Zendikar prerelease regelvraagjes

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Zendikar prerelease regelvraagjes

Bericht door wizardofoss »

Ik had bij de Zendikar prerelease tweemaal, met dezelfde tegenstander, een kleine discussie over de regels.
Hij was nogal stellig en overtuigd van zijn gelijk, ik heb me tweemaal maar neergelegd bij zijn standpunt maar achteraf denk ik dat ik voet bij stuk had moeten houden.

De eerste kwestie: mijn tegenstander heeft 2x Explorer's Scope op een creature. Ik heb wat vuurwerk in de hand om zijn creature te killen. Ik laat hem aan de beurt komen. Hij wil gaan aanvallen, ik zeg wacht even, ik wil nog even je creature mollen. Hij zegt hij valt al aan dus de ability van de Scope mag gebruikt worden.
Ik denk nu in de Beginning of Combat step mag ik instants gebruiken, zijn creature is nog niet attacking dus de scopes mogen niet gebruikt worden.
Klopt dit?

De tweede kwestie:
mijn opponent speelt Rite Of Replication met kicker op mijn Umara Raptor, die 1 +1/+1 counter heeft. Hij meent 5 tokens te krijgen die allemaal 3/3 sterk zijn (2 counters dus). Dit is volgens mij complete onzin maar wat er precies moet gebeuren weet ik ook niet. Misschien 5 tokens met 1 counter, net als het origineel? Of triggeren de tokens nog op elkaar?

Als het nog wat uitgemaakt had zou ik niet toegegeven hebben in dit geval, maar de sorcery was sowieso winnend, dus ik heb het maar laten gaan. Maar wat gebeurt er nou precies?
Gebruikersavatar
lord of the squirrel
Administrator
Berichten: 613
Lid geworden op: di mar 12, 2002 5:41 pm
Locatie: rijswijk

Bericht door lord of the squirrel »

Je mag hem slopen voordat hij zijn attackers declared, maar is er geen judge aanwezig die je erbij kan halen dan om uitsluitsel te geen? http://wiki.mtgsalvation.com/article/Combat

Maar je bent helemaal dik genaaid want sorceries mag je alleen tijdens je eigen main phase spelen.
In the Krosan Forest, you've got to keep an eye out for the squirrels.
Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Bericht door wizardofoss »

Dank je, bevestigt waar ik inmiddels ook al wel van overtuigd was. Ik had de shopkeeper erbij kunnen halen, maar dat doe je alleen als het echt moet, die man heeft het voortdurend druk met klanten.

Vwb je tweede opmerking: hij speelde de Rite of Replication gewoon in zijn eigen beurt, dus wat dat betreft geen probleem. De vraag is puur wat het effect van de sorcery precies is.
Gebruikersavatar
lord of the squirrel
Administrator
Berichten: 613
Lid geworden op: di mar 12, 2002 5:41 pm
Locatie: rijswijk

Bericht door lord of the squirrel »

1 5/5, 1 4/4, 1 3/3, 1 2/2 en 1 1/1 als ze 1 voor 1 komen. Geen idee wat er gebeurt als ze tegelijk komen maar 3/3 lijkt me sterk want als ze allemaal counters krijgen van elkaar worden ze 5/5

Maar het kan ook dat ze allemaal gewoon lekker 1/1 zijn, heb geen idee welke van de drie het wordt.
In the Krosan Forest, you've got to keep an eye out for the squirrels.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ze komen gelijk in het spel. Ze zien dus allemaal 5 raptors in het spel komen, dus krijgen allemaal 5 counters. Ze zijn dus allemaal 6/6 omdat ze al als 1/1 beginnen. De counter die op het origineel lag wordt niet gekopieerd.

Voor wat betrfet het al aanvallen, officieel zou hij het je bij elke step wisseling door moeten geven. Als hij dat doet en hij zit in de declare attackers step dan heeft hij inderdaad priority en kan hij attackers declaren zonder dat jij nog iets kunt doen. Waarschijnlijker is het dat hij kaart gepakt heeft, dingen gedaan heeft en toen zoiets gezegd heeft als ik wil graag aanvallen. In dat geval zou hij je de kans moeten geven iets te spelen in de beginning of combat step omdat hij zonder jouw instemming die step verlaten heeft.

Dit is wel echt afhankelijk van hoe dingen precies gezegd zijn, zowel van jouw kant als van zijn kant. Het is moeilijk om hiervan met 100% zekerheid te zeggen wie gelijk heeft zonder er zelf bij te zijn geweest. Wel is het scenario waarin jij gelijk hebt in mijn ogen een flink stuk waarschijnlijker.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Bericht door wizardofoss »

Ok dat is nieuw voor me dat dat zo werkt. Ze komen tegelijk in het spel maar "zien" of triggeren elkaar dus wel. Bedankt voor deze uitleg.

Vwb de aanval met de scope: zoals je je wel voor kunt stellen heeft hij de verschillende steps niet afzonderlijk aangekondigd, dus hij sprong meteen naar declare attackers. Ik had helaas de exacte serie steps bij combat niet in mijn hoofd, had alleen het idee dat ik voor declare attackers nog wel wat kon doen.
Ik had dus toch die shopkeeper erbij moeten roepen, zeker omdat zijn 2 scopes hem 2 landjes opleverden... Die fout maak ik niet meer.
Gebruikersavatar
lord of the squirrel
Administrator
Berichten: 613
Lid geworden op: di mar 12, 2002 5:41 pm
Locatie: rijswijk

Bericht door lord of the squirrel »

waarvoor 6/6 krijgt hij ook een counter omdat hij zelf in het spel komt :S
In the Krosan Forest, you've got to keep an eye out for the squirrels.
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door The Quizmaster »

Alle Allys triggeren ook op zichzelf... :D
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Indien het niet klopt, dan zal ik vast wel op de vingers getikt worden...

Zo dacht ik dat het werkt:
- Je tegenstander hoort aan te geven dat hij naar de Combat gaat.
- Doet hij dit niet, dan zul je wanneer je de judge roept hoe dan ook nog de kans krijgen iets voor combat te spelen.
- Wanneer je gewoon ja zegt op de vraag "Combat" dan geef je impliciet aan dat we naar de declare attackers fase gaan. Dit is een shortcut. Je krijgt in dat geval geen prioriteit meer totdat attackers aangewezen zijn. Indien je wel naar combat wil maar nog niet attackers wil laten declaren dan zul je duidelijk moeten aangeven dat je nog iets wil spelen in de Combat Phase (of is dat nu Step?) voordat attackers aangewezen worden.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

lijkt me stug dat het zo werkt, dan zou je die shortcut kunnen gebruiken om iemand te trucen zoals hierboven. Een shortcut kan er toch onmogelijk voor zorgen dat een step overgeslagen wordt voor degene die NIET de shortcut gebruikt?

Ik vind deze shortcut ook echt niet logisch, tenzij je, als je hem gebruikt, altijd bereid bent om terug te gaan naar de beginning of combat step. "Combat?" heeft gewoon veel te veel ambiguiteit om te verwachten dat iemand er dan vanuit gaat meteen naar declare attackers te gaan. Ook geeft het de vrager het voordeel dat die dan emer info uit de tegenstander krijgt omdat die dan nog in de mainphase al aan moet geven of hij misschien iets in de beginning of combat step wil doen.

Nee, ik kan me niet voorstellen dat dit een geaccepteerde shortcut is.

@wizardoffoss: wat bedoel je met een "scope"?

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

@pi: Hij doelt op de Explorer's Scope uit de openingspost.


Wij (in onze groep) spelen het overigens vergelijkbaar met hoe Dragonheart het omschrijft. Je zegt "ik wil aanvallen" en dan antwoordt de ander mogelijkerwijs met "maar dan wil ik eerst nog even wat spelen". Of je doet het een beetje onhandig en declaret gelijk je aanvallers, maar dan krijg je de reactie "ja, leuk, maar ik wilde eerst nog even wat doen".
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

maar da's ook wel ok, Dragonheart omschrijft het net even anders, namelijk dat je die mogelijkheid om terug te gaan niet hebt.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Mijn voorgaande verhaal klopt gedeeltelijk. Het hangt van de vraag die degene die aanvalt stelt. Indien de vraag is: "Ik wil gaan aanvallen." of "Aanvallers?" dan werkt de shortcut zoals ik eerder beschreven heb. Indien de vraag is: "Naar de aanvalsfase?" of "Combat Phase? dan ga je naar het begin van de aanvalsfase en worden er niet meteen aanvallers aangewezen.

Voor het verhaal aan het begin van de draad:
Indien je tegenstander zei "Ik wil gaan aanvallen" en jij zei "Ok", dan heb je een probleem. Hij mag dan inderdaad aanvallers aanwíjzen en jij kunt eigenlijk niks meer daarvoor doen. Ik moet er wel bij zeggen dat dit regels zijn waar op een prerelease redelijk soepel mee wordt omgegaan. Regelsneuken is namelijk ook niet netjes.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Bericht door wizardofoss »

Ander vraagje: ik heb een creature equipped met Blade of the Bloodchief. Ik kill een token creature van mijn tegenstander. Gaat het token "heel even" naar de graveyard en triggert mijn equipment, of is het meteen compleet weg?
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door The Quizmaster »

Tokens raken de graveyard voordat ze verdwijnen. De Blade triggert dus.
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Plaats reactie