Infect/Proliferate/Control Deck

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Quesred
Master
Berichten: 112
Lid geworden op: do jul 07, 2011 5:36 pm

Infect/Proliferate/Control Deck

Bericht door Quesred »

Hey allemaal,

Ik heb zojuist mijn eerste virtuele deck samengesteld. Ik heb de kaarten dus niet, maar het leek me gewoon leuk om een deck alvast samen te stellen. En zo'n soort deck lijkt me ook erg leuk om daadwerkelijk te gaan spelen. Het is mijn eerste deck die ik heb samengesteld, en er zullen dus wel wat foutjes in zitten. Alle tips zijn welkom!

- wat moet jouw deck doen? Zo snel mogelijk een poison counter op de tegenstander zien te krijgen. Vervolgens een snel voordeel op het battlefield zien te krijgen en deze zien vast te houden dmv control.
- welk formaat speel je gewoonlijk? Ehm, geen. Maar standard is denk ik waar dit voor gemaakt is.
- wat voor decks zie je vaak tegenover je? Nvt.
- zijn er problemen die je zelf al ontdekt hebt? Niet zozeer ontdekt, maar ik vraag me wel wat af. Stel ik heb al mijn basic lands gebruikt in mijn eigen beurt, en ik heb nog twee nonbasic lands over. Kan ik die nonbasic lands gebruiken als ik bijvoorbeeld in de beurt van de tegenstander een counterspell wil spelen?
- met hoeveel mensen speel je, 1 op 1, of multiplayer? Ik denk dat dit zowel voor 1v1 als THG een prima deck is.
- heb je een budget waar we rekening mee moeten houden? Nee. Ik weet dat sommige kaarten (Jace enzo) erg duur zijn. Maar dit is meer voor de lol. Als ik daadwerkelijk een deck zoals dit in het echt aan het opzetten ben, dan zullen een aantal dure kaarten plaats moeten maken voor budget-kaarten. Maar vooralsnog wil ik gewoon een goede virtuele deck maken. Dit is meer een test-run voor het echte werk, zodat ik weet waar ik op moet letten.


Nieuwe versie (under construction):

Lands:
4x Inkmoth Nexus
4x Drowned Catacomb
4x Darkslick Shores
7x Island
3x Swamp

(22 cards)

Creatures:
4x Thrummingbird
4x Plague Stinger
4x Blighted Agent
4x Ichor Rats

(16 cards)

Planeswalkers:
1x Liliana Vess

(1 card)

Sorcery/Instant:
4x Mana Leak
4x Corrupted Resolve
4x Steady Progress
4x Grim Affliction
4x Into the Roil
4x Distortion Strike

(24 cards)

Total cards: 63

Ik zat te twijfelen of ik Thrummingbird misschien moest verwisselen voor één van de volgende: Viral Drake, Whispering Specter of Vedalken Anatomist.

Ook had ik eerst een aantal duurde kaarten erin zoals Contagion Engine, Inexorable Tide en Corrupted Conscience. Ik dacht echter dat deze wellicht te duur zijn voor het deck dat ik speel. Die mana kan ik dan wellicht beter openhouden voor counterspells oid.

Alle hulp is welkom!
Gebruikersavatar
Jester
Expert
Berichten: 69
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:47 pm
Locatie: Breda

Re: Infect/Proliferate/Control Deck

Bericht door Jester »

Als je standard gaat spelen zou ik ten allereersr even de Mind Sculptors eruit halen. ;) En natuurlijk ook geen counterspell!
Wat dacht van een Jace Beleren en Mana Leak?
I'm a little Timmy- oh so proud.
When you counter me, I scream and shout!
But when my huge creatures are allowed..
I will laugh real loud!
Gebruikersavatar
Quesred
Master
Berichten: 112
Lid geworden op: do jul 07, 2011 5:36 pm

Re: Infect/Proliferate/Control Deck

Bericht door Quesred »

Bedankt voor de reactie :)

Hmm, ik vind het bij een control deck denk ik niet zo fijn om de tegenstander kaarten te laten drawen. Dan haal ik misschien gewoon de planeswalkers eruit. EDIT: Liliana Vess anders? Mana leak'zal dan inderdaad denk ik de vervanger worden van counterspell, omdat het moet. Maar het is echt wel een grote downgrade vind ik ^^.
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Infect/Proliferate/Control Deck

Bericht door ixo »

denk dat de meeste blauw spelers dat vinden, de oude counter spell is heel goed :)
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Infect/Proliferate/Control Deck

Bericht door Dragonheart »

Je beesten zijn een beetje zwak. Het lijkt me daarom alles behalve zeker dat je jouw tegenstander een poison-counter gaat geven. Je speelt ook een beetje erg veel matige proliferate-kaarten. Fuel for the Cause is veel te duur. Grim Affliction sloopt weinig tot niks voor veel te veel mana.

Dit is een block constructed lijst die ik een tijdje geleden heb gebruikt om mee te testen:

Tezzeret Infect

4 Darkslick Shores
4 Inkmoth Nexus
11 Swamp
5 Island
--------------------------------------------------------------------------------
24 lands

4 Necropede
4 Plague Myr
4 Phyrexian Crusader
4 Skithiryx, the Blight Dragon
--------------------------------------------------------------------------------
16 creatures

4 Tezzeret, Agent of Bolas
4 Dismember
4 Sphere of the Suns
4 Contagion Clasp
4 Tumble Magnet
--------------------------------------------------------------------------------
20 other spells

Misschien dat daar nog geschikte ideeen in zitten.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
Quesred
Master
Berichten: 112
Lid geworden op: do jul 07, 2011 5:36 pm

Re: Infect/Proliferate/Control Deck

Bericht door Quesred »

Ze zijn inderdaad niet sterk, maar ik dacht dat dat wel gecompenseerd zou worden door hun flying/unblockable eigenschappen. (Vooral vroeg in het spel zullen tegenstanders niet veel flying creatures hebben.) Ichor rats geeft zelfs een counter als ie in spel wordt gebracht. Het leek mij dus aannemelijk om toch redelijk makkelijk een counter op de tegenstander te krijgen. Grim affliction was ook meer bedoeld voor de proliferate. En fual for the cause heeft toch wel mooi twee nuttige eigenschappen, die 4 mana niet heel slecht maakt? Dat was in ieder geval mijn gedachtengang.

Als dat niet klopt dan moet je het ff uitleggen ^^
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Infect/Proliferate/Control Deck

Bericht door pi »

Misschien even een toevoeging die Mind Sculpters mag je niet spelen in standard omdat de kaart recentelijk gebanned is. Het is niet omdat de kaart een slechte optie zou zijn. Counterspell is jaren geleden voor het laatst gedrukt en is logischerwijs niet toegestaan.

Waar je rekening mee moet houden is dat een beurt of 5 in het potje vaak wel langzaamaan duidelijk is wie er gaat winnen, hetzij of doordat een deck je dan gewoon al (bijna) dood heeft, of omdat hij je binnen een control lock heeft. Sommige formaten zijn overigens wat langzamer, sommige wat sneller, maar rond beurt 5 is meestal wel een redelijke schatting, de snelle decks hebben dan meestal gewonnen of zijn gestopt. Je moet je dus afvragen of je deck ook op dat tempo werkt. Een 4 mana kaart is een kaart die pas heel laat gespeeld gaat worden, is het effect sterk genoeg om de winst nog uit handen van de tegenstander te halen? Een vergelijkbare vraag is of die unblockable beestjes en andere 1/1's snel genoeg poison counters geven? 10 counters is best veel als je het met 1 tegelijk moet doen.

Overigens ben ik niet echt een type 2 speler, dus ik probeer meer de principes uit te leggen dan dat ik precies weet wat er speelt in het huidige type 2.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Quesred
Master
Berichten: 112
Lid geworden op: do jul 07, 2011 5:36 pm

Re: Infect/Proliferate/Control Deck

Bericht door Quesred »

Thanks voor de toelichting :)

Misschien Corrupted Resolve in plaats van Fuel for the Cause?

Ik heb nu mijn deck list bijgewerkt tot een legale versie (en wat aanpassingen).

EDIT: Heb ik meer draw-kaarten nodig?
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Infect/Proliferate/Control Deck

Bericht door ixo »

corrupted resolve is heel goed als je de tegenstander gepoisoned hebt, ichor rats doen dat voor je maar beetje laat. ben zelf een groot fan van virulent wound die kaart is redelijk snel en gaat redelijk op in het begin van de game, hiermee haal je kleine beestjes weg en krijgt de tegenstander een poison counter. je kan hierdoor ook al geinfecte beesten mee wegruimen, werkt ook goed in combinatie met de grim affliction ( ook hier van ben ik een fan, al is hij inderdaad beetje matig door wat hij weg haalt voor zijn kost...)
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Gebruikersavatar
Quesred
Master
Berichten: 112
Lid geworden op: do jul 07, 2011 5:36 pm

Re: Infect/Proliferate/Control Deck

Bericht door Quesred »

Ow Virulent Wound had ik nog niet ontdekt. Die ziet er ook leuk uit. Maar Grim Affliction doet natuurlijk -1/-1 en daarna nog eens proliferate. Oftewel het is een -2/-2 kaart op target creature, -1/-1 op andere infected creatures en een poison counter op poisoned players. Dat is best goed voor 3 mana toch? In combinatie met Virulent Wound niet slecht inderdaad... Zou Virulent Wound ipv een andere kaart moeten?
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Infect/Proliferate/Control Deck

Bericht door ixo »

ik zou distortion strike eruit halen dan, die kaart is leuk als je een phyrexian vatmother hebt liggen, dan komt hij erg leuk aan.
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Plaats reactie