Double-Faced cards

Vroeger was alles beter!

Moderator: Admins & Moderators

Wat vinden jullie van de double-face mechanic?

Geslaagd
3
19%
Nog geen mening, ik wil er eerst mee spelen
6
38%
Niet geslaagd
7
44%
 
Totaal aantal stemmen: 16

Valentijn
Expert
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 28, 2011 3:28 am

Double-Faced cards

Bericht door Valentijn »

Wat vinden jullie van de double-face mechanic?

"Tens of billions of Magic cards have been printed, and until now, they all had one thing in common: the back of the card. Well, no longer. For the first time ever, Innistrad brings double-faced cards to Magic.

"A double-faced card has two faces. It has no regular Magic back. Its front face, which is marked with a sun symbol and has a mana cost, is the default. A double-faced card always enters the battlefield with its front face up. This is true whether it enters the battlefield from the stack as the result of being cast, or from anywhere else, such as your graveyard (due to a card like Zombify, for example).

The back face of a double-faced card is marked with a moon symbol, lacks a mana cost, and has a color indicator—that's the dot on its type line—that tells you what color it is. The two faces of a double-faced card are often the same color, but not always. The back face's characteristics matter only if the card is on the battlefield and its back face is showing. Otherwise, only the front face's characteristics count. (For example, Gatstaf Shepherd's converted mana cost when it's in your deck is 2, not zero.)

Each double-faced card has at least one ability that causes it to transform. To transform a double-faced card, you turn it over so that its other face is showing."

Meer informatie op: http://www.wizards.com/magic/magazine/a ... ature/157b
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Double-Faced cards

Bericht door pi »

Ik vind ze best wel heel erg onhandig. Kaarten die ik uit de hoesjes moet halen om ze om te keren? :S. Die kaarten zitten in hoesjes om ze goed te beschermen!
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Valentijn
Expert
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 28, 2011 3:28 am

Re: Double-Faced cards

Bericht door Valentijn »

pi schreef:Ik vind ze best wel heel erg onhandig. Kaarten die ik uit de hoesjes moet halen om ze om te keren? :S. Die kaarten zitten in hoesjes om ze goed te beschermen!
Daarvoor is er dan ook de weliswaar minder elegante checklist card. Je kunt dan de double-faced card in een transparante hoes in jouw deckbox houden zodat je deze niet uit een hoesje hoeft te halen. Ik vind overigens dat dit een prima oplossing is voor een originele nieuwe mechanic als deze.
Replicator
Expert
Berichten: 76
Lid geworden op: do dec 02, 2010 2:07 pm
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Re: Double-Faced cards

Bericht door Replicator »

Het klinkt wel grappig maar vooral voor toernooi doeleinden inderdaad minder handig.
kijk eens op www.tradeofwill.nl
hier kan je heel handig je have/want list bijhouden en automatisch op alfabet en kleur laten sorteren!
Ook is er een een toernooi agenda waarop je je eigen toernooien kan toevoegen en regelen wij de inschrijvingen voor je!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Double-Faced cards

Bericht door pi »

Ja, en dan een deck vol met 'proxies' in de vorm van deze checklist cards. Da's al helemaal een lelijke oplossing. Als ik er eentje echt wil spelen zorg ik waarschijnlijk voor een extra kopietje van de kaart om op degene in mijn deck te leggen als hij transformeert. Het is in mijn ogen minder waarschijnlijk dat ik deze kaarten uberhaupt wil spelen, in verhouding tot andere magic kaarten, iets wat ik tot nu toe alleen had bij silver-bordered cards. Ik zie ook niet helemaal waarom ze niet hetzelfde hadden kunnen implementeren via flip cards.

Kwa flavor overigens vind ik het helemaal niet zo'n gek idee, ik denk alleen dat de praktische uitvoering hier veel beter had gekund.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Valentijn
Expert
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 28, 2011 3:28 am

Re: Double-Faced cards

Bericht door Valentijn »

Ik vind top-down design vrijwel altijd leuker dan andersom, ook bij bordspellen. Het maakt het spel zoveel origineler. Ik speel eigenlijk ook alleen limited formats Magic; misschien dat ik daarom de proxy oplossing voor een paar kaartjes helemaal niet erg vind. En de draft wordt er ook spannender door, een nieuwe dimensie!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Double-Faced cards

Bericht door pi »

Waarom zou de draft er spannender door worden? Anderen kunnen zien wat je draft en jij kan zien wat zij draften, dat lijkt me juist minder spannend. Je lijkt er vanuit te gaan dat elke wijziging een goede is omdat hij het spel anders en dus spannender maakt. Als een verandering aan het spel ons allemaal achterstevoren laat zitten als we spelen voegt dat ook een nieuwe dimensie toe en is het heel spannend of je uberhaupt nog wel kan spelen, maar toch denk ik dat er zat mensen dat niet leuk zouden vinden.

Het is niet alsof ik opeens genoeg heb van magic of zo, maar als ik wizards was had ik het risico van deze mechanic introduceren niet genomen. Ik denk dat het voor een aantal niet praktische situaties zorgt die nog wel eens verkeerd kunnen vallen bij spelers. Ik hoop daarin ongelijk te hebben, maar ik zie geen praktische manier om deze kaarten in een constructed deck te spelen.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Double-Faced cards

Bericht door Donnie Darko »

We hebben al morph en flip kaarten gehad, wat gaan ze hierna bedenken? Fold kaarten, die moet je dubbel vouwen om beter te worden?

Ik vind dat ze niet aan de standaard achterkant hadden moeten zitten. Ik zeg niet persé dat het idee slecht is of dat ik er niet mee ga spelen, maar het is uitermate onhandig imho.
Ik hoop dan ook dat ze niet lang dit soort kaarten zullen drukken, maar ik ben sowieso tegen lay-out veranderingen (de gewijzigde look van sommige kaarten, full art landen, etc)
Work is the curse of the drinking class
Valentijn
Expert
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 28, 2011 3:28 am

Re: Double-Faced cards

Bericht door Valentijn »

pi schreef:Waarom zou de draft er spannender door worden? Anderen kunnen zien wat je draft en jij kan zien wat zij draften, dat lijkt me juist minder spannend. Je lijkt er vanuit te gaan dat elke wijziging een goede is omdat hij het spel anders en dus spannender maakt. Als een verandering aan het spel ons allemaal achterstevoren laat zitten als we spelen voegt dat ook een nieuwe dimensie toe en is het heel spannend of je uberhaupt nog wel kan spelen, maar toch denk ik dat er zat mensen dat niet leuk zouden vinden.

Het is niet alsof ik opeens genoeg heb van magic of zo, maar als ik wizards was had ik het risico van deze mechanic introduceren niet genomen. Ik denk dat het voor een aantal niet praktische situaties zorgt die nog wel eens verkeerd kunnen vallen bij spelers. Ik hoop daarin ongelijk te hebben, maar ik zie geen praktische manier om deze kaarten in een constructed deck te spelen.
Ik ga er zeker niet van uit dat elke wijziging een goede is; het zal je verbazen hoe erg ik tegen het idee van achterstevoren zittend spelen ben ;). Spelers hebben de keuze om vrij te geven welke double-faced kaart te pakken of doorgeven, dit is nuttige informatie voor hen die hier op letten. En wanneer de double-faced cards goed genoeg en/of waardevol zijn, brengt dit wellicht een zelfde soort excitement met zich mee die ontstaat wanneer het bekend is dat er een waardevolle Mythic in de draft zit.
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Double-Faced cards

Bericht door Donnie Darko »

Als iemand bij drafts waar ik bij ben geweest een mythic vind, dan gaat hij of zij dat echt niet aan iedereen laten weten. Maar bij die dubbele kant kaarten kan iedereen dat zien aan de achterkant zodra je de kaarten uit de verpakking haalt...
Work is the curse of the drinking class
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Double-Faced cards

Bericht door pi »

Valentijn schreef:Ik ga er zeker niet van uit dat elke wijziging een goede is; het zal je verbazen hoe erg ik tegen het idee van achterstevoren zittend spelen ben ;). Spelers hebben de keuze om vrij te geven welke double-faced kaart te pakken of doorgeven, dit is nuttige informatie voor hen die hier op letten. En wanneer de double-faced cards goed genoeg en/of waardevol zijn, brengt dit wellicht een zelfde soort excitement met zich mee die ontstaat wanneer het bekend is dat er een waardevolle Mythic in de draft zit.
Het punt is dat als ze er voor kiezen de informatie niet vrij te geven het nog steeds goed mogelijk is dat een andere speler ziet welke ze pakken, je moet haast achterstevoren gaan zitten bij het draften ( :wink: ), maar dan kan het dat de drafter voor je de kaart die je eigenlijk zou willen pakken aan iemand laten zien heeft. Die excitement is geheel afhankelijk van of aan het eind van de draft de rares en mythics verdeeld worden of dat iedereen de kaarten die hij/zij gedraft heeft houdt. Anders is het effect alleen maar "Ow crap, Pietje heeft kaart X, daar ga ik nooit van winnen!" en mist het "Als ik van Pietje win maak ik kans op kaart X!" deel.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
skystormer
Adept
Berichten: 215
Lid geworden op: do jul 12, 2007 2:08 pm
Locatie: Someren-Heide

Re: Double-Faced cards

Bericht door skystormer »

Ik ga deze haten uit meerdere oogpunten.

Vanuit een verzamelaars oogpunt:
Je hebt een 9-sleeve blad om 9 kaarten in te doen, normaal voor velen zijn dat 18 kaarten. Via deze manier doe je er toch maar 9 in.
Dichte hoesjes (1 kant zichtbaar), dan zit de helft telkens te checken als hij ze raapt, wat deed die kaart ook al weer. En als je deze flipt kun je de kaart telkens eruit halen en opnieuw er in doen.
Open hoesjes, iedereen ziet wat er aan komt. (waar voor een tegenstander wel een paar leuke combo's op te bedenken zijn)
Nee zeker geen keer optie imo.
En van morph en flip, hebben we ook nog de dubbele kaarten gehad (denk aan Fire//Ice).

Wat ze beter hadden kunnen doen is gewoon een actie, met laat de spelers iets leuks verzinnen.
Of ik zou liever een paar van de oude abilities terug zien.
Denk aan phasing, flanking, dingen zoals met coalition flag.
Valentijn
Expert
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 28, 2011 3:28 am

Re: Double-Faced cards

Bericht door Valentijn »

Donnie Darko schreef:Als iemand bij drafts waar ik bij ben geweest een mythic vind, dan gaat hij of zij dat echt niet aan iedereen laten weten. Maar bij die dubbele kant kaarten kan iedereen dat zien aan de achterkant zodra je de kaarten uit de verpakking haalt...
Nee, dat is zelfs tegen de regels... Je ziet het echter wel wanneer je jouw tegenspelers er mee ziet spelen.
pi schreef:Die excitement is geheel afhankelijk van of aan het eind van de draft de rares en mythics verdeeld worden of dat iedereen de kaarten die hij/zij gedraft heeft houdt. Anders is het effect alleen maar "Ow crap, Pietje heeft kaart X, daar ga ik nooit van winnen!" en mist het "Als ik van Pietje win maak ik kans op kaart X!" deel.
Klopt.
cpkees
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: zo jul 24, 2011 2:45 pm
Locatie: Breda

Re: Double-Faced cards

Bericht door cpkees »

persoonlijk vind ik het het dubbel face kaarten systeem wel leuk.
en zo heel erg om de checklist kaarten te gebruiken is het ook niet
en daarnaast je moet de kaarten die je speelt gewon kennen
en niet elke keer hoeven te lezen als je ze wilt spelen.

heb regelmatig dat ik tegen iemand speelt en die aan mij vraagt wat zijn kaart doet :)
skystormer
Adept
Berichten: 215
Lid geworden op: do jul 12, 2007 2:08 pm
Locatie: Someren-Heide

Re: Double-Faced cards

Bericht door skystormer »

Dat is wel erg.

Maar je kent ook het idee. Je zit met 4 man aan 1 tafel. En aan de andere kant wordt iets gespeeld. Na een paar keer is de vraag nog maar, is het een enge kaart?
Plaats reactie