Zombie Deck

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Erquilon
Expert
Berichten: 50
Lid geworden op: di jul 03, 2012 10:17 am

Zombie Deck

Bericht door Erquilon »

Dag Magicers,

Bij deze een topic over mijn deck. Ik zou graag jullie mening en adviezen horen.

Wat moet jouw deck doen?
Winnen natuurlijk! :) Met zombies :wink: Er zitten niet echt dikke beesten in het deck. Het gaat met name om hele 'vervelende' effecten, en heel veel zombies/tokens. Er zitten heel wat kaarten in het deck die effecten hebben die iets doen met de graveyard. Bijvoorbeeld het terughalen van kaarten uit de graveyard, effecten meerdere keren kunnen gebruiken/casten, en het kunnen casten van sterke creatures waarvan de stats zijn gebaseerd op het aantal creatures/zombies op het veld en in de graveyard.


Zijn er problemen die je zelf al ontdekt hebt?

Een probleem met mijn eerste deck was dat ik de kaarten die me de game moesten winnen niet op het veld wist te krijgen... Ik heb daarom die kaarten eruit gehaald en vervangen voor kaarten die makkelijker op het veld te krijgen zijn en minstens net zo leuk zijn om te spelen.

Wat voor decks zie je vaak tegenover je?
Ik speel nog niet zo lang Magic, en ik heb dan ook nog niet echt een idee wat de eigenschappen zijn van de decks van mijn tegenstanders.

Welk formaat speel je gewoonlijk?
Gewoon Vintage. Ik doe nog niet echt mee aan toernooien waar een bepaald formaat op van toepassing is. Alle kaarten zijn dus oke.

Met hoeveel mensen speel je, 1 op 1, of multiplayer?
Ik speel nog niet lang Magic, dus een echte voorkeur heb ik nog niet. Ik speel wat toevallig uitkomt als ik bij de game winkel ben. Ik heb echter wel het gevoel dat mijn deck meer geschikt is voor multiplayer in verband met een aantal kaarten die damage doen op alle tegenstanders.

Heb je een budget waar we rekening mee moeten houden?
Ik ben een beginner, ik hoef dus niet meteen een deck van honderden euro's. Een paar tientjes is wel te doen.


Hieronder de deck list. Onder de lijst zal ik nog een aantal van mijn ideeën om het deck te verbeteren vertellen.

Creatures:
Abattoir Ghoul x 1
Diregraf Ghoul x 1
Dregscape Zombie x 1
Shepherd of Rot x 1
Rotting Rats x 1
Infectious Horror x 1
Unbreathing Horde x 1
Nightscape Familiar x 1
Wretched Anurid x 1
Gravecrawler x 1
Gravedigger x 1
Skinrender x 1
Vampire Nighthawk x 3
Snapcaster Mage x 1
Clone x 1
Zombie Outlander x 1
Diregraf Captain x 1

Instants/Sorceries:
Vapor Snag x 1
Unsummon x 2
Cackling Counterpart x 1
Mana Leak x 1
Downpour x 1
Peel from Reality x 2
Agony Warp x 2
Bone Splinters x 1
Essence Harvest x 1
Ghoulcaller's Chant x 2
Moan of the Unhallowed x 2

Enchantments/Equipments
Demonic Rising x 1
Endless Ranks of the Dead x 1
Swiftfoot Boots x 1

Lands:
Cathedral of War x 1
Crumbling Necropolis x 2
Rupture Spire x 1
Evolving Wilds x 1
Terramorphic Expanse x 1
Island x 5
Swamp x 13


Ik heb pasgeleden bij de gamewinkel een aantal kaarten gekocht, waaronder Endless Ranks of the Dead en Unbreathing Horde. Die 2 kaarten moeten bijvoorbeeld zorgen voor meer zombie tokens op het veld, en wat aanvalskracht. Zelf zat ik er aan te denken om 1 of 2 Army of the Damned te halen. Dan kan ik nog meer tokens op het veld zetten, waardoor de 2 eerst genoemde kaarten nog sterker/effectiever worden. Voor multiplayer is dit bijvoorbeeld ook heel grappig, in combinatie met Shepherd of Rot.

Ook zat ik te denken aan 1 of 2 Demonic Tutor, om eventueel de nodige kaart uit mijn library te halen. Snapcaster Mage kan dan bijvoorbeeld weer heel nuttig zijn om deze kaart, of 1 van de andere Instants/Sorceries, nogmaals te kunnen casten.


Ik hoor graag jullie mening/tips/adviezen/kritiek/etc... :wink:
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zombie Deck

Bericht door pi »

Demonic Tutor is maar 1x toegestaan in Vintage en 1x of 0x in zo ongeveer elk ander formaat. Zelfs in Vintage zijn niet alle kaarten zonder meer toegestaan.

Heel veel kaarten speel je 1x of hooguit 2x. Dit maakt het heel moeilijk om te voorspellen wat je deck gaat doen in een gegeven potje. Natuurlijk is het best mogelijk om met maar weinig kopietjes per kaart een deck te bouwen (het hele EDH formaat is er op gebasseerd), maar, in de praktijk is het vaak een stuk lastiger om een deck richting 1 strategie te mikken. Dit is ook duidelijk terug te zien, als je bijvoorbeeld kijkt naar je eerste paar creatures zie je het volgende:

Abattoir Ghoul x 1 -> Vrij duur, langzaam, misschien bedoelt om het wat langer vol te houden in het potje door de life gain?
Diregraf Ghoul x 1 -> 1 mana voor een 2/2 is duidelijk een super snel creature. Wil je soms zo snel mogelijk winnen?
Dregscape Zombie x 1 -> 2 mana voor een 2/1 is nog redelijk op snelheid mikken, maar Unearth wijst ook een beetje op een recursie thema?
Shepherd of Rot x 1 -> De Shepherd moedigt aan om veel zombies te bouwen, maar doet weinig daar voor, deze zal dus wat later op gang komen dan de vorige twee.
Rotting Rats x 1 -> De Rats zijn juist weer veel meer een control achtig creature, 2 mana voor een 1/1 is kwa snelheid echt wat langzaam.
...

Eigenlijk krijg ik in het algemeen een beetje het idee dat je deck wat schizofreen is. Ik zie kaarten die mikken op een snelle win (aggro), kaarten die mikken op tijd rekken en dan een iets latere win (tempo) en zelfs wat kaarten die meer richting de hele lange termijn lijken te mikken (control). Als ik dan ook kijk naar je beschrijving van wat je deck moet doen zie ik daar ook inderdaad geen heel duidelijke strategie terug. Je beschrijft verschillende dingen die je wilt doen, maar tussen die dingen is geen heel duidelijk verband. Wat je in mijn ogen met een zombie deck vooral wilt doen is focussen op een op creatures gebasseerde strategie. Aggro dus, of misschien tempo (dat is min of meer aggro met een licht control sausje er doorheen). Hiervoor zou ik de snelle zombies vaker proberen te krijgen en je duurdere kaarten dumpen. Carrion Feeder lijkt me ook een overweging waard, zeker als je 4 Diregraf Captain kan spelen. Verder denk ik dat Vapor Snag een goede blauwe kaart voor je deck is als je richting tempo wil mikken, maar verder zie ik blauw niet echt dingen toevoegen (misschien wat carddraw?). Festering Goblin is ook een heel efficiente zombie en met nog wat extra Diregraf Ghouls heb je dan al een hele snelle basis samen met de andere genoemde kaarten.

Ik heb je vooral een beginnetje willen geven, het lijkt me nu vooral handig dat je je strategie verder uit werkt.

De vraag naar 1:1 of 1:N (multiplayer) is trouwens niet een vraag naar je voorkeur. Het is simpelweg zo dat strategieen die in 1:1 werken bijna nooit goed schalen naar 1:N. Ik raad iedereen daarom aan een keuze te maken voor het een of het ander. Ik neem aan dat je budget voor het hele deck is en niet per kaart? Ik heb in ieder geval geprobeerd mijn suggesties te beperken tot (relatief) goedkope kaarten voor nu.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Erquilon
Expert
Berichten: 50
Lid geworden op: di jul 03, 2012 10:17 am

Re: Zombie Deck

Bericht door Erquilon »

Dag Pi, bedankt voor je antwoord.

Stel dat ik dit deck verder wil bouwen voor multiplayer, zou Army of the Damned dan een goede keus zijn? Bij multiplayer heb je namelijk veel meer tijd, dus is de kans veel groter om de nodige mana op het veld te krijgen om zulke dure kaarten te kunnen casten.

Ook zou ik graag je mening willen over Tortured Existence. Dit is de kaart die je noemde in een eerder topic van me. Dit lijkt me een geschikte kaart voor zowel een snel deck als een wat langzamer deck voor multiplayer.

Op wat voor soort kaarten zou ik me bijvoorbeeld moeten focussen bij een multiplayer deck? Ik neem aan dat wat langzamere decks ook een paar goedkope creatures moeten hebben, voor de early game.

En moet een snel deck helemaal geen dure kaarten hebben? Het lijkt mij toch dat het wel handig is om ook wat dure en goede kaarten in een snel deck te hebben, voor het geval het potje zo lang duurt, dat je genoeg mana over hebt?

maar verder zie ik blauw niet echt dingen toevoegen (misschien wat carddraw?)
Bedoel je hiermee dat ik de blauwe kaarten beter kan vervangen voor wat carddraw? Een aantal blauwe kaarten lijken me toch heel handig in combinatie met mijn andere kaarten.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zombie Deck

Bericht door pi »

Hey Erquilon,

inderdaad is de Army beter te spelen in 1:N dan 1:1. Natuurlijk moet de rest van het deck dan wel zo gebouwd worden dat hij er in past omdat het nog steeds een kaart is die je pas laat kan spelen en als je dan al gewonnen of verloren hebt zul je daar weinig aan hebben. De Existence is erg goed, maar wel meer een langere termijn kaart. Het punt met snelle decks is dat ze 'op hoop van zege' zo snel mogelijk proberen te winnen en ze daarom eigenlijk geen ruimte hebben voor een kaart die niet direct helpt met winnen.

Misschien moet je eerst kiezen of je voor 1:1 of 1:N gaat. Ik krijg uit je post het gevoel dat je meer richting 1:N wilt mikken. Snel winnen in 1:N is heel lastig tenzij je combo gaat spelen. Dit is totaal niet waar je hier op aan het mikken bent, plus meestal nemen je tegenstanders je dat niet in dank af en zal het mogelijk de sfeer wat verpesten. In het geval dat je dus voor 1:N gaat zou je dus op een langere termijn willen mikken. In dat geval wil je inderdaad wat goedkope dingen hebben voor vroeg (maar let op, probeer te zorgen dat deze kaarten ook later nuttig zijn) en wil je ook wat dure en goede kaarten hebben om je uiteindelijk te laten winnen. Een belangrijk punt bij 1:N is dat doordat je meerdere tegenstanders hebt er een politiek aspect bij komt kijken. Als 4 tegenstanders je dood willen hebben dan krijgen ze je dood en als jij er 1 dood wilt hebben dan is er een kans dat andere tegenwerken omdat zij die persoon graag in het spel houden (jouw zombie deck zal bijvoorbeeld moeilijk van enchantments af kunnen komen, zwart kan dat namelijk vrijwel niet, dus voor jou is het misschien wel handig om die witte speler waarvan je weet dat hij Disenchant in zijn deck heeft in leven te houden). Je wilt dus kaarten spelen die de politiek ondersteunen. Kaarten die zorgen dat je kunt onderhandelen, in de zin van 'Als jij X gaat doen tegen mij dan neem ik wraak in de vorm van Y, dus waarom ga je niet Pietje pesten?', hetgeen je bereikt met duidelijk dreigende kaarten in het spel hebben (bv Seal of Doom) of door regelmatig instants te spelen die iets kunnen slopen of zo (maar let op, instants zijn goed, maar omdat ze niet zichtbaar zijn word je lang niet altijd gelooft). Daarnaast wil je bij multiplayer focussen op kaarten die of meerdere dingen raken, of die gemakkelijk vaker te gebruiken zijn. Omdat je meer tegenstanders hebt moet je meer uit je kaarten zien te halen om enigzins invloed op het potje te houden (als je 1 op 1 ruil dan ben je erg snel door je kaarten heen).

Ik bedoelde kwa blauw met name dat ik me af zou vragen of het nodig is de kleur te spelen. Als je de kleur speel dan zou ik me sterk af gaan vragen waarom je dat precies doet en dan kaarten spelen die dat specifiek doen en kaarten die iets anders doen dumpen. Ik ben erg nieuwsgierig welke blauwe kaarten je zo goed ziet combineren met zwarte kaarten in je deck en hoe dan precies?

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Erquilon
Expert
Berichten: 50
Lid geworden op: di jul 03, 2012 10:17 am

Re: Zombie Deck

Bericht door Erquilon »

Misschien dat ik dit deck toch richt op multiplayer.

Ik bedoelde kwa blauw met name dat ik me af zou vragen of het nodig is de kleur te spelen. Als je de kleur speel dan zou ik me sterk af gaan vragen waarom je dat precies doet en dan kaarten spelen die dat specifiek doen en kaarten die iets anders doen dumpen. Ik ben erg nieuwsgierig welke blauwe kaarten je zo goed ziet combineren met zwarte kaarten in je deck en hoe dan precies?
Bijvoorbeeld Snapcaster Mage, waardoor ik een Instant/Sorcery uit mijn graveyard nog een keer kan doen. Peel from Reality spreekt dan voor zich: Nog een keer Snapcaster Mage casten. Unsummon is dan ook handig. Die zou ik kunnen gebruiken om een vijandelijk creature terug te sturen, maar bijvoorbeeld ook mijn Snapcaster Mage. Mana Leak is er om een vervelende spell van een tegenstander te counteren. Clone is er om een sterk vijandelijk beest te 'krijgen'. Cackling Counterpart doet eigenlijk hetzelfde als Clone, maar dan een creature van mezelf. Misschien dat ik deze kaart eruit haal, maar ik moet nog testen of deze kaart een beetje effectief is in de praktijk.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zombie Deck

Bericht door pi »

Oftewel, je blauwe kaarten werken met je blauwe kaarten? Wat is de kans dat je je een Mage pakt samen met de kaarten die met hem werken?

Je beschrijft niet echt goede interacties met (het zwarte deel van) het deck, van de genoemde kaarten is eigenlijk alleen Mana Leak een optie in mijn ogen, maar in multiplayer is 3 mana toevoegen niet zo erg geweldig aangezien potjes meestal langer duren en mensen dus meer mana hebben.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Erquilon
Expert
Berichten: 50
Lid geworden op: di jul 03, 2012 10:17 am

Re: Zombie Deck

Bericht door Erquilon »

pi schreef:Oftewel, je blauwe kaarten werken met je blauwe kaarten? Wat is de kans dat je je een Mage pakt samen met de kaarten die met hem werken?

Je beschrijft niet echt goede interacties met (het zwarte deel van) het deck, van de genoemde kaarten is eigenlijk alleen Mana Leak een optie in mijn ogen, maar in multiplayer is 3 mana toevoegen niet zo erg geweldig aangezien potjes meestal langer duren en mensen dus meer mana hebben.
Dus wat je in feite zegt is dat ik beter het blauwe deel eruit kan halen, en andere zwarte kaarten erin? Zodat het een mono black deck wordt?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zombie Deck

Bericht door pi »

Nee, ik zeg dat je eens goed moet denken over de strategie van je deck. Is blauw noodzakelijk, is blauw handig, is blauw overbodig? Je strategie bepaalt of je blauw wilt of niet. Persoonlijk denk ik dat de captain erg sterk is en je dus een goede reden moet hebben om die niet te spelen, maar die alleen is niet genoeg reden voor blauw.

Als je een strategie hebt dan heb je een focus, daaruit rolt dan welke kaarten je wel of niet wilt spelen. Neem de captain bv, idealiter speel je daarbij een manier om je creatures te sacrificen. Dit mikt je dan misschien nog meer in de richting van saccen, terughalen en/of tokens bouwen. Dan kijk je verder, de captain geeft ook een goeie boost, daar heb je het meest aan wanneer je veel creatures hebt. Tokens voelt dus sterk aan. Etcetera. Dan is de vraag wat er blauw is dat er bij past. Mogelijk bounce als je tokens maakt met enters the battlefield abilities. Misschien zijn er andere dingen. Punt is vooral dat je wilt zoeken naar verbanden in je deck, liefst voor het hele deck. Ik hoop dat de denkwijze zo wat duidelijker is?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Erquilon
Expert
Berichten: 50
Lid geworden op: di jul 03, 2012 10:17 am

Re: Zombie Deck

Bericht door Erquilon »

Oke, bedankt voor al het advies.

Voor 1 v 1 wil ik een apart deck maken. Ik zat te denken aan een snel groen deck met veel creatures. Ik zat te denken aan creatures als Leatherback Baloth, Ezuri's Archers, Llanowar Elves, Arbor Elf, Garruk's Companion, etc. Hoeveel Instants/Sorceries zal ik er dan ongeveer in doen? Ik neem aan om in ieder geval Giant Growth erin te doen? Het is gewoon een hele goede kaart voor maar 1 mana.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zombie Deck

Bericht door pi »

Open er ajb een ander topic voor.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie