Combat damage & de stack

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pepijn7
Advanced
Berichten: 24
Lid geworden op: vr aug 26, 2011 5:45 pm
Locatie: Heesch

Combat damage & de stack

Bericht door pepijn7 »

Hoi,

Ik ben pas weer actief begonnen met magic spelen en zag dat er een aantal regels veranderd zijn over de jaren. Ik wilde vragen of ik de regels omtrent combat damage en de stack nu begrijp aan de hand van 2 voorbeelden:

Vb1:
Mijn tegenstander valt aan met een Colossus of Sardia en ik blok met een Bloodfire Colossus. Klopt het dat ik nadat combat damage is gedeelt mijn Bloodfire direct m'n graveyard in gaat voor ik de kans krijg hem te saccen om zo die Sardia dood te krijgen?

Vb2:
Mijn tegenstander valt aan met 2x Druid Lyrist en ik blok er een met Royal Assassin. Klopt het dat ik in de declare blockers step m'n assassin kan tappen om zo die 2e druid lyrist te killen en dat de block op de andere lyrist gewoon doorgaat?

Alvast bedankt,
Pepijn
Pas opnieuw begonnen met spelen en op zoek naar mensen die Magic spelen in de omgeving van Oss. Ik ben ook op zoek naar een aantal kaarten, klik hier voor mijn Haves & Wants.
Gebruikersavatar
Quesred
Master
Berichten: 112
Lid geworden op: do jul 07, 2011 5:36 pm

Re: Combat damage & de stack

Bericht door Quesred »

Voor zover ik weet omschrijf je beide voorbeelden correct. Naar mijn weten kan een creature na het uitdelen van de combat damage, maar voordat deze naar de graveyard gaat geen abilities meer gebruiken. Ook kun je blocken met je untapped creature en deze vervolgens tappen voor zijn ability.

Dus het antwoord op beide vragen is ja.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: Combat damage & de stack

Bericht door altx »

Klopt.

Sinds Magic2010 gaat combat damage niet meer via de stack, dus kun je daar niet meer op reageren. Als een creature doodgaat door de combat damage, dan gaat hij inderdaad direct naar de graveyard zonder dat je nog iets kunt doen in de tussentijd.

Je krijgt nog steeds wel in elke step de mogelijkheid om instants en abilities te spelen, dus inderdaad ook in de declare blockers step. En eenmaal geblockt blijft geblockt inderdaad. Daarbovenop haalt tappen een creature NIET uit combat. Royal Assassin en de geblockte Druid Lyrist doen elkaar dus nog wel gewoon schade.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
pepijn7
Advanced
Berichten: 24
Lid geworden op: vr aug 26, 2011 5:45 pm
Locatie: Heesch

Re: Combat damage & de stack

Bericht door pepijn7 »

Thanks voor de bevestiging Quesred en altx!
Pas opnieuw begonnen met spelen en op zoek naar mensen die Magic spelen in de omgeving van Oss. Ik ben ook op zoek naar een aantal kaarten, klik hier voor mijn Haves & Wants.
Plaats reactie