Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Erebos355
Advanced
Berichten: 22
Lid geworden op: ma mar 10, 2014 8:39 pm

Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door Erebos355 »

Pi, dit is het deck dat ik gekocht heb.

Strategie heb ik nog niet, liefst dezelfde lijn als dit deck.
Moet mijn 1e spel nog spelen.

Best nog een planeswalker aanschaffen?

Erebos

Lands:
Swamp x24

Enchantments:
Gift of Orzhova x1

Instants:
Fated Return x1
Hero's Downfall x1
Bile Blight x2
Ultimate Price x2
Doom Blade x3

Creatures
Desecration Demon x1
Erebos's Emissary x1
Crypt Ghast x1
Herald of Torment x1
Agent of the Fates x1
Xathrid Necromancer x2
Mogis's Marauder x3
Rakdos Shred-Freak x4
Spiteful Returned x3
Pack Rat x1
Blood Scrivener x1
Rackdos Cackler x4
Tormented Hero x3

Sideboard:
Gift of Orzhova x2
Staff of the Death Magus x2
Pharika's Cure x2
Duress x4
Dark Betrayal x2
Cremate x3

Mijn eerste God card
Erebos, God of the Dead
Whip of Erebos
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door Jibz »

Wie wil je als generaal spelen? Erebos?
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door pi »

Generaal kiezen is de eerste / tweede prioriteit en een strategie verzinnen de anderen. Kun je verder de standaardvragen beantwoorden? (www.magicforums.nl/viewtopic.php?f=9&t=3192) Dat maakt je helpen een stuk gemakkelijker.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Erebos355
Advanced
Berichten: 22
Lid geworden op: ma mar 10, 2014 8:39 pm

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door Erebos355 »

Wat moet jouw deck doen?
Ik zou graag creatures trashen met mijn deck.

- Zijn er problemen die je zelf al ontdekt hebt?
ik heb nog niet gespeeld dus kan ik nog niets vermelden

- Wat voor decks zie je vaak tegenover je?
Nog geen gezien

- Welk formaat speel je gewoonlijk?
Ik denk aan type 1. Ik wil ook wel eens EDH doen.

- Met hoeveel mensen speel je, 1 op 1, of multiplayer?
Ik denk 1 vs 1 maar vrienden spelen ook EDH.

- Heb je een budget waar we rekening mee moeten houden?
Mijn maximum per kaart is 2€ per kaart of 5€ voor een uitzondering. Ik zit op een uitkering dus beperk ik mijn budget voor magic.

Ik wil Erebos als generaal spelen.
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door The Quizmaster »

Bedenk je, dat als je EDH wil gaan spelen, je elk niet-basic land maar 1x mag spelen en in totaal exact 100 kaarten nodig hebt. Een EDH-deck maken, kan dus wel en kleine investering worden qua kaarten die je bij moet regelen.

Normale verhoudingen lands/spells in EDH is een 35-40 land, afhankelijk van je curve/thema, en dus een 60-65 spells. Hierbij mag je alleen kaarten geven waarop manasymbolen staan die in overeenstemming zijn met je Colour Identity. In het geval van Erebos als general, mag er dus op geen enkele kaart een niet-zwarte manasymbool staan.

Dit sluit bvb kaarten als Gift of Orzhova uit.

Nog een extra vraag: wat voor type speler ben je? Ga je heel erg voor flavor en thematiek, of wil je gewoon de beste kaarten hebben? In het eerste geval, kan je namelijk een deck maken dat het thema van je general overneemt en uitbouwt. Je maakt dan echt een sterk herkenbaar thema in je deck en de kaarten worden hier ook op uitgekozen. In het tweede geval, dient je general gewoon als indicatie voor de kleuren die je speelt en probeer je de toegevoegde waarde hiervan alleen uit te buiten als het uitkomt, maar voor de rest is je deck ook prima speelbaar zonder*.

Waar je rekening mee moet houden met een EDH-deck, is ongeveer het volgende (niet volledig):

- Je speelt vaan multiplayer, dus vermijd zoveel mogelijk 1-op-1-effecten, omdat die eigenlijk nadelig zijn voor jou. Probeer dus te focussen op massa-effecten (dus damnation in plaats van terror)
- Je speelt alles maar 1 keer, dus zonder dat je heavy op tutors gaat (kaarten als demonic tutor), kan je er niet vanuit gaan dat je een bepaalde kaart altijd raapt. Wordt dus niet te afhankelijk van key cards in je deck.
- EDH spelletjes duren over het algemeen langer dan gewone games. Je kan dus in het begin de tijd nemen om op te bouwen. Vaak worden de eerste 3-4 beurten gebruikt om je manabase op orde te krijgen. Zorg er dus voor, dat je dit ook speelt
- Je wilt graag boardcontrol spelen (creatures trashen). Dit zal onherroepelijk inhouden, dat aan jouw kant ook regelmatig beesten doodgaan. Zoek dus veel beesten met een 'enters the battlefield'- of 'dies'-effect, zodat jij zelf het maximale uit je creatures kan halen, ondanks dat ze waarschijnlijk ook gelijk dood gaan.
- Vergeet niet om een paar finishers erin te doen, om het spel af te maken. (Exsanguinate in mono-zwart is bvb erg goed)
- playtest, playtest,playtest. Dus: Probeer niet gelijk van 0 af aan het perfecte deck te maken en daar nooit meer iets aan te doen. Vanaf het moment dat je vindt dat je die 60-65 speelbare kaarten hebt, zet het deck in elkaar en ga ermee spelen. Na een ronde of 2-3 kom je er achter wat de sterke en zwakke kanten van je deck zijn. Neem deze feedback mee en ga zoeken naar toevoegingen om die sterke kanten uit te bouwe en de zwakke kanten te elimineren.

Kaartendatabases als Gatherer zijn hierin onmisbaar.
Als budget erg belangrijk is en je zoekt echt specifieke kaarten, dan kan je een lijstje aanmaken op Cardsearch.nl. Hiermee kan je dan snel zien wat dit zou kosten bij verschillende Nederlandse webshops.





*Hier zijn uitzonderingen op, natuurlijk.
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Erebos355
Advanced
Berichten: 22
Lid geworden op: ma mar 10, 2014 8:39 pm

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door Erebos355 »

Ik wil graag een thematisch deck. Ik wil graag degelijke startkaarten wat past in mijn budget.

Van zodra ik werk heb, kan ik mijn budget per kaart beetje verhogen. Druk aan t solliciteren.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door Jibz »

Je zegt voor Formaat dat je aan type 1 denkt, maar ook wel eens EDH wil doen? Een EDH als normaal deck spelen is (voor zover ik weet) vaak vrij lastig, omdat dit deck erop gebouwd is dat je meer levens hebt, het spel langer duurt, en je natuurlijk elke kaart maar 1 keer mag gebruiken. Als je type 1 speelt, hebben je tegenstanders deze restrictie niet. Om nog maar te zwijgen van het feit dat jouw deck gemiddeld 40 kaarten meer heeft, dus het nog minder betrouwbaar is welke kaart je gaat pakken. Ook zijn, zoals Quizmaster al zei, EDH decks vaak om de generaal heen gebouwd (niet altijd), waarbij je er dus vanuit gaat dat je je generaal altijd kan spelen, als je de mana maar hebt. Ook dit voordeel verlies je als je een EDH deck in een normaal type 1 potje speelt (Natuurlijk hebben je tegenstanders dat voordeel ook niet, maar hun decks zijn er niet op gebouwd dat ze het wel hebben). Dit wil niet zeggen dat het onmogelijk is om een EDH deck in type 1 te spelen, maar het is zeker niet eenvoudig. Als je type 1 prefereert boven EDH, zou ik je aanraden om eerst je type 1 deck (dit) in stand te houden of te verbeteren, en dan gaan denken aan een EDH deck (aangezien het inderdaad een flinke investering is, zoals Quizmaster ook al zei).

Als je trouwens aan het playtesten wil gaan, zoals Quizmaster zegt, is het vaak ook een goed idee om eerst even te kijken of het algemene idee van je deck een beetje werkt zoals je had verwacht, zonder inbreng van je tegenstanders. Hiervoor kun je een aantal online simulaties gebruiken, waar je een aantal testhandjes kan pakken. Hiermee kun je makkelijk de eerste paar beurten even doorspelen, en kijken of je manabase bijvoorbeeld in balans is, op welke beurt je gewoonlijk je generaal op het veld kan hebben, etc. Natuurlijk neem je hier de invloed van je tegenstander niet in mee, maar het zou kunnen helpen bij het ontdekken van een aantal fundamentele denkfouten bij het bouwen van het deck, zonder dat je hier van tevoren geld aan hebt uitgegeven. Zelf gebruik ik hiervoor altijd http://www.mtgdeckbuilder.net
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Erebos355
Advanced
Berichten: 22
Lid geworden op: ma mar 10, 2014 8:39 pm

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door Erebos355 »

Ik zal dan best een apart EDH deck samenstellen. Beperkt budget van 50€ daarvoor. Het is voor recreatief te spelen met vrienden.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door Jibz »

Als je op zoek bent naar een betaalbare basis kan ik je de preconstructed decks (precons) van de commander sets (Commander en Commander 2013) zeker aanraden. Hoewel deze decks niet bepaald toernooiwaardig zijn, zitten ze zeker niet slecht in elkaar en zijn ze leuk om mee te spelen. Hierna kun je zelf kijken hoe je de decks wil gaan uitbouwen, maar het belangrijkste voordeel is dat je al een deck hebt waar je mee uit de voeten kan en vast wat potjes mee kan doen terwijl je (eventueel) nog wacht tot je budget uitbreiding van het deck toelaat. Ik heb vorig jaar voor het eerst zelf een EDH deck samengesteld, en dat kostte met toch zo'n 100 euro, en toen kon ik nog veel kaarten een beetje goedkoper krijgen omdat ik ze in China kocht.

De prijs van de eerste Commander set is inmiddels al weer flink gestegen, maar de Commander 2013 precons zijn volgens mij zeker nog goed betaalbaar.
http://www.wizards.com/magic/magazine/a ... ature/269c
http://www.wizards.com/magic/magazine/a ... arcana/732

Ik heb zelf 3 EDH decks, waarvan er twee oorspronkelijk Commander precons waren die ik verder heb uitgebouwd (Counterpunch onder leiding van Ghave, Guru of Spores en Eternal Bargain, onder leiding van Oloro, Ageless Ascetic).
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Erebos355
Advanced
Berichten: 22
Lid geworden op: ma mar 10, 2014 8:39 pm

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door Erebos355 »

Ik zal eens zien voor de prijs van zo'n commander deck in mijn plaatselijke outpost gaming centre en mijn sponsor.

Counterpunch ziet er wel leuk uit.

Is het mogelijk een zwart commander deck te hebben of beter mixen? Ik zie dat Mogis, God of Slaughter 2 kleurig is evenals Xenagos, God of Revels
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door Jibz »

Ik weet niet of ik je vraag helemaal begrijp (ben je Vlaams, toevallig? Ik meen enkele idiomen in je taalgebruik te herkennen).

Is je vraag of het mogelijk is mono-zwart commander deck te maken? Ja, natuurlijk.
Zoals Quizmaster al zei, de kleur van je deck is afhankelijk van de kleuren van je generaal. Je mag op je kaarten geen mana symbolen hebben die niet in de color identity van je generaal staan. Zoals hij aangaf kun je dus in een deck onder Erebos, god of the dead geen gift of orzhova stoppen. Op dezelfde manier kun je in een deck onder Mogis, God of Slaughter wel een Flamekin harbinger, Ashling the extinguisher. sootwalkers of blood cultist doen, maar bijvoorbeeld geen Fire-field ogre, Boggart ram-gang of zelfs geen Obelisk of Grixis, want ook daarop staat (in de rules text) een blauw mana symbool. Ook kan je geen andere mana produceren dan de kleuren in de kleuridentiteit van je generaal. Als je Mogis als generaal hebt kun je dus geen groene, blauwe of witte mana produceren (als gevolg van een Quicksilver Fountain bijvoorbeeld). Alle blauwe, witte of groene mana die je dan zou produceren wordt dan kleurloze mana.

Verder geeft de kleuridentiteit van je generaal alleen aan wat je mag spelen. Je mag dus ook als je Rosheen Meanderer als generaal speelt een mono-groen of mono-rood deck maken, met alleen forests dan wel mountains.
Wat beter is om te doen is weer een heel andere vraag. Zelf hou ik er van om een deck van minstens twee kleuren te spelen in EDH, maar het nadeel is dan natuurlijk wel dat hoe meer kleuren je hebt, hoe minder makkelijk je aan een stabiele manabse komt (ik heb bijvoorbeeld ook een 5 kleuren EDH deck gemaakt met Reaper King als generaal, daar vergt het flink wat moeite om de manabase in orde te maken. Aan de andere kant, hoe meer kleuren je gebruikt, des te meer opties heb je aan spells om erin te doen. Maar zoals Pi al zei, vaak wordt eerst de generaal uitgekozen, en daarna en deck om die generaal heen gebouwd.
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door pi »

Erebos355 schreef:Wat moet jouw deck doen?
Ik zou graag creatures trashen met mijn deck.
Wat bedoel je daar precies mee, ze stuk maken? Dat is best een aardig idee, maar hoe wil je winnen?
Erebos355 schreef:- Welk formaat speel je gewoonlijk?
Ik denk aan type 1. Ik wil ook wel eens EDH doen.
Hier zul je een keuze tussen moeten maken want dit is heel verschillend. Toernooiwaardige type 1 decks ga je hier niet uit weten te maken ben ik bang
Erebos355 schreef:- Met hoeveel mensen speel je, 1 op 1, of multiplayer?
Ik denk 1 vs 1 maar vrienden spelen ook EDH.
Hier zul je een keuze tussen moeten maken want dit is heel verschillend. (EDH is vrijwel altijd multiplayer, maar, niet gegarandeerd, EDH is een formaat, het bepaald welke kaarten je mag spelen, het verplicht je niet om multiplayer te spelen.) In 1 tegen 1 is alles gericht op je tegenstander verslaan en die is volledig gericht op jou, je hebt dan zo efficient mogelijke kaarten nodig, In multiplayer heb je een heel andere dynamiek door de extra speler(s) die zorgen dat spelers hun aandacht moeten verdelen, het gaat daar meer om krachtige kaarten (en vandaar dat je dan vaak meer tijd krijgt).

@Jibz: Outpost is een Belgische winkel, denk vergelijkbaar met Nedermagic. Mijn aanname is dat hij inderdaad Vlaams is.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
-N-
Advanced
Berichten: 30
Lid geworden op: za feb 15, 2014 10:21 pm
Locatie: Castricum

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door -N- »

Als je ook type 1 wilt spelen zou ik daar eerst een ander topic van maken, want het is erg onhandig om twee decks in een topic te bespreken. En zoals Pi al zegt zal een type 1 deck met Erebos nooit echt toernooiwaardig zijn. In type 1 heb je een hele hoop kaarten en dus ook een hele hoop veel betere alternatieven. Event decks als underworld herald zijn bovendien gemaakt voor type 2, dus misschien is het beter om daarmee te beginnen. Dat maakt het als beginnende speler ook makkelijker omdat je daar veel minder verschillende kaarten in tegen zult komen.
Maar als je gewoon met vrienden wat decks wilt maken die wel een leuke matchup zijn en het je verder niet uitmaakt wat voor kaarten je speelt en wat voor betere kaarten er zijn, is type 1 natuurlijk wel gewoon prima.
Erebos355
Advanced
Berichten: 22
Lid geworden op: ma mar 10, 2014 8:39 pm

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door Erebos355 »

Ik ben inderdaad Vlaams.

Ik denk dat met creatures kapot maken de tegenstander zijn creatures dwingen te sacrificen goed is?

Ik denk dat Underworld Herald goed is voor type 1 en apart een EDH deck te maken met ofwel Erebos of met Mogis. Ik heb nog geen 1 vs 1 gespeeld. Ik denk dit vrijdag te kunnen doen en morgen met een andere vriend.

Ik weet dat vrienden van in de Outpost EDH spelen. Ik denk wel dat ik van hen een deck zou kunnen gebruiken.

Wat is het verschil tussen type 1 en 2? Moet nog eens bijlezen over de verschillende formaten.
Gebruikersavatar
-N-
Advanced
Berichten: 30
Lid geworden op: za feb 15, 2014 10:21 pm
Locatie: Castricum

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door -N- »

In type 1, of Vintage, mag je alle kaarten uit magic gebruiken op enkele bans na, en in type 2, of Standard, alleen van de nieuwste sets, namelijk de laatste twee blocks en de laatste core set. Op het moment kun je in type 2 dus kaarten van M14, Return to Ravnica block en Theros block gebruiken.
Plaats reactie