Een vijf kleuren deck. hoe?

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

linforth
Expert
Berichten: 93
Lid geworden op: wo mar 31, 2010 3:27 pm
Locatie: amsterdam

Een vijf kleuren deck. hoe?

Bericht door linforth »

welke kaarten heb je daar voor nodig?
welke landjes?

ik vraag me echt af of je dat goed kan spelen.

heeft iemand hier ervaring mee?
ik speel sinds kort regelmatig magic in cafe vier klaveren in amsterdam oud-west op maan en donderdagen.
BanzaiCopter
Adept
Berichten: 338
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 5:24 pm
Locatie: Swalmen/Roermond (LIMBURG)

Bericht door BanzaiCopter »

Yup.. Mm.. Even zoeken..

Ancient Ziggurat
Pillar of the Paruns

Die voor zo wie zo :) Ik weet niet wat voor 5 kleuren deck precies maarja :p

Nja Pillar heb ik altijd nog eventueel te ruil =p
Gebruikersavatar
Brent
Adept
Berichten: 215
Lid geworden op: di dec 08, 2009 8:24 pm
Locatie: Herzele

Bericht door Brent »

5 color cascade miss?
now playing:
Jund

soon playing:
Vamps
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

welk formaat?

Ik zou er in een kleiner formaat dan extended meestal niet aan beginnen en er dan nog twijfels over hebben. 5 kleuren is echt moeilijk goed te krijgen. Bovenstaande landjes zijn tenminste echt te brak in de meeste mogelijke decks.

Sowieso zou ik er rekening mee houden dat een flink budget nodig is, want elk duur landje in het formaat is waarschijnlijk een overweging en spelen waard. 5 color kan in mijn ogen niet op een budget als je een reeele kans op winnen wilt hebben.

Mijn 5 color manabase zou beginnen met fetches en duals en dan kijken vanaf daar.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Brent
Adept
Berichten: 215
Lid geworden op: di dec 08, 2009 8:24 pm
Locatie: Herzele

Bericht door Brent »

savage lands en jungle shrine, die zijn nog vrij budget en zeer goed
now playing:
Jund

soon playing:
Vamps
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

in welk formaat? Ze zijn veel te slecht in de grotere formaten. In kleinere, is er echt een goede reden om je de hoofdpijn op de hals te halen van een 5 kleuren manabase? Serieus, 5 color is verschrikkelijk in verhouding tot mono tenzij je echt precies de juiste goeie en heel dure landjes hebt (heb ikke). Je wil dus echt een goede reden voor 5 kleuren hebben, of een goede weg om dat probleem heen.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Brent schreef:savage lands en jungle shrine, die zijn nog vrij budget en zeer goed
Landjes die getapt in het spel komen, zetten je op een beurt achterstand. Is niet zo heel erg als je er maar een paar in je deck hebt zitten, maar als zo'n beetje je hele manabase dit soort nadelen heeft, dan word ik daar persoonlijk niet echt blij van.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
Brent
Adept
Berichten: 215
Lid geworden op: di dec 08, 2009 8:24 pm
Locatie: Herzele

Bericht door Brent »

ze zijn idd wel traag maar ik ken geen fetchlandjes die tot 3 verschillende mana gaan, wat toch wel vrij belangrijk is in een 5 color deck
now playing:
Jund

soon playing:
Vamps
Gebruikersavatar
Fewtger
Adept
Berichten: 427
Lid geworden op: za okt 24, 2009 8:23 pm
Locatie: Gent

Bericht door Fewtger »

Nou, je gaat denk ik duals als Taiga en Scrubland willen spelen. En die zijn duur, moeilijk te vinden en je wil er 4 van elk.

En dat is natuurlijk niet t2. Binnen t2 is er na de fetchlandjes en de m10 duals geen alternatief, dat niet tapped in play komt.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

op zich kun je met 2 fetches een murmering bosk en een volcanic island opvissen voor 5 kleuren beurt 2. Je wilt overigens niet elke dual 4x, dan kom je namelijk op 40 land.

M10 heeft geen duals, de enige kaarten die duals zijn, zijn de originelen die niet na revised zijn gedrukt (ok, niet na summer edition). Maar ik ging meteen al zeggen dat type 2 5 kleuren geen goed idee is. Ik betwijfel of het een goed plan is in extended en zelfs in vintage en legacy denk ik niet dat het je erg veel voordeel geeft, al is het dan wel goed te doen. 5 kleuren EDH aan de andere kant zie ik als een goede mogelijkheid. Mogelijk dat je dan zelfs de tri-lands en karoos wilt spelen voordat je aan duals en fetches begint. Dit omdat je dan vrijwel altijd meer tijd hebt dan in 1 tegen 1.

Ik heb alleen ervaring met 5 kleuren in een formaat dat wat op EDH leek, we speelden verplicht 100 kaarten, 5 kleuren en highlander, maar geen banned list. Dit was toen mirrodin block nog niet zo lang uit was, weet namelijk dat mijn memnarch nog erg nieuw was. In dit formaat speelde ik alle duals, fetches die toen mogelijk waren (behalve de oude, wel met de verge), en een zooi painlands en CIPT lands. Verder wat special lands, lairs en basics. Mijn land was ook highlander, maar voor basics was dit niet verplicht. Deze manabase was vrij stabiel, maar zeker niet op tournooi niveau.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Fewtger
Adept
Berichten: 427
Lid geworden op: za okt 24, 2009 8:23 pm
Locatie: Gent

Bericht door Fewtger »

Drowned Catacomb, Dragonskull Summit and the like zijn geen duals?
Gebruikersavatar
Brent
Adept
Berichten: 215
Lid geworden op: di dec 08, 2009 8:24 pm
Locatie: Herzele

Bericht door Brent »

je kan er eventueel wel een birds of paradise instoppen
now playing:
Jund

soon playing:
Vamps
NTR
Advanced
Berichten: 31
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 12:27 am

Bericht door NTR »

Fewtger schreef:Drowned Catacomb, Dragonskull Summit and the like zijn geen duals?
alleen Taiga etc zijn echte duals de rest zijn nep
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

in de loop der jaren is het er een beetje ingeslopen om alle landjes die 2 kleuren geven duals te noemen. Maar als je goed oplet zijn het alleen de nieuwere spelers die dat doen. De spelers die langer mee doen hebben voor elk soort landje een eigen naam.

Ergens vermoed ik dat die nieuwere spelers graag willen kunnen zeggen dat ze ook duals hebben.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Fewtger
Adept
Berichten: 427
Lid geworden op: za okt 24, 2009 8:23 pm
Locatie: Gent

Bericht door Fewtger »

Ik ben inderdaad een nieuwere spelers, maar je kan ze dan toch wel "de m10 duals noemen", ik geloof dat LSV ze ook zo noemde.
Plaats reactie