Vraag add to your mana-pool

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MagicTG
Advanced
Berichten: 36
Lid geworden op: di jun 10, 2008 5:04 pm

Vraag add to your mana-pool

Bericht door MagicTG »

Uhh weer eve een vraagje:
als er staat op een kaart add ... to your mana pool, dat snap ik wel dat je iets met een land kan doen en je moet iets toevoegen. maar mag je dan een land uit je deck hale en die dan in het spel doen...?

Greetzz.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: Vraag add to your mana-pool

Bericht door altx »

MagicTG schreef:Uhh weer eve een vraagje:
als er staat op een kaart add ... to your mana pool, dat snap ik wel dat je iets met een land kan doen en je moet iets toevoegen. maar mag je dan een land uit je deck hale en die dan in het spel doen...?

Greetzz.
Nee, je doet niet iets met een landje.


De mana pool is als het ware je portemonnee. De mana's zijn de euro's in je portemonnee, waar je je spells mee betaalt. (Je hebt dus zwarte, blauwe, rode, groene, witte en kleurloze euro's... ;-))

Als een kaart zegt, "add ... to your mana pool", dan mag je dus die hoeveelheid mana in je portemonnee stoppen, die je dus wel diezelfde fase weer uit moet geven aan creatures, abilities of spells, omdat je anders mana burn oploopt. (Mana brandt dan een gat in je portemonnee hetgeen je een leven kost per mana die door je portemonnee heen brandt...)

Nu is het zo dat een landje toevallig ook diezelfde ability heeft (tappen om mana in je mana pool te doen), maar dat heeft verder eigenlijk niks met elkaar te maken.
Gebruikersavatar
MagicTG
Advanced
Berichten: 36
Lid geworden op: di jun 10, 2008 5:04 pm

Bericht door MagicTG »

Oké... er begint iets te dagen dus als ik het goed begrijp moet je die mana die je in je portemonnee doet gelijk opmaken anders gaat er 1 leven af...
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

MagicTG schreef:Oké... er begint iets te dagen dus als ik het goed begrijp moet je die mana die je in je portemonnee doet gelijk opmaken anders gaat er 1 leven af...
Binnen dezelfde fase (of phase op z'n Engels) ja. Je weet dat een beurt uit een aantal verschillende phases bestaat?

Stel als je een landje (of een andere kaart) tapt voor mana in bijvoorbeeld je combat phase, dan moet je die mana om mana burn te voorkomen ook in je combat phase op maken (je mag het dus niet meenemen naar de main phase die daarna komt). Er mogen best nog andere spells van tegenstanders en zo tussendoor komen, als je het maar in die phase op maakt.
Gebruikersavatar
MagicTG
Advanced
Berichten: 36
Lid geworden op: di jun 10, 2008 5:04 pm

Bericht door MagicTG »

Juist ik begrijp het... danke schön:D!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

erg duidelijke uitleg van altx! Een laatste ding om misschien nog even toe toe voegen is dat bij het mana burnen je levens verliest. Dit is niet gelijk aan damage en kan ook niet op dezelfde manier geprevent worden (bv met healing salve gaat wel met damage, maar niet met life loss zoals mana burn).

Belangrijkste om mee te nemen uit de uitleg van altx is dat landjes en mana ongelijk zijn aan mekaar. Het een produceert slechts gewoonlijk het andere (maar er zijn zowel landjes die geen mana produceren als andere kaarten die ook mana leveren).

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
gnat
Master
Berichten: 127
Lid geworden op: vr apr 06, 2007 12:55 pm
Locatie: Leuven - België

Bericht door gnat »

ik dacht altx nog te verbeteren dat het inderdaad binnen de phase moet gebruikt worden, maar dat deed hij zelf al. dan maar wat aanvullende info :lol:

er zijn 5 phases met eventueel enkele steps
1 beginning phase
- untap step
- upkeep step
- draw step
2 pre combat main phase
3 combat phase
- beginning of combat phase step
- declare attack
- declare block
- combat damage step
- end of combat step
4 second main phase
5 end phase
- end of turn step
- cleanup step
Plaats reactie