Drie vragen betreffend tokens, come and leave play en ...

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
DYin
Advanced
Berichten: 21
Lid geworden op: vr mei 30, 2008 10:12 pm

Drie vragen betreffend tokens, come and leave play en ...

Bericht door DYin »

1) Als een token into play komt, mag je daar dan meteen mee aanvallen, of heeft deze ook last van summoning sickness zoals andere wezens?

2) Als je een wezen met een bepaalde 'When comes into play' of een 'When leaves play' ability countered (met bijvoorbeeld Remove Soul), tellen die abilities dan wel of niet?

3) Als je een wezen van de tegenstander naar jouw kant haalt met een kaart als Confiscate, mag je dan meteen aanvallen met dat wezen of moet je een beurt wachten zoals bij een summon?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
gnat
Master
Berichten: 127
Lid geworden op: vr apr 06, 2007 12:55 pm
Locatie: Leuven - België

Bericht door gnat »

1) heeft geen haste, dus sick; tenzij anders aangegeven uiteraard (zie giant baiting van morningtide bijvoorbeeld)
2)remove soul countert kaarten; deze kaarten komen nooit in het spel. het gaat eigenlijk zo: je 'wil' een kaart spelen: je maakt mana en dan heb je de bedoeling een kaart te spelen. dat effect gaat op de stack een denkbeeldige stapel acties. nu kan de andere daarop reageren door die kaart te counteren. hij maakt dan op zijn beurt mana en wil zijn remove soul spelen; deze actie gaat ook op de stack.
nu ligt er op de stack:
- counter (2de)
- creature (1ste)
volgens het LIFO-systeem (last in first out) wordt de counter eerst afgehandeld. zo zie je dus dat de kaart nooit in het spel komt.
3) die heeft geen haste, tenzij anders aangegeven.

het kan misschien helpen de definitie van summoning sickness/haste even te verduidelijken. een creature heeft geen haste als het al aan het begin van de beurt onder je controle was (tenzij anders aangegeven). stel nu dus dat je een variant neemt van confiscate maar dan een instant ipv een sorcery en je zou die kaart end of turn spelen in de beurt van de andere speler. dan krijg je dán het creature. vervolgens wordt het jouw beurt en beschik je over dat creature al van in het begin van je beurt en heeft hij bijgevolg geen summoning sickness meer; dit had hij wel in de vorige beurt (die hij niet lang heeft meegemaakt). hetzelfde geldt ook voor tokens of creatures met flash die je in de opponent zijn beurt maakt.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Ik ga ook in dit topic het volgende programmaatje even spammen:
http://www.slightlymagic.net/prog.shtml

Is een soort van Magic encyclopedie, waar je kaarten kunt nakijken, maar waar je ook je decks mee kunt samenstellen en bijhouden.

Maar er zit ook een Rules viewer in, waar je vrij makkelijk dingen in kunt opzoeken. De definitie van summoning sickness en haste bijvoorbeeld.
DYin
Advanced
Berichten: 21
Lid geworden op: vr mei 30, 2008 10:12 pm

Bericht door DYin »

Ok, bedankt! Ik dacht altijd dat summoning sickness alleen telde bij het letterlijk summonen van creatures. Natuurlijk zijn tokens ook creatures, dus dat had ik kunnen weten. Bij confiscate had ik het idee dat het beest toch al in het spel lag dus dat er geen summoning sickness zou zijn, maar zo werkt het dus niet.

Nogmaals bedankt.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

gnat schreef:2)remove soul countert kaarten; deze kaarten komen nooit in het spel. het gaat eigenlijk zo: je 'wil' een kaart spelen: je maakt mana en dan heb je de bedoeling een kaart te spelen. dat effect gaat op de stack een denkbeeldige stapel acties. nu kan de andere daarop reageren door die kaart te counteren. hij maakt dan op zijn beurt mana en wil zijn remove soul spelen; deze actie gaat ook op de stack.
nu ligt er op de stack:
- counter (2de)
- creature (1ste)
volgens het LIFO-systeem (last in first out) wordt de counter eerst afgehandeld. zo zie je dus dat de kaart nooit in het spel komt.
Voor de volledigheid, het is geen willen spelen, je speelt de kaart daadwerkelijk. Maar, voordat de kaart ook echt wat gaat doen dan kan hij ook nog gestopt worden zoals gnat beschrijft. Omdat hij gestopt wordt komt hij nooit in het spel. Het verschil is dat sommige kaarten een tekst hebben als ´whenever you play a spell ...´, daarvoor telt het spelen van het creature, zelfs als die daarna gecountered wordt.

Het is een subtiel verschil en vaak niet relevant, maar, het is handig om te weten dat er verschillen bestaan voor als je wel zo´n situatie tegen komt.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
gnat
Master
Berichten: 127
Lid geworden op: vr apr 06, 2007 12:55 pm
Locatie: Leuven - België

Bericht door gnat »

ja idd, dat wist ik wel, verkeerde woordkeuze denk ik :)
een bekend voorbeeld is standstill uiteraard waar de trigger altijd afgaat, ookal wordt het gecounterd. zo kan je met de kaarten, die je trekt van standstill, de spell die standstill activeerde zelfs nog counteren.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

standstill. Dat is ook het eerste voorbeeld dat ik bedacht, maar ik weet dat er meer zijn. Forgotten ancient is denk ik iets simpeler als voorbeeld. Voorbeeld van een andere kaart die wat doet als een creature in play komt zou zijn monkey cage, stel jij speelt een creature, dan komt er een counter op je ancient, stel dan countered je tegenstander het creature, dan gebeurt er niks voor de cage. Andersom, stel je stopt een creature in play via een aether vial dan doet je ancient helemaal niks, maar maakt je cage wel een zooitje tokens voor je.

Ik hoop dat het verschil zo een beetje duidelijk geillustreerd is.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie