Manaburn

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Manaburn

Bericht door pi »

OK, maar dan is de vraag nog steeds, waarom de keuze voor kaarten 1-2x? De eerste suggestie is namelijk om je deck meer consistent te maken.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Jort
Adept
Berichten: 201
Lid geworden op: zo mei 01, 2011 12:07 pm
Locatie: De meern

Re: Manaburn

Bericht door Jort »

Wat betekent consistent?

en,

dit is hoe mijn deck nu is. hier IRL. maar ik zou graag suggesties hebben dus, Hoe ik het nog beter zou kunnen maken, WELKE? kaart moet er meer in? welke minder?
Zwemmen als een visje... Zwemmen in de zee
Zwemmen als een visje... Met niemand lift ik mee

Wants/haves: http://magicforums.nl/viewtopic.php?f=1&t=4266
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Manaburn

Bericht door ixo »

met consistentie wordt er bedoelt dat je vaker de juiste kaart pakt die wilt en het deck soepeler loopt volgens het plan.

PI wil ook weten wrm er maar 1 of 2 dezelfde kaarten in je deck zitten, dit is eigenlijk best makkelijk te beantwoorden. Jort heeft nog niet een playsetje van iedere kaart of van de juiste kaarten. Hierdoor is zijn deck nog niet optimaal consistent en heeft het nog een paar kaarten die minder effectief zijn ( en sommige het gat vullen )

@Jort, ja ik hoop het ook voor je :)
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Gebruikersavatar
Jort
Adept
Berichten: 201
Lid geworden op: zo mei 01, 2011 12:07 pm
Locatie: De meern

Re: Manaburn

Bericht door Jort »

Hmm... ik dacht dat het el duidelijk was ondertussen dat ik niet elke kaart heb. maargoed. ^daar staat je antoord pi!
Zwemmen als een visje... Zwemmen in de zee
Zwemmen als een visje... Met niemand lift ik mee

Wants/haves: http://magicforums.nl/viewtopic.php?f=1&t=4266
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Manaburn

Bericht door ixo »

maar wat je deck goed zou doen, is inderdaad meer dezelfde van een soort kaart en een plan van aanpak, maar daar hadden we het al over toen ik er was, misschien kan je dan posten hier.

Er zijn wat richt lijn vragen in de "uitleg post" van de "decklist" gedeelte
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Gebruikersavatar
Jort
Adept
Berichten: 201
Lid geworden op: zo mei 01, 2011 12:07 pm
Locatie: De meern

Re: Manaburn

Bericht door Jort »

Ik kijk eerst wel wat er donderdag uitkomt. aan de hand van wat ik dan heb gaan we wel wat ruilen ofzo.
Zwemmen als een visje... Zwemmen in de zee
Zwemmen als een visje... Met niemand lift ik mee

Wants/haves: http://magicforums.nl/viewtopic.php?f=1&t=4266
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Manaburn

Bericht door pi »

Ok, natuurlijk snap ik dat dit is hoe het er nu uit ziet, maar, je moet toch ergens naartoe willen werken met het deck. En het kan best zijn dat je een andere reden hebt voor je keuzes. Zonder uitleg is het nogal moeilijk om te raden. Het belangrijkste advies dat ik altijd probeer te geven is probeer consistentie in te bouwen, zodat je op je deck kunt rekenen. Als jij weet dat het waarschijnlijk is dat je vanzelf kaart X pakt (of een kaart die er op lijkt) dan kun je er rekening mee houden met je keuzes in de huidige beurt. Er zitten zelfs commons niet 4x in, het lijkt me toch dat iedereen een paar extra kopietjes daavan zou moeten kunnen betalen, dus dan is het niet zo'n gekke vraag die ik stelde denk ik.

In het artikelen forum staat ook een artikel over decks bouwen, genaamd "10 fouten", dat kan ook een goede zijn om even te bekijken.

De vraag welke er in en er uit moeten is niet zo makkelijk. Voor die beantwoord kan worden moet eerst de vraag beantwoord worden wat je precies met het deck wilt bereiken. het is handig dat je de verschillende kaarten toegelicht hebt, maar wat moet het hele deck doen?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Manaburn

Bericht door Dragonheart »

Zo op eerste gezicht lijkt het dat Jort zijn beste rode kaarten in een deck heeft gestopt. Je zou dus kunnen zeggen dat het doel is om alle speelbare rode kaarten die hij heeft in 1 deck te stoppen. Het is vast leuk om eens met het deck te winnen, maar dat lijkt hier een beetje bijzaak. De toelichtingen op de kaarten zeggen meer over de affiniteit die hij heeft met de betreffende kaart dan wat die kaart in het deck te zoeken heeft. In dat geval is constructief commentaar volledig nutteloos omdat het deck precies zo is als dat hij het kan hebben.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
Jort
Adept
Berichten: 201
Lid geworden op: zo mei 01, 2011 12:07 pm
Locatie: De meern

Re: Manaburn

Bericht door Jort »

Oke, voor wat hoort wat! veel plezier met lezen

@ dragonheart

omdat het deck precies zo is als dat hij het kan hebben.
Inderdaad, en daarom vraag ik jullie, of jullie toevallig enige "consistentie" (zoals pi dat dan zegt) kunnen toevoegen? aangezien ik geen goede samenhang zie in de kaarten van de huidige series

Het is vast leuk om eens met het deck te winnen, maar dat lijkt hier een beetje bijzaak
Tuurlijk is het gemaakt om te winnen!?

De toelichtingen op de kaarten zeggen meer over de affiniteit die hij heeft met de betreffende kaart dan wat die kaart in het deck te zoeken heeft
Daarom zoals hierboven, ik zie geen synergie in deze series.

@pi

je moet toch ergens naartoe willen werken met het deck.
Inderdaad, ik werk naar een mooi rood deck, Standard formaat

Zonder uitleg is het nogal moeilijk om te raden
@ Pi; budget is er niet. stadard deck en je roept maar wat er in zou kunnen. dan kijk ik zelf wel of ik het ergens kan ruilen of vandaan krijg.
Er zitten zelfs commons niet 4x in, het lijkt me toch dat iedereen een paar extra kopietjes daavan zou moeten kunnen betalen
Pffft... je zou maar een 15 jaar oud zijn en net nieuw zijn in het spel... Zou jij dan zomaar je geld aan kaarten uitgeven zon ... te kopen?

Voor die beantwoord kan worden moet eerst de vraag beantwoord worden wat je precies met het deck wilt bereiken.
Inderdaad, ik werk naar een mooi rood deck, Standard formaat
@ Pi; budget is er niet. stadard deck en je roept maar wat er in zou kunnen. dan kijk ik zelf wel of ik het ergens kan ruilen of vandaan krijg.
het is handig dat je de verschillende kaarten toegelicht hebt, maar wat moet het hele deck doen?
- wat moet jouw deck doen?
Het toernooi winnen.
- welk formaat speel je gewoonlijk?
standard, Wil met dit deck een standard toernooi winnen.
- wat voor decks zie je vaak tegenover je?
standard. (maar we spelen casual)
- zijn er problemen die je zelf al ontdekt hebt?
nee, Op dat een kaart X edition is, en ik niet weet of die nog legal is in standard
- met hoeveel mensen speel je, 1 op 1, of multiplayer?
1 op 1
- heb je een budget waar we rekening mee moeten houden?
Kaart mag niet duurder zijn dan 2 euro voor een playsetje. ( ongvr 50 cent p.s)
Zwemmen als een visje... Zwemmen in de zee
Zwemmen als een visje... Met niemand lift ik mee

Wants/haves: http://magicforums.nl/viewtopic.php?f=1&t=4266
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Manaburn

Bericht door pi »

Om te beginnen, de eerste stap voor consistentie is de kaart 4x spelen. Samenhang tussen de kaarten is synergie. Voor we voor dit soort dingen suggesties kunnen doen zullen we moeten weten wat je met je deck wilt doen, vandaar dat we hiervoor nog geen suggesties kunnen (konden?) doen.
Inderdaad, ik werk naar een mooi rood deck, Standard formaat
Ok, maar wat moet het deck doen? Rood zijn is niet iets wat beinvloed of je kunt winnen of niet.
Zou jij dan zomaar je geld aan kaarten uitgeven zonder eerst een bevestiging van een ervaren speler dat het de moeite waard is om die specifieke kaart te kopen?
Voor commons van 10 cent p/s of zo, ja en dat deed ik ook. Vergis je niet, ik ben op mijn 14e begonnen met spelen en weet nog goed hoe dat ging. Ik had toen ook mensen die een aantal van dezelfde suggesties deden. Mijn eerste zelf gebouwde deck was ook een mono-colored standard deck (groen weenie in mijn geval).
- heb je een budget waar we rekening mee moeten houden?
Kaart mag niet duurder zijn dan 2 euro voor een playsetje. ( ongvr 50 cent p.s)
Ah, er is dus toch een budget.

Ik vrees dat je ons nog steeds laat raden wat je deck zou moeten doen. Om je een voorbeeld te geven voor waar ik op doel, dit was het plan van het eerder genoemde groene weenie deck:

Een tegenstander overrompelen met kleine efficiente beesten en pomp spells voordat deze de kans heeft te stabiliseren. Dit uit zich in ongeveer het volgende stappenplan:

- beurt 1: cast een llanowar elves, of anders een 1 mana beuker (wild dogs of pouncing jaguar)
- beurt 2: betaal echo of speel meer weenies, val aan als dat wat je beurt 1 castte niet getapt is voor mana
- beurt 3: val weer aan, pomp eventueel (giant growth of wild might), indien genoeg mana, gooi een wat groter creature op (albino troll of cradle guard)
- beurt 4: val nogmaals aan, pomp, speel eventueel meer beesten, etc.
- beurt 5/6/7/...: zie beurt 4

Ideaal kan het deck winnen in beurt 4, maar beurt 5-6 is meer waarschijnlijk.

Dat is een korte beschrijving van wat een deck doet. Met zulke informatie kunnen we suggereren wat voor kaarten goed binnen jouw strategie zouden passen, of wat je eventueel aan de strategie zelf zou kunnen verbeteren.

Verder is het handig als je even wat meer nadenkt over de vraag wat voor decks je tegenover je ziet. Als je tournooien wilt spelen kun je eigenlijk alleen winnen als je weet wat je kunt gaan verwachten en je deck daarop voorbereid is. Caw-Blade is nu bijvoorbeeld een populair standard deck, maar wie weet is die helemaal niet populair waar jij gaat spelen. Het is natuurlijk mogelijk dat je dit niet weet, en zeg dat gerust, maar "standard" geeft geen antwoord op deze vraag.
- zijn er problemen die je zelf al ontdekt hebt?
nee, Op dat een kaart X edition is, en ik niet weet of die nog legal is in standard
De set van een kaart maakt niet uit voor legaliteit in een formaat, alleen of de kaart OOK in een set zit die legaal is in het formaat maakt uit. Je mag dus bv best een alpha mountain in je standard deck stoppen. Op dezelfde manier zou je een Xth mountain of andere Xth kaart mogen spelen die bv in M11 zit.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Jort
Adept
Berichten: 201
Lid geworden op: zo mei 01, 2011 12:07 pm
Locatie: De meern

Re: Manaburn

Bericht door Jort »

Aha! ik leer steeds meer ;p

die ene kaart was beacon of destruction Ik neem aan dat deze toernament legal is aangezien hij nou niet echt overpowered is.

Hmmm... deck strategie, Bedankt voor het voorbeeld! ik had geen idee dat jij/jullie z'on beschrijving wou(den).
Ik zal daar toch nog eens sterk over na moeten denken, maar ik zal alvast een gauw gokje wagen.v

Het zou mooi zijn om een combinatie van snelle spells zoals Lightning bolt,Arc trail, Volt charge en anderen te gebruiken om zijn monsters weg te blazen en aan te vallen met mijn monsters. (furnace scamp, ember hauler,immolating souleater

Maar, deze spells kunnen natuurlijk ook op de speler en niet alleen op de creatures.
En als ik dan een Koth of the hammer in beurt 4 kan spelen is het feest al helemaal compleet!
(of Geosurge en Conquering Manticore/Invader Parasite en eventueel magma phoenix)

maar nu moet ik gauw gaan eten. moeder wacht op mij. zal straks nog wel lullen.
Zwemmen als een visje... Zwemmen in de zee
Zwemmen als een visje... Met niemand lift ik mee

Wants/haves: http://magicforums.nl/viewtopic.php?f=1&t=4266
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Manaburn

Bericht door ixo »

Beacon is helaas niet standard legal. hij is uit de roelatie van wat standard toelaat.

Zendikar, worldwake, rise of the eldrazi
Scars of mirrodin, mirrodin besieged, new phyrexia
M11

in september wordt het zendikar en m11 eruit geroeleerd en krijg je M12 en sinistrad ( type fouten voorbehouden :P )
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Gebruikersavatar
Jort
Adept
Berichten: 201
Lid geworden op: zo mei 01, 2011 12:07 pm
Locatie: De meern

Re: Manaburn

Bericht door Jort »

Hmmm jah. die moet ik ook maar gaan kopen dan ;p maarja. dan zal ik mijn deck eindeloos aan moeten passen.
Zwemmen als een visje... Zwemmen in de zee
Zwemmen als een visje... Met niemand lift ik mee

Wants/haves: http://magicforums.nl/viewtopic.php?f=1&t=4266
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Manaburn

Bericht door ixo »

dat gebeurt eigenlijk constant :)
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Manaburn

Bericht door pi »

Dat is het eeuwige probleem van standard. Hoe goed een kaart is maakt niet uit.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie