[EDH] Zur the Enchanter

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Leroy
Advanced
Berichten: 14
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 1:35 am

[EDH] Zur the Enchanter

Bericht door Leroy »

Commander (1):
1x Zur the Enchanter

Mana accel (5):
1x Azorius Signet
1x Dimir Signet
1x Orzhov Signet

1x Talisman of Dominance
1x Talisman of Progress

Zur's protection (6):
1x Lightning Greaves
1x Mother of Runes
1x Spellskite
1x Kira, Great Glass-Spinner
1x Grand Abolisher

1x Expedition Map

Zur's Aura's (2):
1x Pemmin's Aura
1x Steel of the Godhead

Board Control (18):
1x Swords to Plowshares
1x Go for the Throat
1x Dismember
1x Snuff Out
1x Last Breath
1x Vindicate

1x Prison Term
1x Hobble
1x Seal of Doom
1x Journey to Nowhere
1x Oblivion Ring
1x Engineered Plague

1x Aura of Silence
1x Seal of Cleansing

1x Propaganda
1x Ghostly Prison

1x Animate Dead

1x Spreading Seas

Hand control (8):
1x Thoughtseize
1x Duress
1x Inquisition of Kozilek
1x Hymn to Tourach
1x Castigate

1x Mesmeric Fiend
1x Tidehollow Sculler
1x Vendilion Clique

Counters (11):
1x Force of Will
1x Counterspell
1x Delay
1x Remand
1x Negate
1x Memory Lapse

1x Spell Snare
1x Mana Leak
1x Spell Pierce
1x Force Spike
1x Mana Tithe

Card draw/Tutors (6):
1x Preordain
1x Impulse

1x Dark Confidant

1x Phyrexian Arena
1x Compulsion

1x Demonic Tutor

Game breakers (3):
1x Cataclysm
1x Jace, the Mind Sculptor
1x Sun Titan

Lands (40):
1x Island
1x Swamp
1x Mistveil Plains

1x Underground Sea
1x Tundra
1x Scrubland

1x Watery Grave
1x Hallowed Fountain
1x Godless Shrine

1x Arid Mesa
1x Bloodstained Mire
1x Flooded Strand
1x Marsh Flats
1x Misty Rainforest
1x Polluted Delta
1x Scalding Tarn
1x Verdant Catacombs

1x Drowned Catacomb
1x Glacial Fortress
1x Isolated Chapel

1x Underground River
1x Adarkar Wastes
1x Caves of Koilos

1x Sunken Ruins
1x Mystic Gate
1x Fetid Heath
1x Darkwater Catacombs
1x Skycloud Expanse

1x Cavern of Souls
1x Command Tower
1x City of Brass
1x Reflecting Pool
1x Exotic Orchard

1x Urborg, Tomb of Yawgmoth
1x Hall of the Bandit Lord
1x Homeward Path
1x Ancient Tomb
1x Wasteland
1x Tectonic Edge

1x Tolaria West

- wat moet jouw deck doen?
Het is de bedoeling om met Zur allemaal enchantments op te zoeken die het je tegenstander heel moeilijk maakt om uberhaubt iets te doen. Veel Zur decks zitten vol aura's die Zur supersterk maken zoals Daybreak Coronet, Empyrial Armor en aanverwante kaarten, ik heb er juist voor gekozen om Zur in het begin alleen maar als tutor te gebruiken, en pas aan het einde als je tegenstander niks meer kan doen, dan pas over te gaan op de kill met behulp van Phyresis.
In het begin zal ik vrijwel altijd voor Phyrexian Arena gaan, mocht Zur het loodje leggen, dan heb je toch een groot voordeel ten opzichte van je tegenstander. Als ik op dat moment zeker weet dat de tegenstander geen directe dreiging heeft voor Zur, of als ik een counter achter de hand heb, of als ik Kira oid heb liggen, dan zal ik voor enchantments zoeken de het m'n tegenstander moeilijk maakt. Speelt hij iets met veel creatures, dan ga ik voor Propaganda/Ghostly Prison. Is hij afhankelijk van artifacts en/of enchantments, dan ga ik voor Aura of Silence/Seal of Cleansing. Heb ik een control deck tegen over me, dan ga ik voor Rhystic Study/Dark Tutelage om meer kaarten te pakken om antwoorden in m'n hand te krijgen tegen zijn of haar dreigingen. Mocht er ongeacht het type tegenstander iets op tafel liggen waar ik van af wil, dan zoek ik voor Oblivion Ring/Prison Term/Seal of Doom. Voor irritante commanders is Prison Term heel leuk, omdat hij niet 'dood' is, en dus niet opnieuw gecast can worden (dit werkt uiteraard niet als de commander een goede ability heeft die niet geactiveerd hoeft te worden zoals bijvoorbeel Edric, Spymaster of Trest). Mocht ik ergens Demonic Tutor pakken, dan zoek ik voor Cataclysm en speel ik die, omdat het spel dan zo goed als beslist is.

- welk formaat speel je gewoonlijk?
Dit deck is voor EDH bedoelt met de zogenaamde French Rules. Voor de mensen die hier niet mee bekend zijn, dit is een variatie op de normale EDH regels. Je speelt alleen maar 1vs1, je begint met 30 levens en de banlist is ook ietsjes anders. Hier is er meer informatie te vinden over deze regels.

- wat voor decks zie je vaak tegenover je?
Ik heb dit deck niet in kaarten thuis, maar ik speel er mee online, waar eigenlijk alle soorten deks wel voorbij komen.

- zijn er problemen die je zelf al ontdekt hebt?
Over het algemeen werkt het deck best wel goed, alleen tegen sommige control decks (zoals bijvoorbeeld Wydwen, the Biting Gale en Vendilion Clique) hebben ze soms net iets te veel antwoorden. Het gebeurt wel eens dat je Zur in beut 3 speelt en dat ie wordt gecountered of geremoed, en dat je m vervolgens in beurt 5 en beurt 7 weer speelt. Met de mana artifacts is dit geen probleem, maar als het langer doorgaat, dan wordt het wel heel erg lastig. Ook kom ik geregeld Animar, Soul of Elements decks tegen, en sommige zijn ontzettend snel, die kunnen in beurt 3-4 al helemaal los combo-en. In dat geval is Zur net te traag, ondanks dat het toch al een best snel deck is.

- met hoeveel mensen speel je, 1 op 1, of multiplayer?
Ik speel omdat ik met die Franse regels speel altijd 1vs1.

- heb je een budget waar we rekening mee moeten houden?
Omdat het online dus allemaal gratis is, zijn financiele beperkingen niet van toepassing.

Los vraagje: ooit vond ik ergens op internet een website die automatisch tags om kaarten doet. Ik heb alles handmatig tussen tags geplaatst maar dat was best irritant werk:P Weet iemand wat die site is?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [EDH] Zur the Enchanter

Bericht door pi »

http://manabase.com/autocard.php

Is er niet een combo of lock die je samen kunt stellen met Zur? Het lijkt me wat lang duren voor je wint, dat zijn een hele hoop beurten waarin je tegenstander iets kan vinden om je te stoppen of waarin hij zelf kan winnen.

Overigens, hoe combo-ed een Animar deck?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Leroy
Advanced
Berichten: 14
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 1:35 am

Re: [EDH] Zur the Enchanter

Bericht door Leroy »

Dat is inderdaad de site die ik bedoelde, bedankt:D

Ik had voorheen inderdaad verschillende combo's/locks in zitten, waaronder bijvoorbeeld Daybreak Coronet + Stasis, maar dat duurde vaak te lang om bij elkaar te zoeken, en als Zur het toch er onderuit gaat, dan moet je weer opnieuw beginnen met een andere lock, wat ook weer een paar beurten duurt. Met dit deck zijn veel enchantments op zichzelf al een probleem voor de tegenstander als je de goede zoekt, en als Zur dood gaat, heb je alsnog het voordeel. Ik vind het ook veel lekkerder spelen zo.

Over Animar, dit is de lijst die ik veel tegenkom online. Ik denk dat dat deck op dit moment één van de sterkste 1vs1 decks waar ik ooit mee heb gespeeld heb of tegen heb gespeeld. Het probleem met die lijst is dat er niet één bepaalde combo in dat deck zit, maar dat alles goed met elkaar werkt waardoor het zo veel sneller werkt dan Zur. Maar aan de andere kant, als Animar één van de weinige slechte matchups is voor Zur, dan kan ik me daar best bij neerleggen.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [EDH] Zur the Enchanter

Bericht door pi »

Dat is niet echt het soort combo waar ik op doelde, ik zie dat namelijk niet als een combo maar als synergie. Ik bedoel meer iets wat je in 1x laat winnen. Maar misschien bestaan die niet (of zijn die nog niet ontdekt) met 2 3-mana of goedkoper enchantments?

Voor wat ik van 1 op 1 EDH zie is het vooral tempo georienteerd, zeker dat Animar deck ook, hetgeen altijd nog makkelijk aggro kan gaan als je de combos weet te stoppen (kijkend naar het deck zou het trouwens typisch iets zijn wat ik ook leuk zou vinden in 1 op 1). In zo'n meta zou ik niet graag een langzaam deck spelen, te veel mogelijkheden voor andere decks om alsnog af te gaan of om je kill nog veel meer te vertragen. Als ik het goed begrijp is "super Zur" bouwen hoe andere Zur decks dit oplossen om dan tenminste je klok te versnellen. Persoonlijk zou ik dan liever een lock of combo opzetten, maar dan moet zoiets wel bestaan.

Btw, geen mistveil plains om gesloopte enchantments terug te kunnen halen?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Leroy
Advanced
Berichten: 14
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 1:35 am

Re: [EDH] Zur the Enchanter

Bericht door Leroy »

Voor zover ik weet zijn instant win combo's not mogelijk/bekend. De gene die het meest voorkomen in algemeen zijn Necropotence + Solitary Confinement, Bitterblossom + Contamination en de eerder genoemde Daybreak Coronet + Stasis. Maar dat zijn allemaal eerder goede synergies dan combo's en twee er van zijn niet mogelijk omdat Necropotence en Bitterblossom zijn gebanned in French EDH. De enige die dus overblijft is dus Daybreak + Stasis maar die vind ik te langzaam.
De klok versnellen wordt lastig. Ook al heb je de ideale hand, Zur zal nooit eerder dan beurt 3 komen, en kan pas in beurt 4 aanvallen. En zelfs dan is Zur op dat moment niet dusdanig gevaarlijk dat je zo'n ontzettend snel deck als Animar in toom kan houden.
Wat betreft Mistveil Plans, die zat er in voorheen, maar dat tapper in play komen hindert mij vaker dan dat voordeel dat hij later kan geven.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [EDH] Zur the Enchanter

Bericht door pi »

Ik zag laatst een Zur list die probeerde monolith + power artifact samen te stellen, met dan wel aardig wat tutors er bij:
http://mtgcommander.net/Forum/viewtopic ... &start=360

Mogelijk goed voor inspiratie? Ik realiseer me dat die lijst niet aan de French rules voldoet.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Leroy
Advanced
Berichten: 14
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 1:35 am

Re: [EDH] Zur the Enchanter

Bericht door Leroy »

EDIT:

Vandaag (3 april, 2013) weer een enorme update gedaan.
Plaats reactie