vraagje van een nieuwling

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Norah
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: vr jun 13, 2008 12:22 am

vraagje van een nieuwling

Bericht door Norah »

ik wil graag mijn eerste deck maken, maar ik weet niet echt welke verhoudingen zijn aangeraden.
na wat nalezen kwam ik er achter dat 1/3 lands moesten zijn. maar verder?
wat is een goede verhouding tussen creatures, "enchantments + instants" en artifacts?

ik wil graag een voledig white deck maken. (een kleur lijkt me makkelijker voor mijn eerste deck)
de therm die ik heb gevonden die het meest overeen komt met wat ik wil doen is:
Weenie Deck
Clobber your opponent early in the game with lots of cheap creatures. Occasionally tosses in one or two nasty creatures in case the game lasts long enough to need them. Low on mana, big on creatures. Almost any color can be used to make a weenie deck, from the most to least common (IMHO), white, red, green, black, blue.
ik dacht aan het gebruiken van kaarten als:
  • 2x glorious anthem
  • crossbow infantry
  • angelic page
  • angel of mercy
  • venerable monk
  • master decoy
  • op gevuldt met goedkoepe
veel van de kaarten die ik gebruik kosten dan maar 1 of 2 mana en kunnen later een "powerboost" krijgen door glorious anthem. sommige creatures leveren wat extra levens of ondersteunig op. hiermee kan ik sterkere monsters even leten lopen of ze op een slinkse wijze toch wel uitschakelen.

als jullie nog andere nuttige tips hebben meld ze want die hoor ik graag.

groetjes norah :wink:
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Hoi,

welkom.

Je kunt hier een artikel van mij vinden overfouten die veel gemaakt wordne bij het maken van een deck, misschien heb je er wat aan:
http://www.magicforums.nl/viewtopic.php?t=2018

Verder lijkt je idee me een goed begin. Ik zou alleen niet strikt vast houden aan dat 1/3 land, vaak heeft een deck meer nodig dan dat. Ik zou ook vooral proberen goeie kaarten 4x te spelen.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Wat een goede verhouding is tussen creatures en enchantments en artifacts, da's eigenlijk nogal een open deur: Je moet zorgen dat je genoeg kaarten in je deck hebt waarmee je je tegenstander dood kan maken (en liefst zo snel mogelijk... ;-)). Te veel enchantments/artifacts ten opzichte van creatures is doorgaans niet goed. Stel jezelf de vraag: Hoe wil ik mijn tegenstander dood krijgen?
Ik speelde een tijdje geleden tegen wat vrienden van me. Een van hen had iets van 5 enchantments/artifacts liggen en nauwelijks creatures. En ik was daar totaal niet van onder de indruk, terwijl ik geen enkele enchantment of artifact had liggen (maar wel een paar creatures meer... ;-)).

Verder kun je het zelf ook een beetje uit proberen. Maak een deck en doe dan het volgende een paar keer: Schud je deck en pak 7 kaarten om te kijken wat je openingshand zou zijn. Als je consequent geen of 1 slechts landje in je openingshand hebt, zou het een goed idee kunnen zijn om er een paar landjes meer in te stoppen. Pak vervolgens 1-voor-1 een kaart om te kijken hoe het verloop van het spel ongeveer zou zijn. Als je te veel kaarten moet pakken voordat je een beetje op gang bent, zeg maar, dan zou dat een teken kunnen zijn dat de balans een beetje ontbreekt.
Gebruikersavatar
Norah
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: vr jun 13, 2008 12:22 am

Bericht door Norah »

dank je wel :D

dit waren heel nuttige tips!

waar ik voornamelijk bang voor ben is dat ik teveel creatures in mijn deck doe en dat een speler met( b.v. een blauw deck) mij met isntands enzo buiten spel zet zoder dat ik hier echt wat aan kan doen.

ik zoek dus eigenlijk een goede balans tussen spells en creatures. maar trial and error is blijkbaar toch de beste manier om dit te weten te komen.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

elke kaart die je speelt heeft invloed op elke andere kaart in je deck, trial and error vind ik niet helemaal de goeie omschrijving van hoe je tot het beste resultaat komt, maar iig wel veel puzzelen. Persoonlijk heb ik een grote voorliefde voor creatures op niet traditionele manier gebruiken. Vaak speel ik creatures die vervelendere dingen doen dan instants (denk bv aan peacekeeper), verder is er zat wat creatures tegen instants kunnen doen. Ik zou niet te veel vrezen voor 1 specifieke vervelende kaart die je je in kunt denken dat iemand speelt, maar meer denken over wat daadwerkelijk gespeeld wordt en hoe je daar omheen komt.

Denk bv eens over wat je tegen een peacekeeper zou doen en of dat iets is wat je misschien wel aan zou moeten kunnen (bedenk dat er meer kaarten zijn die iets dergelijks kunnen doen, dus niet de keeper specifiek, maar het effect in het algemeen, of misschien vervelende creatures in het algemeen).

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Het "maak een deck"-gedeelte was in mijn reply inderdaad enigszins onderbelicht... ;-)

Eerst is het behoorlijk puzzelen om een deck te maken. Probeer kaarten te vinden die goed met elkaar samenwerken (synergie). Gooi niet zo maar wat kaarten bij elkaar, want als de samenhang ontbreekt, maken de verhoudingen ook niet zo veel meer uit.

Als je deck grofweg af is, kun je pas gaan fine-tunen. En dat fine-tunen is of een kwestie van ervaring of van trial-and-error. Of van allebei een beetje...
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
a2thej_b
Master
Berichten: 198
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 1:45 pm
Contacteer:

Bericht door a2thej_b »

de standaard tip voor een deck bouwen is altijd zoveel mogelijk van je kaarten 4 keer spelen om de kans dat je ze pakt te vergroten.

verder lijkt mij het handig om te bedenken waar je vaak tegen speelt, en daar kaarten tegen te spelen. Als je bijvoorbeeld niet om grote beesten heen kunt kun je kaarten als pacifism spelen, of creatures met evasion zoals flying gebruiken.
ik zou voor een 'aggro' (snel) deck zoveel mogelijk creatures spelen, en misschien wat burn kaarten zoals incinerate, deze kan uiteraard niet in een mono wit deck. je moet vooral uitkijken voor kaarten als wrath of god ik weet niet zo goed wat wit hier allemaal tegen kan doen. er zijn wel wat witte counterkaarten dacht ik.
"real life, i tried it ones, nice graphics!, but the gameplay sucks!"

"gravity is a myth, earth just sucks"

'creation is a paradox. it hatches from its opposite'.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

a2thej_b schreef:(...) je moet vooral uitkijken voor kaarten als wrath of god ik weet niet zo goed wat wit hier allemaal tegen kan doen. er zijn wel wat witte counterkaarten dacht ik.
Iets als Reya Dawnbringer... :D

Dan kun je ze in ieder geval weer tot leven wekken. (Of je zelf zo lang leeft totdat je die 9 mana kunt betalen, laat ik even in het midden... :roll:)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

je zou bv soltari champion ipv glorius anthem kunnen overwegen om te zorgen dat je meer creatures hebt. Planar guide zou bv je creatures van een wrath kunnen redden.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Norah
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: vr jun 13, 2008 12:22 am

Bericht door Norah »

nogmaals bedankt voor jullie tips :)

ik heb van da meest kaarten er nu 3 in mijn deck maar vaak staat daar wel een vegelijkbaar creature tegen over. (zelfde mana kosten en power/toughness maar met bijvoorbeeld firststrike ipv flight) dus heb ik dan 6 vergelijkbare wezens ipv 4 exact de zelfde. voor minder dan 3 ga ik echt niet voor creatures die hard nodig zijn. maar het draait hier dan ook om suntail hawk en tundra wolves of glory seeker en veteran cavlier. ik reken dan ook meer op de power/toughness van deze wezens dan hun exacte abilities.
en ja maar 2 grlorius anthem maar die is toch bedoeld om pas later te spelen wanner een rush met kleine wezens niet meer effectief is mijn enige probleem is dat juist die kaart op mijn gravyard beland maar dan heb ik nog altijd mijn sterkere cretures 1 staunch defenders 2 razor golem en phyrexian hulk. dus het hoeft niet eens echt een probleem te zijn.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

heb je misschien een lijst van wat je speelt? Dan kunnen we daar een beetje op schieten.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Zaphod
Advanced
Berichten: 43
Lid geworden op: za jul 05, 2008 9:48 am

Bericht door Zaphod »

Er zijn decks (heb er zelf verscheidene) waar praktisch geen beest in zit. En die heb ik ook echt niet nodig. Beschermen kan prima met kaarten zoals Propaganda, Wrath of God, Swords to Plowshares, Nevinyrral's Disk en dat soort kaarten. Speel zelf puur casual volgens type 1 regels. Daar kan je als je wilt de boel echt wel mee op slot zetten (qua beesten dan).
So Long And Thanks For All The Fish!
http://www.youtube.com/watch?v=bG6b3V2MNxQ
Plaats reactie