ruilen / kaartprijzen

De plaats voor onderwerpen binnen Magic: the Gathering die je niet in andere fora kwijt kunt.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

ruilen / kaartprijzen

Bericht door pi »

Ik had samen met ixo een wat verdere discussie over ruilen en het inschatten van de prijzen van kaarten. Ik dacht dat mijn redenatie voor mijn eigen aanpak voor anderen misschien ook interessant zou zijn. Ik begin met waarom ik niet blij word van winkelprijzen aanhouden, leg dan uit dat op ebay gebasseerde prijzen niet perfect zijn, maar waarom ik die toch aan hou. Vervolgens ga ik in op waarom ik me druk zou maken om meer dan de huidige prijs en wat mijn gedachtengang is wanneer ik een deal probeer te maken. Ixo, ik heb wat dingen toegevoegd ten opzichte van wat je in onze discussie al had gezien.

Het probleem met winkelprijzen is dat er een aantal extra kosten zitten in de prijs van een kaart. Je hebt winkelkosten (inclusief huur, loon medewerkers, kosten opslagsysteem, etc.) die een vast bedrag per kaart zijn en daarnaast een bepaalde winstmarge. Dat zijn allemaal extra kosten die jij en ik niet hebben als we een deal sluiten. Dit zorgt voor een prijsverschil, maar zou op zichzelf nog geen probleem zijn, de prijzen kunnen namelijk nog steeds met elkaar in verhouding staan.

Hiernaast zie je helaas vaak dat voor goedkope kaarten een relatief hoge prijs gevraagd wordt, nedermagic geeft bijvoorbeeld 50% van de verkoopprijs voor de meeste goedkope kaarten voor inkoop, maar voor een duurdere kaart geeft hij meestal in de buurt van 70% omdat hij anders simpelweg niemand kan vinden die ze aan hem verkoopt. Ook zie je vaak dat bij de meeste winkels prijzen pas geupdate worden als een kaart op voorraad is (neem het ze eens kwalijk met 10.000+ magic kaarten). Verder is het heel normaal om meer te geven als jij veel goedkope kaarten voor een dure geeft (want het is veel makkelijker om 1 kaart voor bedrag X kwijt te raken dan 10 kaarten voor een tiende van X, dit wordt normaal een uptrade genoemd), maar dat zie je niet terug als je je puur op winkelprijzen richt.

Ik zal de laatste zijn die zegt dat ebay prijzen perfect zijn. Afhankelijk van de site kan het zijn dat prijsstijgingen te laat zichtbaar worden, worden soms kaarten door elkaar gegooid (tot mental misstep toegevoegd werd in de BLP lijsten was opeens de kaart misstep verdacht hoog) en als er weinig handel is in een kaart kan 1 extreme ebay veiling een buitegewoon grote invloed hebben op de resulterende prijs (een collector's edition black lotus zou bv verkeerd aangegeven kunnen staan als een beta en voor 100 dollar weg kunnen gaan en daarmee de black lotus prijs flink kunnen drukken, of het kan een echte beta zijn die in extreem slechte staat verkeerd).

Wat je ook gebruikt, het is altijd voornamelijk belangrijk om gezond verstand te gebruiken. Ik ben zelf van mening dat ebay hier meer mogelijkheden voor biedt dan je op een winkelprijs te basseren waarvan je alleen maar kunt gokken hoe deze samengesteld is. Ook is in mijn ervaring ebay altijd veel meer in de buurt van wat mensen zelf als prijzen noemen, voornamelijk omdat de mensen die op ebay bieden samen de prijzen samenstellen. Belangrijk is vooral dat je de beperkingen kent van je bronnen en dat je niet te veel vast houdt aan de prijzen op zich, het is belangrijker dat de deal in jouw ogen klopt (ik bedoel dat het best kan dat ik mijn kant van een deal X waard vind en jouwe X+1, dus doe ik de deal, terwijl vanaf jouw kant gezien jij jouw kant Y waard vindt en mijne Y+1 en je dus ook de deal doet en dat verschil alleen maar komt doordat we verschillende bronnen voor onze prijzen gebruiken). Uiteindelijk is mijn keuze voor ebay prijzen vooral bepaald doordat deze prijzen vastgesteld worden door de massa en niet door enkele prijzers van winkels.

Over het gebruik van de formules. Doordat ik zo'n mooi grafiekje op BLP te zien krijg van het verloop van de prijs van een kaart kan ik een inschatting maken van wat ik verwacht dat een kaart gaat doen. Tuurlijk is het niet noodzakelijk om er naar te kijken, maar ik zou niet graag nu de kaart bijruilen voor 18 euro (dit is de huidge ebay prijs, niet een prijs die ik verwacht dat hij waard wordt) om tegen het eind van de maand te ontdekken dat ik goed had kunnen voorspellen dat hij tegen die tijd 15 euro waard zou zijn en ik dus eigenlijk in die tijd er 3 euro op verlies. Overigens is dit een vrij ruwe schatting en zou de daling makkelijk kunnen minderen of juist toenemen, aan de andere kant lijkt het einde van de daling in ieder geval nog niet in zicht (voor Tezzeret). Ik heb iets te vaak meegemaakt dat kaarten plotseling flink van waarde veranderden kort nadat ik ze bij of weg ruilde.

Dit alles is overigens niet zo gek anders dan hoe mensen met aandelen of andere kostbare voorwerpen omgaan. Ik heb hier genoeg interesse in om een maandelijks bedrag te betalen voor een abonnement op http://www.quietspeculation.com, de financiele website voor magic. Ik ben ook altijd een fanatieke trader geweest, hoewel vroeger meer dan nu. Ik ga niet voor hele gekke deals maken, meer voor een procentje winst hier, een procentje winst daar en dat dan heel vaak (in quietspeculation termen ben ik een 'grinder' en niet een 'shark'). Of ik ga eventueel ook voor het overkopen van kaarten waar men te weinig voorvraagt. Als he gaat om kopen en verkopen ben ik wel een stuk meer bereid om winst te maken (maar het is vaak erg lastig om iemand te vinden die wil kopen, dus dat balanceert zich uit).

Oftewel, als ik zeg dat ik een kaart 15-20 euro schat ben ik daar volledig eerlijk in en is dat echt mijn mening, die over het algemeen goed onderbouwd is (maar op een manier waar je misschien over zou kunnen discussieren). Over de verdere details van een deal kunnen we dan praten en uiteindelijk komen we tot een deal die in mijn ogen op zijn minst eerlijk is voor mij en waarvan ik het niet erg vind om er ook een klein beetje winst op te maken. Ik kan uit ervaring zeggen dat er een hoop traders zijn die een stuk minder eerlijke voorwaarden hebben en er een stuk minder open over zijn. Mochten we tot een deal komen dan ga ik er vanuit dat de deal voor degene met wie ik ruil ook binnen zijn voorwaarden valt.

Ik heb niet het gevoel dat ik verplicht ben de ander te vertellen dat ik denk dat de deal in zijn nadeel is. Ik kan de inschatting van prijzen net zo goed fout hebben en iedereen heeft toegang tot het internet om prijzen te controleren, of, als het in persoon is, kan zelf vragen stellen en een optelsom maken. Als de deal te extreem in mijn voordeel zou zijn dan is het wel waarschijnlijk dat ik toch wat zeg, ik voel me alleen niet verplicht dat te doen, hangt ook erg samen met wie ik ruil en als de persoon aangeeft dat geen punt te vinden dan vind ik het ook best.

Hoe denken jullie over ruilen en hoe pakken jullie dat aan?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Jort
Adept
Berichten: 201
Lid geworden op: zo mei 01, 2011 12:07 pm
Locatie: De meern

Re: ruilen / kaartprijzen

Bericht door Jort »

Hmmm.... Ik heb alleen de eerste 2 alinea's gelezen, maargoed. Hieruit verneem ik dat onze ruil (@Ixo) misschien toch niet helemaal eerlijk was?
( voor de buitenstaanders, 3x batterskul en 1x tezzeret was het belangrijkst, zat nog wat ander 4/5 euro spul bij. kwam neer op een waarde van 105 euro ofzo, tegen een stuk of uuhm... 150 kaarten (waarvan meer dan de helft rares) ofzo van xandor, de meesten niet boven de 3/4 euro. )
Zwemmen als een visje... Zwemmen in de zee
Zwemmen als een visje... Met niemand lift ik mee

Wants/haves: http://magicforums.nl/viewtopic.php?f=1&t=4266
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: ruilen / kaartprijzen

Bericht door pi »

Zonder de preciese kaarten is dat moeilijk te zeggen. Ook blijft de vraag waar je jouw prijzen op basseerd. Er is geen inschatting te maken aan de hand van je post, maar de kans is groot dat ik de voorkeur zou geven aan het batterskull/tezzeret deel.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Jort
Adept
Berichten: 201
Lid geworden op: zo mei 01, 2011 12:07 pm
Locatie: De meern

Re: ruilen / kaartprijzen

Bericht door Jort »

Ixo dus ook. Ik niet. Ben een beginnend speler met weinig "goede kaarten"
Zwemmen als een visje... Zwemmen in de zee
Zwemmen als een visje... Met niemand lift ik mee

Wants/haves: http://magicforums.nl/viewtopic.php?f=1&t=4266
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: ruilen / kaartprijzen

Bericht door ixo »

ik denk dat ik je eigenlijk zelfs meer heb terug heb gegeven, we hebben samen toch echt dik een paar uur zitten zoeken en vergeleken? heb je nu spijt? stuur even een PM als dat zo is. want dan moeten we het daar over hebben.
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Gebruikersavatar
Jort
Adept
Berichten: 201
Lid geworden op: zo mei 01, 2011 12:07 pm
Locatie: De meern

Re: ruilen / kaartprijzen

Bericht door Jort »

Heb geen spijt nee, maar denk achteraf dat er toch misschien een aantal kaarten niet helemaal handig waren om te ruilen. ( zoals RRWWUU en dat soort dingen)
Zwemmen als een visje... Zwemmen in de zee
Zwemmen als een visje... Met niemand lift ik mee

Wants/haves: http://magicforums.nl/viewtopic.php?f=1&t=4266
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: ruilen / kaartprijzen

Bericht door pi »

Zeker als je mekaar vaker ziet zou ik het er wel even over hebben, maar, het klinkt vooral dat je de deal op dat moment gesloten hebt met de kennis die je op dat moment had. Iedereen doet wel eens een deal waar ze achteraf spijt van hebben, maar aan de andere kant doet iedereen ook wel eens een deal die achteraf veel beter blijkt dan ze gedacht hadden. Dat balanceert wel een beetje. Natuurlijk kan het dan nog steeds een vervelend voelen, maar als je beide niet beter wist kun je het de ander ook niet kwalijk nemen. Als er werkelijk een groot verschil blijkt te zijn kun je desnoods in een volgende deal een beetje compenseren. Ik ben zelf ook niet te beroerd om een ander een beetje te matsen als ik weet dat een eerdere deal wat te veel in mijn voordeel bleek (ik ben ook niet feilloos met kaartprijzen).

Wat ik niet zou doen is een deal achteraf nog eens proberen te wijzigen, dat is vragen om problemen doordat kaartprijzen verandert zijn in de tussentijd en dan heb je een goede kans dat beide niet blij zijn met het resultaat.

Detail, de eigenaar van een grote webshop besloot me te mailen aan de hand van dit topic en we hebben nu een discussie over hoe het beste prijzen in te schatten. Interessant is dat hij niet aan het verdedigen is dat (zijn) winkelprijzen het beste zijn maar hij komt wel met meer argumenten tegen ebay prijzen (het belangrijkste punt is dat een op Europese prijzen gebasseerde variant beter zou zijn omdat veel (Amerikaanse) ebay veilingen alleen toegankelijk zijn voor Amerikanen en daardoor op lagere bedragen uitkomen, iets waar ik het tot op zekere hoogte mee eens zou kunnen zijn. Mijn tegenargument is dat het bij ruilen vooral gaat om verhoudingen en dat als over de hele linie alles lager uit komt de verhoudingen nog steeds (kunnen) kloppen).
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Jort
Adept
Berichten: 201
Lid geworden op: zo mei 01, 2011 12:07 pm
Locatie: De meern

Re: ruilen / kaartprijzen

Bericht door Jort »

Mijn mening:

Magic the Gathering blijft mijn hobby. Als ik een Black lotus uit een Nederpack trek en ik heb daar niks aan, Ruil die vervolgens tegen een kaart van 50 euro, en heb daar 1000 maal meer plezier van, dan ben ik al blij. (ik zou hem wel verkopen, maar het gaat om het idee. alhoewel een black lotus beetje overdreven is.)
Zwemmen als een visje... Zwemmen in de zee
Zwemmen als een visje... Met niemand lift ik mee

Wants/haves: http://magicforums.nl/viewtopic.php?f=1&t=4266
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: ruilen / kaartprijzen

Bericht door ixo »

waarschijnlijk wel :P
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Gebruikersavatar
Jort
Adept
Berichten: 201
Lid geworden op: zo mei 01, 2011 12:07 pm
Locatie: De meern

Re: ruilen / kaartprijzen

Bericht door Jort »

en als het niet zo is?
Zwemmen als een visje... Zwemmen in de zee
Zwemmen als een visje... Met niemand lift ik mee

Wants/haves: http://magicforums.nl/viewtopic.php?f=1&t=4266
Plaats reactie