Lyzolda EDH DB² - deel 3

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Lyzolda EDH DB² - deel 3

Bericht door pi »

Oy,

Ik heb jullie in dit topic gevraagd om suggesties voor een generaal om een EDH deck voor te bouwen en om daar dan een artikel over te schrijven. Dit artikel is deel 3, waarin ik beschrijf hoe ik na de brainstorm in deel 1 en het bouwen in deel 2 het deck verder aanpas aan de hand van de resultaten.

Afbeelding
:-)

Problemen

Na het spelen zijn een paar dingen duidelijk geworden. Het deck heeft een aantal zwakke punten, terwijl het moeilijk te stoppen is als het de juiste kaarten pakt. Als ik een soort van loopje gaande krijg komt het vanzelf goed, joepie. Als ik ten onder ga aan een van de zwaktes voor ik de juiste kaarten te pakken krijg dan maakt het verdacht weinig uit dat de juiste kaarten pakken me zou laten winnen. Het is dus zaak om deze zwakke punten aan te pakken.
  • Enchantments zijn het grootste probleem. Door het gebrek aan mass removal voor non-creatures bij mijn normale tegenstanders en een gebrek aan motivatie aan hun kant om daar iets aan te doen zal ik zelf toch echt iets meer oplossingen moeten spelen. De enige behoorlijke opties voor mij zijn Nevinyrral's Disk en All is Dust, maar, die zijn meteen ook vrij goed. Daarbij is de disk te zoeken met een Dimir House Guard en de All is Dust eventueel terug te halen met een Anarchist.

    Gelukkig hebben de meeste enchantments geen effect dat me echt heel erg raakt, maar er zijn er een paar die mijn hele deck uit zetten. Neem bijvoorbeeld Bloodchief Ascension: met die in play met een paar counters er op doet mijn deck opeens vrijwel niks meer. In dat geval moet ik echt snel een antwoord kunnen vinden.
  • Artifacts kan ik in mijn kleuren redelijk stoppen en ik speel ook een paar kaarten die er wat tegen kunnen doen. Helaas niet al te veel, maar gelukkig, de Disk stopt ook artifacts en misschien zijn er nog een paar andere kaarten te vinden die leuk zijn om in het deck te hebben. Als ik van anderen verwacht dat ze bepaalde kaarten kunnen slopen waar hun kleuren goed in zijn dan moet ik zelf natuurlijk ook mijn steentje bijdragen.
  • Swarms zijn ook lastig. Mijn voornaamste tactiek tegen een berg creatures is deze dood schieten of hopen een van maar een paar mass removal spells te vinden. Helaas speel ik wat te weinig rode creatures om echt goed op het schieten te kunnen vertrouwen. Gelukkig heeft rood een paar leuke token makers en zie ik mogelijkheden om dit flink te verbeteren zonder al te veel kaarten toe te voegen.
  • Life gain, of eigenlijk, een gebrek aan. Ik merk dat Dross Harvester zeer goed werkt in het deck. Exsanguinate doet het ook lang niet slecht, maar, daar houdt het dan wel ongeveer op. Ik merk dat ik best snel omlaag ga kwa levens als dingen niet lekker lopen en denk dat het nodig is dat ik mijn verdediging wat verbeter of dat ik zorg meer levens te krijgen. Waarschijnlijk beide een beetje.
Ok, nu ik de problemen geïdentificeerd heb kan ik op zoek gaan naar oplossingen. In de eerste plaats, is een beetje extra kunnen zoeken naar de juiste kaarten erg handig. De eerste categorie om naar te kijken is dan ook tutors.
  • Demonic Collusion kan herhaaldelijk de juiste kaart opzoeken, in zekere zin vergelijkbaar met Liliana Vess. Beide zijn goede opties, maar kosten mogelijk te veel (dit deck is mana intensief!). Liliana is denk ik de beste optie, vooral omdat haar ultimate eventueel ook erg leuk kan zijn voor het deck. Helaas moet ik dan wel de discard optie gebruiken en die zal me niet geliefd maken. Ik stel me voor dat ik haar vaak alleen voor het zoeken zal gebruiken om niet te veel vijanden te maken.
  • Diabolic Intent is in dit deck bijna net zo goed als Demonic Tutor, zeker als ik, zoals ik van plan ben, nog wat meer tokens ga proberen te bouwen. Ik zie geen reden om hem niet te spelen.
  • Dimir House Guard is een creature en dus gemakkelijk her te gebruiken. Hij kan in ieder geval Nevinyrral's Disk zoeken en er zijn nog wel een paar leuke andere opties te verzinnen.
  • Dimir Machinations is een broertje van de House Guard. Er zijn ook heel wat leuke dingen die hij kan zoeken, te beginnen met Oblivion Stone, maar, het grootste probleem is dat hij geen creature is, wat betekent dat hij lang niet zo gemakkelijk terug te halen is, terwijl ook zijn normale ability wat tegen valt. Beseech the Queen zal vaak beter zijn, en die vind ik eigenlijk al wat veel mana kosten.
  • Netherborn Phalanx is vooral van zichzelf een leuke kaart om die mensen die een flinke swarm bouwen eens goed te verassen. Dat hij Life's Finale kan zoeken kan met sommige problemen helpen en dat hij creatures als Deepfire Elemental te voorschijn kan halen is natuurlijk ook leuk. Hoewel het zoeken niet echt om over naar huis te schrijven is, is het totaal pakket denk ik toch best wel leuk. Wizards, kunnen jullie alstublieft een 6 mana Disk effect maken? Pretty, pretty please? (3, 4 en 7 hebben we al).
  • Rune-Scarred Demon is de enige Demonic Tutor op pootjes die er bestaat. Met al het creatures terug halen dat ik toch wel wil spelen is deze kaart dan ook geweldig om de kaarten op te zoeken die we nodig hebben. Daarnaast is een 6/6 vlieger ook best indrukwekkend in de meeste situaties. Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat ik de kaart toch niet al te vaak zal casten, maar, ik kan tenminste lekker dromen van deze naast een Lifeline!
Ik ga deze waarschijnlijk niet allemaal spelen, maar lijstjes zijn altijd handig. Ik denk dat de House Guard, Demon en de Intent het deck in ieder geval gaan halen en dat de Phalanx en Liliana een goede kans maken.

Ik zou nu een lijstje maken van al het rood en zwarts dat enchantments kan slopen, maar, helaas, in weze blijft dat een nogal beperkt lijstje met alleen Nevinyrral's Disk en All is Dust als bruikbare opties. Ik heb de Disk ondertussen besteld :) (ik ben een beetje een ‘pimp’, speel het deck zoveel mogelijk black bordered, alleen een beta dual bestellen gaat me nog wat te ver met een prijs van zo’n $500). Ik begrijp dat kaarten als Chaos Warp en Capricious Efreet ook een optie zijn, maar daar kun je gewoon niet genoeg op rekenen.

Tegen artifacts zijn er wat meer opties. Zoveel zelfs in rood dat ik mij zal beperken tot creatures die dit kunnen omdat ik die toch het liefste in dit deck speel. Dit vind ik de leukste:
  • Ingot Chewer gaat toch al dood, hem nog even saccen voor 2 damage is natuurlijk mooi meegenomen. Met de recursie in het deck zou hij zijn ding ook best vaak kunnen doen.
  • Starke of Rath doet een vergelijkbaar trucje, iets slopen en voor hij de verkeerde kant op gaat sac je hem nog even. Dat hij ook creatures stuk kan maken is heel mooi: da’s er eentje minder die je met damage stuk moet maken.
  • Stingmoggie kan zijn trucje twee keer en kan eventueel nog wat landjes meenemen, weer is het handig dat hij meer kan dan alleen artifacts stuk maken. Wel gaat hij dood na het er af halen van de 2e counter zonder dat je hem kunt saccen, wat natuurlijk een beetje jammer is.
  • Viashino Heretic wil je echt niet tegenover je zien als je veel artifacts speelt. Zelfs degene met een Darksteel Forge wordt niet blij van hem (de damage krijgt hij toch). Helaas is zijn interactie met de rest van het deck minder goed, maar altijd een goede om in gedachten te houden.
Vooral Starke lijkt me een geweldige keuze voor dit deck omdat hij ook helpt met het probleem van de vele creatures omdat hij dan gewoon de grootste er uit kan halen en nog een kleinere ook door de 2 damage via Lyz, verder moet ik nog even kijken.

Dan komen we bij de swarms. Met name veel kleine creatures zijn lastig, maar ook grote creatures komt voor. Een Coat of Arms of Overrun kan bijvoorbeeld al snel elk leger indrukwekkend maken. Ik denk dat ik met het toevoegen van tutors en mass removal al een heel eind kom, maar er zijn toch een paar kaartjes waarvan ik denk dat ze goed zullen helpen met vervelende swarms.
  • Chancellor of the Forge maakt je eigen swarm voor je. Net als Siege-Gang Commander en Goblin Marshal. Ook zorgen zij voor meer fodder voor Lyz wat eigenlijk de eerste reden is om aan ze te denken.
  • Decree of Pain kan zowel gecycled worden voor kleine beestjes als normaal gecast worden voor grote beestjes. Natuurlijk is de 8 mana veel, maar die extra kaarten zijn daar een mooie beloning voor en maken hem zeker de moeite waard. Ik denk sowieso dat een paar kaarten die me flink wat meer kaarten laten pakken geen slecht idee zullen zijn in dit deck, ik zou bijvoorbeeld ook Syphon Mind kunnen overwegen.
  • Entomber Exarch en andere creatures die hun vriendjes terughalen uit mijn graveyard, zoals bijvoorbeeld ook Cadaver Imp, Pit Keeper, Golgari Thug, Warren Pilferers en de Gravedigger die ik al speelde. Phyrexian Delver legt zelfs de kaart in play, maar ik denk niet dat ik de levens kan missen, Apprentice Necromancer en Doomed Necromancer aan de andere kant offeren zichzelf op voor het beste wat mijn yard te bieden heeft, zeker de Doomed variant ziet er aantrekkelijk uit.
  • Goblin Sharpshooter doet veel extra damage en maakt sowieso een leger 1/1’s dood. In een artikel las ik ooit dat de playtest naam van de kaart Goblin Gatling Gunner was, erg toepasselijk.
  • Malfegor heeft de juiste kleuren en maakt zeker een flinke impact als hij in het spel komt. Wel is het heel erg duur om je hele hand weg te gooien, maar als je mocht kiezen welke kaarten dan zou het een auto-include zijn en nu zeker een overweging waard.
  • Massacre Wurm houdt ook leuk kleine beestjes weg en helpt de tegenstanders ook nog een beetje met sneller dood gaan. Als creature is hij natuurlijk leuk her te gebruiken en stel hem eens voor met Lifeline! (Ik zie een patroon, alles is goed met Lifeline!)
  • Sheoldred, Whispering One helpt me goed mijn eigen swarms te maken en andere kleiner te maken. Hij is ook best een leuke blocker. Abyssal Gatekeeper heeft een vergelijkbaar The Abyss effect.
  • Syphon Flesh stopt wel niet de swarm bij die tegenstander, maar maakt met een beetje mazzel je eigen terwijl hij de andere tegenstanders een beetje kwetsbaarder maakt.
  • Zombie Infestation ruilt elke 2 kaarten voor een Zombie. Normaal is dit een slechte deal omdat een 2/2 niet echt indrukwekkend is, maar, omdat dit gratis gebeurt en ik toch vaak veel kaarten op hand zal hebben kan het handig zijn om deze toch te spelen. Dat het token dan weer geruild kan worden voor een kaart via Lyz is natuurlijk mooi meegenomen.
Al deze kaarten maken een goede kans om in het deck te komen. Alleen is het een beetje de vraag welke van de Gravediggers het gaan halen. Ik denk overigens dat de al eerder genoemde Life's Finale te veel nadelen heeft. Het is leuk alle creatures op te blazen, maar, dat zoeken kan tegen veel decks 3 creatures cadeau geven zijn omdat veel decks recursie hebben. Veel van mijn decks zouden je dankbaar zijn als je hun beste 3 creatures in hun graveyard legt, terwijl 3 slechte er in leggen alleen maar zorgt dat ik de beste zelf eerder pak. De kaart zou een overweging kunnen zijn als het probleem blijft bestaan.

De volgende vraag is hoe ik mijn levens wat meer op pijl kan houden. De zoekers helpen een beetje met de Dross harvester vinden, welke echt geweldig is, maar, dat zal waarschijnlijk niet genoeg zijn. Helaas zijn er maar 2 kaarten die triggeren voor life gain wanneer er creatures stuk gaan aan mijn kan. Aan de andere kant is de tweede, Soul Net, eigenlijk best ok. Ik heb zeker wel een mana over voor een leven als ik dat kan herhalen. Het is alleen zo jammer dat de kaart daarnaast helemaal niks doet. Ik denk dat hij een gemiddelde van zo’n 10 levens per potje waar hij langs komt moet gainen om hem het slot waard te maken, ik hoop dat hij het kan. Een andere optie is Sangromancer die lief is als er iets bij de tegenstanders dood gaat en als 3/3 vlieger best redelijke stats heeft voor haar 2BB.

Andere opties zijn voornamelijk de tegenstander sneller dood maken of levens gainen door damage te doen. Gelukkig zijn daar wel een paar leuke opties voor.
  • Batterskull geeft lifelink, kan herhaaldelijk voor tokens zorgen en geeft je gewoon een goede deal voor een redelijk groot beest. Natuurlijk mag deze in het deck.
  • Bloodchief Ascension is goed tegen me, maar aan mijn kant is hij natuurlijk helemaal niet erg. Als ik veel moeite heb hem weg te krijgen, dan anderen vast ook.
  • Hissing Iguanar doet net dat beetje bij de damage. Goblin Sharpshooter ook, maar dan nog net een beetje beter, vandaar zijn vermelding bij het anti-swarm onderdeel.
  • Homura, Human Ascendant maakt van al die tokens van me Shivan Dragons. Lachen. Hem dood krijgen is ook nog eens heel gemakkelijk in dit deck.
  • Stalking Vengeance maakt dat alles een stuk meer damage doet, maar, die 7 mana is best veel en mijn creatures zijn vaak klein. Wel een heel leuk effect, wat ook in enchantment vorm bestaat, Vicious Shadows. De Shadows kan heeeeel erg hard gaan, ik weet alleen niet of ik dat wel zo leuk vind. Decks moeten in mijn ogen niet te gemene dingen doen, ik wil namelijk niet de tegenstanders voor volgende potjes aanmoedigen me meteen dood te maken voor het geval dat ik kaart X in het spel weet te krijgen als ze me laten leven.
  • Sword of War and Peace, sneller damage? Check, life gain? Check. Doet alles wat we willen, zolang we die damage er maar door krijgen. Dit is helaas wel een vrij grote maar. Winnen is een beetje een bijkomstigheid voor dit deck, waarschijnlijk doet het dat met een swarm of veel direct damage van bijvoorbeeld Lyz. Als de tegenstander een blocker heeft blockt die natuurlijk het creature met het zwaard en op Lyz doet hij eigenlijk niks. Dit is een probleem dat elk zwaard uit deze cycle heeft en dat zorgt dat ze allemaal niet echt de moeite zijn om te spelen.
  • Urabrask the Hidden laat me uit het niets een snelle aanval creëren en houdt aan de andere kant de tegenstander leuk bezig. Mocht er een potje zijn waar veel mass removal gespeeld wordt dan is haste erg goed, jij kan dan namelijk waarschijnlijk wel damage doen, terwijl creatures die een beurt moeten wachten in ieder geval een beurt minder aanvallen en mogelijk zelfs helemaal niet.
  • Words of War verandert elke card draw in 2 damage. Helaas waarschijnlijk niet indrukwekkend genoeg. Als hij nou net als zijn broertje Words of Waste iedereen raakte… Hmm, dat aan de andere kant kan wel een goede en gemene Words zijn!
De meeste van deze kaarten zijn echt sterk afhankelijk van hoeveel plek ik heb. Wel zijn er veel bij die me heel leuk lijken. Genoeg om te testen dus in ieder geval.

Verder heb ik nog een categorie nieuwe kaarten die ik toe zou willen voegen. Dit zijn kaarten met hele goede interactie met Lyz en de rest van het deck die ik voorheen over het hoofd heb gezien. Denk er eens over hoe leuk deze kaarten gaan zijn.
  • Ashnod's Altar maakt het zoveel makkelijker om genoeg mana te genereren, niet normaal meer. Het enige probleem met de kaart is dat hij ook oneindige combo’s mogelijk maakt. Bijvoorbeeld elk creature dat 2 of meer tokens maakt gaat oneindig met Nim Deathmantle. Ik denk dat de kaart heel goed zou zijn in het deck, maar ik weet niet of ik wel een combo wil introduceren. Ik hoor graag jouw ideeën hierover. Phyrexian Altar zit overigens in dezelfde categorie, iets moeilijker om mee af te gaan, maar nog steeds best mogelijk, deze lijkt me niet goed genoeg voor het deck omdat ik dan wel heel veel creatures moet maken om er wat aan te hebben zonder combo.
  • Beacon of Unrest kan de Oblivion Stone of Nevinyrral's Disk van mezelf of van anderen terug halen. Eventueel zorgt hij ook voor een leuk creature en omdat hij zichzelf door het deck schud kan hij hergebruikt worden.
  • Deathrender maakt opeens mijn hele hand dreigend. Hij equipt een dom token, ik heb 2 mana, alles kan tevoorschijn komen. Ook maakt hij een kaarten pak loop met 2 Gravediggers en Lyz, hetgeen zelfs oneindig gaat met de net genoemde Altar of een andere gratis manier om ze te saccen. Sneak Attack is vergelijkbaar in dat uit het niks allemaal creatures in het spel kunnen komen.
  • Goblin Bombardment lijkt niet zo bijzonder, maar, het deck kampt nog wel eens met mana tekorten. De Bombardment laat je in reactie op van alles je creatures opofferen en kan een paar extra damage doen waar nodig als de mana tekort schiet maar de creatures niet. Ook deze maakt een loop mogelijk, maar de waarschijnlijkheid ligt lager dan bij de Altar. Krovikan Horror is een op een creature gebaseerd alternatief en ook een leuke optie voor het deck.
  • Profane Command doet 4 dingen waar dit deck best blij van wordt. Als je iemand dood moet gaan maken met Lyz dan is het erg handig als je een X spell hebt die mee helpt. Creatures terug halen wil ik toch al en met Anarchist hebben we zelfs een loopje. Soms is een creature te groot om dood te maken met Lyz, of indestructible, gelukkig geeft deze kaart om beide niet. Als ik een berg creatures heb dan is het mooi meegenomen dat ik ze unblockable kan maken, dit zal waarschijnlijk de minst gebruikte optie zijn. Kortom, per ability zou je hem waarschijn niet spelen, maar het totaalpakket is erg sterk, zeker omdat je er 2 krijgt.
  • Tortured Existence ruilt elk random creature in voor de beste in mijn graveyard en geeft ook mijn graveyard wat extra bescherming van targetted graveyard removal (een klein probleem, maar iets waar omheen te spelen is). Oversold Cemetery is een variant die ik ook kan overwegen. Dawn of the Dead kost me levens en meer mana, maar legt dan wel het creature (tijdelijk) in het spel. De Dawn lijkt me net niet goed genoeg, maar het scheeelt weinig.
Ik denk dat deze allemaal een goede kans maken.

Verder zal ik wat kaarten overwegen die me extra landjes geven, Solemn Simulacrum met name, als ik meer basics speel. Hij is dan wel niet zo ideaal kwa kleuren (of eigenlijk, gebrek aan), maar waarschijnlijk wel goed genoeg en dit deck heeft echt behoorlijk wat mana nodig.

Dit zijn flink wat kaarten om te overwegen en ze zullen het zeker niet allemaal halen. Dit is altijd mijn probleem met EDH decks, te veel ideeën, te weinig plek. Wat ik nu normaal doe is alle kaarten bij elkaar gooien in een decklist in MWS en dan begin ik weg te strepen. Wat in mijn geval betekent dat ik de kaarten naar het sideboard verplaats in dat programma, zodat ik later nog eens terug kan kijken wat voor ideeën ik vroeger allemaal had.

Oplossingen

Eerst maar eens kijken naar mijn landjes. Command Tower moet natuurlijk in het deck aangezien hij in elk multi-colored EDH deck bijna net zo goed is als een dubbellandje. Daarnaast wil ik wat meer basics hebben om te kunnen zoeken, een stuk of 8 lijkt me een goed streven. Het is jammer om niet meer volledig highlander te zijn, maar ik denk dat dit het deck beter maakt.
  • Deserted Temple is goed met veel speciale landjes, maar die wil ik juist terug brengen. Ik zou nu wel Thawing Glaciers kunnen gaan overwegen en daar is hij goed mee, maar waarschijnlijk speel ik daar juist nog net wat te weinig basics voor.
  • Exotic Orchard is de laatste tijd een beetje onbetrouwbaar gebleken. Vroeger was er altijd genoeg overlap met andere decks, maar zwart/rood blijkt toch niet zo’n heel populaire kleurencombinatie.
  • High Market is niet indrukwekkend genoeg voor life gain en het alternatief, Miren, the Moaning Well, gaat het niet veel beter doen in dit deck, de mana gaat simpelweg niet beschikbaar zijn.
  • Mutavault kan leuk mee snoepen van de Zombie bonussen, maar waarschijnlijk ga ik die wat terug brengen. Van zichzelf is het gewoon niet zo’n heel erg goed landje, een 2/2 is meestal net een beetje te zwak om combat te overleven.
  • Tower of the Magistrate is leuk om spelers met equipment te pesten of om grote artifact creatures te kunnen blocken, maar, niet echt noodzakelijk in het deck.
Na deze wijzigingen ziet mijn mana base er voor nu zo uit:

1 [ZEN] Akoum Refuge
1 [LRW] Auntie's Hovel
1 [RV] Badlands
1 [SOM] Blackcleave Cliffs
1 [DIS] Blood Crypt
1 [ON] Bloodstained Mire
1 [WWK] Bojuka Bog
1 [DK] City of Shadows
1 [CMD] Command Tower
1 [OD] Deserted Temple
1 [UL] Ghitu Encampment
1 [SHM] Graven Cairns
1 [ALA] Grixis Panorama
1 [ALA] Jund Panorama
1 [TSP] Kher Keep
1 [WWK] Lavaclaw Reaches
1 [SHM] Leechridden Swamp
1 [AQ] Mishra's Factory (3)
2 [UG] Mountain
1 [DIS] Rakdos Carnarium
1 [TE] Reflecting Pool
1 [CFX] Reliquary Tower
1 [MI] Rocky Tar Pit
2 [IA] Snow-Covered Mountain
2 [IA] Snow-Covered Swamp
1 [UL] Spawning Pool
2 [UG] Swamp
1 [SC] Temple of the False God
1 [CS] Tresserhorn Sinks
1 [ON] Unholy Grotto
1 [IN] Urborg Volcano
1 [TSP] Vesuva
1 [SH] Volrath's Stronghold
1 [WL] Winding Canyons

Met deze 8 basics zou ik meer land zoek kaarten kunnen spelen en zou ik minder problemen moeten hebben gekleurde mana bij elkaar te krijgen. Een leuke bijkomstigheid is dat ik ook wat minder kwetsbaar ben voor non-basic hate, Back to Basics is bijvoorbeeld wel eens langs gekomen en door de Commander Preconstructed decks hebben een aantal spelers nu opeens Ruination in hun bezit.

De aanpassingen aan de creatures en spells onderdelen zullen lastiger zijn en deze zullen ook erg samenhangen. Omdat ik meer Gravedigger achtige creatures wil spelen en meer token makers zal ik heel paradoxaal met minder creatures in totaal uit moeten kunnen en dus meer ruimte moeten hebben voor spells. In de vorige versie van het deck zaten 44 creatures en 18 spells en ik denk dat het deck met ergens tussen de 35 en 40 creatures toe moet kunnen.

Er blijkt dat ik na het toevoegen van alle potentieel hebbende kaarten opeens een deck van zo’n 150 kaarten heb. Mijn plan was om hier de lijst te zetten en dan weg te gaan strepen en beschrijven waarom. Helaas wordt dit artikel dan gigantisch lang. Ik zal daarom in eerste instantie het wegstrepen groeperen en vanaf dat het echt moeilijk lijkt te worden pas het per kaart doen. In mijn ervaring zit ik vaak uren te puzzelen op de laatste paar, dus dat is vast het interessantst.

Eerst maar even de hele lijst aan creatures en spells voor een overzicht.

// Creatures
1 [WL] Abyssal Gatekeeper
1 [EX] Anarchist
1 [ARB] Anathemancer
1 [UD] Apprentice Necromancer
1 [ZEN] Bloodghast
1 [ON] Boneknitter
1 [LG] Boris Devilboon
1 [WWK] Butcher of Malakir
1 [ROE] Cadaver Imp
1 [M10] Cemetery Reaper
1 [NPH] Chancellor of the Forge
1 [SC] Chartooth Cougar
1 [TE] Coffin Queen
1 [LE] Corpse Harvester
1 [SHM] Corrosive Mentor
1 [ARB] Deathbringer Thoctar
1 [CS] Deepfire Elemental
1 [RAV] Dimir House Guard
1 [ON] Doomed Necromancer
1 [MR] Dross Harvester
1 [TSP] Endrek Sahr, Master Breeder
1 [NPH] Entomber Exarch
1 [ALA] Fleshbag Marauder
1 [SHM] Fulminator Mage
1 [UD] Goblin Marshal
1 [ON] Goblin Sharpshooter
1 [RAV] Golgari Thug
1 [M11] Grave Titan
1 [TE] Gravedigger
1 [ON] Gravespawn Sovereign
1 [CS] Gutless Ghoul
1 [RAV] Helldozer
1 [ALA] Hissing Iguanar
1 [M11] Hoarding Dragon
1 [SOK] Homura, Human Ascendant
1 [ARB] Igneous Pouncer
1 [LE] Infernal Caretaker
1 [LRW] Ingot Chewer
1 [SOK] Kagemaro, First to Suffer
1 [AL] Krovikan Horror
1 [PS] Lava Zombie
1 [PS] Lord of the Undead
1 [CFX] Malfegor
1 [LRW] Marsh Flitter
1 [MBS] Massacre Wurm
1 [TSP] Mogg War Marshal
1 [SHM] Murderous Redcap
1 [TSP] Nether Traitor
1 [RAV] Netherborn Phalanx
1 [CHK] Nezumi Graverobber
1 [ROE] Pawn of Ulamog
1 [TSP] Pit Keeper
1 [IN] Pyre Zombie
1 [DIS] Rakdos Guildmage
1 [M11] Reassembling Skeleton
1 [ON] Rotlung Reanimator
1 [CMD] Rune-Scarred Demon
1 [MBS] Sangromancer
1 [HL] Sengir Autocrat
1 [NPH] Sheoldred, Whispering One
1 [SC] Siege-Gang Commander
1 [GP] Skeletal Vampire
1 [SOM] Skinrender
1 [LE] Skinthinner
1 [MR] Solemn Simulacrum
1 [DIS] Stalking Vengeance
1 [TE] Starke of Rath
1 [MOR] Stingmoggie
1 [SC] Twisted Abomination
1 [NPH] Urabrask the Hidden
1 [LE] Warbreak Trumpeter
1 [LRW] Warren Pilferers
1 [LE] Withered Wretch

// Spells
1 [ROE] All Is Dust
1 [AQ] Ashnod's Altar
1 [WWK] Basilisk Collar
1 [NPH] Batterskull
1 [FD] Beacon of Unrest
1 [ZEN] Bloodchief Ascension
1 [SHM] Cauldron of Souls
1 [PLC] Damnation
1 [LRW] Deathrender
1 [SC] Decree of Pain
1 [B] Demonic Tutor
1 [PS] Diabolic Intent
1 [SOM] Exsanguinate
1 [TE] Goblin Bombardment
1 [SH] Grave Pact
1 [CS] Grim Harvest
1 [TE] Helm of Possession
1 [ON] Insurrection
1 [US] Lifeline
1 [LRW] Liliana Vess
1 [SOM] Mimic Vat
1 [B] Nevinyrral's Disk
1 [SOM] Nim Deathmantle
1 [MR] Oblivion Stone
1 [ON] Oversold Cemetery
1 [LRW] Profane Command
1 [LRW] Rings of Brighthearth
1 [DS] Skullclamp
1 [US] Sneak Attack
1 Soul Net
1 [MR] Sword of Kaldra
1 [CMD] Syphon Flesh
1 [ON] Syphon Mind
1 [SH] Tortured Existence
1 [IN] Twilight's Call
1 [VI] Vampiric Tutor
1 [ALA] Vicious Shadows
1 [ON] Words of Waste
1 [OD] Zombie Infestation

Eerst wat groepjes vormen.

Inefficiënte token makers.
  • Boris Devilboon zou ik heel graag spelen, maar 5 mana voor hem en 4 mana voor een token is echt heel veel. Als ik ruimte heb haalt deze het mogelijk voor stijl punten en omdat de tokens precies de juiste kleur hebben.
  • Rotlung Reanimator heeft te weinig cleric vriendjes in het deck om hem echt heel goed te maken.
  • Rakdos Guildmage komt niet in de buurt van Boris, waarschijnlijk gaat het Zombie thema ook flink krimpen.
  • Warbreak Trumpeter kost simpelweg te veel mana om hem nuttig te maken. Veel andere rode token bouwers zijn efficiënter.


Zombies.
  • Boneknitter gaat niet genoeg Zombies hebben om te regeneraten.
  • Coffin Queen kost te veel mana en je moet nog een beurt wachten ook. Te veel dingen moeten goed gaan.
  • Corpse Harvester kost best wat mana en moet ook weer een tijd overleven voor hij nuttig wordt. Met de extra tutors die ik in ieder geval wil spelen wordt hij een beetje overbodig.
  • Gravespawn Sovereign heeft nooit genoeg vriendjes.
  • Helldozer kost te veel mana voor wat hij doet en er zijn land destruction creatures die beter met het deck werken.
  • Infernal Caretaker zal ook net zo min genoeg vriendjes hebben om terug te brengen.
  • Lord of the Undead is alleen goed met genoeg Zombies. Waarschijnlijk zal ik er uiteindelijk te weinig hebben.
  • Pyre Zombie is een loop voor 8 mana. Dat is veel te duur.
  • Skinthinner, net als de Trumpeter kost hij te veel mana. Die mana wil ik bewaren voor Lyz activaties.
  • Withered Wretch is goed in wat hij doet, maar met meer search is minder graveyard removal afdoende. Naast dingen in graveyards removen doet hij eigenlijk niks.


Kaarten die Lyz zouden moeten helpen, maar er niet goed genoeg in zijn.
  • Butcher of Malakir is gelijk een controversieel begin. 7 mana betekent dat ik zelf al 9 moet hebben om hem meteen echt nuttig te maken. Zo niet dan is hij waarschijnlijk dood voor hij nuttig wordt. De 3 mana verschil met Grave Pact en veel grotere kwetsbaarheid omdat hij een creature is maakt echt heel veel uit.
  • Corrosive Mentor is veel meer cute dan echt goed. Zelfs met meer rode token bouwers in het deck is cute niet goed genoeg.
  • Grim Harvest haalt het niet bij de creatures die andere creatures terug halen.
  • Homura, Human Ascendant is best grappig, maar 6 mana is veel terwijl als ik genoeg in het spel heb om het effect de moeite waard te maken ik waarschijnlijk toch al aan het winnen ben.
  • Stalking Vengeance is net als de Butcher veel mana en hij triggert niet eens als hij zelf dood gaat. Mijn creatures zijn vaak vrij zwak, dus zijn damage is beperkt.
  • Twilight's Call blijkt toch vaker vervelend voor me te zijn dan goed, gezien hoe vaak ik hem op hand had zonder hem te spelen.


Dat zijn in ieder geval al zo’n 20 kaarten die we kwijt zijn. Ook is duidelijk dat de spells kwa aantal dichter bij mijn streefwaarde zitten dan de creatures. 35 tot 40 creatures betekent dat we 21 tot 26 spells willen hebben. Eerst maar eens nog wat meer creatures er uit filteren en dan nog eens even naar de spells kijken.

Lava Zombie

Het is leuk om de vele comes into play abilities die in het deck zitten te kunnen hergebruiken. Aan de andere kant kan dit maar één keer en is ons hoofdplan toch om dit via de graveyard te doen. Zombie is ook niet meer een extra voordeel en ik zie mezelf ook niet zo snel de extra mana betalen om hem op te pompen.

Malfegor

Aan de ene kant heeft deze kaart een uniek effect dat ik graag zou hergebruiken. Helaas ben ik een speler die beurten bezig is een zo’n goed mogelijke hand op te bouwen en die helemaal weg gooien is wel een heel dure prijs voor wat neerkomt op een Plague Wind in de meeste gevallen. Het kan zijn dat dit het waard is, maar ik durf het niet aan.

Netherborn Phalanx

Momenteel is de hoeveelheid die hij kan zoeken beperkt en de effecten die op de 6 mana kaarten zitten niet spectaculair genoeg om er echt naar te willen zoeken. Ook kost iets zoeken en het spelen 9 mana, wat erg aan de hoge kant is.

De vraag is dus of ik hem wil spelen voor zijn eigen effect. Denkend aan potjes die ik voorheen gespeeld heb, hebben (relevante) tegenstanders vaak 1-4 creatures in het spel en soms bij uitzondering meer. Ik denk dat 2 levens verliezen per speler gemiddeld een goede aanname is. Een van de dingen die dit deck probeert te doen is creatures slopen, waardoor dat gemiddelde nog een stukje lager zal eindigen.

Ik denk dat de kaart bij vlagen heel goed kan zijn, maar ook regelmatig vrij nutteloos. Ter vergelijking, voor 6 mana kan ik ook een Exsanguinate voor 4 spelen voor een vele malen indrukwekkender effect.

Stingmoggie

8 mana om het eerste doelwit te slopen, 12 mana voor je bij de tweede bent. Opties zijn goed, maar deze opties zijn te duur.

Urabrask the Hidden

Uiteindelijk heb ik weinig hele sterke creatures in mijn deck. In de meeste gevallen zal de haste daardoor niet veel uitmaken. Aan de andere kant is de tegensatnders afremmen goed, maar het doet niks tegen problemen waar ik nu mee zit en die zijn over het algemeen een stuk dringender.

Warren Pilferers

Ik wil graag extra veel creatures terug halen, maar kijkend naar de opties zijn de pilferers het duurst. Ik denk dat er genoeg andere opties zijn en dus gaat deze het deck niet halen.

Ok, nu nog wat spells weggooien.

Batterskull

Dit lijkt de ideale kaart voor het deck. Een kaarten pak loop, lifegain, wat kan ik nog meer willen? Nou, een stuk goedkopere mana cost vooral. Ik wil niet 7 mana voor een kaart pakken betalen, 10 om er een loop van te maken. Ook is de Skull aan Lyz hangen voor 5 mana niet echt een heel bijzondere deal.

Liliana Vess

Als ik een kaart wil dan wil ik hem eigenlijk nu. De meeste tutors doen dit. Liliana legt de kaart bovenop, terwijl ze alleen op sorcery speed gespeeld kan worden. Daarnaast kost ze zelf 5 mana en als ik dan gelijk wil pakken wat ik gezocht heb dan moet ik toch weer 2 mana betalen. Ik weet niet wat ik ga zoeken dat ik na 7 mana nog kan casten voor een goed effect, ik denk dat het meeste het niet waard is. De eerste ability wil ik sowieso eigenlijk niet activeren om geen vijanden te maken en de ultimate haal ik waarschijnlijk nooit.

Oversold Cemetery

Ik wil de kaart leuk vinden, maar, het is zo duidelijk wat er gaat gebeuren. Iedereen ziet van mijlenver aankomen wat je precies terug gaat halen en waarom. Daarnaast is hij geen creature wat gesacrificed kan worden, terwijl Sheoldred, Whispering One of Pit Keeper hier wel aan voldoen. Oh hoe graag ik toch zou willen dat Recurring Nightmare legaal zou zijn! Tortured Existence is een stuk betrouwbaarder doordat hij zijn ding op instant speed doet.

Profane Command

Hij heeft 4 bruikbare abilities en ik krijg er 2. Je zou denken dat dit al snel genoeg moet zijn om de kaart spelbaar te maken. Helaas is geen van de abilities echt goed genoeg en alleen de combinatie is een overweging waard. Ik denk dat dit geen goed genoeg argument is om de kaart in het deck te hebben gezien alle verdere keuze die ik heb.

Syphon Mind

Het effect is niet iets wat ik zou willen omdat ik dan spelers duidelijk tegen me in het harnas jaag. De kaarten pakken is leuk, maar dat zou ik al flink veel moeten doen en daarom niet een extra kaart waard.

Words of Waste

Of deze kaart doet niks, of hij maakt de situatie voor mijn tegenstanders zo pijnlijk dat ze me wel zo snel mogelijk dood moeten maken of anders opgeven. Helaas is dit enorm duidelijk en zal de beslissing voor hun bij het spelen van de kaart al heel snel zijn dat ik nu dood moet. Ik geloof niet dat de kaart goed genoeg is voor dit soort gevolgen.

Nog 18 te gaan! Pff, het begint nu al moeilijk te worden.

Anathemancer

Hij kan meestal een speler zo’n 4 damage doen in mijn groep met uitschieters naar meer. Dit is best een redelijke hoeveelheid, maar omdat het alleen maar naar spelers is zal dit vaak niet genoeg zijn. Ik heb in ieder geval al genoeg manieren om hard de tegenstanders damage te doen en deze man is een van de zwakkere.

Apprentice Necromancer

Een creature plotseling met haste aan laten vallen is erg leuk en er was een beetje Zombie synergie. Helaas is dat tweede weg gevallen en het eerste niet genoeg argument. De Doomed Necromancer is gewoon beter.

Cauldron of Souls

De Cauldron speel ik vooral als extra Lifeline. Met meer zoek mogelijkheden is het makkelijker geworden het origineel te vinden terwijl de Cauldron door de tap cost in de activatie een heel stuk moeilijker te misbruiken is. Daarnaast is er een redelijk aantal creatures in mijn deck die meteen dood gaat door de counter en dat hoeft niet altijd wenselijk te zijn.

Chartooth Cougar

Het voelt aan alsof ik wat veel kaarten in mijn deck heb die land zoeken. De Cougar is de slechtste van het stel omdat hij alleen Mountains vinden kan en ik veel meer zwart dan rood nodig heb in het deck.

Goblin Bombardment

Er zijn genoeg manieren in dit deck om dit effect te creëren, eentje extra is denk ik niet nodig.

Ingot Chewer

Het is deze of Starke of Rath en Starke doet gewoon net wat meer. 2 Goede opties om artifacts te slopen in de vorm van de Deepfire Elemental en Starke en een aantal die er naar kunnen zoeken moet wel genoeg zijn.

Pit Keeper

De Keeper is de minst betrouwbare van de terug haal creatures en ik denk dat het deck ook best met eentje minder kan werken. Het gebeurt nou eenmaal wel eens dat met al het terug halen er niet 4 maar 3 of zelfs minder creatures in mijn yard zitten.

Skinrender

In alle opzichten een goede kaart, maar uiteindelijk zijn de meeste kaarten in dit deck die creatures slopen gewoon beter dan hem nu hij niet meer een beetje op Zombie synergie meelift.

Nog maar 10!

Soul Net

De life gain is leuk, maar de mana die ik open hou is toch voornamelijk voor Lyz. De kaart doet verder eigenlijk helemaal niks. Ik twijfelde al of hij genoeg levens binnen kan halen om hem de moeite waard te maken om hem te spelen, ik denk dat hij toch niet goed genoeg is.

Ik heb eens naar mijn mana costs gekeken. Op dit punt is die gemiddeld 3.90 mana, een waarde waar de meeste van mijn EDH decks in de buurt zitten. Het grootste deel maakt ook nog een mooie bolvorm, maar dan komen we bij de 5 mana en daar zitten maar weinig kaarten. Op de meer dan 5 zitten er bijna twee keer zo veel. Nou worden de 2 overige landcyclers daaronder geteld, dus eigenlijk is de verdeling iets beter, maar, 13 kaarten van 5+ mana is wel behoorlijk veel. Alleen mijn Mayael deck heeft dat ook en dat deck heeft wel een heel specifieke strategie die daar mee werkt.

Het lijkt me een goed streven dat ik mik op ongeveer 10 van deze kaarten (exclusief de landcyclers).

Eerst maar even voor het overzicht al de kaarten die hieronder vallen.


Chancellor of the Forge

Wat in MWS meteen opvalt, is dat de Chancellor een heel aparte mana cost heeft. Er zit namelijk behoorlijk veel rood in terwijl het deck voornamelijk uit zwarte kaarten bestaat. Daarnaast maakt hij vooral veel tokens als ik al veel in het spel heb, iets wat meestal een moment is dat ik al aan het winnen ben. De Chancellor lijkt me een leuke kaart, maar hij haalt het niet bij de anderen.

Sheoldred, Whispering One

Zoals misschien al duidelijk werd in de beschrijving hierboven, Sheoldred is langzaam. Dit terwijl hij duidelijk erg vervelend wordt als je hem te lang laat liggen. Iemand met Swamps moet hem eigenlijk wel meteen dood maken door de swampwalk. Het lijkt me leuk om hem een keer in het spel te hebben, maar dit deck doet al goed genoeg de dingen die hij bijdraagt en gewoonlijk voor minder mana.

En dan twijfel ik, de Elemental wordt wel duur als ik er dingen mee wil slopen, maar hij kan wel veel. De Thoctar dan, maar die wordt zo lekker groot en kan flink exploderen indien nodig. De Marshall dan misschien? Maar, die maakt weer zo lekker veel tokens! Uhm, Insurrection dan? Maar dat is de kaart die het meest een win garandeert in het hele deck. De Shadows? Ok, over de Shadows twijfel ik nog het meest, maar hij lijkt zo heel goed dienst te kunnen doen als finisher voor dit deck, ik wil hem toch minstens proberen.

Om het erger te maken kom ik op dit punt iemand tegen die een Thraximundar deck aan het maken is. Hij laat me Puppeteer Clique zien en de kaart heeft wel heel behoorlijke eigenschappen voor dit deck. Eventjes spelen met creatures van de anderen is op zich best leuk en Lyz kan zorgen dat ik er twee tevoorschijn haal, of eventueel twee keer dezelfde als er een leuk comes into play effect is of dat hij gewoon de juiste kleuren heeft of zo. Daarnaast is een extra vlieger altijd welkom en kan hij zelfs als graveyard removal dienst doen doordat het creature ge-exiled wordt. Worst case kan ik de kaart gebruiken om twee keer kaarten te pakken met Lyz.

Wel heb ik ondertussen verder gedacht over de dure kaarten. De Vicious Shadows en Insurrection vervullen een vergelijkbare rol, namelijk het potje opeens snel afmaken. De Insurrection zijn synergie met het deck is een stuk slechter. Jup, ik kan creatures jatten, er mee aanvallen en de meest irritante nog saccen. Ik moet dan wel heel veel mana hebben. De Shadows aan de andere kant doet ook later zijn ding mits hij niet stuk gemaakt wordt en creatures sacrificen doe ik toch al heel hard. Doorslaggevend is uiteindelijk dat de mana cost van de Shadows toch wat vriendelijker is.

Nog 7 te gaan.

Zombie Infestation

Als ik mijn deck goed bouw dan zal ik mijn best hebben gedaan om zo min mogelijk overbodige kaarten te hebben. Ik zal dus niet graag kaarten weggooien voor de Infestation (Krovikan Horror daar gelaten). Het is jammer om de extra tokens te missen, maar waarschijnlijk lukt het ook wel zonder.

Dt brengt de spells naar 26, de bovengrens voor spells waar ik naar streefde.

Anarchist

Een aantal sorceries die ik speel zijn behoorlijk leuk om terug te halen, maar, heb ik daar 5 mana + hun eigen mana cost voor over? Met uberhaupt maar 7 kaarten in het deck die ik terug kan halen is de kans uberhaupt klein dat er iets leuks voor hem in mijn graveyard zit. Het enige speelbare alternatief voor hem is Xiahou Dun, the One-Eyed, maar helaas hou ik nog steeds een beetje mijn budget in de gaten voor dit deck en valt die daar zeker buiten. Omdat hij zo gigantisch veel terug kan halen zou hij wel enorm goed zijn, wie weet zit hij in From the Vault: Legends en zal dat zijn prijs wat terug brengen naar beter betaalbaar.

Abyssal Gatekeeper

Ik kan waarschijnlijk al genoeg slopen en de gatekeeper brengt het risico met zich mee dat iemand hem op een onhandig moment stuk maakt en ik belangrijke creatures moet sacrificen. Bij twijfel ga ik voor de meer betrouwbare kaarten.

Hiermee zit ik op 40 creatures, de bovengrens die ik hiervoor eerder aangaf. Helaas, van beide de bovengrens kan niet, nog 4 kaarten te gaan.

Op dit punt ga ik een beetje vals spelen. De gemiddelde mana cost van de kaarten in het deck ligt relatief laag. Daarnaast heb ik vooral mana van 1 kleur nodig en is mijn taktiek vooral gebaseerd op extra kaarten pakken en creatures terug halen. De extra kaarten zorgen dat ik sneller land pak, terwijl ik bij de creatures terug halen kan kiezen om juist de goedkopere terug te halen indien nodig, of eventueel degenen die me meer land geven.

Hiernaast ben ik goed bekend met de groep waarmee ik speel en zijn ze niet het type spelers die een speler die duidelijk gemanascrewed is meteen zo snel mogelijk en met zijn allen dood gaan maken. Ikzelf wat dat betreft over het algemeen ook niet, tenzij ik op de een of andere manier heel bang ben van het deck of de speler in kwestie.

Do not try this at home! ;)

Ghitu Encampment

De enige non-basic in het deck die alleen rode mana levert. Zover als manlands gaan is de Encampment een van de zwakkere. Inderdaad kun je soms iemand met zijn first strike verassen, maar veel vaker gaat hij ten onder voor het team of doet hij uberhaupt niet veel. Een gewone Mountain is belangrijker voor het deck omdat hij veel makkelijker te zoeken is.

Sword of Kaldra

4 mana om te spelen, 4 mana om te activeren, 2 mana om ook nog wat met Lyzolda te doen. De kaart oogt best ok, maar wanneer ga ik zoveel mana hebben? Het is daarbij natuurlijk heel verleidelijk voor tegenstanders om nog even in reactie op de equip cost het creature waar ik hem aan hang te slopen.

Het is jammer om een van de manieren te verliezen die Lyz een stuk dodelijker maken en ook om een van de manieren te verliezen om van een indestructible creature af te komen, maar, ik denk dat de mana cost gewoon te hoog is voor wat de kaart doet.

Op dit punt zijn er nog 2 kaarten te gaan. Gelukkig heb ik 2 kaarten ontdekt die niet speciaal goed met het deck samen werken en die eigenlijk maar 1 doel dienen. In willekeurige volgorde de laatste 2 die ik uit het deck haal.

Hissing Iguanar

Alles wat hij doet, doet Goblin Sharpshooter beter. Vicious Shadows en Massacre Wurm hebben ook veel overlap, maar zijn uiteindelijk dodelijker als het er op aan komt. De Iguanar is een leuke goedkope kaart, maar uiteindelijk de zwakte van deze set kaarten.

Fulminator Mage

Ik vind het erg jammer om nog een multicolored kaart op te geven. Ook is het zonde om de enige mogelijkheid om een landje te slopen uit het deck te halen. Aan de andere kant kan ik geen enkel landje verzinnen dat echt een enorm probleem vormt voor dit deck. Natuurlijk, er zijn landjes die vervelend zijn, of die een ander veel voordeel geven, maar welke is echt zo dodelijk dat ik er een plek in het deck aan wil besteden? Wat ik eigenlijk wat meer mis is dat hij multicolored is, maar zelfs dat is niet zo heel erg.

Ben ik er dan nu? Nee. Het is nu tijd om te kijken of ik tevreden ben met hoe het deck er nu uit ziet. De gemiddelde mana cost is bijvoorbeeld 3.83, vind ik dat te veel of weinig? (Let op, de 2 land fetchers tellen nog steeds te hoog mee). Zijn er dingen die ik mis, die ik in andere verhoudingen wil hebben of zijn er andere dingen die ik nog aan wil passen? Onafhankelijk van de kaarten die ik er tot nu toe uit gehaald heb wil ik nu eigenlijk de interne samenhang van het deck nog een beetje aanpassen en bijwerken tot het echt helemaal lekker is.

Wat nu?

Eerst eens kijken wat me opvalt aan de manabase. Ik speel weinig land, maar dat is bekend. Verder weinig bijzonders, alleen de Unholy Grotto springt er uit: maar 5 Zombies hebben het deck gehaald. Aan de andere kant kost het me weinig om de Grotto te spelen en de kaarten die er mee terug gehaald kunnen worden zijn wel allemaal leuk. Voor nu mag hij blijven en anders kan ik hem altijd eens wisselen voor de Ghitu Encampment die ik er eerder uit heb gehaald.

Dan de creatures. Ik heb er 3 die graveyards aanvallen en ook nog een landje die dit doet. Klinkt afdoende. Ik heb er flink wat die andere creatures het leven moeilijk maken, aangevuld door mijn generaal. Zeker afdoende. 8 makers van zwarte tokens of creatures die gemakkelijk zelf terug komen. Klinkt als genoeg, maar meer is altijd welkom. 4 makers van rode tokens (Kher Keep meegeteld), 7 rode creatures in totaal. Dit klinkt als vrij minimaal. 3 life gainers, met nog een paar spells. Hier kan ik waarschijnlijk wel mee leven ( ;) ). 6 Creatures die andere creatures terug halen en nog wat spells die daar ook mee helpen. Voldoende ter aanvulling van de andere strategieën.

De rest is wat slopen van artifacts, landjes zoekers en wat andere random dingen. Belangrijk, maar minder essentieel. Ik denk dat ik vooral meer productie van rode tokens zou kunnen gebruiken.

De spells bestaan uit uit removal, Lyz upgrades, wat life gain, een keer artifacts terug halen (heb ik er veel van die belangrijk zijn) en wat creatures terug halen. Dat oogt wel goed zo.

Nu is dus de vraag, wat moet ik doen om het helemaal goed te maken. Ik denk dat ik meer rode creatures wil, met name meer rode tokens als het even kan. Met de rest ben ik eigenlijk wel tevreden. Meer rode tokens op zichzelf zorgt voor meer removal en meer direct damage het is dus het meest logisch om plek te maken tussen kaarten die hetzelfde aanvallen maar daarin minder goed zijn dan Lyz. Om dit te doen denk ik dat ze meer toe moeten voegen dan alleen tokens maken.

Ik zie 3 opties, 2 zijn ook zwart en eventueel voor de Grotto en Reaper, Zombies. De 3e heeft als voordeel dat een rode 4/4 vlieger wordt gemaakt. Welke zijn het? Boris Devilboon, die ook nog eens tokens van de juiste kleuren maakt, Rakdos Guildmage, die ook nog eens een beetje met removal kan helpen en een lekker lage mana cost heeft, en Rukh Egg, die dus die 4/4 vliegers maakt voor een deck dat al een beetje weinig vliegers heeft.

Nu is de vraag, waar zie ik ruimte?

Krovikan Horror

Hij heeft overlap met Lyz en zit eigenlijk vooral daarom in het deck, maar aan de andere kant, 1 kaart op het hele deck is niet echt betrouwbaar daarvoor. Verder is hij niet heel spectaculair als 4 mana 2/2.

Ik heb besloten dat de Guildmage het niet haalt, 6 mana voor alleen maar 2 damge is echt te veel. Nu nog 1 plek vinden.

Doomed Necromancer

Er zijn 2 kaarten in mijn deck die niet meteen hun werk doen de eerste beurt dat ze in het spel zijn. De Disk, die ik absoluut niet kan missen, en de Necromancer. Van de terug halers is hij de langzaamste en daarmee nu helaas de slechtste. Boris heeft ook een beurt nodig voor hij actief wordt, maar ik denk dat zijn effect meer het deck helpt.

De Necromancer is de laatste die valt, gooi hem maar bij de andere lijken.

En zo komen we naar een hele hoop wikken en wegen bij de uiteindelijke decklist. Onderstaande decklist kun je zo kopiëren naar een lege MWS decklist file als je het deck eens uit wil proberen.

// Deck file for Magic Workstation (http://www.magicworkstation.com)

// Lands
1 [ZEN] Akoum Refuge
1 [LRW] Auntie's Hovel
1 Badlands
1 [SOM] Blackcleave Cliffs
1 [DIS] Blood Crypt
1 [ON] Bloodstained Mire
1 [WWK] Bojuka Bog
1 [DK] City of Shadows
1 [CMD] Command Tower
1 [SHM] Graven Cairns
1 [ALA] Grixis Panorama
1 [ALA] Jund Panorama
1 [TSP] Kher Keep
1 [WWK] Lavaclaw Reaches
1 [SHM] Leechridden Swamp
1 [AQ] Mishra's Factory (3)
2 [UG] Mountain
1 [DIS] Rakdos Carnarium
1 [TE] Reflecting Pool
1 [CFX] Reliquary Tower
1 [MI] Rocky Tar Pit
2 [IA] Snow-Covered Mountain
2 [IA] Snow-Covered Swamp
1 [UL] Spawning Pool
2 [UG] Swamp
1 [SC] Temple of the False God
1 [CS] Tresserhorn Sinks
1 [ON] Unholy Grotto
1 [IN] Urborg Volcano
1 [TSP] Vesuva
1 [SH] Volrath's Stronghold
1 [WL] Winding Canyons

// Creatures
1 [ZEN] Bloodghast
1 [LG] Boris Devilboon
1 [ROE] Cadaver Imp
1 [M10] Cemetery Reaper
1 [ARB] Deathbringer Thoctar
1 [CS] Deepfire Elemental
1 [RAV] Dimir House Guard
1 [MR] Dross Harvester
1 [TSP] Endrek Sahr, Master Breeder
1 [NPH] Entomber Exarch
1 [ALA] Fleshbag Marauder
1 [UD] Goblin Marshal
1 [ON] Goblin Sharpshooter
1 [RAV] Golgari Thug
1 [M11] Grave Titan
1 [TE] Gravedigger
1 [CS] Gutless Ghoul
1 [M11] Hoarding Dragon
1 [ARB] Igneous Pouncer
1 [SOK] Kagemaro, First to Suffer
1 [LRW] Marsh Flitter
1 [MBS] Massacre Wurm
1 [TSP] Mogg War Marshal
1 [SHM] Murderous Redcap
1 [TSP] Nether Traitor
1 [CHK] Nezumi Graverobber
1 [ROE] Pawn of Ulamog
1 [SHM] Puppeteer Clique
1 [M11] Reassembling Skeleton
1 [AN] Rukh Egg (1)
1 [M12] Rune-Scarred Demon
1 [MBS] Sangromancer
1 [HL] Sengir Autocrat
1 [SC] Siege-Gang Commander
1 [GP] Skeletal Vampire
1 [MR] Solemn Simulacrum
1 [TE] Starke of Rath
1 [SC] Twisted Abomination

// Spells
1 [ROE] All Is Dust
1 [AQ] Ashnod's Altar
1 [WWK] Basilisk Collar
1 [FD] Beacon of Unrest
1 [ZEN] Bloodchief Ascension
1 [PLC] Damnation
1 [LRW] Deathrender
1 [SC] Decree of Pain
1 [B] Demonic Tutor
1 [PS] Diabolic Intent
1 [SOM] Exsanguinate
1 [SH] Grave Pact
1 [TE] Helm of Possession
1 [US] Lifeline
1 [SOM] Mimic Vat
1 [B] Nevinyrral's Disk
1 [SOM] Nim Deathmantle
1 [MR] Oblivion Stone
1 [LRW] Rings of Brighthearth
1 [DS] Skullclamp
1 [US] Sneak Attack
1 [CMD] Syphon Flesh
1 [SH] Tortured Existence
1 [VI] Vampiric Tutor
1 [ALA] Vicious Shadows

// Sideboard
SB: 1 [DIS] Lyzolda, the Blood Witch

Is dit deck nu af? Natuurlijk niet. Dat is het hele punt. Decks blijven veranderen, of het nou komt door een nieuwe set, of dat je een nieuwe interactie ontdekt die je misschien toch maar wat verder uit wil werken, of dat je hem saai begint te vinden, of weet ik veel wat nog meer.

Ik hoop dat je het tot het einde van dit artikel vol hebt weten te houden. Het is een stuk langer geworden dan ik verwacht had.

Mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lyzolda EDH DB² - deel 3

Bericht door pi »

Te lang?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Lyzolda EDH DB² - deel 3

Bericht door Donnie Darko »

Ik heb het grotendeels gelezen, begon er vol goede moed aan. Maar na 'nog 18 te gaan' vond ik het toch echt iets te uitgebreid en langzaam gaan.

Het is wel interessant nog steeds, om te lezen hoe jij dit soort dingen aanpakt, maar ik denk dat ik dat halverwege al wel zo'n beetje door heb...
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lyzolda EDH DB² - deel 3

Bericht door pi »

Ik zou zeggen dat het einde juist het interessantst is, de eerste paar wegfilteren is namelijk vrij gemakkeijk, die laatste paar is waar het echt moeilijk wordt. Overigens, jij vroeg om meer toelichting vorige keer toch?

Was het beter geweest als ik het in 2-en gesplitst had, eerst een problemen en mogelijke oplossingen artikel en dan een artikel met de daadwerkelijke wijzigingen?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Lyzolda EDH DB² - deel 3

Bericht door ixo »

ik vindt dit erg interessant, het weer geeft heel goed waar je aan denkt en hoe je denkt.

dank voor je uitgebreide verslag. vondt het persoonlijk niet erg.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lyzolda EDH DB² - deel 3

Bericht door pi »

(En ik denken, huh, wat heb ik over het weer gezegd...)

Graag gedaan, dankje :).
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Quesred
Master
Berichten: 112
Lid geworden op: do jul 07, 2011 5:36 pm

Re: Lyzolda EDH DB² - deel 3

Bericht door Quesred »

Ik ben begonnen, maar was halverwege afgehaakt. Vanavond of morgen lees ik de rest ^^
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lyzolda EDH DB² - deel 3

Bericht door pi »

Toch nieuwsgierig, wat vond je van de rest?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Quesred
Master
Berichten: 112
Lid geworden op: do jul 07, 2011 5:36 pm

Re: Lyzolda EDH DB² - deel 3

Bericht door Quesred »

Interessant hoor ^^ Ik vind het leuk om te lezen hoe anderen hun EDH deck in elkaar zetten, vooral zo gecalculeerd als jij dat doet. Daar ben ik ook wel van. Ik heb nog steeds mijn eerste EDH deck nog niet af, het is echt veel werk. Dat is ook te zien aan de lengte van je artikel :P Heb je hem al goed kunnen uittesten?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lyzolda EDH DB² - deel 3

Bericht door pi »

Ja, een paar keer. De eerste keer was je bij. Het deck heeft tot nu toe 1x verloren in de huidige vorm.

Ik ga waarschijnlijk een nether shadow er in brengen, die extra kaarten van de traitor en de skeletons zijn toch wel heel goed.

Leuk dat je het artikel interessant vond :).
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lyzolda EDH DB² - deel 3

Bericht door pi »

Aangezien de shadow binnen is, welke kaart zouden jullie er uit halen voor de shadow? Of waarom zou je hem niet toevoegen?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lyzolda EDH DB² - deel 3

Bericht door pi »

Wegens gebrek aan reactie zelf maar verzonnen wat er moet gebeuren.

Gutless Ghoul is een van de minder spectaculaire creatures in het deck. Sinds de wijzigingen merk ik dat het deck een stuk sterker is en dat ik minder aangevallen word. Als resultaat daarvan heb ik minder extra levens nodig.

De Ghoul wordt vervangen door Nether Shadow. Ik merk dat creatures die terug in het spel komen erg handig zijn. De Shadow is de opa van al deze creatures en in de eerste plaats dus een echte klassieker. Daarnaast is 3 meer creatures in mijn graveyard goed te doen, dit gebeurt automatisch als het potje vordert, zeker als ik er zelf voor aan het zorgen ben. Er is nog steeds een mogelijkheid dat hij te zwak blijkt, er zijn zeker betere kaarten, maar ik wil hem graag uitproberen.

Decree of Pain heb ik laatst in mijn tetsuo deck geresolved. Het resultaat was dat ik bijna net zo veel kaarten moest discarden als ik er van pakte en helemaal open was voor alles met haste. Er over denkend kwam ik tot de conclusie dat de kans groot is dat als ik hem in dit deck speel hetzelfde effect plaats zal vinden, terwijl dit deck nog veel minder extra kaarten nodig heeft. Natuurlijk moet er wel wat creature removal voor terug komen.

De Decree wordt vervangen door Sheoldred, Whispering One. Sheoldred zal minder snel creatures slopen, maar, nog steeds flink wat. Daarnaast zijn creatures die terug komen nog steeds een goed argument. Sheoldred is ook een stuk makkelijker her te gebruiken met alle mogelijkheden die ik heb om creatures terug te krijgen.

Dit alles brengt de gemiddelde casting cost in mijn deck wat omlaag en dat is natuurlijk altijd mooi meegenomen in een deck dat veel mana nodig heeft.

Ik twijfel verder erg over Ashnod's Altar. Gedeeltelijk doet de kaart acceleratie van alles wat ik al wil doen. Dit is een leuk gebruik van de kaart en totaal geen probleem. Sommige kaarten maakt hij beter, zoals bv Lifeline, Sneak Attack of Viscious Shadows, dit is erg sterk, maar kan moeilijk echt te goed genoemd worden. Het punt is de mogelijkheid om oneindig te gaan: met een Nim Deathmantle of Deathrender en de juiste extra kaarten die vele malen in het deck zitten gebeurt dit zo (willekeurig creature dat 2 tokens maakt of een willekeurig creature dat een andere uit mijn yard terug haalt die hetzelfde doet).

Het is goed te verdedigen dat de Deathmantle en Deathrender beide te sterk zijn om zomaar in het spel te laten liggen en dat spelers dus actie moeten ondernemen als die er liggen, maar toch zie ik beteuterde gezichten om me heen als ik er 'uit het niets' mee win. Met maar 4 of 5 zoekkaarten voor ieder is de combo niet bijzonder makkelijk samen te stellen, maar, mijn groep speelt normaal lange potjes en 1/3e van mijn deck komt gemakkelijk langs, vaak zelfs meer dan de helft met al het extra kaarten pakken dat ik doe. Dan begint het toch wel vrij waarschijnlijk te worden dat ik op zijn minst een deel van de combo heb weten te vinden. Het voelt ook een beetje als vaslspelen om zo te winnen, maar het deck niet zo goed mogelijk spelen voelt ook verkeerd.

Het zou een stuk makkelijker zijn als spelers gewoon aannemen dat ik snode plannen heb ;).
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lyzolda EDH DB² - deel 3

Bericht door pi »

pi schreef: Ik twijfel verder erg over Ashnod's Altar. Gedeeltelijk doet de kaart acceleratie van alles wat ik al wil doen. Dit is een leuk gebruik van de kaart en totaal geen probleem. Sommige kaarten maakt hij beter, zoals bv Lifeline, Sneak Attack of Viscious Shadows, dit is erg sterk, maar kan moeilijk echt te goed genoemd worden. Het punt is de mogelijkheid om oneindig te gaan: met een Nim Deathmantle of Deathrender en de juiste extra kaarten die vele malen in het deck zitten gebeurt dit zo (willekeurig creature dat 2 tokens maakt of een willekeurig creature dat een andere uit mijn yard terug haalt die hetzelfde doet).

Het is goed te verdedigen dat de Deathmantle en Deathrender beide te sterk zijn om zomaar in het spel te laten liggen en dat spelers dus actie moeten ondernemen als die er liggen, maar toch zie ik beteuterde gezichten om me heen als ik er 'uit het niets' mee win. Met maar 4 of 5 zoekkaarten voor ieder is de combo niet bijzonder makkelijk samen te stellen, maar, mijn groep speelt normaal lange potjes en 1/3e van mijn deck komt gemakkelijk langs, vaak zelfs meer dan de helft met al het extra kaarten pakken dat ik doe. Dan begint het toch wel vrij waarschijnlijk te worden dat ik op zijn minst een deel van de combo heb weten te vinden. Het voelt ook een beetje als vaslspelen om zo te winnen, maar het deck niet zo goed mogelijk spelen voelt ook verkeerd.

Het zou een stuk makkelijker zijn als spelers gewoon aannemen dat ik snode plannen heb ;).
Ik heb het nog even aangekeken en zelfs een Viscera Seer toegevoegd. Toch blijf ik heel erg twijfelen over de Altar. De Altar + Mantle + Token maker is slechts een 3-kaart combo en als ik voor de Render versie ga zijn er maar 4 kaarten nodig (voor beide even er vanuit gegaan dat ik altijd toegang tot Lyz heb om het af te maken of om een finisher mee te pakken). Als ik de Altar uit het deck zou halen kan ik nog steeds combo-en, maar dan moet ik een Pawn of Ulamog in het spel hebben om aan de mana te komen wat het een 5 kaarts combo maakt die alleen met de Render werkt (en dan nog steeds Lyz nodig heeft, maar die wel zonder Pawn door het deck kan scry-en tot die gevonden wordt). Een alternatief is Goblin Bombardement spelen, die de finisher ingebouwd heeft, maar die ook weer niet met de Mantle af kan gaan.

Hoe denken jullie over combos in (casual) multiplayer in het algemeen en in EDH in het bijzonder?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Lyzolda EDH DB² - deel 3

Bericht door ixo »

ik speel zelf 1 a 2 combo's ( waarvan 1 een ongelukje was ) om gewoon nog steeds te kunnen winnen van irritant combo decks of stalemates...

verder vindt ik het allemaal best, hoe los jij combo's op bij de tegenstanders? want lyzolda heeft niet bepaald veel reactie mogelijkheden daarvoor :(

heb je overwogen om wellicht voor olivia voldaren te kiezen als general? zit in de zelfde kleuren en heb gemerkt dat die erg vervelend kan zijn.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lyzolda EDH DB² - deel 3

Bericht door pi »

LOL, dat gaat natuurlijk niet aangezien het hele idee was om een deck te bouwen met de gekozen generaal; Lyzolda. Wel heb ik haar aan het deck toegevoegd.

Mijn meta heeft niet zo veel combo en wat er is heeft vaak creatures nodig die ik wel stuk kan krijgen. Overigens lijkt Olivia niet veel beter tegen combo, zij kan de creatures stelen voor vrij veel mana, Lyzolda kan goed zoeken naar antwoorden. Beide hebben voor en nadelen.

Maar, wat vind je er van als anderen combo spelen?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie