Goblins en de Warchief

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Goblins en de Warchief

Bericht door Dragonheart »

Waarom Goblin Warchief wel goed is

Om te beginnen is dit natuurlijk afhankelijk van het formaat dat je speelt. Overigens geldt het eerder gegeven argument dat de Warchief alleen werkt in Tribal decks in de rest van dit verhaal. Dat de warchief niet goed is in non-tribal decks, ligt helaas nogal voor de hand.

Hoe zo'n tribal deck eruit ziet hangt een beetje af van het formaat.

Extended

Hier wordt de warchief 4x gespeeld. Eigenlijk voornamelijk omdat alle andere Goblins haste krijgen. Goblins waarbij ook de cost-reductie een factor is: Piledriver, Sharpshooter, Goon, Siege-Gang, Flunkies, Matron en Ringleader. Het is de warchief die voornamelijk aan het explosieve karakter van het deck bijdraagt (hoewel Aether Vial ook hier een soortgelijk effect heeft). Zoals iedereen weet die wel eens extended (of het oude T2) gespeeld heeft, staat de Warchief aan de basis van de "Oops ik win"-hand. Als je naar de lijst van 3 kostende goblins kijkt, dan is de warchief "hands down" de beste 3cc Goblin.

Vintage

Hierbij begeef ik me op glad ijs. Op toernooi niveau heb ik nog nooit gespeeld. Als ik me niet vergis, ziet een Vintage Food Chain Goblins deck er niet zo heel veel anders uit dan een Extended Goblins deck. De belangrijkste verschillen zijn de aanwezigheid van Goblin Lackey en Goblin Recruiter die in Extended banned zijn. Ook het Vintage deck speelt Warchief, hoewel dit er geen 4 zijn (zo even uit het blote hoofd). Hier valt wel een argument te maken dat de Warchief niet de beste 3cc Goblin is (Recruiter misschien?)

Kortom:
Speel je Goblins, dan speel je Warchief

mvg
Paul
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Format discussie is weldegelijk van belang aangezien veel van de argumenten die gelden voor Vintage niet van toepassing zijn op Extended.

Argumenten dat Ringleaders etc. te duur zijn voor hun P/T gaan niet op voor Extended. Goblin decks daar spelen met ongeveer 34 Goblins hetgeen betekent dat de Ringleader altijd kassa is (ook zonder Recruiter). De Sharpshooter is daar weer wel wat nuttiger, hoewel dat zeer beperkt is. Met de Sharpshooter heb je een semi-combo win. Daarom wordt ie daar 1x gespeeld. De Goon is groot en omzeilt daarmee een probleem dat zich bij een deck met veel kleine beestjes voor kan doen (Engineered Plague). Ook hij wordt over het algemeen maar 1x gespeeld. De Matrons zijn in dat deck zeer belangrijk aangezien ze zowel je 1-offs als je essentieele kaarten kunnen zoeken (Warchief, Piledriver, Ringleader).

In Vintage worden veel van de kaarten uit Extended in Food Chain Goblins gespeeld. Hoewel dit deck niet geniaal is in T1, wordt het weldegelijk gespeeld. Het feit dat veel van de genoemde kaarten een slechte P/T hebben in verhouding tot hun CC wordt gecompenseerd door kaartvoordeel, grote hordes Goblins en last but not least Food Chain.

Tenslotte wil ik toch nog even kwijt dat wanneer veel mensen de genoemde kaarten spelen dat weliswaar geen goed argument is, maar het in ieder geval wil zeggen dat zij hiermee goede resultaten behalen en ik eigenlijk zeker weet dat dit uitvoerig getest wordt. In principe kan ik alles dan nog een keer uitvoerig gaan beargumenteren indien gewenst, maar vaak betreft het hier betere spelers en is het volslagen zinloos om te beweren dat die mensen niet weten waar ze mee bezig zijn.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
grimreaper
Adept
Berichten: 258
Lid geworden op: zo jul 07, 2002 12:59 pm
Locatie: Zevenbergen, Noord-Brabant, the Netherlands
Contacteer:

Bericht door grimreaper »

Een goblin tribal deck is een snel deck en bestaat uit een mengeling van burn en goblins waar vele verschillende vormen van zijn, alleen de beste daarvan moeten er natuurlijk in. Daardoor is het belangrijk dat je, wat betreft creatures, dat je je aan de gouden beatdown regel houd. Creatures hun p/t moeten gelijk of hoger moet zijn aan als hun cc, zijn ze dit niet dan mogen ze wel verdomd goede abilities hebben. De warchief voldoet niet aan de p/t regel, en als je goed bekijkt ook niet aan de abilities-regel. Daarom speel je deze dus niet in een goblin tribal deck in vintage op redelijk nivo, deze kaart heeft het NET niet. Dit gaat volgens mij in welk format dan ook op, waarom vind jij in extended van niet? De snelheid is juist het belangrijke van het deck, iets wat de meeste van de gobbo's die jij noemt niet hebben.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Baron Sengir
Advanced
Berichten: 46
Lid geworden op: ma nov 17, 2003 1:10 pm
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Baron Sengir »

Grimreaper schreef:Een goblin tribal deck is een snel deck en bestaat uit een mengeling van burn en goblins waar vele verschillende vormen van zijn, alleen de beste daarvan moeten er natuurlijk in. Daardoor is het belangrijk dat je, wat betreft creatures, dat je je aan de gouden beatdown regel houd. Creatures hun p/t moeten gelijk of hoger moet zijn aan als hun cc, zijn ze dit niet dan mogen ze wel verdomd goede abilities hebben. De warchief voldoet niet aan de p/t regel, en als je goed bekijkt ook niet aan de abilities-regel. Daarom speel je deze dus niet in een goblin tribal deck in vintage op redelijk nivo, deze kaart heeft het NET niet. Dit gaat volgens mij in welk format dan ook op, waarom vind jij in extended van niet? De snelheid is juist het belangrijke van het deck, iets wat de meeste van de gobbo's die jij noemt niet hebben.
Hier is een Extended decklist dat onlangs een PTQ heeft gewonnen:

4 Wooded Foothills
4 Bloodstained Mire
16 Mountain

--------------------------------------------------------------------------------
24 land

4 Siege-Gang Commander
4 Skirk Prospector
4 Goblin Ringleader
4 Goblin Warchief
4 Goblin Piledriver
4 Goblin Matron
4 Sparksmith
4 Goblin Sharpshooter

--------------------------------------------------------------------------------
32 creatures

4 AEther Vial

--------------------------------------------------------------------------------
4 other spells

Sideboard:
4 Sulfuric Vortex
3 Rack and Ruin
4 Ensnaring Bridge
4 Flametongue Kavu

--------------------------------------------------------------------------------
15 sideboard cards

Het punt is, in extended heb je juist snelheid nodig nu de Lackey geband is. Het beste wat je dan kunt doen is het "verassinsgselement" van het geven van Haste aan al je creatures. Merk op dat er ook een 'combo' gedeelte in zit (Prospector/Sharpshooter). Dit is geen beatdown deck, het is een aggro deck. Het gaat niet om de kracht, maar om de getallen (kwantiteit boven kwaliteit). Dat zorgt voor de aggressiviteit die je nodig hebt om te kunnen winnen.
"Beast. Defiler. The source of all my pain." --Ishan's Shade
Gebruikersavatar
grimreaper
Adept
Berichten: 258
Lid geworden op: zo jul 07, 2002 12:59 pm
Locatie: Zevenbergen, Noord-Brabant, the Netherlands
Contacteer:

Bericht door grimreaper »

Oh wacht geen lackey in extended maakt natuurlijk een enorm verschil bedenk ik me net. Siege-Gang Commander is een sterke kaart die je in je gobbo deck wilt hebben. Bij gebrek aan lackey word die 1 mana goedkoper intressanter natuurlijk en wil je die meer benutten. Conclusie lijkt mij dan ook dat het verschil tussen een extended en een vintage goblin tribal deck te groot is om het met elkaar te vergelijken.
Afbeelding
Plaats reactie