Green ramp deck

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
TmKing
Advanced
Berichten: 17
Lid geworden op: di mei 21, 2013 11:15 am

Green ramp deck

Bericht door TmKing »

Ik heb het besluit gemaakt om met m'n groene kaarten ook eens een deckje te bouwen.

Dit is wat ik tot nu toe heb, ik ben er niet echt 100% tevreden over.

opbouwende kritiek, uiteraard altijd enorm welkom!

Groetjes

Tim

De antwoorden:


- Wat moet jouw deck doen?
"Winnen." Door middel van landjes te leggen en dikke beesten binnen te brengen, in het begin kunnen hopelijk de paar kleinere creatures de eerste schokken opvangen om daarna hard te kunnen terugslaan.


- Zijn er problemen die je zelf al ontdekt hebt?

Ik heb dit deck nog niet gespeeld, zal dat hopelijk dit weekend kunnen doen.
Ik weet niet of de kaarten zo goed samenhangen.

- Wat voor decks zie je vaak tegenover je?

Ik speel meestal tegen rode en/of zwarte decks. Meestal wel altijd tegen dezelfde speler, het is de bedoeling om indien ik de regels beter onder de knie heb, in den Outpost Gent tegen anderen te gaan spelen, maar dat is toekomstmuziek.


- Welk formaat speel je gewoonlijk?

Hier weer hetzelfde antwoord als bij mijn andere decks, toernooiformaat doet er eigenlijk niet toe, maar er mogen altijd suggesties worden gemaakt om dit deck in 1 of ander formaat te pushen. :-)

- Met hoeveel mensen speel je, 1 op 1, of multiplayer?

1 op 1

- Heb je een budget waar we rekening mee moeten houden?

Een 5 euro per kaart ofzo, weet niet echt. Indien ik de kaart echt de moeite vind, mag dat tot een 20 euro gaan per kaart.

Ik ga hier niet meer schrijven dat geld in feite geen probleem is of Pi stelt weer voor om kaarten van 155 euro/stuk er in te steken. :-D

Decklijst:

Lands (26):

18 x Forest
4 x Khalni Garden
4 x Dryad Arbor

Creatures (22):

2 x Azusa, Lost but Seeking
2 x Darksteel Colossus
2 x Dungrove Elder
3 x Elvish Piper
1 x Emrakul, the Aeons Torn
2 x Leatherback Baloth
2 x Llanowar Elves
1 x Obstinate Baloth
2 x Primeval Titan
2 x Rofellos, Llanowar Emissary
1 x Sakura-Tribe Elder
2 x Thrun, the Last Troll
2 x Traproot Kami
1 x Vigor

Andere spells (10):

2 x Cultivate
3 x Prey Upon
3 x Nature's Claim
2 x Green Sun's Zenith
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Green ramp deck

Bericht door pi »

Over de vragen/antwoorden:
- Zou je bij wat voor soort decks je tegenover je ziet in kunnen gaan op wat de decks doen, rood/zwart zegt eigenlijk niks over de plannen die die decks hebben, die sterk kunnen verschillen, zelfs binnen een kleur.
- Je deck lijkt me Legacy en Vintage legaal.
- Ik heb geen enkele kaart gesuggereerd die ik zelf niet heb :P. Ook heb ik niet serieus dure kaarten gesuggereerd, ik heb alleen aan willen geven dat een budget indicatie waarschijnlijk wel handig is omdat geen grenzen meestal niet het juiste resultaat opleverd. Een deck als dit wil bijvoorbeeld waarschijnlijk Gaea's Cradle spelen, maar, uit je budget blijkt al snel dat dat geen optie gaat zijn. Dure kaarten zijn meestal duur omdat ze goed zijn en daardoor al snel degene die gesuggereerd worden. Ik ga nu overigens van je bovengrens van 20 uit, ik kan niet voor jou oordelen welke kaart je leuk genoeg vindt om dat aan uit te geven.

Ok, dan het deck. Het probleem is denk ik een beetje dat je grote beesten eigenlijk net wat te groot zijn voor de hoeveelheid mana die je gaat produceren. Een deck als dit kan eventueel de 4 en 5 mana overslaan, maar, meer dan 7-8 mana is nog steeds wel heel veel. Je kan er niet op rekenen altijd een Piper te hebben en je kan er al helemaal niet op rekenen dat die blijft leven als je er een speelt (als je echt die kant op wil zou ik Quicksilver Amulet overwegen, Artifacts zijn meestal iets minder kwetsbaar en zijn tenminste wel gelijk te gebruiken, daarnaast wil je toch al veel mana produceren, dus die 3 extra mana is niet zo'n heel groot punt). Ik zou in de meeste gevallen vooral de aantallen die je speelt wat aan passen waardoor het realistischer wordt om je grote beesten in het spel te krijgen en eventueel voor iets kleinere grote beesten gaan.

Green Sun's Zenith is een geweldige kaart en je speelt zelfs al de Dryad Arbor die je er mee wil opzoeken als je hem vroeg pakt (ik zou de Arbor overigens niet 4x spelen, bedenk wel dat hij net als andere creatures summoning sickness heeft). De Zenith zou ik zeker nog 2x spelen. Natuurlijk moet je dan wel iets leuks hebben om er mee in het spel te leggen. Je hebt op de meeste casting costs al leuke kaarten, wel zou ik de goedkopere iets ophogen, nog 1 Sakura-Tribe Elder en nog 2 Llanowar Elves lijken me handig en misschien dat ik op 3 mana ook nog een Yavimaya Elder zou overwegen (al is dat misschien niet nodig). Azusa aan de andere kant lijkt me niet zo'n heel goede optie omdat je niet echt extra kaarten pakt en al snel geen extra landjes meer over zal hebben. Dan komt de vraag, wat voor groot beest zou je dan het liefst in het spel leggen. Ik denk persoonlijk aan de ene kant Primeval Titan, die ik zeker 4x zou spelen want die is realistisch te casten, en aan de andere kant iets anders groot en groens. Het meest verschrikkelijke groot en groene beest dat ik me voor kan stellen is Progenitus, maar, die gewoon casten wordt denk ik wel ingewikkeld en ej wilt die neit alleen maar met je Zenith in het spel kunnen krijgen. Een andere optie, die ook beter binnen je budget past, is Avenger of Zendikar, terwijl Craterhoof Behemoth ook zeer leuk kan zijn. Die twee werken zelfs nog best leuk samen ook en er is ook nog eens wat synergie met de Titan... Als je dan nog verder bouwt in de richting van kleine tokens zou je eventueel kunnen denken aan Growth Spasm of Awakening Zone, maar je moet zelf beslissen of je je hier op toe wilt leggen. Als je echt fanatiek met het zoeken van creatures aan de gang wilt zijn er eventueel Summoner's Pact en/of Natural Order om het deck meer consistent te maken.

Een andere optie is meer richting creatures die tappen voor veel mana gaan. Rofellos is een aardig begin, maar het kan misschein nog wel beter. Er zijn elfjes die voor flink veel mana tappen gelijk aan het aantal elfjes, bijvoorbeeld Priest of Titania of Elvish Archdruid. Als je daar meer leuke elfjes aan toevoegt dan is het mogelijk om zeer snel de mana voor bijvoorbeeld Emrakul bij elkaar te krijgen. Natuurlijk wil je ook dan ook iets goedkopere creatures hebben om naartoe te "rampen".

Met een creature als Veridian Zealot kun je trouwens van je Zenith een namaak Nature's Claim maken, er zijn nog meer opties als je even zoekt.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
TmKing
Advanced
Berichten: 17
Lid geworden op: di mei 21, 2013 11:15 am

Re: Green ramp deck

Bericht door TmKing »

Hey Pi

Ik heb in mijn mapje 2 Gaea's Cradle zitten, maar daar speel ik eigenlijk niet mee, maar heel erg misschien steek ik ze wel in dit deck.

De Quicksilver Amulet is in bestelling :-)

De Green Sun's Zenith ga ik er 4 x in steken, over de Dryad Arbor ben ik nog niet uit of ik er een paar uit haal, ik heb dit deck nog niet kunnen testen (zal ik vanavond doen), zal dan kijken of dit een hekelpunt is.

Over de Sakura-Tribe Elder en de Llanowar Elves: dit ga ik zeker eens uittesten!

De Azusa ga ik voorlopig laten zitten, maar het kan dat ik deze dan verminder en de 2 bovengenoemde creaturs in de plaats speel.

Ik heb gekeken naar de grote beesten en heb dit al wat uitgedund, ik post dan ook binnenkort hetgeen het momenteel is geworden, ik heb er bijvoorbeeld ook al een Darksteel Colossus uitgehaald.

De Priest of Titania of Elvish Archdruid heb ik beiden, maar daar ik eigenlijk niet echt een elvesdeck wil maken, ga ik die er niet in steken (ik heb reeds een elvesdeck :D ).
Die Viridian Zealot is effectief een leuke kaart, ook al is dit een elf, het zou wel eens kunnen zijn dat deze ook bij de volgende bestelling zit. :-)

In ieder geval al enorm bedankt voor het advies!

Grtz
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Green ramp deck

Bericht door pi »

Ik ben nieuwsgierig, post vooral de nieuwe lijst.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
TmKing
Advanced
Berichten: 17
Lid geworden op: di mei 21, 2013 11:15 am

Re: Green ramp deck

Bericht door TmKing »

Nog geen tijd gehad om het één en ander te spelen.

Wel heb ik de Emrakul er ook al uitgehaald, deze kan je toch niet bijv. door middel van een elvish piper inbrengen.

Ik post binnenkort mijn deck!

Scute Mob is al eentje dat er in zit :-)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Green ramp deck

Bericht door pi »

Je kan hem best in het spel brengen op die manier, alleen zijn cast trigger krijg je dan niet ;).
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Green ramp deck

Bericht door Jibz »

Even ter verduidelijking, waarom denk je dat je Emrakul niet met de Piper in het spel mag leggen?
Het enige wat ik zou kunnen denken dat je verkeerd opvat is zijn protection, maar die werkt ten eerste alleen op spells (die van de Piper is een ability, geen spell en daarbij hebben abilities geen kleur), bovendien werkt protection pas als de permanent op de battlefield ligt. Zolang Emrakul in je graveyard, hand, library, exile of waar dan ook buiten de battlefield zit, kan je hem met welke spel je maar wil targeten.
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
TmKing
Advanced
Berichten: 17
Lid geworden op: di mei 21, 2013 11:15 am

Re: Green ramp deck

Bericht door TmKing »

Jibz schreef:Even ter verduidelijking, waarom denk je dat je Emrakul niet met de Piper in het spel mag leggen?
Het enige wat ik zou kunnen denken dat je verkeerd opvat is zijn protection, maar die werkt ten eerste alleen op spells (die van de Piper is een ability, geen spell en daarbij hebben abilities geen kleur), bovendien werkt protection pas als de permanent op de battlefield ligt. Zolang Emrakul in je graveyard, hand, library, exile of waar dan ook buiten de battlefield zit, kan je hem met welke spel je maar wil targeten.

Ik had elvish piper verkeerd gelezen, ik dacht dat het een green creature moest zijn, mea culpa.

Ik had het op de green sun's zenith, die kan enkel met groene beestjes (dus beter progenitus spelen).

Ja toch, ik ga kijken om 4 primeval titans te spelen en dan kijken wat ik zo gemiddeld per beurt heb van mana om de grotere sjarels te kunnen casten.
Plaats reactie