Tap & untap? +iets anders xD

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Tap & untap? +iets anders xD

Bericht door Jibz »

Ik en mijn beide broers spelen ook vaak magic en mijn kleine broertje maakt volgens mij iets te veel gebruik van Tapping en Untapping.
Een voorbeeld is de equipment kaart Umbral mantle. Nu gebruikt hij het zo: Hij valt aan met de creature waarop de umbral mantle geëquipt is en tapt die creature. Vervolgens, in de ruimte tussen de declare attackers step en declare blockers step, waarin instants en abilities gebruikt mogen worden, untapt hij zijn creature met de umbral mantle, waardoor die een extra +2/+2 krijgt tijdens de aanval. Is dit een geldige zet?
Een ander voorbeeld is de kaart Benevolent ancestor. Deze heeft als ability dat je hem mag tappen om 1 damage op een creature of player te preventen. Hij gebruikt hem zo, dat hij na de declare blockers step (stel hij zegt dat hij mijn 4/4 creature blockt met zijn benevolent ancestor ) de tijd om abilities te activeren gebruikt om zijn benevolent ancestor te tappen en 1 damage op zichzelf te preventen. Hier dezelfde vraag als bij de umbral mantle: Is deze zet geldig?
Verder wilde ik weten of je van een kaart als Nezumi Graverobber, het wizard creature type van de omgekeerde versie mag gebruiken. De Nezumi graverobber heeft als creature type Rat Rogue en Nighteyes the desecrator (omgekeerd) Rat Wizard. Als ik nu een spell met wizardcycling gebruik, kan ik dan ook mijn nezumi graverobber kiezen, omdat de andere kant een wizard creature type heeft?
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

In mijn idee op de eerste vraag, Ja, het is gewoon een ability dus je mag hem spelen op dat moment lijkt mij maar dat kan ik fout hebben maar ik ben er vrij wel zeker van, ik weet alleen dat het een kaart is die vaak gebruikt is in combo's bijv 2 mana + Umbral Mantle + Devoted Druid = infinite mana, maar er zijn nog meerdere combo's daarmee maar anyway.

Wat Benevolent betreft zodra je blockers assigned kun tap je hem dus je kunt niet benevolent nog eens laten blocken ook, het is dus of de ability spelen en een andere creature laten blocken of blocken met benevolent (of je moet hem vigilance geven of wat dan ook dan is het wel mogelijk).

Wat Nezumi Graverobber betreft, nee dat kan niet, als je hem bijv. cloned krijg je ook de unflipped kaart dus dat zal hetzelfde gelden op deze manier.

Als iemand anders nog andere ideeën heeft verbeter me gerust :P maar ik heb de regels er op nageslagen en dit is wat eruit kwam :)
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Genoemde zetten zijn beide geldig. Je mag de untap +2 ability van de Mantle tussen declare attackers en declare blockers spelen. De Ancestor mag nadat die als blocker is aangewezen, zijn ability nog gebruiken. Voor het blocken tapped hij namelijk niet en er is voor combat damage nog gelegenheid om dingen te spelen. De Graverobber kun je niet zoeken. Het is geen split-kaart. De Graverobber is een Rat Rogue totdat je aan zijn voorwaarde voldoet en dit kan natuurlijk nooit terwijl hij in de library zit.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
Fewtger
Adept
Berichten: 427
Lid geworden op: za okt 24, 2009 8:23 pm
Locatie: Gent

Bericht door Fewtger »

Oei, Saint, wat een fout.
Om te blocken tap je niet, dus is de zet volledig geldig. Het is perfect legaal om eerst te blocken, en dan te tappen.
Net zoals eerst blocken, en dan sacrificen.
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Mjah je hebt gelijk was meer naar die split kaart aan het zoeken eigenlijk foutje moet kunnen ik had in me hoofd dat het een attacker was terwijl het een blocker is naja maakt niet uit :P de rest was wel goed lol
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: Tap & untap? +iets anders xD

Bericht door altx »

Jibz schreef:Ik en mijn beide broers spelen ook vaak magic en mijn kleine broertje maakt volgens mij iets te veel gebruik van Tapping en Untapping. (...)
Natuurtalentje... 8)

Overigens zou hij zelfs Umbral Mantle's ability nog kunnen spelen tussen de declare blockers step en de combat damage step. Ondanks dat je als aanvallende speler intuïtief misschien geneigd bent om je reacties te spelen na de declare attackers step, krijg je na de declare blockers step nog net zo goed priority om instants en abilities te spelen.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Bericht door Jibz »

Die van de ancestor had ik ook niet veel tegenin te brengen, het ging me vooral erom wat het moment was dat je de aanvallende creature tapt. voor hetzelfde geld werd hij pas getapt tijdens de end of combat step, dan zou der niks meer van zijn move waar zijn. Naja ik heb ook in mn blauwe deck wel een paar kaarten om hem kapot te irriteren :P (dingen als steal enchantment op zn boon reflection en dan mn Dimir doppelganger veranderen in zijn resplendent mentor xD)
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Even een offtopic tipje als je je kaart namen nou even tussn [ c] kaartnaam [/c ] (zonder spaties) zet dan krijg je zoiets Dark Ritual maakt het voor ons weer makkelijker omdat we dan niet alles op hoeven te zoeken en al helemaal als je straks decks gaat posten enzo :P
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Plaats reactie