Post-Ravager T2 BG "Kokusho me the money"

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Op het NK heb ik met de volgende decklist gespeeld:

4 Llanowar Wastes
1 Okina, Temple to the Grandfathers
1 Shizo, Death's Storehouse
10 Forest
7 Swamp

4 Llanowar Elves
4 Sakura-Tribe Elder
2 Viridian Zealot
2 Viridian Shaman
3 Eternal Witness
4 Troll Ascetic
2 Ink-Eyes, Servant of Oni
3 Kokusho, the Evening Star

2 Echoing Decay
3 Rend Flesh
3 Persecute
3 Umezawa's Jitte
2 Sword of Fire and Ice

SB
4 Nezumi Shortfang
2 Arashi, the Sky Asunder
2 Naturalize
2 Terror
2 Eradicate
3 Cranial Extraction

Voor iedereen die het wat interesseert volgt nu een verslag van mijn NK-ervaring:

Ronde 1 - Jimmy Pan (MUC)

Het eerste potje win ik hoofdzakelijk dankzij vriend Troll. Het tweede potje krijg ik geen poot aan de grond aangezien alles dat ik probeer zo ongeveer gecountered wordt. Ik word langzaam doodgeslagen met een Spire Golem en daarna nog iets sneller dankzij een Stalking Stones. In de derde pot krijg ik een goede Persecute door en kan ik een paar flyers opruimen met Arashi. Daarna komen er wat Trollen langs dit het lifetotal van mijn tegenstander gestaag richting 0 werken.

1-0

Ronde 2 - Niels Richter (Viridian Rats)

De eerste pot verlies ik waarschijnlijk door toedoen van een Jitte, maar helaas heb ik hier niks opgeschreven. De tweede pot ben ik degene met de Jitte die onderweg opgepikt wordt door een Troll. Het derde potje belooft een spannende te worden. Na een vlugge Hypnotic Specter kan mijn tegenstander in zijn 5de beurt een Ink-Eyes ninjutsuen. Deze heeft helaas geen targets en wordt in mijn beurt na een lucky Rend Flesh topdeck weggemoffeld. Daarna is het mijn beurt om enge beesten te spelen. Niels trekt geen tweede zwarte mana en verliest de pot.

2-0

Ronde 3 - Jasper Bongaerts (Tooth & Nail)

Een oude bekende (NKQ Zwolle) en... hetzelfde deck. Om een lang verhaal kort te maken... een tevoren voorspelde verliespartij.

2-1

Ronde 4 t/m 6

Draft. Ik heb een redelijk UB deck met flyers, bounce en een beetje removal. Helaas blijkt de cardpool in mijn pod ridicuul en mijn concentratie sub-zero.

2-3-1

Ronde 7 t/m 9

Wederom draft. Mijn deck is dit keer goed maar traag. Ik speel BGr met een hoop discard, recursion en removal. Uiteraard speel ik de laatste pot tegen een insane UW deck. Op dit punt kan ik nooit meer een plaats in de top 8 halen, maar omdat ik graag nog wat constructed speel, besluit ik tot het einde door te spelen.

4-4-1

Ronde 10 - Rudie Kunnen (Viridian Rats)

Aangezien er veel overeenkomsten tussen het Rat-deck en mijn deck zijn, verlopen de meeste potten op eenzelfde wijze. Er is wat geneuzel rond equipment en beide decks disrupten en removen hier en daar. Zo ook deze pot waarin Persecutes de overtreffende trap vormen.

5-4-1

Ronde 11 - Sander Verdonschot (MUC)

Oude bekende, zelfde decks (NKQ Eindhoven). Wederom een Troll in de hoofdrol. Een niet onverdienstelijke bijrol voor Persecute in de derde pot. Sander heeft verrassende sideboard-tech in de vorm van Thunderstaff.

6-4-1

Ronde 12 - Yori Epskamp (Monored)

In het eerste potje wordt ik in rap temp afgeslacht. Het tweede potje begint als het eerste. Yori verrast me met een Bottle Gnomes. De Gnomes krijgen een Jitte om mee te spelen. Gelukkig kan ik in de beurt erna de Genju en de Gnomes op instant-speed van het speelveld verwijderen. Een hardcast Inky-Eyes maakt daarna Yori vlug van kant. In het derde potje zijn de managoden niet met mijn tegenstander. Met 1 land aan zijn kant totdat Inky-Eyes de Arena betreedt is deze pot snel afgelopen.

7-4-1 (20ste)
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

klinkt alsof je deck best aardig werkte. Vraagje: is 4 zealots ipv shaman en zealots 2 om 2 niet de juiste weg? Zijn er nog zoveel artifacts dat je de shaman nodig hebt?

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Niet slecht. Mag ik je feliciteren of had je gerekend op een top8 plaats? En wat betekenen die scores bestaande uit 3 getalletjes (vanaf het draften)?

@pi: De Shamans zijn na het destroyen ook nog een creature. Het destroyen kost in totaal maar 3 ipv 4 en je hebt maar 1 groen nodig. Zolang je ze gebruikt tegen artifacts heb je toch liever een Shaman dan een Zealot?
Of is dat ook precies wat je zegt maar denk je dat je te vaak een enchantment moet destroyen?
Gebruikersavatar
KingFatass
Wizard
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo mei 12, 2002 7:19 pm

Bericht door KingFatass »

David schreef:Niet slecht. Mag ik je feliciteren of had je gerekend op een top8 plaats? En wat betekenen die scores bestaande uit 3 getalletjes (vanaf het draften)?

3 getal staat voor het aantal draws
“There’s two kinds of people: those that understand that Electro Shock Blues is the greatest album ever put together, and idiots.â€
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ik denk dat er misschien niet genoeg artifacts meer zitten in de decks die ie tegen komt om de shaman goed te maken, een zealot kan dan beter zijn. In zijn kleine report krijg ik iig niet het idee dat ie veel artifacts tegen komt. Ik verwacht dat dit alleen maar erger zal worden als Ravnica er is. (Maar dna zijn zowel de zealot als de shaman niet meer legaal, dus dta maakt ook weinig uit.)

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Het getal met 3 cijfers is als volgt opgebouwd: 7 (wins) - 4 (losses) - 1 (draw)
Ik heb in de eerste draft een potje net niet binnen de tijdslimiet af kunnnen krijgen.

Natuurlijk had ik graag de top 8 gehaald, maar mensen die zo hopeloos falen in draft als ik dat gedaan heb, horen niet in de top 8.

Viridian Shaman zit in het maindeck met het oog op 1 kaart: Damping Matrix. Een andere reden waarom verscheidenheid een voordeel kan zijn is Cranial Extraction. Ik heb het meegemaakt dat mijn Viridians geextract werden. Tenslotte is de Shaman 2/2 hetgeen beter werd toen alle monorode decks Vulshock Sorcerer speelden.

Viridian Shaman is na Ravnica wel legaal, ze zit in 9th. Maar ik verwacht gezien de grote hoeveelheid BG kaarten in Ravnica dat er een ander soort BG-deck zal komen.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

nu de spoiler officieel is, heb je al over een nieuw B/G deck gedacht?

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Uiteraard heb ik dat, uiteraard vind ik het weer goed ;) Eerst even wat testen en dan laat ik jullie meer weten.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Dankzij bepaalde landjes uit Ravnica is wit toegevoegd aan de versie die ik op dit moment voor het nieuwe T2 test. De decklijst ziet er op dit moment zo uit:

Lands (22)
4 Llanowar Wastes
4 Overgrown Tomb
4 Temple Garden
1 Svogthos, the Restless Tomb
1 Okina, Temple to the Grandfathers
1 Shizo, Death's Storehouse
3 Forest
3 Swamp
1 Plains

Creatures (23)
4 Birds of Paradise
4 Sakura-Tribe Elder
4 Hypnotic Specter
4 Loxodon Hierarch
4 Grave-Shell Scarab
3 Kokusho, the Evening Star

Spells (15)
3 Farseek
3 Putrefy
2 Cranial Extraction
3 Umezawa's Jitte
4 Plague Boiler

Sideboard (15)
4 Nezumi Shortfang
2 Ink-Eyes, Servant of Oni
3 Naturalize
4 Last Gasp
2 Cranial Extraction

Voor iedereen die van langdradige verhalen houdt, ga ik nu de kaartkeuzes toelichten.

Birds of Paradise (4)
De enige 1-drop in het deck met als doel het fixen en accelereren van de mana. Af en toe handig met een aktieve Jitte vanwege de evasion.

Sakura-Tribe Elder (4)
Dit deck heeft een hoge manacurve en daarom is ook deze manafixer noodzakelijk. Heeft een streepje voor op kaarten als Kodama's Reach aangezien STE een beest is. Wellicht is 4 wat veel.

Hypnotic Specter (4)
Goede kaart tegen control. Moet snel verwijderd worden. Extra beesten met flying kan geen kwaad hier.

Loxodon Hierarch (4)
De reden om wit aan het deck toe te voegen. Maakt de pijn die je manabase je geeft wat zachter. De ability om je beesten te redden van o.a. Plague Boiler is niet geheel onbelangrijk.

Grave-Shell Scarab (4)
Deze vond ik geweldig, maar ondanks dat toch minder dan 4. Het nadeel van deze kaart is het gebrek aan evasion of iets dergelijks. De mogelijkheid om steeds weer terug te komen, maakt deze kaart toch zeer geschikt voor dit deck.

Kokusho, the Evening Star (3)
De belangrijkste finisher. Kan zeer snel het potje voor je winnen als je zijn broers trekt. Tevens geschikt als removal voor andere Kokusho's.

Farseek (3)
Nog meer acceleratie. Deze zoekt ook de nieuwe dubbellanden. Met deze kaart erbij, zitten er 11 mana-accelererende kaarten in het deck. 22 landen lijkt daarom voldoende.

Putrefy (3)
Instant removal. Sloopt targetable beesten en artifacts zonder kans op regenereren. Maar 3 vanwege de manacurve.

Cranial Extraction (2)
Deze kaart is noodzakelijk tegen een aantal combodecks (In dit geval Early Harvest en Enduring Ideal). Ook te gebruiken tegen decks met weinig wincondities.

Umezawa's Jitte (3)
Beesten + Jitte = goed.

Plague Boiler (4)
Mass removal met zowel een activated en triggered ability. Dit laatste kan handig zijn in het geval van de Needle. Misschien niet zo handig in het maindeck gezien het grote aantal beesten.

Landen (22)
Dankzij pijnlanden en de nieuwe dubbellanden is het mogelijk consistent 3 kleuren te spelen. Farseek geeft de mogelijkheid de nieuwe landen te zoeken. In de manabase zitten tevens 2 legendary landen die iets met legends doen (Kokusho, Ink-Eyes, Stabwhisker). Svogthos dient als uncounterable beest tegen control-decks. Kan ook groot worden door de eigen Plague Boilers.

Sideboard (15)
Het sideboard staat meer voor de vorm onderaan de lijst. Toelichten is hier niet zinvol aangezien het sideboard aan verandering onderhevig is.

Op dit moment ben ik aan het bekijken of er meer graveyard hate nodig is in het deck (bv. Nezumi Graverobber). Aangezien ik nog niet heel uitgebreid getest heb, zal ik nog geen resultaten geven.

Aangezien er toch niemand kijkt bij veranderingen tussenin, hier mijn voorlopige super secret test versie voor Honolulu.

Lands (22)
4 Overgrown Tomb
4 Temple Garden
4 Llanowar Wastes
1 Shizo, Death's Storehouse
3 Forest
5 Swamp
1 Plains

Creatures (27)
2 Elves of Deep Shadow
4 Birds of Paradise
4 Sakura-Tribe Elder
4 Nezumi Shortfang
4 Hypnotic Specter
4 Loxodon Hierarch
2 Ink-Eyes, Servant of Oni
3 Kokusho, the Evening Star

Spells (11)
4 Putrefy
3 Phyrexian Arena
4 Umezawa's Jitte
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

is het wit/groene uncommon landje van ravnica niet wat voor het deck?

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

In dit geval vond ik Svogthos beter vanwege de synergie met de Plague Boiler en omdat het ding heel af en toe wel groot wordt. Over het algemeen vind ik alle uncommon landen traag en wil ik het gebruik ervan tot een minimum beperken. Svogthos heeft een streepje voor op de City Tree vanwege de mana die nodig is om het betreffende land te gebruiken.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Na wat rondjes testen, voorlopig het volgende:

Lands (22)
4 Llanowar Wastes
4 Overgrown Tomb
4 Temple Garden
1 Okina, Temple to the Grandfathers
1 Shizo, Death's Storehouse
4 Swamp
3 Forest
1 Plains

Creatures (25)
2 Elves of Deep Shadow
4 Birds of Paradise
4 Sakura-Tribe Elder
4 Hypnotic Specter
4 Loxodon Hierarch
3 Grave-Shell Scarab
3 Kokusho, the Evening Star

Spells (13)
4 Putrefy
3 Cranial Extraction
3 Umezawa's Jitte
4 Plague Boiler

Sideboard (15)
4 Nezumi Shortfang
2 Ink-Eyes, Servant of Oni
3 Naturalize
3 Phyrexian Arena
2 Hideous Laughter
1 Cranial Extraction
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

het lijkt me dat een groot deel van je deck al de tegenstander vertraagd en dingen sloopt en zo (als je nog niet aan het winnen bent), is 4 plague boiler echt nodig? Het lijkt me dat je genoeg hebt om het lang vol te houden tot je er een vindt en dat het beter zou zijn om er iets minder te spelen en op die plek misschien iets anders leuks op te nemen (aangezien je lang niet altijd graag de wereld op zult willen blazen).

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Het klopt dat een groot deel van het deck uit removal bestaat. De belangrijkste reden hiervoor is dat in een "nieuwe" onbekende metagame er relatief veel aggro gespeeld wordt. Dit kan later naar gelang de metagame veranderd aangepast worden. Waarschijnlijk zal er dan meer disruption het maindeck in migreren (Extraction of Persecute).

4 Plague Boilers is in dit geval niet zo'n probleem om meerdere redenen. Om te beginnen wordt er artifactremoval gespeeld. Het zal dus wel eens gebeuren dat een Boiler verdwijnt zonder zijn werk te doen. De Boilers kunnen als enchantmentremoval gebruikt worden (mn tegen decks als Enduring Ideal). Verder hebben veel van de beesten in mijn deck een kleine synergie met de Plague. Hierbij denk ik aan STE en Scarab die weg zijn voordat het heet wordt, de Hierarch die je team kan redden en Kokusho die het niet zo erg vindt om het veld te ruimen. Tenslotte kan de Boiler gebruikt worden om te vertragen door het verwijderen van Plague-counters. Je tegenstander bouwt dan waarschijnlijk minder en is dus weer wat kwetsbaar voor de Hyperd.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
sumilidon
Wizard
Berichten: 507
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 11:24 pm

Bericht door sumilidon »

1. ten eerste wou ik eerst precies kijken wat dit deck deed, zodat ik je geen nutteloos commentaar zou geven, vandaar dat ik nog niet gereageerd had.
2.ten tweede is je plaats op het nk helemaal niet slecht.
----------------------------------------------------------------
nu...
waarom 4 plageu boiler snapte ik ook niet echt.
ik begrijp het nut ervan, maar volgens mij hoef je hem maar een keer in het spel te gebruiken... daarom zouden 2 ook wel ruim voldoende zijn.
verder vind ik elves of the deep shadow er een beetje overbodig bij, je hebt al genoeg landjes die zwart produceren en b0p regelt ook het een en ander,zobiezo doen 2 niet echt veel...
dit is natuurlijk niet offensief bedoelt, aangezien je deck behoorlijk goed in elkaar is gebuild.
greetz,
me.
sometimes i look in the mirror and i wonder.
is it really me looking back?
Plaats reactie