Politiek: Rise of...

Alle overige discussies die niets (of weinig) met Magic: the Gathering te maken hebben.

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Bericht door Jibz »

Haha natuurlijk pi
Je kent ons toch :P
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door The Quizmaster »

Pff.. topic gaat best hard :p lastig als je niet continu kan blijven reageren ;)

Maar goed, mijn mening over Wilders in het kort:
Hij heeft op veel gebieden gelijk en ik snap zijn intentie ook. Het probleem is alleen dat hij juist op de verkeerde gebieden inzoomt. Generalisatie is een van de gevaarlijkste dingen die je kan doen in het dagelijks leven en zeker als je een voorbeeldfunctie hebt, moet je dat gewoon laten.
Hij noemt de Islam een achterlijke cultuur, terwijl het helemaal geen cultuur is maar een religie, die zeker niet achterlijk is. Er zijn inderdaad Arabische culturen, waar in de naam van de Islam verkeerde zaken gedaan wordt, dat klopt. Maar benoem dat dan, en generaliseer niet.

Verder maakt hij een zwaar probleem van het hoofddoekjes-dragen, wil zelfs een 'kopvoddentax' invoeren.. Kijk eens naar foto's van traditionele klederdracht in Zeeland of op Urk, of welke traditionele plaats in NL dan ook, alle vrouwen hebben hoofddoekjes op. Ze zien er iets anders uit, maar het is hetzelfde principe. Als die meiden dat willen doen, dan doen ze dat lekker. Als ze gedwongen worden door hun man, uit naam van religie, dan moeten die kerels aangepakt worden. Noem dan niet de hele religie achterlijk.

Ik heb in de afgelopen verkiezingstijd ook elk debat gevolgd en zo'n beetje elk artikel gelezen dat gepubliceerd werd, elk televisieoptreden van elke politicus in de gaten gehouden. Vooral omdat ik benieuwd was naar hoe Wilders het zou doen. Dat hij de grote winnaar zou worden, dat was wel duidelijk. Voor mij heeft hij echter in die periode flink afgedaan. Ik kan hem sinds de verkiezingen simpelweg niet meer serieus nemen. Veel van zijn standpunten ben ik het nog steeds met hem eens, maar de manier waarop hij politiek bedrijft, maakt hem even ongeloofwaardig als Muhammed Saeed al-Sahaf (Die Irakese minister van Informatie, die beweerde dat er geen Amerikanen in Irak zaten, terwijl op de achtergrond de Amerikaanse tanks voorbij reden...).
Bij welk onderwerp dan ook, buigt hij de discussie om naar de Islamcultuur en wat daar allemaal mis mee is. Dat we in Nederland een allochtonenprobleem hebben (om het maar eens heel oneerbiedig cru te zeggen), dat is wel duidelijk. Maar dat hoeft niet in elk onderwerp aangehaald te worden. Er zijn in veel gevallen wel raakvlakken te noemen, ben ik het met hem eens, maar breng dat dan op een politiek correcte manier, en niet op de manier waarop hij het doet, namelijk vingertjeswijzend en beschuldigend. Kom met kale feiten en laat die feiten onderzoeken. In de meeste gevallen blaat hij een end in het rond, op zo'n manier dat het de aandacht van het volk trekt, zonder effectieve cijfers te noemen.

Dan nog maar eens kort over zijn partij.. Er zitten bijvoorbeeld meerdere personen in zijn partij, die veroordeeld zijn voor diverse delicten. Nu snap ik dat niet iedereen een helig boontje kan zijn, maar een partij met afpersers, geweldplegers e.d. er in, dat is toch niet serieus te nemen?

Nogmaals: ik ben het op veel punten eens met Wilders. Als hij die punten, waar hij zijn politieke richting op baseert, op een beredeneerde wijze kan brengen, gestaafd met cijfers en onderzoeken, dan zal ik zeker overwegen om op hem te stemmen. Zolang Wilders niets meer doet, dan de populaire onderwerpen pakken, waarbij hij van te voren weet dat dat die punten zijn waar in Nederland veel onvrede over is, en daar op inspeelt om op een dergelijke manier stemmen te winnen, krijgt hij van mij geen enkele vorm van waardering.

Een tendens die ontstaan is na de moord op Pim Fortuyn, is wat ik 'blaatpolitiek' noem. Politici die niets anders kunnen dan op een zo hard mogelijke manier allerlei populistische uitspraken doen en elkaar ongegrond afkraken. Wilders doet wel alsof hij hier op tegen is, maar ondertussen doet hij er net zo hard aan mee. Hij gaat daar zelfs nog verder in, door dat geblaat en 'vingertjewijzen' ook richting delen van de maatschappij te doen!

De manier waarop een politicus zich presenteert vind ik persoonlijk erg belangrijk. In de afgelopen verkiezingen, stonden bij mij zowel de SP als de PVV erg hoog in de matchup wat betreft standpunten. Qua sociaal beleid is de PVV gewoon een zeer linkse partij, ookal wordt deze elke keer rechts neer gezet, wat onzin is.
De PVV viel voor mij al snel af om bovengenoemde redenen. Ik heb heel lang overwogen om SP te stemmen, simpelweg omdat ik Roemer erg sterk vond in de televisiedebatten. De manier waarop hij (als newbie) zijn standpunten uit kon leggen en vasthouden, kon ik wel waarderen. Dat hij in het begin een beetje de 'gemoedelijke Brabander' speelde en ook door de media die rol aangemeten kreeg, vond ik ook niet erg. Op het moment echter, dat hij deze rol ging misbruiken en die gemoedelijkheid ging overspelen, ben ik ook bij de SP afgehaakt: het vertrouwen in de serieusheid van een dergelijke partij was snel weg. Uiteindelijk heb ik dus voor een andere partij gestemd, waarmee ik het misschien dan op iets minder punten eens was, maar waarvan ik wel weet dat het de enige partij is op dit moment, die niet meedoet aan de blaatpolitiek van dit moment, de CU.

Dan het onderwijs:
Dat iedereen maar toegang moet krijgen tot elke vorm van onderwijs: Bullshit.
Iedereen is geboren met bepaalde capaciteiten, sommige mensen kunnen nu eenmaal meer dan anderen. Er is helemaal niets verkeerds aan om dat te erkennen en daar gewoon aan vast te houden. Wat mij betreft mogen het VWO en de Universiteit een stuk moeilijker gemaakt worden, hoger qua niveau, dat als je een Universitaire opleiding hebt gevolgd, dat je je inderdaad mag rekenen tot de intellectuele elite van het land. Waarom? Omdat je op deze manier die mensen uitdaagt om het beste uit hunzelf te halen.
Hetzelfde geldt voor het HBO en voor het MBO: Maak het dusdanig moeilijk, dat elke opleiding op zijn eigen niveau, een uitdaging vormt voor diegenen die aan die opleiding deelnemen.
Op dit moment is dat eerder andersom, de tendens is dat iedereen gelijkgetrokken moet worden en dat iedereen maar toegang moet krijgen tot elke vorm van opleiding. Wat is het resultaat hiervan? Dat de hogere opleiding kelderen qua niveau en dat daarmee de intelligenteren onder ons, niet genoeg uitgedaagt worden en uiteindelijk hun heil elders zoeken. Met als resultaat, dat alle hoger opgeleiden het land verlaten.. Daar gaan we dan met onze kenniseconomie. Mensen zijn nu eenmaal niet gelijk, probeer die illusie ook niet kostte wat het kost in stand te houden!
Een tijdje terug was er een mini-rel over, dat veel scholen een prestatie-eis stellen aan leerlingen die van het VMBO door willen stromen naar de HAVO. Volgens politiek Nederland was dat schandalig en belemmerde het leerlingen om door te stromen.
Dit is gewoon te dom voor woorden. Op het moment dat je alle VMBO leerlingen maar toe zou laten op de HAVO, zonder dat je van te voren een redelijke inschatting kan maken of ze het gaan halen of niet (een 7 gemiddeld op VMBO-T niveau), maak je een grote kans dat veel leerlingen voortijdig afhaken. Met als resultaat: bakken met geld weggegooid voor niets. Beter had je kunnen investeren in een goede MBO-opleiding voor deze jongeren, zodat later een beroep kunnen doen waar ze zich prettig in voelen en die uitdagend genoeg is om in te blijven hangen.


Bovenstaande onderwerpen, ik kan er nog een hoop bedenken hoor, bewijzen eigenlijk maar één ding: Dat het politieke systeem zoals het nu bestaat, door en door kapot is. Veel politici gaan enkel de politiek in om oftewel de machtspositie die ze hebben, oftewel om een mooie cv op te bouwen om daara het bedrijfsleven in te kunnen en binnen te lopen. Het resultaat hiervan, is dat in de afgelopen decennia de rol van de politiek is omgedraaid. Waar het de bedoeling is, dat de politici het volk besturen, waarbij het welzijn van het volk dus prioriteit nr. 1 is, richt de politiek zich tegenwoordig meer op de economische kant van de maatschappij, waarbij het land bestuurd wordt alsof het een bedrijf is en waarbij de winst (zowel voor de staatskas als hun eigen gewin) belangrijker is geworden.
Het beste zou zijn, als alles wat nu in Den Haag zit, per direct naar huis gestuurd zou worden en er een moderne Solon op zou treden, die het land weer in orde zou brengen. Dat houdt in: de politiek terugbrengen naar de rol die ze hoort te bekleden, namelijk het zorgen voor het welzijn van de burgers.
Ik ben er daarom voor, om de lonen van politici en ambtenaren die direct voor ministeries werken, sterk te korten. Maak het zijn van politicus maar weer een roeping, in plaats van een makkelijke manier om je zakken te vullen. Wat nu Balkenendenorm.. Maak er maar de Modaalnorm van, zeker voor de ministers.

En nu stop ik ff met typen, ik kan hier nog dagen over doorgaan :p
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Even @ quiz,

Ik ga geen hele lange verhandeling doen deze keer daar heb ik nu geen zin meer in misschien morgen ochtend haha,

Het hoofdfoddentax en dergelijke onderwerpen:

Dit is een form van sarcasme om te laten zien hoe zielig dit eigenlijk is.
Dit geldt niet voor Moslims alleen dit geld ook voor mensen met petten rare doeken om hun hoofd en hoeden.
Dit was meer een uit spraak om een punt duidelijk te maken.
Wederom loop een grote stad in en kijk naar de jonge meisjes (een jaar of 18 ) echt ge*ler kunnen ze zich niet kleden maar er zit wel een hoofdoek om want dan worden de mannen niet opgewonden.
Plus als je de koraan leest (hebbik gedaan lol) zie je dat een hoofddoek helemaal niet verplicht is en niet eens genoemd is het is daarom een valse geloofsovertuiging en totaal nutteloos.
Het maakt het voor ons nederlanders moeilijker qua veiligheid etc. je vrouw in burka kan zo maar een mooie foto laten maken in burka (welke geldig is) en dan ga jij onder dat tafelkleed zitten.
Geen goed idee naar mijn mening.

Wilders heeft naar mijn mening veel sterke kanten, er zijn er natuurlijk ook een paar waar ik niet mee eens ben maar hij is alles behalve een haatzaaier en de islam is gezien als een cultuur omdat ze het naleven als een cultuur in plaats van een religie, vandaar, generalisatie is in dit punt niet echt een probleem vind ik omdat het een algemeen geheel omvangt.

Het onderwijs:
Ben het HELEMAAL niet met je eens (en de regering op dit moment ook niet), natuurlijk heeft ieder zijn tax en is het voor sommige leerlingen moeilijk om door te stromen.
Hoeveel geld denk je dat we verliezen aan VMBO'rs die naar het zeer zeer zeer slechte MBO gaan en dan afhaken?
Als de ondersteuning van leerlingen weer net zo goed gaat worden als vroeger dan kan het VMBO (of MAVO hoe je het wil noemen) tenminsten weer op de kaart gezet worden, ook moet de doorstroming makkelijker worden omdat er veel leerlingen zijn die willen maar gewoon niet mogen.
Een form van zomerschool zou hier een uitkomst voor zijn, de gene die daar in al afvallen zullen dus ook niet door gaan naar een hogere opleiding en dus ook geen "extra geld verspillen" (in onderwijs is er überhaupt geen verspilling als je het mij vraagt ook al zijn er "drop-outs", het VMBO studentje kan met begeleiding zo op het VWO terecht komen omdat hij/zij niet genoeg geschoold is voorheen of enkele fouten heeft gemaakt in de loop tijd van zijn/haar studie, deze persoon zou wel dokter willen worden en jou niet te genezen ziekte door middel van experimentele behandelingen kunnen oplossen en DAN piep je wel anders over dit onderwerp.

naja het is toch een hele verhandeling geworden haha maar goed ik laat het hier even bij, ik blijf zeggen net als hij zelf zegt hij is geen haat zaaier er moet gewoon aangepast worden aan onze maatschappij, de maatschappij hoeft zich niet aan te passen voor hun.

Hij is op dit moment anti-islam maar als dit verholpen is zal dit shiften in een andere anti reclame alleen om ons hier in NEDERLAND een veilig en samenhorig gevoel te geven.

Anyways hier laat ik het echt even bij haha.
Ieder heeft natuurlijk recht op zijn eigen mening en als er morgen een andere partij op staat die betere standpunten heeft stem ik daar op.

Hou alleen wel in je hoofd dat je tussen de regels door moet lezen bij wilders, hij is ZEER intelligent (Bram Moszkowicz kluns viel open toen hij de rechter op zijn vingers tikte en daar moet heel wat voor gebeuren want Bram zelf is een zeer goede advocaat).
Veel mensen hebben alleen een fout beeld over wilders en ik wou maar dat dat eens weg zou gaan, lees het programma en luister goed naar hem en geef DAN pas je mening want het begint zelfs een vorm van Anti-Wilder (wat dan ook een fascistische beweging dus want zoals hij de islam wil af wil schaffen in nederland of in elk geval in toom wil houden willen zei wilders afschaffen).
Wederom LUISTER naar wat hij zegt, LEES het programma en oordeel dan want ik pik dingen op uit jou verhaal die niet bij het programma passen en gewoon verkeerd geïnterpreteerd zijn.

@Pi, maak je geen zorgen hoor ik vind heb persoonlijk heerlijk om te debatteren over geloof, politiek en eigenlijk alles waar je NIET over zou moeten spreken, ik zal ook geen ruzie gaan maken hier over want ieder heeft zijn eigen mening en heeft daar recht op, zieltjes winnen daarentegen is geen foute actie haha.


@quiz nog even over scholing, kom op nou man ik heb VMBO-T gedaan maar ik zit op universitair niveau alleen heb geen doorstroom mogelijkheden alleen de 21+ toets om het HBO in te komen (wat geen probleem was als ik niet ziek was maar dat ga ik zeker later nog doen).
Mijn leraren wilden graag dat ik door ging naar de havo maar ik kwam net 0,1 punt tekort en ze konden er dus ook niets aan doen.
Zoals ik al eerder zei ik kom van VWO af en heb dus niets uitgevoerd op het VMBO omdat de stof gewoon te simpel was, daarom ook lager gescoord omdat een 5,5 ook een voldoende is (zo denk je als jongere en de rest van de tijd zit je lekker achter de meiden aan) en ik kan eerlijk zeggen dat ik, op wiskunde na, nooit langer dan een 15 minuten een boek open heb gehad en ik kwam uiteindelijk nog op een 6,9 gemiddeld uit.

naja het is toch een verhandeling geworden haha had ik eigenlijk geen zin in maar als je eenmaal begint... lol

Greetz
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Gebruikersavatar
Fewtger
Adept
Berichten: 427
Lid geworden op: za okt 24, 2009 8:23 pm
Locatie: Gent

Bericht door Fewtger »

@Quizmaster

qua onderwijs zit je sowieso fout. België bezit momenteel het systeem dat iedereen (of je nu vwo, havo etc. hebt gedaan) toegang heeft tot alle opleidingen. En het onderwijs in België staat hoger aangeschreven dan in Nederland.

En wat zou het voor zin hebben alles moeilijker te maken? Het gemiddelde niveau zou kelderen als een baksteen, en Nederland kan niet meer op tegen de rest van de wereld.

Ah ja, daar heb je ook niet aan gedacht, je kan de universiteit niet moeilijker maken, dit is inherent aan het systeem van de unief.
Welk systeem? Het Bachelor-systeem. Met een Bachelor-diploma moet je je overal kunnen inschrijven voor een master-opleiding, dus je kan het eenvoudig weg niet zomaar optrekken.

Wat zou het verder voor nut hebben opleidingen moeilijker te maken? Mensen stimuleren harder te werken? Lijkt me eerder stimuleren sneller af te haken.
Daarnaast zijn opleidingen gebouwd op percentielen. Indien je bv. boven percentiel 80 zit kan je naar het vwo. Deze opleiding moet dan aangepast zijn aan die groep.


Ook beklaag je de regering van Nederland. Als ik de vergelijking met België doortrek (zij hebben geen regering), wat is er dan zo erg aan onze regering?
Je beklaagt dat ze het land besturen als een bedrijf, is dat zo vreemd? Je geeft zelf aan dat het welzijn van het volk prioriteit nr 1 is. Hoe zou de regering dit anders dan:
- voor ziekenhuizen zorgen
- voor werk zorgen
- voor goede wegen zorgen
- zorgen voor een goed openbaar vervoer
- zorgen voor sociale zekerheid
- ....

zie je de globale trend? Het kost allen veel geld. En zoals je weet, is dat momenteel schaars. Ik denk, dat we als Nederlanders, maar weinig te klagen hebben, en eigenlijk enkel zeuren over luxe-problemen.
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

@Fewtger,

Ik ben het deels met je eens.

Zoals je zelf al zegt blinkt bijv. belgie uit qua scholing.
Dit zou ook zo moeten zijn in nederland (meer geld naar de educatie, makkelijkere instromingen en gewoon beter onderwijs in het algemeen).

Vroeger was Nederland qua educatie een land waar tegenop gekeken werd.
Tegenwoordig word er meer op neer gekeken..

Wat betreft Uni's en HBO's en het wel bekende Bachelor-systeem, dit is overal geldig dat is waar maar waarom niet zwaarder/moeilijker/meer informatie dus intelligentere studenten/afgestuurde.

Het bachelor systeem is alleen in het leven geroepen om op een "sort of" gelijk niveau te staan als bijv. Amerika en dergelijke (raar komt het namelijk vandaan).

Waarom zou Nederland vanaf de kleuterschool tot en met de Uni geen beter onderwijs kunnen volgen dat het "bachelor-systeem" als een lullig systeem achterlaat zoals Nederland in het verleden ook heeft gedaan (wij waren een zeer hoog geschoold land, voor vele dingen worden nog steeds NLers geworven (zie bijv. het olie lek bij Amerika en het spuiten van zand voor huizen bouw), dit is de generatie die nog GOED les kreeg, een LTS staat gelijk aan een VMBO-T en een HTS staat gelijk aan een Havo (er missen natuurlijk onderdelen bij de LTS en HTS die ze wel krijgen in onze tijd maar ik bedoel gewoon de algemene intelligentie, manier van les geven en duidelijke stof).

Als de kinderen van nu vanaf jongs af aan (wanneer de inprent fase van het kind nog in werking is) naast leren lezen bijv. alvast leren rekenen.

Ook vind ik dat de klassen kleiner moeten worden en er meer basisscholen/hogeresholen moeten komen, dit geeft de leraar/lerares meer tijd en meer kans om alles uit het kind te halen dat er in zit

Om terug te komen op het feit dat veel zullen afhaken dat is gewoon een feit, dit gebeurt in Amerika ook en deze worden gezien als "Highschool dropouts".

Om deze reden vind ik persoonlijk ook dat er weer ambachtsscholen moeten komen (ten eerste is er een zwaar tekort aan de wel bekende ambachten en ten tweede is dit een goed alternatief voor mensen die niet mee kunnen komen of af haken bij het normale lesprogramma)

Ik ben het wel totaal eens dat Nederland niet eens meer in de buurt komt van bijv. belgie en dat dit gewoon zielig is.

Waar ik het niet mee ens ben is het verhaal over ziekenzorg etc.
Dit zou volgens jou op nummer 1 staan.
Mensen die daadwerkelijk chronisch ziek zijn kunnen amper aan hun ziektekostenverzekering betalen.
Dit komt mede door het "eigen risico" (om het zo maar even te noemen) dat veel zieke mensen de eerste maand van het jaar al moeten ophoesten.

Ook ben ik het niet eens met dat wij een luxe probleem hebben, WIJ hebben misschien een luxe probleem maar er zijn mensen in ons land die absoluut geen luxe probleem hebben.
Ik zal even een paar voorbeelden geven:
Het was van de week in het nieuws een kleine ondernemer heeft samen met zijn vrouw geprobeerd zelfmoord te plegen omdat ze ZO diep in de schulden zaten en gewoon geen uitweg meer zagen, en de reclames op TV maar blijven zeggen dat je voor je zelf moet beginnen etc.
Volgende voorbeeld van ongeveer een jaar terug, een oud vrouwtje van 87 waar haar man van overleden was en geen pensioen kreeg en het dus alleen met haar AOWtje moest doen (wat echt laag is), dit vrouwtje zat 's avonds altijd in het donker en gebruike zo min mogelijk water, dit alleen om er voor te zorgen dat ze een brood zou kunnen kopen.

Dat is toch gewoon absurd in ons land, we zijn gvd geen afrika en daar gaat al ons geld heen, dan is het in mijn mening meer iets van "eigen volk eerst", eerst zorgen dat ons eigen land weer op poten komt, zorgen dat de voedselbank overbodig is omdat de mensen genoeg krijgen om hun gezin van te voeden, uitkeringstrekkers die helemaal niets hebben maar wel geld pakken elke maand gewoon afkappen en het feit dat als je een leuk accent op kan zetten, een hoofddoek of tulband of whatever om je hoofd slaat en dan naar de regering stapt je een geheel ingericht huis krijgt met uitkering en kinderbijslag voor je 100 kinderen (welke uiteindelijk voor 80% uitgroeien tot kleine terroriserende jongeren) terwijl wij als Nederlanders geen cent krijgen als je bijv. een eigen bedrijf had of diep in de sh*t zit en echt hulp nodig hebt om je rekeningen te kunnen betalen.

Er moet gewoon een hoop veranderen en het geld dat we hebben moet beter verdeelt worden.

Ontwikkelingshulp mag wat mij betreft tijdelijk afgeschaft worden (mits het niet een ramp of dergelijke betreft en mits 90% niet aan de strijkstok blijft hangen) want er zijn genoeg Nederlanders die al dit extra geld dat overblijft HARD kunnen gebruiken.

Ik denk dat je geen idee hebt hoeveel armoede er in ons eigen land bestaat wat simpel te verhelpen is (dit uitgaande van "je bent een magic speler en hebt dus een hoog IQ en waarschijnlijk ook een gode baan of dergelijke")

Dat was hem wel even voor nu :)

Greetz
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door The Quizmaster »

Het hoofdfoddentax en dergelijke onderwerpen:

Dit is een form van sarcasme om te laten zien hoe zielig dit eigenlijk is.
Dit geldt niet voor Moslims alleen dit geld ook voor mensen met petten rare doeken om hun hoofd en hoeden.
Dit was meer een uit spraak om een punt duidelijk te maken.
Wederom loop een grote stad in en kijk naar de jonge meisjes (een jaar of 18 ) echt ge*ler kunnen ze zich niet kleden maar er zit wel een hoofdoek om want dan worden de mannen niet opgewonden.
Plus als je de koraan leest (hebbik gedaan lol) zie je dat een hoofddoek helemaal niet verplicht is en niet eens genoemd is het is daarom een valse geloofsovertuiging en totaal nutteloos.
Het maakt het voor ons nederlanders moeilijker qua veiligheid etc. je vrouw in burka kan zo maar een mooie foto laten maken in burka (welke geldig is) en dan ga jij onder dat tafelkleed zitten.
Geen goed idee naar mijn mening.
Kortom: Het ligt niet aan de Islam zelf, maar aan de manier waarop een bevolkingsgroep zich gedraagt. Dat ze dit in de naam van de Islam doen, is alleen maar erg, maar dat maakt de Islam an sich nog niet de boosdoener. Eigenlijk bevestig je hier dus mijn verhaal.

Voor alle duidelijkheid: Burkaverbod mag er van mij per direct komen. Hoofddoekjes heb ik totaal geen probleem mee.
Als vrouwen door hun mannen gedwongen worden om een hoofddoek/burka/niqab te dragen, dan zit daar het probleem dat opgelost moet worden: Die kerels moeten een goede les in respect krijgen en de vrouwen moeten leren om voor zichzelf op te komen. Happen en bijten naar de Islam lost niets op.
Het onderwijs:
Ben het HELEMAAL niet met je eens (en de regering op dit moment ook niet), natuurlijk heeft ieder zijn tax en is het voor sommige leerlingen moeilijk om door te stromen.
Hoeveel geld denk je dat we verliezen aan VMBO'rs die naar het zeer zeer zeer slechte MBO gaan en dan afhaken?
Veel... en daaom nogmaaks: In plaats van het makkelijker te maken voor iedereen om maar naar een zo hoog mogelijk niveau door te stromen, zorg ervoor dat het onderwijs op elk niveau gewoon goed en uitdagend is, zodat leerlingen op hun eigen niveau werken en niet afhaken.
Als de ondersteuning van leerlingen weer net zo goed gaat worden als vroeger dan kan het VMBO (of MAVO hoe je het wil noemen) tenminsten weer op de kaart gezet worden, ook moet de doorstroming makkelijker worden omdat er veel leerlingen zijn die willen maar gewoon niet mogen.
En waarom mogen die, dat is hier de balangrijke vraag. Mogen ze het niet omdat hun resultaten niet goed genoeg zijn? In dat geval: groot gelijk dat ze geweigerd worden. Als je van te voren al met 80% zekerheid kan zeggen dat een leerling een hoger niveau niet kan halen, waarom dan toelaten? Dat heeft alleen maar negatieve effecten, op de onderwijsinstelling maar ook op de leerling zelf (psychologische druk etc.. )
Een form van zomerschool zou hier een uitkomst voor zijn, de gene die daar in al afvallen zullen dus ook niet door gaan naar een hogere opleiding en dus ook geen "extra geld verspillen" (in onderwijs is er überhaupt geen verspilling als je het mij vraagt ook al zijn er "drop-outs", het VMBO studentje kan met begeleiding zo op het VWO terecht komen omdat hij/zij niet genoeg geschoold is voorheen of enkele fouten heeft gemaakt in de loop tijd van zijn/haar studie, deze persoon zou wel dokter willen worden en jou niet te genezen ziekte door middel van experimentele behandelingen kunnen oplossen en DAN piep je wel anders over dit onderwerp.
Als die leerling op het VMBO beland is door eigen fouten, dan kan deze door middel van resultaten laten zien, dat hij/zij qua capaciteit zeker in staat is om VWO te doen. Dan zou doorstromen geen probleem moeten zijn. Maar tonnen gaan investeren in begeleiding en zomerscholen en weet ik veel wat, om jan-en-alleman maar op het VWO te krijgen, dat is gewoon fout.. Water naar de zee dragen.

@quiz nog even over scholing, kom op nou man ik heb VMBO-T gedaan maar ik zit op universitair niveau alleen heb geen doorstroom mogelijkheden alleen de 21+ toets om het HBO in te komen (wat geen probleem was als ik niet ziek was maar dat ga ik zeker later nog doen).
Mijn leraren wilden graag dat ik door ging naar de havo maar ik kwam net 0,1 punt tekort en ze konden er dus ook niets aan doen.
Zoals ik al eerder zei ik kom van VWO af en heb dus niets uitgevoerd op het VMBO omdat de stof gewoon te simpel was, daarom ook lager gescoord omdat een 5,5 ook een voldoende is (zo denk je als jongere en de rest van de tijd zit je lekker achter de meiden aan) en ik kan eerlijk zeggen dat ik, op wiskunde na, nooit langer dan een 15 minuten een boek open heb gehad en ik kwam uiteindelijk nog op een 6,9 gemiddeld uit.
Uitzonderingsgevallen heb je overal. Omdat jij door ziekte terug hebt moeten schakelen naar het VMBO, betekent nog niet dat iedereen maar door moet kunnen stromen naar het VWO/HBO.
Dat jij dat aankunt had je door je cijfers kunnen laten zien. Dat jij als jongere liever achter de meiden aan zit en daar je punten op laat liggen, dan heb ik daar maar 1 zin voor: eigen schuld, dikke bult. Als je écht zou willen, dan doe je er wel de moeite voor. Juist het faciliteren van diegenen die (ook op jongere leeftijd, maar bij volwassenen zie je het ook nog genoeg) de kantjes erbij aflopen in het begin, en later beginnen te klagen 'dat ze geen kansen hebben gekregen', moet gewoon afgeschaft worden. Je hebt die kans namelijk wel gehad, maar je vond vrouwen belangrijker dan je eigen toekomst. Helaas maar waar. Te allen tijde had je naar wie dan ook kunnen gaan op je school om te vragen wat de doorstroomeisen waren voor de HAVO en het VWO. Maar jij bent zelf degene geweest die dat niet gedaan heeft, jij bent zelf diegene geweest die te lam was om langer dan 15 minuten een boek open te doen, dan moet je achteraf niet gaan klagen.

Voor alle duidelijkheid: Ik heb op de middelbare school ook nooit een boek open gedaan. Ik was ook veel liever bezig met andere dingen dan datgene wat er in de les werd gegeven (ok, ik zat niet achter de meiden aan, maar was bezig met het lezen van de filosofen, klein verschil). Uiteindelijk heeft dit er toe geleid, dat ik totaal niet wist hoe ik moest studeren. Ik ben dus na 2 jaar keihard falen van de universiteit getrapt, ben nu al 5 jaar bezig met een 3-jarige HBO-opleiding, wat me alle moeite kost die je maar kan bedenken. Maar ga ik klagen dat ik geen kans heb gehad, of dat ze het maar makkelijker moeten maken voor mij, omdat ik vroeger te lamlendig was om te leren? Nee. Ik heb dit zelf veroorzaakt en ik ben ook zelf de enige die mijn eigen diploma kan halen. Ik ben bereid om die moeite ervoor te doen.

In dit kader, wil ik toch even een filosoof aanhalen: Klik hier voor plaatje

qua onderwijs zit je sowieso fout. België bezit momenteel het systeem dat iedereen (of je nu vwo, havo etc. hebt gedaan) toegang heeft tot alle opleidingen. En het onderwijs in België staat hoger aangeschreven dan in Nederland.
Dat is alleen in de leefwereld van mensen.. Diverse onderzoeken naar de kwaliteit van het onderwijs, tonen aan dat Nederland ondertussen ver boven België scoort wat betreft kwaliteit.
Ik heb zelf in België gestudeerd en ik kan daar maar 1 conclusie over trekken: Onderwijs in België is een lachertje.
Het Bachelor-Mastersysteem zou inderdaad inhouden, dat alle Bachelors overal hetzelfde zouden moeten zijn qua inhoud en niveau, al betwijfel ik of dat wel klopt. Maar ik heb nagevraagd of ik eventueel met mijn Professionele Bachelor hier in Nederland verder zou kunnen studeren. Komt er op neer, dat met mijn vakkenpakket van de 3-jarige opleiding, hier in Nederland net genoeg vrijstellingen zou kunnen krijgen om mijn propedeuse (1e jaar) te halen. Houdt in dat ik er dus nog 3 jaar achteraan moet doen... Klopt echt qua gelijkstelling van niveau ja.... 8-)

Het grootste probleem in het Belgische onderwijs: De nadruk ligt enkel op kennis. Als je de meest stomme rijtjes en feitjes maar op kunt dreunen, en dan ook nog maar op 1 examenmoment op het jaar, dan slaag je. Met als resultaat, dat Belgen over het algemeen veel kennis hebben, maar weinig praktische kennis. Klein voorbeeld: Op een Nederlandse HBO-opleiding, volg je standaard minimaal een semester aan stages doorheen je opleiding, vaak meer.. Op mijn opleiding werd dat er in 4 weken ff doorheen gejaagd, 'omdat het moest', zonder enige vorm van begeleiding of controle wáár je je stage deed. Mijn stage bij WebOtaku werd zonder controle geaccepteerd, met als resultaat, dat ik dus stage heb gelopen bij mezelf. Mooi lulverslagje geschreven, en 18/20 gehaald.. Zo makkelijk gaat dat in België.
Wat zou het verder voor nut hebben opleidingen moeilijker te maken? Mensen stimuleren harder te werken? Lijkt me eerder stimuleren sneller af te haken.
Daarnaast zijn opleidingen gebouwd op percentielen. Indien je bv. boven percentiel 80 zit kan je naar het vwo. Deze opleiding moet dan aangepast zijn aan die groep.
Zo werkt het inderdaad, en dat is fout. Op het moment dat mensen afhaken als ze harder moeten werken, moet je blij zijn dat je die kwijt bent. Als het niveau van de opleiding gekoppeld is aan de inzet van de leerlingen, wat steeds harder daalt, wat betekent dat papiertje dan nog dat je op het einde krijgt? In regeringen houden ze erg van cijfertjes en dergelijke, maar daar moeten ze juist van afstappen. Dan maar wat minder mensen naar het VWO en de uni, maar wel 's nachts rustig kunnen slapen omdat de kwaliteit en het niveau van deze opleidingen nog altijd gegarandeerd kan worden, ook in het buitenland.
Ook beklaag je de regering van Nederland. Als ik de vergelijking met België doortrek (zij hebben geen regering), wat is er dan zo erg aan onze regering?
Je beklaagt dat ze het land besturen als een bedrijf, is dat zo vreemd? Je geeft zelf aan dat het welzijn van het volk prioriteit nr 1 is. Hoe zou de regering dit anders dan:
- voor ziekenhuizen zorgen
- voor werk zorgen
- voor goede wegen zorgen
- zorgen voor een goed openbaar vervoer
- zorgen voor sociale zekerheid
- ....
Wat erg is aan de Belgische regering, is een topic op zich ;) Juist het feit dat het land zich zo goed redt, zonder regering moet al genoeg zeggen...

Maar om in te gaan op je lijstje: De regering moet inderdaad zorgen voor goede zorg. Dit moeten ze echter niet doen, door het zorgverzekeringsstelsel te privatiseren, waardoor talloze bedrijven in ene zorgverzekeringen aan gaan bieden, waarbij de burger betaald voor alle overhead die daardoor ontstaat. Want elk bedrijf wil wel graag winst maken, de directeur wil graag zijn bonussen en die dikke BMW. Met andere woorden: Bedrijven maken winst op ons welzijn. Dit heeft er alleen toe geleid, dat in de afgelopen 4 jaar ons zorgstelsel volledig is uitgekleed, waardoor de basisverzekering vrijwel niets meer dekt en je voor allerhande zaken (tandheelkunde, fysiotherapie, psychologische hulp), je je tegen exorbitante bedragen bij moet verzekeren.
Ik heb net mijn verzekering voor 2011 in orde gebracht: Alleen basisverzekering, met een eigen risico van €670,- per jaar, kost me alsnog 66,75 per maand. 4 jaar geleden betaalde ik minder, had ik geen eigen risico en kreeg ik meer vergoed. Waar is het fout gelopen?

Al die dingen die jij verder in je lijstje noemt, zijn zaken die in Nederland geprivatiseerd zijn, met als resultaat dat de uitvoering ervan volledig stuk is gelopen. Omdat er commerciële bedrijven achter zitten, is het halen van winst belangrijker geworden dan de service die zij bieden.

Als er 1 ding is waar wij in Nederland eens goed mogen afkijken bij onze zuiderburen, dan is het wel op de zorg. Daar kan je, als Belg zijnde, beter trots op zijn dan jullie onderwijs.. ;) Ondanks dat jullie zorgverzekering nog een jaren-60 werkwijze heeft, werkt het gewoon goed, is het voor de burger betaalbaar en krijg je normale vergoedingen. De zorg zelf is ook gewoon uitstekend van kwaliteit en eveneens goed betaalbaar. Onze regering heeft, door wederom ziekenhuizen te privatiseren en toch een vinger in de pap willen houden en allerlei bezuinigingen door te voeren, onze zorg totaal de grond in getrapt. Steeds vaker komt in het nieuws dat de kwaliteit ver onder de maat is, wie er dan ook in de zorg werkt, klaagt over het beleid dat gevoerd moet worden.. Tenzij je specialist bent, want dan val je niet onder de overheidsregels, dus dan mag je gewoon binnen lopen..

Dit is geen klagen over luxeproblemen, dit is gewoon klagen over dingen die veel beter kunnen, als we een regering zouden hebben die de primaire prioriteit bij het welzijn van de burger zou leggen. Stukje bij beter wordt Nederland helemaal kapotgemaakt, en onze regering is hiervoor verantwoordelijk.
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Ik heb het hele verhaal gelezen en kom er later nog op terug, ik ben het duidelijk met enkele standpunten eens maar met andere niet en met bepaalde standpunten standpunten die ik gemaakt heb is het doel/mogelijke uitvoering etc. niet goed overgekomen maar ja ik kijk nu net pas en het is zondag dus familie... haha

Greetz
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

@Zorg in Nederland
Hier is het volgens mij misgegaan omdat verzekeraars teveel macht hebben gekregen. Het lijkt me altijd gevaarlijk/onwenselijk dat een verzekeraar bepaald bij wie jij welke zorg MOET halen. Het is niet voor niks dat artsen een medische opleiding hebben en verzekeraars niet. Bovendien is marktwerking niet altijd wenselijk in een markt waar een groot verschil tussen vraag en aanbod bestaat.

@Onderwijs
Ik denk dat het onderwijs in Nederland niet best is. Naar mijn mening komt dit door alle pogingen voor iedereen hetzelfde te bieden en te lang te wachten met differentiatie.

@Uitstroom hoogopgeleiden
Ook hier kan ik wel wat redenen verzinnen die bijdragen:
- Veel mensen die van oorsprong van buiten Nederland zijn en eigenlijk altijd al van plan waren hier niet te blijven, worden hier wel hoog opgeleid.
- Ongunstig klimaat voor hogeropgeleiden (nee, ik bedoel niet het weer). Ook in verhouding met andere landen steeds maar toenemende lasten zijn niet echt een stimulans om te blijven.

Persoonlijk kan ik me bijvoorbeeld erg opwinden over het AOW-leeftijd-geneuzel.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Bericht door Jibz »

Laat mij een nieuw onderwerp aansnijden
Ik ben wel geinteresseerd in de argumentatie die de mensen, die voor het huidige kabinet zijn, hebben voor de kortzichtige plannen met betrekking tot het afbeulen van de nederlands studentenpopulatie...
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Plaats reactie