tokens en graveyard abilities

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

the king bee
Master
Berichten: 104
Lid geworden op: vr dec 27, 2002 10:31 pm
Locatie: Assen

tokens en graveyard abilities

Bericht door the king bee »

@Pi, zoals beloofd. :wink:

216.3 - A token in a zone other than the in-play zone ceases to exist. This is a state-based effect. (Note that a token changing zones sets off triggered abilities before the token ceases to exist.) Once a token has left play, it can't be returned to play by any means. [CompRules 2005/08/01]

voor het hele stuk over tokens : http://www.crystalkeep.com/magic/rules/ ... al-216.php

vorige week hebben we (tijdelijk) afgesproken dat we tokens niet laten triggeren voor graveyard abilities.
volgens mijn medespelers was dit altijd zo.
volgens mij niet maar goed, 3 tegen 1, lang leve de democratische besluitvorming.
wij hebben wel meer afspraken die tegen de officiele regels ingaan.

weet er iemand of de regel zoals boven weergegeven ook al gelde onder 3th en 4th edition regels?

groet'n

Peter
The only thing that matters is how you see yourself.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: tokens en graveyard abilities

Bericht door Dragonheart »

the king bee schreef: vorige week hebben we (tijdelijk) afgesproken dat we tokens niet laten triggeren voor graveyard abilities.
volgens mijn medespelers was dit altijd zo.
Aangezien je vraag voor Pi is, zal ik daar (nog) geen antwoord op geven.

Wel kan ik zeggen:
Op dit moment triggeren abilities die met de graveyard te maken hebben "whenever a creature is put into your graveyard from play <insert random ability>" ook voor tokens. Dit geldt ondanks dat het tokentje nooit daadwerkelijk in de graveyard terecht komt.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
the king bee
Master
Berichten: 104
Lid geworden op: vr dec 27, 2002 10:31 pm
Locatie: Assen

Bericht door the king bee »

zo was het niet bedoeld, ik had pi beloofd dat ik weer met wat vragen zou komen.
anderen mogen ook reageren, dus was dit nu altijd al zo? of is het met ingang van ?th edition veranderd.

Peter
The only thing that matters is how you see yourself.
Gebruikersavatar
Yodaboy
Wizard
Berichten: 574
Lid geworden op: za nov 02, 2002 4:43 pm
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Yodaboy »

Volgens mij was dit altijd al zo, omdat tokens gewoon creatures zijn is het eigenlijk ook wel logisch. :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

met 6th edition is heel veel verandert aan de regels. Ik kan niet helemaal met zekerheid zeggen dat daarvoor dingen triggerde als tokens naar de yard gingen. Ik kan ook niet zo snel een voorbeeld van een situatie verzinnen waarvoor het onder die regels van toepassing zou zijn geweest. Mogelijk bij een dance of many die een rukh egg kopieerde?

Ik zou vooral de dingen spelen zoals ze nu zijn :).

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
the king bee
Master
Berichten: 104
Lid geworden op: vr dec 27, 2002 10:31 pm
Locatie: Assen

Bericht door the king bee »

tja zeg ik ook telkens.
als we nu gewoon de laatste regels hanteren........
helaas werkt de democratie mij tegen.

moi
The only thing that matters is how you see yourself.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

laat me raden, jij bent de enige die in decks die regels "misbruikt"?

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Voor zover ik weet (waar is David als je hem nodig hebt?) zijn deze regels sinds 6th. Toen zijn de regels mbt triggered abilities veranderd. Het verschil zit geloof ik in de timing. Na 6th gaan de triggers op de stack voor iets daadwerkelijk in de graveyard ligt, daarvoor als het erin ligt.

Helaas weet ik dit niet 100% zeker (DAVID?)

Democratie is leuk als de beslissing ergens over gaat. Ik durf er haast om te wedden dat jullie zowel 6th regels als de regels daarvoor gebruiken. De post 6th regels zijn niet voor niks anders. Ze zijn namelijk duidelijker (interrupt anyone?).
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
the king bee
Master
Berichten: 104
Lid geworden op: vr dec 27, 2002 10:31 pm
Locatie: Assen

Bericht door the king bee »

ik speel pas vanaf het uitkomen van de 6de de anderen vanaf 3de of 4de.
op de een of andere manier blijkt er vaak iets volgens hun te kunnen terwijl in de regels zoals ik ze ken iets anders staat.
phasing, regenerate, graveyard abilities er zijn best wel dingen veranderd.
op zich niets mis mee mist je duidelijk afspreekt welke regel je hanteerd.
zo hebben we afgesproken dat je alleen regenerate kunt gebruiken op het moment dat een beest letal damage krijgt of gedestroyed wordt.
dus niet als regenrate shield vooraf.
en ook maar 1 keer per destroy actie.

regels buigen vindt ik prima zolang als dat dan maar elke keer op dezelfde manier gebeurd en niet alleen als het iemand uit komt.

groet'n

Peter
The only thing that matters is how you see yourself.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Begrijp ik helemaal.

Als je perse de pre-6th regels wil hanteren, moet je in geen geval post-6th kaarten gebruiken. Die kaarten zijn ontworpen met de nieuwe regels in het achterhoofd.

Het allergrootste probleem met de pre-6th regels (in mijn ogen) zijn de momenten waarop je mag en kan reageren (in een aantal gevalleen resolved de stack meteen). Het feit dat er eigenlijk geen stack is (best lastig om iets te dupliceren of counteren dat op de stack ligt als er geen is). En tenslotte de vage regels aangaande het einde van de post-combat-main-fase en het begin van de combat-fase. In theorie is het met de pre-6th regels veel makkelijker om te cheaten.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

pi schreef:Oy,

laat me raden, jij bent de enige die in decks die regels "misbruikt"?

mazzel

pi
Als mijn playgroup om de een of andere vage reden zou besluiten om pre-6th regels te gebruiken zou ik daar in ieder geval "misbruik" van maken.

"Ik wil gaan aanvallen"

"Dan tap ik je Lord of the Kots met mijn Icy"

"Ik bouw nog een Juzam Kotserdiekots die equip ik met mijn Bliksemschoenen en dan val ik daarmee aan"

Volgens mij mag dit in pre-6th ;)
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ik begreep dat het ooit mogelijk was om aan het begin van iemand zijn beurt lightning bolt te spelen en dan te vragen of hij nog iets wou doen. Zei ie nee dan was zijn beurt over...

Lightning Bolt >>> Time Walk

mazzel

pi

p.s. nu zou dat gaan als ik wil graag mijn combat phase in gaan en dan zou je idd nog mogen casten als je tegenstander wat doet.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Daar ben ik dan. Eerlijk gezegd heb ik me nooit echt verdiept in pre-6th regels en ik heb ook altijd een beetje het gevoel gehad dat de regels toen niet helemaal klopten en dat iedereen maar wat deed. Maar ik heb mijn unlimited regelboekje er maar even op nageslagen maar ik kan het hele woord "token" daar niet in vinden. Triggered abilities bestond toen volgens mij ook nog niet maar het zou me erg verbazen als je niet een leven zou kunnen krijgen met een Soul Net als er een Wasp token van The Hive naar de graveyard ging (pi, zoals je ziet zijn ingewikkelde kaarten als Dance of Many en Ruhk Egg hiervoor niet nodig :)).
Dragonheart schreef:Dit geldt ondanks dat het tokentje nooit daadwerkelijk in de graveyard terecht komt.
Tokens komen weldegelijk in de graveyard. Maar ze verdwijnen door een state-based effect voordat iemand iets kan doen.
Na 6th gaan de triggers op de stack voor iets daadwerkelijk in de graveyard ligt,
Triggers gaan altijd pas op de stack nadat het event gebeurt is. Je bent waarschijnlijk in de war met de regel die zegt dat om te bepalen of een bepaalde zone-change trigger triggert, je moet kijken naar de situatie van voordat het event gebeurde. Die regel is omdat leave play triggers vaak anders helemaal niet zouden kunnen werken zoals je wilt dat ze werken.

En the king bee zou ik toch echt aanraden om de nieuwe regels te spelen. Die kun je namelijk opzoeken en vragen over stellen. En ik weet zeker dat het je nooit gaat lukken om precies de oude regels te spelen omdat die niet duidelijk zijn en omdat, zoals Dragonheart zei, nieuwe kaarten zijn ontworpen voor de nieuwe regels. En je kunt beter helemaal geen crystal keep meer gebruiken. Crystal keep is verouderd maar wel van na 6th.
the king bee
Master
Berichten: 104
Lid geworden op: vr dec 27, 2002 10:31 pm
Locatie: Assen

Bericht door the king bee »

tja dat spelen naar de laaste regels is een discussie die we wel vaker hebben.
en ja dat blijft moeilijk.
(ook vandaag hebben weer elkaar aan afgesproken regels moeten herinneren)

over crystal keep het volgende:

Rulings Summaries
The official rulings summaries are compiled by Crystal Keep's own Stephen D'Angelo. They are published monthly (since January 1994 with a gap during 2004-2005).
Last updated 07/12/06.


geknipt en geplakt van cystal keep

lijkt mij up to date genoeg :)

moi
The only thing that matters is how you see yourself.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Wow, ik wist niet dat D'Angelo weer verder gegaan was.
Plaats reactie