Set review: New Phyrexia (Goud, artifact en land)

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Set review: New Phyrexia (Goud, artifact en land)

Bericht door Dragonheart »

Ik ga de kaarten in de eerste plaats raten voor constructed. Later zal ik kijken of ik ook limited kan toevoegen. In het geval van constructed beperkt ik mij tot de volgende formaten: Block constructed, Standard en in mindere mate Extended. Voor het raten gebruik ik hetzelfde systeem als Conley Woods. Dat ziet er als volgt uit:

5 : Dit zijn simpelweg fantastische kaarten. Ze zijn in meerdere formaten goed. Het betreft hier vaak door iedereen gewilde rares zoals Tarmogoyf en Umezawa's Jitte. Dit cijfer wordt niet makkelijk weggegeven.

4: Deze kaarten duiken eigenlijk altijd op in decks van de betreffende kleur. Ze worden echter niet in alle formaten gespeeld. Het betreft hier kaarten als Bloodbraid Elf en Baneslayer Angel.

3: De kaarten in deze kategorie vormen de ruggegraat van Standard. Ze zijn vaak beperkt tot een bepaald archetype. Denk aan kaarten als Makeshift Mannequin of Mind Spring.

2: Deze kaarten zijn wat meer beperkt in hun gebruik. Ze duiken op in sideboards of als onderdeel van een combodeck. Dit zijn kaarten zoals Pyromancer's Ascension of Acidic Slime.

1: Dit zijn de onspeelbare kaarten. Heel af en toe duikt een kaart uit deze groep op om een zeer specifieke rol te spelen. One with Nothing is hier een voorbeeld van.

Dan nu de kaarten.

Jor Kadeen, the Prevailer (3RW)
Rare
Legendary Creature – Human Warrior
First strike
Metalcraft – Creatures you control get +3/+0 as long as you control three or more artifacts.
5/4
Austin Hsu
128/175

Deze combinatie van kleuren staat zelden voor iets anders dan een uitermate aggresief deck. Of een dergelijk deck een 5-drop wil spelen is maar de vraag. Een 5 power beest met first strike is natuurlijk niet slecht voor deze mana. Of hij echt goed is, hangt af van dat Metalcraft.

Constructed: 2.

Alloy Myr (3)
Unc.
Artifact Creature – Myr
T: Add one mana of any color to
your mana pool.
2/2
Matt Cavotta
129/175

Dit is een beetje te duur voor een Birds of Paradise die ook nog dood gaat aan artifact removal.

Constructed: 1.

Batterskull (5)
Myth.
Artifact – Equipment
Living weapon
Equipped creature gets +4/+4 and has vigilance and lifelink.
3: Return Batterskull to its owner’s hand.
Equip 5
Mark Zug
130/175

De combinatie met Stoneforge Mystic is duidelijk. Deze kaart is op veel manieren te vergelijken met Baneslayer Angel. Door het Living Weapon gebeuren, is het spelen van een grotere hoeveelheid equipment geen nadeel meer. Dit haal je terug en daarna komt het weer met een beest in het spel.

Constructed: 4.

Blinding Souleater (3)
Com.
Artifact Creature – Cleric
PW, T: Tap target creature. (PW can be paid with either W or 2 life.)
1/3
Igor Kieryluk
131/175

Voor 3 mana krijg je een waardeloos beest. Het tappen kost mana of leven en dat is niet goed genoeg.

Constructed: 1.

Caged Sun (6)
Rare
Artifact
When Caged Sun enters the battlefield, choose a color.
Creatures you control of the chosen color get +1/+1.
Whenever you tap a land for mana, add one mana of the chosen color to your mana pool.
Scott Chou
132/175

Mirari's Wake was een goede kaart. Deze heeft een hogere maar kleurloze manacost. Het positieve effect is daarbij beperkt tot 1 kleur. Dit is geen goede kaart.

Constructed: 1.

Conversion Chamber (3)
Unc.
Artifact
2, T: Exile target artifact card from a graveyard. Put a charge counter on Conversion Chamber.
2, T, Remove a charge counter from Conversion Chamber: Put a 3/3 colorless Golem artifact creature token onto the battlefield.
Anthony Francisco
133/175

De Chamber faalt jammerlijk in de afdeling kosten. Het kost onder normale omstandigheden 7 mana en 2 beurten om een artifact kaart uit de grafbak te halen en een 3/3 artifact beest te bouwen. Dat is geen goed idee.

Constructed: 1.

Darksteel Relic (0)
Unc.
Artifact
Darksteel Relic is indestructible.
Daniel Ljunggren
134/175

Het is een gratis artifact. Toch acht ik de kans klein dat je ooit een artifact wil spelen dat verder helemaal niks doet. Misschien in Metalcraft?

Constructed: 1.

Etched Monstrosity (5)
Myth.
Artifact Creature – Golem
Etched Monstrosity enters the battlefield with five -1/-1 counters on it.
WUBRG, Remove five -1/-1 counters from Etched Monstrosity: Target player draws three cards.
10/10
Steven Belledin
135/175

Je hebt Melira om te zorgen dat er geen counters op komen. Misschien lukt het zelfs om de mana te betalen en kaarten te trekken. Een 5/5 voor 5 mana is niet schandalig, maar het lijkt mij sterk dat deze kaart gespeeld gaat worden buiten een deck dat iets met die counters doet.

Constructed: 2.

Gremlin Mine (1)
Com.
Artifact
1, T, Sacrifice Gremlin Mine: Gremlin Mine deals 4 damage to target artifact creature.
1, T, Sacrifice Gremlin Mine: Remove up to four charge counters from target noncreature artifact.
Matt Stewart
136/175

Hier zijn de kosten goed in verhouden. Helaas zijn de abilities beperkt tot artifacts. Veel verder dan het sideboard van een block constructed deck zal deze kaart niet komen.

Constructed: 1.

Hex Parasite (1)
Rare
Artifact Creature – Insect
XPB: Remove up to X counters from target permanent. For every 1 counter removed this way, Hex Parasite gets +1/+0 until end of turn.
(PB can be paid with either B or paying 2 life.)
1/1
Raymond Swanland
137/175

Een antwoord op planeswalkers. Helaas is dit een fragiel beestjes. Aangezien dit een artifact is, bestaat er een kans dat dit insect gespeeld gaat worden in een Tempered Steel deck. Misschien dat Trinket Mage meer gespeeld gaat worden en dat de Hex Parasite dan mee mag doen als tutortarget.

Constructed: 2.

Hovermyr (2)
Com.
Artifact Creature – Myr
Flying, vigilance
1/2
Dan Scott
138/175

Het ding vliegt. Meer positieve dingen kan ik niet verzinnen.

Constructed: 1.

Immolating Souleater (2)
Com.
Artifact Creature – Hound
PR: Immolating Souleater gets +1/+0 until end of turn. (PR can be paid with either R or 2 life.)
1/1
Austin Hsu
139/175

Dit heeft de potentie om erg snel, erg veel pijn te doen. Het is jammer dat het nog een fragiel wezen is. Mono rood bestaat als een deck. Ik denk dat je wel aan een dergelijk deck moet denken om de volledige potentie van deze kaart te realiseren.

Constructed: 2.

Insatiable Souleater (4)
Com.
Artifact Creature – Beast
PG: Insatiable Souleater gains trample until end of turn. (PG can be paid with either G or 2 life.)
5/1
Dave Kendall
140/175

De ability is onvoldoende om de veel te lage toughness te compenseren.

Constructed: 1.

Isolation Cell (4)
Unc.
Artifact
Whenever an opponent casts a creature spell, that player loses 2 life unless he or she pays 2.
Adrian Smith
141/175

Geen enkele invloed op het spel wanneer je deze speelt. Dan een makkelijk te omzeilen nadeel. Nee.

Constructed: 1.

Kiln Walker (3)
Unc.
Artifact Creature – Construct
Whenever Kiln Walker attacks, it gets +3/+0 until end of turn.
0/3
Volkan Baga
142/175

Ja...

Constructed: 1.

Lashwrithe (4)
Rare
Artifact – Equipment
Living weapon
Equipped creature gets +1/+1 for each Swamp you control.
Equip: PBPB(You may pay PB by paying B or 2 life)
Jason Felix
143/175

Ik hoop dat het duidelijk is dat dit alleen maar goed is in monozwarte decks. Daar is het dan meteen ook geweldig. Dit keer komt Nightmare Lash met zijn eigen beest en het equipen hoeft geen mana meer te kosten.

Constructed: 3.

Mindcrank (2)
Unc.
Artifact
Whenever an opponent loses life, that player puts that many cards from the top of his or her library into his or her graveyard. (Damage dealt by sources without infect causes loss of life.)
Chris Rahn
144/175

Dit kun je combineren met Bloodchief Ascension. Helaas is dit een combinatie die bestaat uit in ieder geval een onderdeel dat verder helemaal niks doet. Dat is dit onderdeel.

Constructed: 1.

Mycosynth Wellspring (2)
Com.
Artifact
When Mycosynth Wellspring enters the battlefield or is put into a graveyard from the battlefield, you may search your library for a basic land card, reveal it, put it into your hand, then shuffle your library.
David Rapoza
145/175

Met de landen in dit block is het soms lastig een manabase te maken die meerdere kleuren ondersteunt. Voor het fixen van mana ben je veel aangewezen op artifacts. Deze kaart helpt daarbij. Als je ze stuk kunt krijgen, helpt dat nog een keer. Buiten block is de kans dat deze kaart iets doet nihil.

Constructed: 2.

Myr Superion (2)
Rare
Artifact Creature – Myr
Spend only mana produced by creatures to cast Myr Superion.
5/6
Jana Schirmer & Johannes Voss
146/175

Een dik beest voor weinig mana. Die moet echter wel door beesten geproduceerd worden. Dit zal ervoor zorgen dat superMyr in een beperkt aantal decks speelbaar is.

Constructed: 2.

Necropouncer (6)
Unc.
Artifact – Equipment
Living weapon
Equipped creature gets +3/+1 and has haste.
Equip 2
Cos Koniotis
147/175

De kosten van dit equipment zijn belachelijk hoog. Je zou dat kunnen verhelpen met Stoneforge Mystic of Quest for the Holy Relic. Dan nog zijn er zo veel betere opties.

Constructed: 1.

Omen Machine (6)
Rare
Artifact
Players can’t draw cards.
At the beginning of each player’s draw step, that player exiles the top card of his or her library. If it’s a land card, the player puts it onto the battlefield. Otherwise, the player casts it without paying its mana cost if able.
David Rapoza
148/175

Om dit goed te maken moet je wel bijzonder veel moeite doen. Dan betaal je 6 mana voor een onderdeel dat op zich niet zo heel veel doet. Het is een artifact en daarom is het kwetsbaar. Ik denk dat het zo veel moeite kost dat ik niet eens kan verzinnen hoe dit goed zou moeten zijn.

Constructed: 1.

Pestilent Souleater (5)
Com.
Artifact Creature – Insect
PB: Pestilent Souleater gains infect until end of turn. (PB can be paid with either B or 2 life. A creature with infect deals damage to creatures in the form of -1/-1 counters and to players in the form of poison counters.)
3/3
Matt Stewart
149/175

Zoveel mana voor een dergelijk zwak beest is niet acceptabel. Zelfs niet indien je het beest infect kunt geven door nog meer te betalen.

Constructed: 1.

Phyrexian Hulk (6)
Com.
Artifact Creature – Golem
5/4
Steven Belledin
150/175

Ik had meer verwacht vanwege het "hulk" in de naam. Helaas pindakaas.

Constructed: 1.

Pristine Talisman (3)
Com.
Artifact
T: Add 1 to your mana pool. You gain 1 life.
Matt Cavotta
151/175

In dit block is zo weinig manafix en/of -acceleratie aanwezig dat dit ding haast goed gaat lijken. Misschien gaat deze gespeeld worden. De nadruk ligt dan op misschien. Een leven per aktivatie is niet geweldig, maar een aardige bonus is het wel. Dat er alleen kleurloze mana te verkrijgen is, dat vind ik jammer.

Constructed: 2.

Shrine of Boundless Growth (3)
Unc.
Artifact
At the beginning of your upkeep or whenever you cast a green spell, put a charge counter on Shrine of Boundless Growth.
T, Sacrifice Shrine of Boundless Growth: Add o1 to your mana pool for each charge counter on Shrine of Boundless Growth.
Karl Kopinski
152/175

Zonder enige hulp zal deze Shrine pas in de vierde beurt iets opleveren. Dat is een beetje laat om nog echt van acceleratie te spreken. Eigenlijk net iets te duur om nuttig te zijn.

Constructed: 1.

Shrine of Burning Rage (2)
Unc.
Artifact
At the beginning of your upkeep or whenever you cast a red spell, put a charge counter on Shrine of Burning Rage.
3, T, Sacrifice Shrine of Burning Rage: Shrine of Burning Rage deals damage equal to the number of charge counters on it to target creature or player.
Dave Kendall
153/175

Kijk. Dit is al beter. Het is jammer dat deze kaart bij het aktiveren nog eens 3 mana kost. Dat maakt het lastig om ervoor te zorgen dat al die moeite niet voor niks is geweest. Voor niks omdat iemand hem sloopt. Met proliferate kan dit aardig snel een berg damage worden.

Constructed: 2.

Shrine of Limitless Power (3)
Unc.
Artifact
At the beginning of your upkeep or whenever you cast a black spell, put a charge counter on Shrine of Limitless Power.
4, T, Sacrifice Shrine of Limitless Power: Target player discards a card for each charge counter on Shrine of Limitless Power.
Min Yum
154/175

Een iets hogere investering om te beginnen en een nog hogere investering om het af te maken. Dat klinkt niet echt bemoedigend. Als je mikt op een discard van 3 kaarten, dan zou dit zonder enige hulp van buitenaf rond beurt 6 gebeuren. Niet helemaal het je van het.

Constructed: 1.

Shrine of Loyal Legions (2)
Unc.
Artifact
At the beginning of your upkeep or whenever you cast a white spell, put a charge counter on Shrine of Loyal Legions.
3, T, Sacrifice Shrine of Loyal Legions: Put a 1/1 colorless Myr artifact creature token onto the battlefield for each charge counter on Shrine of Loyal Legions.
Igor Kieryluk
155/175

Het lijkt wel alsof die 2 automatisch betekent dat de Shrine die erbij hoort beter is. Dat klopt in dit geval zeker wel. Een artifact-token voor iedere counter is niet heel slecht. Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan damage, maar ik zie in ieder geval potentie voor deze kaart.

Constructed: 2.

Shrine of Piercing Vision (2)
Unc.
Artifact
At the beginning of your upkeep or whenever you cast a blue spell, put a charge counter on Shrine of Piercing Vision.
T, Sacrifice Shrine of Piercing Vision: Look at the top X cards of your library, where X is the number of charge counters on Shrine of Piercing Vision. Put one of those cards into your hand and the rest on the bottom of your library in any order.
Jana Schirmer & Johannes Voss
156/175

De uitzondering bevestigt de regel. Goedkoop. Het effect is helaas niet zo sterk in dit geval. In feite betaal je 2 en wacht je een tijdje om een kaart in je hand (hopelijk) te vervangen voor een betere. Kaarten trekken was een stuk aantrekkelijker geweest.

Constructed: 1.

Sickleslicer (3)
Unc.
Living weapon
Equipped creature gets +2/+2.
Equip 4
Jason Felix
157/175

Hmmm. Voor dezelfde prijs krijg je een zwaard. Dat heeft dan misschien geen Living Weapon, maar op alle andere punten is de Sickleslicer slechter. Waarom dan?

Constructed: 1.

Soul Conduit (6)
Rare
Artifact
6, T: Two target players exchange life totals.
Brad Rigney
158/175

Natuurlijk kan het effect er zo nu en dan voor zorgen dat je niet prematuur het spel verlaat. Voor 12 mana totaal had ik iets meer verwacht dan dit.

Constructed: 1.

Spellskite (2)
Rare
Creature Artifact – Horror
PU: Change a target of target spell or ability to Spellskite. (PU can be spent by paying U or 2 life)
0/4
Chippy
159/175

De ability van dit beest is goed. Hiermee kun je vanalles beschermen. Helaas is het beest zelf niet meer dan een Wall of Omens. Aanvallen gaat zonder hulp niet lukken. Ik kan me voorstellen dat het artifact zijn nog enige positieve invloed zal hebben. Toch zal ik er over het algemeen naar streven om dit niet in mijn deck te hebben.

Constructed: 2.

Surge Node (1)
Unc.
Artifact
Surge Node enters the battlefield with six charge counters on it.
1, T, remove a charge counter from Surge Node: Put a charge counter on target artifact.
Lars Grant-West
160/175

Het is jammer dat dit alleen op artifacts mag. Met planeswalkers erbij was de Node misschien zelfs speelbaar geweest.

Constructed: 1.

Sword of War and Peace (3)
Myth.
Artifact – Equipment
Equipped creature gets +2/+2 and has protection from red and white.
Whenever equipped creature deals combat damage to a player, Sword of War and Peace deals damage to that player equal to the number of cards in his or her hand and you gain 1 life for each card in your hand.
Chris Rahn
161/175

Ah. Het nieuwe zwaard. Omdat het een zwaard is, is de kaart haast automatisch al goed. De kleuren waarvan dit bescherming geeft zijn zeer relevant (rood, zwart en wit zijn over het algemeen vanwege de removal het meest relevant). De abilties stellen een beetje teleur. Deze zijn afhankelijk van het aantal kaarten dat men op handen heeft. De ene keer geweldig, de andere keer niet. Ik houd meer van abilties die altijd doen wat je in gedachten hebt. De lifegain kan tegen voornamelijk rode decks zeer relevant zijn. Het feit dat je damage kunt doen aan een speler en dan toch een planeswalker neer kunt schieten met het zwaard, maakt deze in mijn ogen beter dan Body & Mind.

Constructed: 4.

Torpor Orb (2)
Rare
Artifact
Creatures entering the battlefield don’t cause abilities to trigger.
Svetlin Velinov
162/175

Dit is een kaart waarover al een hoop geschreven is. In het kort: hij komt in het spel en doet nog niks. Dingen die er al liggen, blijven onveranderd waar ze zijn. Beesten die abilties hebben die op een andere wijze triggeren, neemt de Orb niet mee. Tenslotte is het effect symmetrisch. Ik kan me voorstellen dat de Orb af en toe gebruikt wordt in een sideboard.

Constructed: 1.

Trespassing Souleater (3)
Com.
PU: Trespassing Souleater is unblockable this turn. (PU can be paid with either U or 2 life.)
2/2
Scott Chou
163/175

Nee. De mogelijkheid om te betalen om het beest unblockable te maken, zorgt er niet voor dat dit een speelbare kaart wordt.

Constructed: 1.

Unwinding Clock (4)
Rare
Artifact
Untap all artifacts you control during each other player’s untap step.
Mike Bierek
164/175

Oh, oh. Dit lijkt me een kaart die net de juiste ability heeft om in een of ander combodeck te belanden. Ik laat het aan anderen over om hier daadwerkelijk een deck omheen te verzinnen.

Constructed: 2.

Phyrexia’s Core
Unc.
Land
T: Add 1 to your mana pool
1, T, Sacrifice an artifact: You gain 1 life.
Franz Vohwinkel
165/175

Het enige nonbasic landje in de set. Ik had nog zo gehoopt op iets betere manafixing. Dit effect werkt natuurlijk goed met kaarten zoals de Wellsprings. Die kleurloze mana die het ding geeft, bevalt me dan weer helemaal niet.

Constructed: 1.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
Jort
Adept
Berichten: 201
Lid geworden op: zo mei 01, 2011 12:07 pm
Locatie: De meern

Re: Set review: New Phyrexia (Goud, artifact en land)

Bericht door Jort »

Is it me or?

Mijn excuses voor (miss) deze belediging maar,

Ik snap hier neits van? wat is het doel van dit artikel?
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Set review: New Phyrexia (Goud, artifact en land)

Bericht door Dragonheart »

Dat is niet beledigend. Het is een review. Daarin geef ik weer hoe relevant ik de nieuwe kaarten vind voor constructed (T2, Block en Extended in dit geval).

Er is zelfs een doel, alleen zul jij er niet veel aan hebben. Mijn doel was om alle kaarten van de set eens kritisch te bekijken. Dit is iets dat ik niet goed doe wanneer ik alleen even de spoiler lees.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
Jort
Adept
Berichten: 201
Lid geworden op: zo mei 01, 2011 12:07 pm
Locatie: De meern

Re: Set review: New Phyrexia (Goud, artifact en land)

Bericht door Jort »

constructed (T2, Block en Extended in dit geval).

spoiler

Ik klink misschien dom, maar zou je dit uit kunnen leggen? (Ik ben nieuw... heb geen idee wat het allemaal betekent)
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Set review: New Phyrexia (Goud, artifact en land)

Bericht door Dragonheart »

Constructed wil zeggen dat je speelt met een 60 kaarten deck dat je tevoren hebt samengesteld. Dit kun je dan weer in toernooivorm spelen of gezellig met vrienden (casual).

Block Constructed is een formaat waarbij je kaarten gebruikt uit de set van 1 block (zoals op dit moment het Scars Block is dat bestaat uit Scars of Mirrodin, Mirrodin Besieged en New Phyrexia).

Standard is een formaat waarbij je kaarten gebruikt uit de laatste basisset (soms laatste twee) en de laatste 2 blocks. Op dit moment: Zendikar, Worldwake, Rise of the Eldrazi, Scars of Mirrodin, Mirrodin Besieged, New Phyrexia en M11).

Extended is op dit moment een formaat waarbij je kaarten mag gebruiken van alle sets vanaf Lorwyn.

Een spoiler is een lijst die een beschrijving geeft van alle kaarten die in een nog niet uitgekomen set voorkomen.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
Jort
Adept
Berichten: 201
Lid geworden op: zo mei 01, 2011 12:07 pm
Locatie: De meern

Re: Set review: New Phyrexia (Goud, artifact en land)

Bericht door Jort »

Muhahaha, Ik ga nog wat leren hier! Hartstikke bedankt voor de info!
Plaats reactie