Acties onthouden

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Acties onthouden

Bericht door Jibz »

Ik vroeg me af of kaarten die ge-exiled worden en weer terugkomen onthouden wat er die beurt allemaal is gebeurd, ondanks het feit dat ze als nieuwe permanent in play komen.
Het gaat me hierbij om Karador, Ghost Chieftain. Stel ik heb hem liggen en speel met zijn ability een Fiend Hunter vanuit mn graveyard. De hunter komt in play, ik mag iets exilen. Ik kies ervoor Karador te exilen. Vervolgens (nadat de exile ability is geresolved) sac ik de Hunter, waardoor Karador terug in play komt. Mag ik dan nog een creature uit mn graveyard spelen die beurt of heeft Karador onthouden dat ik er al één heb gespeeld?
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Acties onthouden

Bericht door Dragonheart »

Het lijkt me dat je niet nog een keer een beest vanuit je grafbak mag spelen. Dit is een beetje op de gok aangezien ik geen zin heb dingen op te zoeken. De wording is echter zo dat het niet toegestaan is om tijdens je beurt meer dan 1 beest uit je grafbak te spelen. Het lijkt er zelfs op dat zolang Karador in het spel is, je ook niet via een andere weg (dan Karador) een beest uit je grafbak mag spelen.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Acties onthouden

Bericht door Jibz »

Had even de rulings op gatherer na moeten kijken:

If you cast a creature card from your graveyard, then Karador leaves the battlefield, then returns to the battlefield, you may cast another creature card from your graveyard that turn. If you didn't cast a creature card from your graveyard while Karador was on the battlefield the first time, you may still cast only one creature card from your graveyard when it returns to the battlefield.

Probleem opgelost dus, hij weet niet meer dat je al een creature hebt gespeeld als hij weer terugkomt.
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Acties onthouden

Bericht door Donnie Darko »

Dus je kan dat blijven herhalen, als je de fiend hunter terug haalt (mits je voldoende mana hebt om de fiend hunter te casten)... Op zichzelf is dat niet heel sterk, maar als je iets hebt wat reageert op creatures die het veld binnenkomen of verlaten, kan dat mooi aantikken...
Work is the curse of the drinking class
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Acties onthouden

Bericht door Jibz »

of gewoon iets als Vish Kal, blood arbiter om de fiend hunter steeds weer in mn graveyard te kijgen en dat zelf ook niet erg vind om te doen.
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Acties onthouden

Bericht door ixo »

bij karador mag je maar 1 x iets terug casten uit je graf. het zegt niet "whenever karador enters the battlefield you may", hij zegt gewoon "je mag 1x 1 beest uit je graf casten"
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Acties onthouden

Bericht door Jibz »

en die ruling tekst dan? Die lijkt me ook niet zomaar uit iemands duim gezogen.
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Acties onthouden

Bericht door ixo »

costs less to cast for each creature card in your graveyard (1)
During each of your turns, you may cast one creature card from your graveyard (1)

dit is de ruling text toch? ik zie staan dat je 1x iets mag casten uit je graf ( creature )
plus dat karador goedkoper wordt om te casten naarmate er meer creatures in je graf liggen.

wat bedoel je dan met de ruling tekst?
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: Acties onthouden

Bericht door altx »

If you cast a creature card from your graveyard, then Karador leaves the battlefield, then returns to the battlefield, you may cast another creature card from your graveyard that turn.
Zie Gatherer: http://gatherer.wizards.com/Pages/Card/ ... eid=236468


Dat zal komen omdat de static ability een continuous effect creëert dat vervolgens afloopt omdat Karador er niet meer is.

Als Karador er dan weer is, creëert zijn static ability een nieuw continuous effect.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Acties onthouden

Bericht door Jibz »

Ja, inderdaad die had ik dus ook al gevonden. jouw verklaring maakt wel sense ook.
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Acties onthouden

Bericht door pi »

Als Karador het spel verlaat en weer terug komt dan is hij vergeten dat hij al eerder in het spel is geweest, hij weet dus niet dat je die ability al gebruikt hebt. In het algemeen zijn magic kaarten erg vergeetachtig ;).
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Acties onthouden

Bericht door ixo »

maakt hem wel sterk dan. al gaat het je wat mana kosten.
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Acties onthouden

Bericht door pi »

Valt wel mee hoor, alle magic kaarten werken zo, hij is dus niet speciaal sterker dan anderen. In het voorbeeld kost het 3 mana alleen maar om te zorgen dat je daarna nog een creature kunt spelen en dat je het eerste creature dat je speelt ergens voor kunt saccen. Het is dus sterk afhankelijk van hoe goed waar je voor kunt saccen is, Goblin Bombardement of Altar of Dementia bijvoorbeeld zijn niet erg indrukwekkend voor 1WW per iteratie. Dan moet je er al extra effecten naast leggen zoals Soul Warden en/of Goblin Sharpshooter om het een beetje de moeite waard te maken. Ik vind dat wel veel hoepeltjes om doorheen te springen.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Acties onthouden

Bericht door Dragonheart »

pi schreef:Als Karador het spel verlaat en weer terug komt dan is hij vergeten dat hij al eerder in het spel is geweest, hij weet dus niet dat je die ability al gebruikt hebt. In het algemeen zijn magic kaarten erg vergeetachtig ;).
Voor mij leek het meer alsof dit hetzelfde werkte als het aantal spells dat in een beurt gespeeld is. Het maakt daar namelijk niet uit of je weerwolf tussendoor een keer dood gaat en dan opnieuw gespeeld wordt. 2 spells blijft 2 spells. Uit de regeltekst van Gatherer blijkt dus dat dit voor het spelen van beesten uit je grafbak anders is.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Acties onthouden

Bericht door pi »

De wording is net anders, als je bv op de een of andere manier 2 Karador in het spel krijgt kun je er ook 2 spelen uit je Graveyard. Het is wel inderdaad een onduidelijk verschil, maar wat had je gedacht dat er zou gebeuren als je bv een Exploration zou destroyen en terug brengen? Dat was waar ik aan dacht ter vergelijking.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie