tips voor sliver deck voor standard constructed

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
Gr8gratch
Advanced
Berichten: 12
Lid geworden op: ma jun 09, 2014 11:38 am

tips voor sliver deck voor standard constructed

Bericht door Gr8gratch »

Allereerst de standaard vragen die duidelijkheid moeten creëren:
1 . Wat moet dit deck doen?
Het is een thematisch deck. Met een bijna alleen maar playsets waarin de slivers elkaar versterken.

2. Problemen die ik zelf al gezien heb?
Een voor een zijn de slivers vrij zwak dus moet zo snel mogelijk meer kunnen spelen om ze sterker te maken. Hier zoek ik dan ook de tips voor.
En ik twijfel tussen dreadbore of een counter target spell playset.

3. Wat voor decks heb ik vaak tegenover me?
Veel counter target spells of hele vervelende blauwe enchantments die bij mijn upkeep kaarten naar graveyard laten gaan.

4. Welk formaat speel ik gewoonlijk?
Gewoonlijk keukentafelregels, aka anything goes. Maar ik wil graag wat meer buiten de vaste vriendengroep spelen, dus vandaar standard constructed.

5. Met hoeveel mensen speel ik?
Dit deck zal toch wel gericht zijn op 1 vs 1.

6. Het budget?
Ik heb slechts een paar kaarten van de geplaatste list, maar wil hier eigenlijk niet meer dan 200 euro aan uitgeven.
.


7. Het deck:

Creatures
4 x Predatory Sliver
4 x Manaweft Sliver
4 x Striking Sliver
2 x Blur Sliver
4 x Galerider Sliver
4 x Battle Sliver
4 x Syphon Sliver

Instants
4 x Naturalize

Sorceries
2 x Dreadbore

Planeswalker
2 x Domri

Lands
4 x Blood crypt
4 x Gruul Guildgate
4 x Simic Guildgate
4 x Forest
4 x Mountain
Care to join me for a bite?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tips voor sliver deck voor standard constructed

Bericht door pi »

Het is niet nodig je topic titels in hoofdletters te posten.

Ik vermoed dat de decks die je vaak ziet van je normale groep zijn? Ik krijg het gevoel dat je wilt mikken op de tournooien? Die 2 gaan niet samen. Welke decks verwacht je op de tournooien? Wil je dat we je deck mikken op tournooien winnen, of op leuk spelen? Voor winnen is er een kans dat je op een heel ander soort deck moet mikken.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: tips voor sliver deck voor standard constructed

Bericht door altx »

Met een bijna alleen maar playsets waarin de slivers elkaar versterken.
Kanttekening hierbij: De effecten van Striking Sliver, Blur Sliver, Galerider Sliver, Syphon Sliver en in praktijk eigenlijk ook Manaweft Sliver zijn redundant als je er meer dan 1 van hebt liggen. In dat geval is het per saldo niet meer dan een vanilla 1/1'tje of 2/2'tje.


Verder speel je of teveel kleuren of volstaat je mana base niet. Op deze manier ga je (veel) potjes krijgen waar je Galerider Sliver en Syphon Sliver nooit kunt spelen omdat je niet de goede kleuren mana kunt maken. Of je kunt ze wel spelen maar veel te laat. Aangezien Galerider Sliver maar 1 mana kost, is dat op papier de ideale kandidaat voor beurt 1, maar de kans dat je in beurt 1 blauwe mana kunt ophoesten, is 0.0%. Ik zou het niet gek vinden als je potjes gaat krijgen waar je simpelweg het hele potje met Galerider Sliver in je hand blijft zitten omdat je hem maar niet kunt spelen. 4 landjes die blauw kunnen maken, 4 mana slivers en 2 planeswalkers die voor wat card advantage kunnen zorgen, is een tikkeltje aan de lage kant. (Persoonlijk beperk ik me om die redenen tot maximaal 2 kleuren.)
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
Gr8gratch
Advanced
Berichten: 12
Lid geworden op: ma jun 09, 2014 11:38 am

Re: tips voor sliver deck voor standard constructed

Bericht door Gr8gratch »

@ Altx:
Wat bedoel je met redundant? (Bedoel je ze stacken niet?)

Vwb de mana kleuren dat lag ook al een beetje in mijn lijn van verwachting. Dus daar zal ik idd aan moeten schaven. Even kijken tot welke kleuren ik me wil beperken.
Als je ideeën hebt voor betere card advantage wat wel in het thema past, zijn ze errug welkom.

@ Pi:
Het lijkt me idd leuk om aan toernooitjes mee te doen. En nog leuker als ik niet alleen maar aan het incasseren ben, maar ook een waardige tegenstander blijk te zijn.
Dus daar kun je de tips wel op richten.
Care to join me for a bite?
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: tips voor sliver deck voor standard constructed

Bericht door altx »

Inderdaad, dat ze niet stacken.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
-N-
Advanced
Berichten: 30
Lid geworden op: za feb 15, 2014 10:21 pm
Locatie: Castricum

Re: tips voor sliver deck voor standard constructed

Bericht door -N- »

pi schreef:Ik vermoed dat de decks die je vaak ziet van je normale groep zijn? Ik krijg het gevoel dat je wilt mikken op de tournooien? Die 2 gaan niet samen. Welke decks verwacht je op de tournooien? Wil je dat we je deck mikken op tournooien winnen, of op leuk spelen? Voor winnen is er een kans dat je op een heel ander soort deck moet mikken.
Casual en competitief combineren gaat volgens mij best wel, kijk naar modern decks als RDW, Infect, Storm, Lifegain, Merfolk, etc, die kunnen op hetzelfde niveau spelen als een deck met fetchlands en zijn alsnog heel leuk om te spelen. Toegegeven is de lijst van casual decks die niet competitief zijn veel groter, maar punt blijft dat de combinatie imo goed mogelijk is.

Ik ben alleen bang dat dit deck tot de categorie van minder sterke casual decks hoort, zelfs al stop je er 200 euro in, slivers zijn niet erg competitief. Ik kan het verkeerd hebben, en ik weet ook niet hoe groot de toernooien zijn waar je op mikt (FNM, Grand Prix?), maar ik adviseer je wel om na te denken waar je aan begint. Verwacht niet gelijk te winnen nadat je veel geld in een deck stopt, bekijk eerst is de goede decks (in standard zijn dit onder andere esper control, mono black, mono blue en jund monsters), maak proxies van de duurdere kaarten in je deck en test je deck tegen de decks waar je verwacht tegen te spelen.
En zoals Pi zegt is het ook wel belangrijk om te weten hoe competitief je precies denkt te gaan spelen.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tips voor sliver deck voor standard constructed

Bericht door pi »

(Ik zou dat geen casual decks noemen, voor mij is de waarde van de kaarten in decks geen indicatie van of het een casual of competitief gericht deck is, het niveau waarop het speelt is voor mij de indicatie (anders zouden al mijn decks "competitief" zijn, maar ik maak er zeker geen kans op tournooien mee). Natuurlijk is het mogelijk dat je in een groep zit die casual speelt met tournooiwaardige decks, maar dat is echt niet de norm).

Welke decks verwacht je dan op de tournooien waar je aan mee wilt doen? Niet alle tournooien zijn hetzelfde, in sommige gebieden vinden mensen aggro decks leuker, in andere gebieden kom je meer control tegen. Dit noemt men de "metagame". Bij een "metagame" die mikt op aggro wil je heel andere kaarten spelen dan eentje die mikt op control. Eigenlijk wil je zelfs meer in detail proberen te voorspellen wat je kunt verwachten: houden ze misschien van specifieke decks zoals mono-black devotion of U/W control?

Ik ben geen tournooi speler, ik weet niet hoe de huidige Standard "meta" er uit ziet, laat staan hoe die bij jou in de buurt er uit ziet. Wel weet ik van decks bouwen en kan ik je algemeen advies geven. Ik denk dat dit in meer of mindere mate ook voor andere mensen op dit forum opgaat die je proberen te helpen. Je moet ons dus helpen je situatie te begrijpen zodat we jou kunnen helpen je kansen te vergroten. Als je ook kijkt naar het tot nu toe gegeven advies is dat meer algemeen dan specifiek.

M14 verlaat binnenkort Standard, namelijk als de herfst set uitkomt. Je deck draait nu vooral om kaarten uit M14, het is dus goed mogelijk dat je er maar een paar keer mee kunt spelen voor je het weer helemaal op de schop moet nemen. Dit is in het algemeen een probleem met Standard, maar Core Sets roteren nog sneller dan andere sets. Weet je zeker dat je je deck wilt mikken op een strategie gebasseerd op de oudste legale set in Standard?

Als je nog steeds door wilt richting tournooien zou ik minstens even afwachten welke Slivers in M15 zitten. Dan zou ik op zoek gaan naar de sterkste effecten die liefst niet redundant zijn. Van die je nu speelt vind ik de Galerider en Predatory Sliver het sterkst, de Galerider omdat deze je hele team evasion geeft en de Predatory omdat deze je hele team sterker maakt voor een lage prijs. Ondanks dat hij een sterk effect geeft vind ik de Battle Sliver behoorlijk zwak: tegen de tijd dat je 5 mana bereikt zit je rond beurt 6-7 of zelfs later; tegen die tijd zijn potjes gewoonlijk al gewonnen of verloren en zijn effect is niet sterk genoeg om verliezen te veranderen in winnen (als je namelijk aan het verliezen bent is het waarschijnlijk omdat de tegenstander je creature swarm heeft weten te stoppen en een extra creature maakt dan waarschijnlijk niet gek veel uit). Voor wat de andere betreft vind ik ze vooral niet heel erg boeiend: ik snap dat er wat opvulling nodig is om aan het juiste aantal Slivers te komen, maar zoveel zou ik er niet willen spelen om de reden "bij gebrek aan beter". Interessant genoeg speel je de 3e sterkste in mijn ogen, de Blur Sliver, slechts 2x.

Voor je ondersteuning speel je relatief veel Naturalizes, zijn er specifieke artifacts of enchantments waar je heel bang van bent? Ik zou eerder meer Dreadbores verwachten. Domri lijkt me overkill als je deck doet wat het moet doen. Je speelt niet de juiste manabase om 4 kleuren te ondersteunen, zoals al aangegeven. Ik zie persoonlijk weinig reden om zwart te spelen: rood heeft ook genoeg removal. Shivan Reef en Yavimaya Coast in M15 zullen je manabase behoorlijk helpen (vooral omdat ze niet tapped in het spel komen).
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Gr8gratch
Advanced
Berichten: 12
Lid geworden op: ma jun 09, 2014 11:38 am

Re: tips voor sliver deck voor standard constructed

Bericht door Gr8gratch »

Bedankt voor de eerlijke feedback.(Hoewel ik stilletjes een plan in het water hoorde vallen :)

Vwb de toernooien wil me eerst richten op kleinere toernooitjes zoals in de lokale shop oid. Zoals de FNM.
En ik heb nog geen duidelijk wat daar overheerst.
Wel zou ik het leuk vinden om daar met een thematisch deck aan deel te nemen en in ieder geval geen laatste te worden.

De tip vwb kiezen uit M14 als die binnenkort vervalt, neem ik zeker ten harte.
De mana kaarten uit M15 zijn zeker interessant.

Naturlizes vs Dreadbore was een afweging waar ik nog niet zeker over was.

Wel heb ik nog een vraag: Hoe weet ik of kaarten stacken of redundant zijn?
Care to join me for a bite?
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: tips voor sliver deck voor standard constructed

Bericht door Jibz »

Gr8gratch schreef: Wel heb ik nog een vraag: Hoe weet ik of kaarten stacken of redundant zijn?
Dat kun je meestal aan de kaart zien. Bijvoorbeeld, je predatory sliver zegt +1/+1. Dat kan stacken zolang je maar wil. Immers, je kan een creature waar al een Warrior's Honor op actief is rustig nog een Warrior's honor geven voor een totaal van +2/+2. Maar hoe zou je verwachten dat first strike of flying stackt? Dat ze twee keer first strike damage doen? Dat anderen 2 keer flying of reach moeten hebben om ze te blocken? Die liggen best voor de hand. Voor je Manaweft sliver, die stackt strikt genomen wel, maar het zijn 2 abilities met dezelfde cost en hetzelfde effect. Oftewel, als je hem wil tappen voor mana, kan je kiezen welke van die twee abilities je gebruikt, maar voor beiden krijg je maar 1 mana, en je kan maar 1 van de twee gebruiken (want daarna is je sliver getapped). Dus een tweede manaweft levert je niks extra op. Nu zijn er ook dingen als lifelink waarvan het lastig te beredeneren is waarom het niet stackt (je zou immers 2 keer de levens kunnen gainen), maar dat zijn gewoon regels. Veel effecten die een naam hebben stacken niet (maar ook weer niet allemaal, exalted stackt bijvoorbeeld weer wel. Misschien dat het eraan ligt dat lifelink een static ability is en Exalted een triggered ability?). Als je het echt niet zeker weet, kun je het altijd in de comprehensive rules opzoeken. Bijvoorbeeld voor lifelink:
702.15e Multiple instances of lifelink on the same object are redundant.
Voor de volledigheid, een effect als lifelink kun je volgens mij wel op andere manieren laten stacken, maar anderen zullen dit even moeten bevestigen. Ik heb ooit een potje gespeeld waarin er een witte creature was met een Spirit Link en Steel of the godhead erop, met dan nog een Noble purpose ernaast. Omdat alle 3 de enchantments hun lifelink op iets anders laten inwerken (de Link op de aura, de Steel op de creature en de Noble purpose op de global voorwaarde dat er ergens door een creature damage gedaan wordt), geloof ik dat je dan wel levens krijgt gelijk aan 3 keer de combat damage die de creature doet, wat niet zou werken als het 3 keer Steel of the godhead geweest was.
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tips voor sliver deck voor standard constructed

Bericht door pi »

Jibz schreef:Voor de volledigheid, een effect als lifelink kun je volgens mij wel op andere manieren laten stacken, maar anderen zullen dit even moeten bevestigen. Ik heb ooit een potje gespeeld waarin er een witte creature was met een Spirit Link en Steel of the godhead erop, met dan nog een Noble purpose ernaast. Omdat alle 3 de enchantments hun lifelink op iets anders laten inwerken (de Link op de aura, de Steel op de creature en de Noble purpose op de global voorwaarde dat er ergens door een creature damage gedaan wordt), geloof ik dat je dan wel levens krijgt gelijk aan 3 keer de combat damage die de creature doet, wat niet zou werken als het 3 keer Steel of the godhead geweest was.
Lifelink stackt nooit. Wel is het zo dat een aantal abilities die sterk op lifelink lijken in het verleden uitgebracht zijn. De Spirit Link en Noble Purpose zijn hier voorbeelden van. Deze kunnen wel stacken. Een mooi voorbeeld is Genju of the Fields: als je deze 2x activeert dan krijgt het creature 2x de life gain trigger, of 10x als je hem 10x weet te activeren. Dit is uitzonderlijk en dergelijke kaarten zouden ze nu niet meer drukken.

Je hebt een goede kans dat op kleinere tournooien het allemaal niet zo serieus genomen wordt en ook je Sliver deck een redelijke kans zou hebben. ik zou er vooral gewoon eens gaan kijken.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Gr8gratch
Advanced
Berichten: 12
Lid geworden op: ma jun 09, 2014 11:38 am

Re: tips voor sliver deck voor standard constructed

Bericht door Gr8gratch »

Maar battle sliver en predatory sliver stacken toch wel?
Als ik bijvoorbeeld 4 predatory slivers heb liggen zijn het toch gewoon allemaal 5/5 's en ik heb bijvoorbeeld 2 x battle sliver en 2 x predatory sliverdan worden de Battle slivers 9/5 en je Predatory slivers 7/3 of zie ik dat verkeerd?
Care to join me for a bite?
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: tips voor sliver deck voor standard constructed

Bericht door Jibz »

pi schreef: Lifelink stackt nooit.
Vandaar dat ik het had over "een effect als lifelink" ;)

Gr8gratch schreef:Maar battle sliver en predatory sliver stacken toch wel?
Als ik bijvoorbeeld 4 predatory slivers heb liggen zijn het toch gewoon allemaal 5/5 's en ik heb bijvoorbeeld 2 x battle sliver en 2 x predatory sliverdan worden de Battle slivers 9/5 en je Predatory slivers 7/3 of zie ik dat verkeerd?
Ja, maar dat zijn ook niet de kaarten waar Altx over zei dat ze niet stackten.
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
Gr8gratch
Advanced
Berichten: 12
Lid geworden op: ma jun 09, 2014 11:38 am

Re: tips voor sliver deck voor standard constructed

Bericht door Gr8gratch »

oops verkeerd gelezen
Care to join me for a bite?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tips voor sliver deck voor standard constructed

Bericht door pi »

Jibz schreef:
pi schreef: Lifelink stackt nooit.
Vandaar dat ik het had over "een effect als lifelink" ;)
Zoals je het verwoord had klonk het een beetje alsof je suggereerde dat er situaties zijn waar lifelink zelf stackt, ik wilde verduidelijken dat dit absoluut nooit het geval is. Wat je precies bedoelt met "een effect als lifelink" kan op meerdere manieren opgevat worden.

De Battle en Predatory Sliver stacken inderdaad wel, eigenlijk moet je je gewoon afvragen of 2x iets hebben meer oplevert dan iets 2x hebben, 2x flying is nog steeds flying, 2x +1/+1 is +2/+2. Toegegeven, lifelink is een best wel onduidelijke ability in dit verband, je moet maar aannemen dat die niet stackt. Helaas is het moeilijk om een spel met zoveel regels als Magic heeft perfect duidelijk te krijgen.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: tips voor sliver deck voor standard constructed

Bericht door altx »

In M15 komt een landje (Sliver Hive) met "(T): Add one mana of any color to your mana pool. Spend this mana only to cast a Sliver spell."
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Plaats reactie