vraagje over mana ability en split second

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Sorminato
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: zo feb 01, 2009 10:31 pm

vraagje over mana ability en split second

Bericht door Sorminato »

Hoe kan ik in godsnaam quagnoth verslaan als ik geen creatures heb opliggen ?

mijn vraag :

Split second ( As long as this spell is on the stack, players can't play spells or abilities that aren't mana ablities)

Wat is een mana ability !!!!!
Is een creature oproepen een mana ability of niet ?
zo ja, waarom
zo nee, waarom ?
Gebruikersavatar
gnat
Master
Berichten: 127
Lid geworden op: vr apr 06, 2007 12:55 pm
Locatie: Leuven - België

Bericht door gnat »

een mana ability is een ability die mana genereert. vb: llanowar elves kan je tappen voor 1 groene mana, die ability is een mana ability.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

misschien iets duidelijker, een mana ability is ook wat de meeste landjes hebben, een mana ability is alles wat mana levert.

Om dan verder je vraag te beantwoorden hoe je een quagnoth zou kunnen verslaan. Onder andere:

- Zijn controller dood maken
- Zorgen dat hij niet aan kan vallen, bv moat of wat goedkoper, ensnaring bridge.
- Zorgen dat creatures geen combat damage doen, bv spike weaver of wat goedkoper fog.
- Mass removal, bv wrath of god of wat goedkoper, earthquake.
- Zijn controller een creature laten sacrificen, bv diabolic edict of innocent blood (mits het zijn enige creature is natuurlijk).
- Blocken met een groter creature of kleine creatures die samen groter zijn, bv ... ok, gebruik hiervoor gewoon ff je eigen creativiteit.

Er zijn vast nog meer manieren, maar dit zijn de eerste paar die me te binnen schoten.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Sorminato
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: zo feb 01, 2009 10:31 pm

Bericht door Sorminato »

Zijn controller een creature laten sacrificen, bv diabolic edict of innocent blood (mits het zijn enige creature is natuurlijk).

Diabolic is een instant en genereert geen mana,

dit wordt dus logisch gezien als non mana ablity waardoor ik deze niet mag spelen ??

dus deze optie wordt dan toch uitschakelt ?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

de reminder tekst van split second:

As long as this spell is on the stack, players can't play spells or activated abilities that aren't mana abilities.)

Het relevante deel is dik gedrukt. Op het moment dat de noth in play is dan zit hij niet meer op de stack. Split second doet dan dus helemaal niks meer.

De optie wordt dus zeker niet uitgeschakeld. Als dat wel zo was dan zouden de meeste andere opties die ik noemde ook uitgeschakeld worden.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Sorminato
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: zo feb 01, 2009 10:31 pm

Bericht door Sorminato »

pi schreef:Oy,



Het relevante deel is dik gedrukt. Op het moment dat de noth in play is dan zit hij niet meer op de stack. Split second doet dan dus helemaal niks meer.



mazzel

pi
sorry, ik ben een beginnertje en ben nog lang niet mee met al de termen !!

wanneer is een creature in play ?
en wat is nu precies de "stack" ?

nog een bijkomend vraagje : kan je meer als 1 enchantment per creature gebruiken ? zo ja , kan je 2 dezelfde enchantments op hetzelfde creature gebruiken ?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

als je een spell (=alles behalve een landje) speelt gaat deze op de stack. Wanneer niemand iets doet om hem te stoppen resolved hij. Op dat moment gaat hij van de stack af en in het geval van een creature komt hij in play en blijft daar totdat iets hem dood maakt of het potje eindigt of zo. Je kunt hier meer vinden over de stack:
http://www.magicforums.nl/viewtopic.php?t=2764

Is er een reden waarom je niet 2 enchantments of 2 dezelfde enchantments op een creature kan leggen? Als er geen regel is die zegt dat iets niet kan, dan kan het. In dit geval is er inderdaad geen regel die zegt dat het niet kan.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie