Verschil prerelease en fnm

De plaats voor onderwerpen binnen Magic: the Gathering die je niet in andere fora kwijt kunt.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
schaakspeler
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: zo aug 24, 2014 8:38 pm

Verschil prerelease en fnm

Bericht door schaakspeler »

Ik zit te overwegen om eens naar een lokaal evenement te gaan in de outpost te Gent met ne mat. Maar we weten niet of we naar een fnm of de prerelease van khans of tarkir zouden gaan. fnm kost €12,- prerelease €25,-. Wat is het verschil en wat is de beste bang for our buck?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verschil prerelease en fnm

Bericht door pi »

FNM: kleinschalig tournooitje, meestal in de winkel zelf.
Pre-release: groter opgezet tournooi, meestal op een aparte locatie. Festiviteit voor het uitbrengen van een nieuwe set.

Bij een FNM kunnen allerlei verschillende formaten gespeeld worden, daardoor is het onmogelijk aan te geven wat de beste "bang for your buck" geeft. Op een pre-release wordt gewoonlijk sealed gespeeld: voor die 25 euro krijg je een aantal pakjes en met de inhoud daarvan en zoveel basic lands als je zelf wilt maak je een deck met minimaal 40 kaarten. Bij een FNM van 12 euro zou ik verwachten dat het om een draft gaat, hoewel dit niet zeker is. Bij een draft krijg je ook pakjes, maar nu maak je allemaal tegelijk 1 open en haal je er 1 kaart uit. De rest geef je door aan je buurman en van de andere kant krijg jij een pakje min 1 kaart. Herhaal dit tot de eerste pakjes op zijn, doe nu de rest op dezelfde manier (geef alleen het tweede pakje de andere kant op door).

Het aantal pakjes dat je krijgt zou doorslaggevend kunnen zijn, maar ik zou er op rekenen dat de pre-release relatief gezien duurder zal zijn. Persoonlijk zou ik toch de pre-release adviseren, afhankelijk van de FNM kun je gemakkelijker toch wat fanatiekere spelers treffen, terwijl een pre-release nog wat meer de casual spelers trekt.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie