Card Grading

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Card Grading

Bericht door pi »

Ken je dat, je ruilt online kaarten met iemand en als zijn kaarten aankomen blijkt de staat enorm tegen te vallen? Als je geweten had dat zijn kaarten er zo uit zagen had je de deal nooit gedaan!

Ik ruil ondertussen bijna 10 jaar online in Magic kaarten en bijna 14 jaar in persoon. Ik ben nooit iemand geweest die altijd wel meerdere deals had lopen, maar, meestal zijn de deals die ik doe groot en 20-40 deals per jaar worden er al snel best veel in 14 jaar. Daarnaast koop en verkoop ik met regelmaat kaarten. Kortom, er gaan best wel wat Magic kaarten door mijn handen heen.

Wat mij op valt is dat mensen vaak niet erg kritisch zijn bij het beoordelen van de staat van hun kaarten. Nou weet ik van mezelf dat ik wel heel erg kritisch ben (iets wat ik opgepikt heb door vroeger veel met een handelaar te ruilen), dus gedeeltelijk verbaast dat me niet zo, maar af en toe is het verschil in inschatting toch wel heel erg groot. Ik vermoed dat voor sommige mensen het probleem simpelweg is dat ze eigenlijk geen goede definitie hebben of niet goed weten hoe ze de gewoonlijk gebruikte definities toe moeten passen. Laat ik nou zin hebben om een artikel te schrijven om deze mensen meer houvast te bieden!

Eerst een paar algemene opmerkingen voordat we beginnen:
  • Leeftijd en zeldzaamheid hebben absoluut geen invloed op de staat van een kaart. Een Near Mint Alpha kaart oogt PRECIES hetzelfde als een Near Mint kaart van de laatste set, geen uitzonderingen (anders dan de andere hoekjes die Alpha kaarten hebben natuurlijk).
  • Je beoordeelt de kaart als geheel, maar geef het gerust aan als er een verschil in gradatie is tussen voor en achterkant. Met name white bordered kaarten kunnen heel mooi zijn van voren en toch best wel lelijk zijn van achteren.
  • Laat de achterkant zwaarder wegen in je beoordeling. Leuk dat de voorkant mooi is om naar te kijken, maar de achterkant bepaalt of je de kaart zonder hoesjes of met doorzichtige hoesjes kunt spelen op een toernooi en is daarom iets belangrijker. Ook is de kans op beschadiging van de achterkant groter en is daarom een kaart die dat niet heeft meer bijzonder.
  • Dit artikel bevat scans van kaarten. Het is onmogelijk om met scans elke mogelijke variatie die valt binnen een bepaalde gradatie af te dekken. Ook is de scanner niet perfect en kan er vuil mee gescand zijn. De tekst is om deze redenen leidend en de scan is slechts een praktisch voorbeeld.
Mint (M)

Mint is de heilige graal onder de staat gradaties. Mint is perfectie. Mint bestaat niet.

Voor alle andere gradaties voeg ik een scan toe om te laten zien hoe een kaart in deze staat er uit ziet. Helaas betwijfel ik ten zeerste of ik in mijn 60.000+ kaarten grote verzameling een Mint kaart kan vinden, een Near Mint Plus kaart was al heel moeilijk. Zodra je een imperfectie kan zien op de kaart, hoe klein of miniem ook, ook al moet je een loep gebruiken, dan is de kaart niet Mint. Ja, ik heb een loep om kaarten mee te kunnen bekijken.

Zou een kaart met een beschadiging namelijk wel Mint zijn dan krijg je het probleem van hoe je een kaart zonder die beschadiging zou noemen. Je zou dan voor Gem Mint of Pristine kunnen gaan, maar eigenlijk verplaats je dan alleen maar het probleem: mag een Pristine kaart een beschadiging hebben? Ik hou het lekker op de gradaties waar ik gewend aan ben en mijn beste gradatie is Mint (mijn grading is gebaseerd op de tekst hier).

Oftewel, als je denkt dat je kaart Mint is dan durf ik te wedden dat je niet goed gekeken hebt.

Ik wil zelfs daad bij woord voegen, als je mij een Mint kaart kunt bezorgen krijg je van mij een playset minstens Near Mint kopietjes van dezelfde kaart er voor terug. Maar, als je deze uitdaging aan wil gaan moet er natuurlijk wel wat tegenover staan: mocht ik toch een beschadiging kunnen vinden dan krijg ik de kaart cadeau van je.

Samenvatting.
  • Absolute perfectie.
  • Toegestane beschadigingen: geen enkele.
Near Mint Plus (NM+)

Dit is de hoogste grading waar je mij op zult betrappen. Deze kaart oogt alsof hij net gesneden is door de machine. Er zit geen vuiltje of krasje op, het enige wat je op de kaart mag zien zijn imperfecties van het snijden en dat slechts in hele kleine mate. Voor de rest is de kaart perfect wanneer je deze met het blote oog bekijkt en met een loep zul je flinke moeite moeten doen om iets te vinden. Snij sporen bij de hoekjes zijn bijna niet te vermijden, gewoonlijk zijn dit de enige plekken waar je die hele minieme beschadigingen gaat vinden op een Near Mint Plus kaart.

Ik kan me maar 2-3 deals herinneren waar ik inderdaad deze grading gaf aan een kaart. Veruit de meeste kaarten vers uit boosters verkeren niet in deze staat, Near Mint of Near Mint Min is dan veel waarschijnlijker.

Op de scan hieronder zie je een Near Mint Plus kaart.

Afbeelding
Deze kaart oogt vrijwel perfect, mijn scanner is niet goed genoeg om de minieme beschadigingen die hij heeft te tonen.
Klik op het plaatje voor een scan op hogere resolutie.


Samenvatting.
  • Benadert perfectie.
  • Toegestane beschadigingen: alleen heel lichte sporen van het snijden van de kaart.
Near Mint (NM)

De meeste kaarten die je uit boosters haalt zullen hier onder vallen. Dit zijn de kaarten met wat meer snij imperfecties en misschien miniem kleine witte puntjes op de rand die je mogelijk zelf veroorzaakt hebt door onvoorzichtigheid. Dit is het soort puntje dat je zonder loep kunt herkennen, vergelijkbaar met de meeste snij sporen, alleen dan op een plek waar je die normaal niet ziet (ergens anders dan de hoekjes over het algemeen). Als je het over afmetingen hebt dan gaat het over tienden van millimeters.

Deze scan toont een Near Mint kaart.

Afbeelding
Ongeveer halverwege links aan de achterkant zie je een klein plekje, de hoekjes zijn iets minder mooi dan bij de Near Mint Plus kaart.
Klik op het plaatje voor een scan op hogere resolutie.


Samenvatting.
  • Zichtbaar beschadigd, maar in hele kleine mate.
  • Toegestane beschadigingen: een paar kleine beschadigingen die niet meer dan tienden van millimeters groot zijn.
Near Mint, Near Mint Plus en Mint zijn eigenlijk een soort drieling: als je ze echt heel goed kent kun je ze misschien uit elkaar houden, maar voor de meeste mensen zou ik adviseren om het gewoon op Near Mint te houden tenzij je echt weet wat je aan het doen bent.

Near Mint Min (NM-)

Een Near Mint Min kaart is duidelijk wel eens gespeeld of er is niet heel voorzichtig mee om gegaan. De witte plekjes zullen iets vaker voorkomen, maar ze zijn nog steeds ongeveer net zo klein als bij Near Mint, of er zal een enkele eenzame wat grotere beschadiging bij zitten. Voor iedereen zal duidelijk zijn dat deze kaart niet vers uit de booster komt, of dat, als hij dat wel komt, hij wat tegenslag heeft gehad onderweg naar jou. Soms zijn er namelijk problemen met het snijden, ik heb boosterboxen gehad waarvan het merendeel van de commons in deze staat verkeerden en sommige van de commons uit die box zelfs slechter waren.

Mijn ervaring is dat kaarten die los bewaard worden in de loop der tijd vanzelf deze richting uit gaan. Zelfs wanneer je met hoesjes speelt zullen kaarten langzaam slijten en richting Near Mint Min gaan. Ik heb bijvoorbeeld mijn eerste 2 decks nog ergens liggen en ik heb al eens wat kaarten moeten vervangen omdat ze toch echt te herkenbaar begonnen te worden door de doorzichtige hoesjes waar die decks in zitten.

Een Near Mint Min kaart kan ook een Near Mint of betere kaart zijn met een kleine misdruk. Je hebt ze vast wel eens gezien, van die hele kleine rondjes of verkleuringen.

Een voorbeeld van een Near Mint Min kaart.

Afbeelding
Boven aan de voorkant zie je een klein plekje, daarnaast zijn de hoekjes weer wat minder mooi en zie je wat hele kleine plekjes onder aan de achterkant.
Klik op het plaatje voor een scan op hogere resolutie.


Samenvatting.
  • Zichtbaar beschadigd, maar in kleine mate.
  • Toegestane beschadigingen: kleine drukfouten, een paar kleine beschadigingen die niet meer dan tienden van millimeters groot zijn of een enkele wat grotere.
Excellent Plus (EX+)

Een belangrijke eigenschap van alle Excellent kaarten (van Excellent Min tot Excellent Plus) is dat de beschadigingen net als bij Near Mint Min en beter zich nog steeds tot de rand beperken, tenzij het gaat om krassen. Zodra je witte plekjes tegen komt die meer naar binnen op de kaart zitten kun je meteen uit gaan van een rating onder Excellent Min of wil je dit op zijn minst apart bij je grading vermelden. Zo van de kaart is Excellent Plus, maar wel met 1 plekje daar en daar. Ik zou in zo’n geval adviseren een scan te maken.

Waar de Near Mint Min kaart een enkele wat grotere beschadiging mag hebben, heeft een Excellent Plus kaart er meestal simpelweg wat meer. Ook mogen er heel erg lichte krassen aanwezig zijn die je alleen op kan merken door de reflectie van licht op de kaart.

Excellent Plus ziet er zo uit.

Afbeelding
Aan de voorkant zie je beschadiging op de bovenrand en linksonder. Op de achterkant zie je meer aan de bovenkant, bij de onderhoeken en als je heel goed kijkt zie je ook een krasje op de onderrand en het bruin er boven.
Klik op het plaatje voor een scan op hogere resolutie.


Samenvatting.
  • Zichtbaar beschadigd, maar niet heel opvallend.
  • Toegestane beschadigingen: enkele wat grotere beschadigingen van maximaal ongeveer 1 millimeter groot, vergezeld door heel lichte krassen en wat kleinere beschadigingen.
Excellent (EX)

De typische Excellent kaart is weer net wat meer beschadigd dan een Excellent Plus kaart. Er mogen wat meer krassen zijn, wat meer witte plekjes of wat grotere witte plekjes. Een Excellent kaart kan ook een echt grote witte plek op de rand hebben (denk een paar millimeter groot) en verder Excellent Plus of beter zijn. Een andere mogelijkheid is dat op de kaart een handtekening of stempel staat. In dat geval is Excellent de beste grading die de kaart krijgen kan als de handtekening netjes is gedaan, op een niet storende plek zit en de kaart verder Excellent of beter is. Verder beoordeel je kaarten met een nette, niet storende, handtekening of stempel in hun eigen gradatie klasse, maar noem je de handtekening of stempel wel. Zou de handtekening of stempel wel lelijk of storend zijn dan is de kaart in mijn ogen al snel Fine of Good afhankelijk van de verdere staat van de kaart en hoe lelijk of storend het is.

Over het algemeen vinden mensen Excellent kaarten er nog best mooi uit zien. Dit merk ik vooral aan de hoeveelheid kaarten die ik binnen krijg die ik Excellent zou graden, maar die anderen Near Mint of zelfs Mint durven noemen.

Deze kaart is Excellent.

Afbeelding
Je ziet hier verschillende beschadigingen op de rand. Op de achterkant is linksboven een grotere beschadiging zichtbaar die de kaart lager doet scoren, ook zie je een grotere kras.
Klik op het plaatje voor een scan op hogere resolutie.


Samenvatting.
  • Zichtbaar beschadigd in vrij grote mate.
  • Toegestane beschadigingen: enkele wat grotere beschadigingen, vergezeld door krassen en wat kleinere beschadigingen. Kan ook een grote beschadiging hebben van een paar millimeter.
Excellent Min (EX-)

Er is iets merkwaardigs gebeurd met deze kaart. Er zitten meerdere grote beschadigingen op de rand en misschien ook wel veel krassen op de kaart, maar op de een of andere manier zitten er geen witte plekjes meer naar het midden van de kaart. Ik geef deze gradatie zelden omdat kaarten meestal meer uniform slijten en een kaart er dus bijna nooit uit ziet zoals nodig is voor deze beoordeling.

Ik heb toch een voorbeeld kunnen vinden.

Afbeelding
Deze kaart is bijna langs de hele rand beschadigd. Ook zie je wat vuil aan de voorkant, maar waarschijnlijk zou dit er nog wel af te krijgen zijn, dus reken hem dit niet te hard aan.
Klik op het plaatje voor een scan op hogere resolutie.


Samenvatting.
  • Zichtbaar beschadigd in grote mate, maar alleen op de randen en krassen.
  • Toegestane beschadigingen: grote beschadigingen op de rand en krassen. Zeldzaam omdat bij een kaart die deze eigenschappen heeft ook vaak witte plekken meer naar het midden van de kaart gevonden worden.
Fine (FN)

Vanaf Fine zie ik het nut eigenlijk niet meer om met plussen en minnen te werken. Waar je bij de hogere gradaties vaak grensgevallen hebt en het daadwerkelijk nog wat uit maakt is vanaf Fine de kaart gewoon echt niet mooi meer en boeit het eigenlijk niet zo veel meer of de kaart net wat meer of minder mooi is. Bij Fine kun je ook beschadigingen meer naar het midden van de kaart vinden en niet alleen krassen, maar ook witte plekken. Een aanzienlijk deel van de rand van de kaart kan wit zijn. De kaart heeft geen bijzondere schade zoals een bijkleuring, scheur, vouw of waterschade, maar is verre van mooi.

Kijk, een Fine kaart.

Afbeelding
Je ziet hier duidelijk witte plekken richting het midden van de achterkant, ook vertoond de buitenrand flink wat slijtage, met name de hoek links boven aan de voorkant.
Klik op het plaatje voor een scan op hogere resolutie.


Samenvatting.
  • Veel beschadigingen en slijtage.
  • Toegestane beschadigingen: eigenlijk alles wat van nature ontstaat door het spelen zonder hoesjes.
Good (GD)

Weet je nog die Fine kaart? Een Good kaart kan wel die bijzondere schade hebben, hoewel niet in heel grote mate en dan verder in Excellent Min of betere staat verkeren. De hele rand kan wit zijn, grote krassen, veel witte plekken, de kaart is gewoon aanzienlijk meer versleten dan bij Fine. Dit zijn bijna de slechtste kaarten die je tegen komt.

Arme kaart, al heeft het wel iets, een kaart die zoveel liefde heeft gekregen.

Afbeelding
Bijna de hele rand van deze kaart is wit en versleten en je ziet ook veel witte plekjes meer naar het midden van de kaart.
Klik op het plaatje voor een scan op hogere resolutie.


Samenvatting.
  • Enorm veel beschadigingen en slijtage, kan bijzondere schade hebben.
  • Toegestane beschadigingen: eigenlijk alles wat je maar kunt verzinnen dat enigszins logisch is op een kaart. Erg veel witte plekken, of bijzondere schade op een verder betere kaart.
Poor (PR)

Deze kaart is in de was geweest, overreden, opgegeten door je hond en weer uitgespuugd, etc. deze kaart is naar de hel geweest en weer terug gekomen. Deze categorie omvat elke kaart die slechter is dan Good. Er moeten echt verschrikkelijke dingen gebeurd zijn met een kaart wil hij in de Poor categorie belanden. Over het algemeen zijn deze kaarten waardeloos tenzij het om een heel bijzondere kaart gaat.

Niet voor tere zieltjes!

Afbeelding
Deze kaart is op meerdere manieren gevouwen (helaas niet goed zichtbaar), rechtsboven vanaf de voorkant gezien is de rand helemaal "fluffy".
Klik op het plaatje voor een scan op hogere resolutie.


Samenvatting.
  • Extreem beschadigd.
  • Toegestane beschadigingen: alles.
Ik hoop dat dit mensen kan helpen bij het schatten van de gradaties van hun kaarten. Mochten er winkels zijn die naar dit artikel willen linken voor hun eigen definities van staat dan is dat toegestaan mits er een e-mail gestuurd wordt naar pi@magicforums.nl ter kennisgeving. Elke andere vorm van commercieel gebruik van de inhoud van dit artikel is niet toegestaan tenzij er eerst overleg is geweest via eerder genoemd e-mailadres.

Nog even een hele korte samenvatting voor wie snel een inschatting wil kunnen maken:
  • Mint - Perfect, vrijwel onmogelijk.
  • NM+ - Alleen wat beschadigingen van het snijden van de kaart.
  • NM - Als NM+, maar dan met eventueel ook minieme zelf gemaakte beschadigingen.
  • NM- - Als NM, maar dan met meer van deze zelf gemaakte beschadigingen, of een enkele wat grotere.
  • EX+ - Als NM-, maar dan meer van deze wat grotere beschadigingen. Mogelijk lichte krasjes.
  • EX - Als EX+, maar dan weer wat meer grotere beschadigingen of krasjes.
  • EX- - Als EX, maar dan weer meer beschadigingen en krasjes.
  • FN - Als EX-, maar nu weer meer beschadigd en is het ook mogelijk om beschadigingen op andere plekken dan de buitenrand te vinden, maar geen bijzondere schade.
  • GD - Als FN, maar weer aanzienlijk meer schade. Nu is ook in beperkte mate bijzondere schade mogelijk.
  • PR - Elke kaart die slechter is dan GD. Deze kaart is echt enorm mishandeld.
Mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Card Grading

Bericht door pi »

Oy,

ik wil naar dit artikel linken als ik online ruil en ik hoop dat anderen dat ook gaan doen. Ik zou het erg waarderen als jullie het mij laten weten wanneer iets in de tekst onduidelijk is, tik- of spelfouten bevat of op andere manier verbeterd kan worden.

Alvast bedankt!

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Lolloler
Adept
Berichten: 245
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 11:31 am
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Card Grading

Bericht door Lolloler »

Uiteindelijk mooi artikel geworden! Scan zijn ook gelukt zie ik!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Card Grading

Bericht door pi »

Dank!

Jup, was in sommige gevallen nog lastig om goede voorbeelden te vinden. Sommige condities zijn zeldzamer dan anderen en ik wilde typische voorbeelden hebben, niet twijfelgevallen (wat je altijd blijft houden, hoe nauwkeurig je ook bent). Ik heb naar heel veel kaarten gekeken voor ik een NM+ vond, ik had gehoopt op een wat oudere kaart, maar uiteindelijk blij dat ik er uberhaupt een vond. Ook EX- was lastig vanwege de unieke eigenschappen, terwijl de moeilijkheid van PR me nog verbaasde, maar kon het niet laten om deze Archers te gebruiken*. Het liefst had ik voor de lelijkere kaarten wat nieuwere getoond en voor de mooie juist wat oudere om het punt te maken dat leeftijd niet uit maakt (vandaar ook die NM chain lightning), maar het is gewoon lastig om nieuwe kaarten in slechte staat te vinden, terwijl de kans heel groot is dat een oudere kaart slechter is dan NM+ (ik heb een Beta Demonic Tutor die het zou zijn ware het niet dat hij een kleine misdruk heeft).

Trouwens een grappige ontdekking: bij nieuwere kaarten zie je snijsporen vaak bij de hoekjes, bij oudere kaarten lijkt er netter gesneden te zijn in de hoekjes dan nu gedaan wordt, maar daar zag ik meer snijschade langs de randen zelf.

* Ik spaar Elvish Archers in elke staat. Daarnaast heeft de GD The Fallen me op de een of andere manier altijd aangesproken, het was een van de eerste kaarten van mijn The Dark set, ondertussen vervangen door een beter exemplaar, maar niet vergeten. Heb al eens een deck rond hem gebouwd waarin hij het enige creature was, misschien overtuig ik mijn groep nog eens me hem te laten spelen als EDH generaal.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Card Grading

Bericht door Jibz »

Die poor ziet er nog vrij optimistisch uit... Maar dat zal ook wel zijn omdat je die vouwen niet ziet...
reddragon2625
Advanced
Berichten: 22
Lid geworden op: ma sep 12, 2011 3:44 pm

Re: Card Grading

Bericht door reddragon2625 »

om eerlijk te zijn kijk ik er zelf eigenlijk niet heel erg naar maar het moet niet te erg zijn;)
ik ben geen verzamelaar
maar ik ruil me kaarten om me deks beter te maken
skystormer
Adept
Berichten: 215
Lid geworden op: do jul 12, 2007 2:08 pm
Locatie: Someren-Heide

Re: Card Grading

Bericht door skystormer »

Mooi artikel Pi, Eerlijk gezegd bekijk ik het zelfs nog iets kritischer, voornamelijk in de slechtere staten. Poor is inderdaad een gradatie die ik niet wil hebben, maakt me niet uit wat voor kaart. Echter good zou ik ook al onder poor plaatsen (zou ik bij mijn eigen kaarten ook doen). Maar ben dan zelf ook een verzamelaar. Ook over aankopen, ik heb 1 kaarten laten opsturen en daar heb ik ook spijt van, slechte kwaliteit kaarten en misleidende advertentie. Ik werk ook altijd met ophalen of het moeten echt kleinde deals zijn.

Ook meerdere deals per jaar (dit jaar zit ik denk ik op 20), maar meestal wel grotere deals van 5000+ kaarten.
Gebruikersavatar
Elvoz
Advanced
Berichten: 22
Lid geworden op: ma okt 24, 2011 10:52 pm

Re: Card Grading

Bericht door Elvoz »

Die Good zou ik idd zeker onder Poor plaatsen, ik zou hem niet willen.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Card Grading

Bericht door pi »

@skystormer & Elvoz
Ik zelf ruil eigenlijk geen kaarten in slechtere staat dan EX bij tenzij het echt een heel goede deal is, deze komen, als ze in mijn verzameling zitten, over het algemeen uit collecties of repacks of zo. Je kunt het best anders inschatten, maar dat hangt dan misschien niet zo zeer van kritisch af, maar meer van je definities. Hoe zou jij FN, GD en PR defineren? Voor mij zijn ze minder relevant omdat ik eigenlijk niet voor ze ruil, dus ik kan me wel voorstellen dat deze definities niet zo strak zijn als die van de hogere gradings.

@reddragon2625
Bij ruilen is het handig als jij niet kritisch bent (geeft je meer mogelijkheden om een deal te maken), maar dan is het nog wel goed mogelijk dat degene waarmee je ruilt dat wel is. In dat geval moet je hem wel een goed idee kunnen geven van in welke staat jouw kaarten verkeren om teleurstelling van zijn kant te voorkomen.

@Jibz
Heb je ook de hogere resolutie scan bekeken? De rand is letterlijk pluizig, daar is best een stukje vanaf gesleten, misschien had ik een andere kaart er achter moeten leggen zodat te zien is dat er echt wat mist. Je ziet verder ook die ene vouw aan voor- en achterkant op verschillende plekken, maar als je aan het rechter einde van zijn boog kijkt en dan verder naar rechts zie je in het groen nog een lijn, die is ook van een vouw die in de breedte over de hele kaart loopt. Tuurlijk kan het altijd erger, de scans geven een typisch voorbeeld aan en zijn niet de definitie, zelfs beter dan de kaart die ik gescand heb kan nog onder PR vallen en slechter natuurlijk zeker..

Grappig trouwens hoe Jibz en skystormer + Elvoz een tegenovergestelde kant op lijken te willen met de lagere gradings.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Card Grading

Bericht door Jibz »

Dit helpt niet bij mijn reputatie van "die dude die zonder hoesjes speelt" xD
Heb ze trouwens wel besteld inmiddels en ga ze vandaag ophalen, dus vorige week was de laatste keer geweest dat die reputatie waarheid was...

EDIT: Houd zelf natuurlijk ook niet van Poor of Good. Vond deze er alleen wat optimistischer uitzien in vergelijking met de voorbeelden van poor die elders gegeven werden. Again, heeft de maken met die vouwen die je (ik?) niet ziet/zie
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Card Grading

Bericht door pi »

In mijn ogen moet een kaart eerder Poor genoemd worden dan in de meeste voorbeelden die je online ziet (bv het blackborder voorbeeld waar ik naar link). Vandaar ook dat ik nog een redelijk goed ogende kaart als voorbeeld heb genomen om aan te geven dat dat al poor is. Je merkt ook al dat skystormer en Elvoz zelfs zo ver zouden gaan als de Good kaart Poor noemen, iets wat ik niet binnen mijn eigen definitie in het artikel vind kloppen, maar wat ik op zich niet heel gek vind in principe (mits er een goede definitie voor is). Andersom had ik juist zelf meer commentaar verwacht dat de Fine en Good kaarten te veel bij elkaar in de buurt zitten op de scans.

Zo zie je maar dat de meningen hierover erg verschillen. Ik zou in ieder geval bij zulke lelijke kaarten eigenlijk altijd scans maken en dan maakt het ook iets minder uit omdat de ander een eigen inschatting kan maken. Heb je natuurlijk wel het probleem van vuiltjes (zoals de NM+ best wat last van heeft), of schaduw (zoals bij veel kaarten aan de bovenkant), maar, daar kun je wel enigzins rekening mee houden als je naar een scan kijkt.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Card Grading

Bericht door Jibz »

Ja, het is inderdaad wel handig om een bovengrens als voorbeeld te nemen, zodat je in ieder geval weet dat alles wat daaronder zit al Poor is.
En zoals je zegt zonder officiele maatstaf is het toch allemaal niet te zeggen. Scans zijn een goed alternatief imo..

Trouwens:
pi schreef: Oy,

ik wil naar dit artikel linken als ik online ruil en ik hoop dat anderen dat ook gaan doen. Ik zou het erg waarderen als jullie het mij laten weten wanneer iets in de tekst onduidelijk is, tik- of spelfouten bevat of op andere manier verbeterd kan worden.

Alvast bedankt!

mazzel

pi
(mijn BBCode staat uit... hoe krijg ik dat weer aan?)

Bij je poor definitie staat "Er moeten echt verschrikkelijke dingen mee gebeurt zijn"
gebeurd is hier met een d

Als je nog meer mierenneuken wil ;):
Als je "om in deze categorie te belanden" zegt, neemt deze bijzin het onderwerp van de hoofdzin over, in dit geval de "verschrikkelijke dingen", ipv de kaart. Ik zou zeggen "wil een kaart in deze categorie belanden".
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Card Grading

Bericht door pi »

In dit geval zit het voorbeeld inderdaad meer aan de bovengrens. Is ook zowat onmogelijk om te voorkomen aangezien dit de 'rest' categorie is, haal nog even een schuurpapiertje langs een willekeurige Poor kaart en hij is weer erger. Het kan altijd erger en er is dus niet echt een gemiddelde voor Poor.

Bedankt voor het mierenneuken, ik heb het aangepast. Ik hoop dat die zin nu beter is?

Als je in de full editor zit heb je onderaan een aantal opties (nog na de submit button), de bovenste hier van zet de BBCode aan en uit.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Card Grading

Bericht door Jibz »

Zin loopt nu wel beter ja :P
Ik vind de optie niet (ervanuitgaand dat je niet "Do not automatically parse URLs" bedoelt, maar merkte wel dat mn BBcode alleen uit staat in het artikelen deel... hoort dat?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Card Grading

Bericht door pi »

Daar zou hij boven moeten staan, 2 hoger. Ik zal vanavond thuis even checken of er misschien iets verkeerd staat in de forum instellingen, ik heb nu gewoon je post even gefixed.

EDIT: inderdaad foutje in de instellingen, zou nu opgelost moeten zijn. PM even als dat niet zo is. Verder terug naar het topic ajb.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie