ben in elk geval druk om een aantal decks door te nemen zoals de Commander Precons. Merk dat hoe meer ik mij er in verdiep hoe lastiger de keuze wordt. Dus deze week hak ik de knoop door.

In elk geval bedankt voor jullie reacties! Top om op deze manier in elk geval wat mensen te leren kennen die bereid zijn om hulp te bieden!
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

Bericht door Jibz »

Komt wel goed uit, vanwege mijn studie is doordeweeks voor mij gewoonlijk ook lastig. Meestal als ik doordeweeks Magic is het bij mn broer thuis, die 5 minuten van mij af woont :P
Omdat ik in het weekend gratis met de trein reis, vind ik het geen probleem om een keer jouw richting uit te komen. Misschien kunnen we het clusteren met pi's aanbod, dat ik dan ook naar Amsterdam kom (Als hij in het weekend beschikbaar is, van Donnie weet ik toevallig dat hij gewoonlijk werkt in het weekend, maar mocht hij een keer beschikbaar zijn, zou dat ook geen probleem zijn :D)? The more the merrier, zou ik zeggen, vooral als er introducties op EDH (Commander) gedaan gaan worden, want, zoals Pi al aangaf, dit formaat is eigenlijk het leukst om multiplayer te spelen. Volgend weekend (paasweekend) blijf ik liever even in Veenendaal, maar daarna zou het wat mij betreft kunnen, zolang ik het maar van tevoren weet, zodat ik het in kan plannen :)
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
BruijnJ
Advanced
Berichten: 13
Lid geworden op: di apr 08, 2014 7:29 pm

Re: Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

Bericht door BruijnJ »

Vind het prima om in Amsterdam bij PI af te spreken als hij er ook positief in staat :).

Ik zal even de agenda erbij zoeken en kijken welke weekenden ik vrij ben en dan geef ik dat wel even door via pm of hier.

Hieronder gelijk even een link naar mijn facebook zodat je een gezicht erbij hebt.

https://www.facebook.com/?ref=logo#!/ja ... debruijn.7
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

Bericht door pi »

Ik sta er gerust positief tegenover, maar realistisch gezien komt het maar zelden voor dat ik een dag in het weekend vrij heb. Recentelijk ben ik die dagen aan het gebruiken om te werken aan een spel dat ik aan het maken ben, pas nadat dat af is zou ik weer tijd in het weekend hebben (dat duurt nog wel een maandje of 1-1.5). Ik had gehoopt dat een doordeweekse avond zou lukken.

Aan de andere kant vind ik een keer meeten wel leuk en ik weet vast wel meer geintresseerden hier in de buurt. Is 2e paasdag anders misschien een optie?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

Bericht door Jibz »

2e paasdag is voor mij zeker te doen, dan tikt mijn weekend OV gewoon door. Bovendien zal ik die avond toch van Veenendaal naar Leiden moeten, dus 's middags richting Amsterdam en dan 's avonds door naar Leiden moet me ook zeker lukken.
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
BruijnJ
Advanced
Berichten: 13
Lid geworden op: di apr 08, 2014 7:29 pm

Re: Terug na vele jaren, de interesse is weer gewekt

Bericht door BruijnJ »

Ik heb de agenda voor mij en deze staat de aankomende weken aardig vol. Aankomend weekend zit helemaal vol, weekend erop idem en het weekend daarop ook. Weekend van 10/11 mei heb ik niets staan.
Anders moet ik voor uitleg toch door de weeks in de avonduren een keer langskomen, dan regel ik het wel op het werk. Gelukkig vrij flexibel. Is volgende week in de avonduren een optie Pi ? En als jullie eventueel dat weekend van 10/11 mei kunnen dan hoor ik het graag.

Ik weet alleen nog niet of ik een eigen deck heb tegen die tijd! Ben nog altijd aan het nadenken wat ik het best kan doen.

grt.
Plaats reactie