Spam tegen gaan

Alle overige discussies die niets (of weinig) met Magic: the Gathering te maken hebben.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Spam tegen gaan

Bericht door pi »

Hey allemaal,

we hebben regelmatig op ons forum last van SPAM die we dan weer snel weghalen, maar dat begint me een beetje te irriteren. Momenteel gebruiken we allemaal gekke plaatjes met letters er in verstopt om SPAM tegen te houden, maar die worden nu zo ongeveer zo moeilijk dat ik zelf moeite heb ze goed te beantwoorden terwijl de bots er nog steeds doorheen komen. Een veel aangeraden oplossing is om vragen te stellen aan degene die wil registreren die te maken hebben met het onderwerp van het forum. Deze wil ik natuurlijk niet te moeilijk en niet te makkelijk maken, dus vandaar de vraag wat jullie denken dat het antwoord is op de vragen die ik verzonnen heb en de vraag of jullie misschien nog andere vragen weten?

In welk jaar kwam de eerste magic set uit?
Spel 'magic' achterstevoren.
Welke kleur mana wordt normaal omschreven met 'B'?
Welke kleur mana wordt normaal omschreven met 'U'?
Hoeveel verschillende basic landjes bestaan er?

Vereiste is met name dat een simpele zoekopdracht in google niet meteen het antwoord op moet leveren, er zijn namelijk bots die dit kunnen, de eerste kan dus te makkelijk zijn net als de laatste omdat het kan zijn dat een site dit specifieke antwoord op een makkelijk vindbare plek heeft staan. De 2e werkt doordat kennis van taal nodig is, gaat het om een spel als in een kaartspel, of gaat het om een woord spellen? (Hetzelfde werkt voor de engelse versie van de vraag waar spell ook meerdere betekenissen heeft) De 3e en 4e hebben specifieke kennis van online communicatie over het spel nodig, maar zijn misschien te moeilijk voor beginners. Bedenk wel dat er meer pogingen mogelijk zijn, dus een beginner kan het eventueel een keer verkeerd doen.

Uiteindelijk zal ik dit topic weer verwijderen zodat bots niet via dit topic de antwoorden kunnen vinden ;).

mazzel,

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
skystormer
Adept
Berichten: 215
Lid geworden op: do jul 12, 2007 2:08 pm
Locatie: Someren-Heide

Re: Spam tegen gaan

Bericht door skystormer »

Hint, maak dit topic alleen zichtbaar voor members.
Scheelt al iets.

Maar inderdaad spam is annoying, misschien wel te overwegen is de vraagvorm in het Engels te doen. Of de mogelijkheid de vraag in Engels of Nederlands te laten stellen.
Vraag 1 is inderdaad op te zoeken. Volgens mij heeft een beginneling daar meer moeite mee dan een bot.

Echter ik heb een snelle zoek gedaan en alle vragen zijn makkelijk te vinden met google. Ook U en B zijn makkelijk te vinden. Basic lands aantal is lastiger voor een bot.

Nu is het al een tijdje geleden maar vraagt dit forum of dat iemand eerst een activatie mail aanklikt?

Maak eerste post alleen mogelijk in introductie forum.
Volgens mij wordt het wel lastiger voor bots als je met uitklapbare vragen komt.
Bijvoorbeeld, hoeveel basic land types zijn er?
Uitklap: Benoem ze.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Spam tegen gaan

Bericht door Jibz »

Ik weet zelf praktisch niks van bots af, maar zou het kunnen werken om in de vraag zelf een bepaalde antwoord vorm te vragen?
Bijvoorbeeld als je om een zin vraagt: Laat in je antwoord de lidwoorden weg.
Vervang in je antwoord klinkers door "!".
Misschien wordt dit te vervelend voor echte registreerders of zijn er toch bots die hier doorheen komen, though.
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spam tegen gaan

Bericht door pi »

Heb even wat nummering toegevoegd om er verder makkelijker naar te kunnen verwijzen.

@skystormer
1. Helaas heeft dit forum geen instellingen om een topic af te schermen, dan zou ik het hele subforum af moeten schermen en dat gaat me wat te ver. Waarschijnlijk verwijder ik het topic ook niet echt, maar gaat hij in het verstopte admin/mod subforum.
2. De vragen hangen samen met de ingestelde taal, van elke vraag wil ik ook een engelse variant plaatsen. Ik denk niet dat de vraag in een andere taal stellen veel uit gaat maken.
3. Ik ben nieuwsgierig hoe je gezocht hebt, makkelijk te vinden is wel anders dan automatisch te vinden in sommige gevallen, vandaar de vraag.
4. Er is inderdaad account activatie via e-mail. Ik zou dit over kunnen zetten naar admin activatie, maar ben een beetje bang dat dit mogelijk mensen af zou schrikken.
5. Alle vragen moeten open zijn met de plugin die bij het forum komt, of bedoel je niet multiple gok vragen? De plugin is echtvrij simpel: stel taal in, schrijf vraag en vul mogelijke goede antwoorden in.

@Jibz
1. Geeft niet dat je er weinig van weet, vind op zich je idee goed.
2. Ik denk dat dit misschien wel vrij efficient kan werken en omdat iemand die registreerd dat toch maar 1x doet mag dit best wat 'vervelend' zijn.

In ieder geval beide bedankt voor het meedenken!
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Spam tegen gaan

Bericht door Donnie Darko »

pi, je zegt iets over verschillende talen, krijgen mensen daar andere vragen/puzzels nu? Want als dat verschilt kan het zijn dat die bots misschien met een cyrillisch schrift proberen zich in te schrijven, waardoor ze de latijn georienteerde puzzel/vraag niet hoeven te beantwoorden of iets dergelijks?
De bots kunnen neem ik aan alle talen toepassen, en als de anti-spam maatregelen alleen werken in bepaalde talen, lijkt mij dat geen enkele nederlandse of engelse puzzel/vraag ze tegenhoud.

Of denk ik nu te ingewikkeld?
Work is the curse of the drinking class
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Spam tegen gaan

Bericht door The Quizmaster »

Een van de meest klassieke opties, die volgens mij nog altijd werkt is de volgende:

1+1= __________ (<-- is inputveld)

En dan in kleine letters eronder, buiten het label/fieldset van dat formitem: vul in bovenstaand veld 'Kanarie' in.
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spam tegen gaan

Bericht door pi »

@Donnie Darko
Ik stel de vragen in en hou dat op alleen Engels en Nederlands. Ze kunnen alleen op het forum ondersteunde talen selecteren.

@The Quizmaster
Is een optie, maar dan zou ik het forum zelf aan moeten passen. Dit doe ik liever niet. Er is wel iets vergelijkbaars mogelijk zoals Jibz voorstelde. In principe staan of vallen beide mogelijkheden met begrip van taal en dat zou een bot goed moeten kunnen weren.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
skystormer
Adept
Berichten: 215
Lid geworden op: do jul 12, 2007 2:08 pm
Locatie: Someren-Heide

Re: Spam tegen gaan

Bericht door skystormer »

Zoek optie zat op waar staat B voor:

Google opdracht:

- "b" mana +magic -
Maar als je 1 keer kiest om vervelend te zijn met registratie zou ik zeggen dat ze best ook wel op een admin mailtje mogen komen. Echter het is natuurlijk vakantie gevoelig.

A: Hoeveel man kunnen de accounts activeren?
B: Hoeveel spam berichten komen er ongeveer dagelijks? (eerlijk gezegd vind ik het wel meevallen, of ik ze de helft niet)

Ik ken geen forums die geen spam problemen hebben (of ze zijn gewoon te klein), het enige 100% bot proof mogelijkheid dat ik gezien heb is: Registratie op invitatie, maar dat gaat zeer ver. (is ook van een behoorlijke tijd terug, waar het echt ging om website beveiliging van buitenaf, dat de weblocatie al een inlog behoefde) Maar die gaat zeker te ver.

Ik denk niet dat je er 100% iets tegen kan doen.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spam tegen gaan

Bericht door pi »

Dat oogt inderdaad te doen met google voor een bot.

A: 1, ikke. Ben ook wel bang voor de vertraging. Iemand registreert en wil dan zo snel mogelijk posten, niet gaan zitten wachten tot ik ook zo ver ben.
B: Het valt ook wel mee, minder dan 1 per dag, maar dta betekent niet dta het niet beter kan.

Ik verwacht niet 100% iets te kunnen doen, maar, het flink minder maken vind ik natuurlijk een goed idee.

Maar heeft iemand nog een idee voor betere vragen?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Spam tegen gaan

Bericht door ixo »

ik heb wel een idee, maar dan zal je een soort van query moeten hebben ( kijkt naar de techneuten )

als iemand registreert een Magic situatie voorstellen, niet te moeilijk niet te makkelijk. deze is absoluut niet te googlen...

dus je vraag dan:

"je tegenstander speelt in zijn beurt een creature, jij speelt een counter... wat gebeurt er?"

of je gebruikt dit soort situatie vragen als registratie vraag.

is dit een optie?
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Gebruikersavatar
Lolloler
Adept
Berichten: 245
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 11:31 am
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Spam tegen gaan

Bericht door Lolloler »

Een plaatje van een Magic kaart tonen, zorgen dat de titel van de afbeelding NIET de naam is van de kaart. Vervolgens een invulveld maken waar de naam van de kaart in moet.

Beste is om dit met meerdere kaarten te doen en dan bij een nieuwe register random een plaatje pakken.
www.boosterz.nl - Weer losse boosters voor maar €2,50!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spam tegen gaan

Bericht door pi »

@ixo
Helaas zit er dan te veel variatie in de antwoorden, het moeten open vragen zijn dus ik moet elk mogelijk antwoord uitschrijven.

@Lolloler
Helaas geen optie, ik heb geen behoefte om mijn eigen code te maken, wil proberen het te doen met de ingebouwde mogelijkheden.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Spam tegen gaan

Bericht door ixo »

jammer, maar de kans blijft dat zulke open vragen te beantwoorden zijn door bots :( anders zou ik het ook niet weten :(
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Plaats reactie