Garruk's Beasts

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
EduartBoudewijn
Advanced
Berichten: 20
Lid geworden op: za nov 12, 2011 6:26 pm
Locatie: Leiden

Garruk's Beasts

Bericht door EduartBoudewijn »

Yo,

ben hier een beetje nieuw, hoorde van deze site via een vriend en m'n broertje :P Speel zelf al wel enkele jaren Magic, maar ben er nooit heel erg hardcore serieus in geweest, gaat me meer om een paar leuke potjes :)

Anyway, ik wou eens proberen om een deck samen te stellen rondom het principe van Garruk Wildspeaker. Het idee van het deck is dat je early game een aantal creatures hebt om de tegenstander van je af te houden en ondertussen zo snel mogelijk je landen bij elkaar krijgt om aan het harde werk te beginnen (Garruk's +1). Vervolgens als je 5/6 landen bij elkaar hebt komen de harde creatures aan de beurt. Rond deze tijd probeer je zoveel mogelijk van je sterke beasts te spelen en indien mogelijk beuk je al lekker wat in op de levenspunten van je tegenstander (Garruk's -1). Ten slotte als je tegenstander beurs genoeg is en je je creatures op het veld hebt liggen activeer je je Overrun-achtige kaarten en gooi je het op een laatste charge waarin je (hopelijk) compleet over je tegenstander heen walst (Garruk's ultimate -4).

Geen idee hoe het zit met formats in Magic tbh XD Speel zelf meestal met een paar dudes en basicly geldt dan 'anything goes'. Denk zelf dat dat het dichtst bij Vintage in de buurt zit, maar weet het niet zeker.

Ik speel vaak tegen m'n broertje of een vriend van me. Zij gebruiken vaak een rood/zwart elemental/direct damage deck, een rood/zwart Spirit/Demon/Ogre deck of een zwart Vampire deck. Bij m'n vorige decks had ik vooral last van de hoge hoeveelheid removal, voornamelijk bij m'n Elf-deck, waarbij de key-elementen van m'n deck eruit werden gepikt en doodgemaakt, waardoor de rest van m'n elves niet veel meer konden. Ik denk dat dat bij dit deck minder een probleem zal zijn, omdat de meeste van deze beasts van zichzelf enorm sterk zijn en daarvoor niet zozeer van anderen afhankelijk zijn.

Meestal speel ik 1v1 of 1v1v1. Heel soms spelen we ook Two-Headed, maar over het algemeen hebben we daarvoor problemen om een 4e speler te vinden. Denk wel dat binnenkort de hoeveelheid multiplayer games wel zal toenemen omdat een andere vriend momenteel ook bij magic aan het rondsnuffelen is...

Het budget dat ik meestal hanteer is maximaal 2 euro per kaart. Het liefst zit ik er flink wat onder (ben Hollander ;P) en geef ik de 2 euro per kaart alleen uit aan kaarten die erg belangrijk zijn voor het deck, maar als er een kaart is die perfect in het deck past dan ben ik bereid daarvoor iets dieper in de buidel te tasten...

Als er dingen nog niet helemaal duidelijk zijn, stel graag vragen dan zal ik ze beantwoorden voor zover mogelijk (en relevant).

Decklist:
Creatures:
2x Copperhoof Vorrac
2x Fangren Pathcutter
2x Fangren Firstborn
1x Berserk Murlodont
2x Krosan Drover
1x Molimo, Maro-Sorcerer
1x Spearbreaker Behemoth
1x Paleoloth
1x Kalonian Behemoth
2x Frontier Guide
1x Rampaging Baloths
4x Leatherback Baloth
2x Kazandu Tuskcaller
1x Garruk's Packleader
1x Chancellor of the Tangle
2x Baloth Woodcrasher
1x Elvish Aberration
1x Fertilid
2x Krosan Tusker
2x Garruk's Horde
1x Moldgraf Monstrosity

Enchantments
1x Nature's Will
1x Mark of Sakiko
1x Dragon Fangs
1x One with Nature
1x Beastmaster Ascension
1x Khalni Heart Expedition
1x Bear Umbra
1x Raking Canopy

Land
30x Forest

Planeswalkers
1x Garruk Wildspeaker

Spells
2x Fistful of Force
1x Tanglesap
2x Overwhelming Stampede
2x Explosive Vegetation
1x Overrun

Graag constructieve kritiek ^^
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Garruk's Beasts

Bericht door pi »

Hey EduartBoudewijn,

mijn eerste vraag zou zijn waarom je maar 1 Garruk speelt in een deck wat rond hem zou draaien? Wat je eigenlijk wilt doen met een deck is het zo betrouwbaar mogelijk maken, dit doe je door zo min mogelijk kaarten te spelen (60) en door je goede kaarten 4x en de rest niet te spelen. Dit doe je omdat je in een potje bij het bepalen van je strategie tijdens het spelen niet alleen afhankelijk wilt zijn van wat je in je hand hebt, maar wilt weten dat je binnen een redelijke termijn bepaalde kaarten zult pakken en dus daar vast rekening mee kunt houden bij het bepalen van die strategie. Vooruit kunnen denken dus zeg maar.

Het lijkt mij dat je vooral erg veel grote beesten in je deck hebt gestopt met niet heel veel mogelijkheid om jezelf vroeg te beschermen. Ik geloof best dat je kunt winnen als je de eerste 6-7 beurten overleeft, maar dit lijkt me een lastige voorwaarde omdat goede decks vaak meer in de buurt van beurt 5 winnen (dan bedoel ik de boel onder controle hebben, niet per se het doen van de laatste damage).

Als je toch een deck wilt rond beasts is contested cliffs denk ik de grootste aanrader die ik je geven kan. Hij is het zeker waard om rood voor te splashen.

Formats trouwens bepalen met welke sets je mag spelen, hier kun je lezen hoe ze gedefineerd zijn, jouw deck lijkt Vintage en Legacy legaal te zijn:
http://en.wikipedia.org/wiki/Magic:_The ... ng_formats

Het is in meer casual groepen vaak normaal om je aan de Vintage restricties te houden, om je aan Legacy restircties te houden of om te zorgen dat je deck in in ieder geval een van de formaten legaal is. Sommige groepen besluiten helemaal geen restricties aan te houden, maar dat zie ik als een heel slecht idee (maar dat is een andere discussie).

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
skystormer
Adept
Berichten: 215
Lid geworden op: do jul 12, 2007 2:08 pm
Locatie: Someren-Heide

Re: Garruk's Beasts

Bericht door skystormer »

Aangezien je mono groen speelt, is het ook interessant om mana acceleratie te spelen, iets waar groen goed in is:

Denk aan kaarten als:
Harrow En nog genoeg soortgelijke (deze is altijd mijn favoriet ook vanwege instant speed)
Llanowar Elves Goedkope blocker die mana kan maken.
Birds of Paradise Zie hierboven maar deze vliegt ook nog es.
Fyndhorn Elves Zie hierboven.
Je kan er eventueel een elf idee aanhangen. Met rood erbij kun je puur gaan voor de kill met bijvoorbeeld een Fireball dan worden interessant:
Wirewood Channeler
Priest of Titania
Gebruikersavatar
EduartBoudewijn
Advanced
Berichten: 20
Lid geworden op: za nov 12, 2011 6:26 pm
Locatie: Leiden

Re: Garruk's Beasts

Bericht door EduartBoudewijn »

Heyo,

allereerst enorm bedankt voor de tips en comments. Het helpt mijn denkproces wel flink als andere mensen een beetje meekijken. De reden dat ik maar 1 Garruk in m'n deck had zitten is omdat ik momenteel 1 Garruk in m'n bezit heb. Daarnaast kan je volgens mij maar 1 Garruk tegelijkertijd in het spel hebben en omdat Planeswalkers best wel duur zijn wist ik niet zeker of het handig zou zijn om meerdere Garruks in m'n deck te stoppen.

Bedankt ook voor de uitleg en de aangeraden kaarten. Ik ben zelf redelijk bekend met de mana acceleration van groen, speel zelf ook met een elf deck, waarbij ik o.a. gebruik maak van een andere versie van Priest of Titania, namelijk de Elvish Archdruid, maar een paar Llanowar Elves zitten idd niet verkeerd in dit deck volgens mij.

Contested Cliffs leek me inderdaad ook een zeer handige kaart voor een beast deck, dus ik heb geprobeerd om rood erbij te splashen, heb daar alleen geen ervaring mee, dus ik hoop dat ik het een beetje handig heb aangepakt. Daarnaast heb ik geprobeerd om m'n eerdere decklist terug te brengen tot 60 kaarten met voornamelijk de (volgens mij) meest essentiele sleutelstukken met een aantal toevoegingen.

Nieuwe decklist:

2x Fangren Pathcutter
2x Fangren Firstborn
4x Krosan Drover
2x Kalonian Behemoth
4x Leatherback Baloth
4x Krosan Tusker
2x Garruk's Horde
4x Llanowar Elves
2x Moldgraf Monstrosity
Enchantments
4x Raking Canopy
Land
4x Contested Cliffs
4x Gruul Turf
4x Mountain
12x Forest
Planeswalkers
2x Garruk Wildspeaker
Spells
4x Overwhelming Stampede
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Garruk's Beasts

Bericht door pi »

Dit ziet er al een stuk beter uit. Wat ik in ieder geval zou doen is een paar forests of zo vervangen door evolving wilds of terramorphic expanse en je zou ook gruul signet kunnen overwegen. Het eerste maakt je rode mana nog wat consistenter zonder al te veel moeite er voor te hoeven doen en het tweede is acceleratie die niet dood gaat aan creature removal (wat tegen sommige decks belangrijk kan zijn).

Je wil misschien ook wat meer rood gebruiken om kleine snelle beestjes van je rug te houden, firespout of pyroclasm zou niet misstaan en zouden je grote lobbesen niet dood moeten maken. Heb je uberhaupt ook naar rode beasts gekeken? Ik vind taurean mauler altijd erg goed en trouwens, over changelings gesproken, chameleon colossus is ook best een overweging waard. Krosan warchief lijkt me ook niet slecht als je de mana een beetje terug wil brengen en het is natuurlijk mooi meegenomen dat hij later ook nog relevant kan zijn. Als je van die 3 wat speelt heb je wat kleinere beestjes om je vroeg te helpen, allemaal met mogelijkheden om de genoemde mass removal te overleven en die later in het potje waar je dikzakken het overnemen ook nog een behoorlijke bijdrage kunnen doen.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
EduartBoudewijn
Advanced
Berichten: 20
Lid geworden op: za nov 12, 2011 6:26 pm
Locatie: Leiden

Re: Garruk's Beasts

Bericht door EduartBoudewijn »

Pyroclasm of Firespout had ik idd nog niet aan gedacht. Naar rode beasts had ik nog wel gekeken, maar heel erg veel stond er niet tussen volgens mij. Ik vond wel de Shaleskin Bruiser... is die een beetje te doen in dit deck, denk je? En changelings idd, natuurlijk, altijd leuk... Krosan warchief had ik wel al gevonden, maar die is echt overal out of stock XD Zou wel mooi zijn als ik die nog zou kunnen strikken, k moet maar ff zien.

In ieder geval heel erg bedankt voor de tips en de suggesties, het heeft me erg geholpen ;)
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Garruk's Beasts

Bericht door Donnie Darko »

venomspout brackus was ook een vaste waarde in mijn groen/rode beast deck. Hij kan als face down creature als kleine blocker dienen en op het juiste moment voor 5 mana (ipv de normale 7) gemorphed worden om de meeste vliegers in 1 klap dood te maken.
flowstone overseer is ook handig om zowel je eigen creatures sterker te maken als de creatures van de ander dood te maken (door hun toughness te verlagen). Maar dit vraagt wel aardig wat rode mana.

Met het deck dat jij nu hebt is het inderdaad slimmer om gewoon 4x de stampede te spelen ipv ook nog overrun, die laatste werkt beter met goblins of elfjes.
Work is the curse of the drinking class
Plaats reactie