Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Erebos355
Advanced
Berichten: 22
Lid geworden op: ma mar 10, 2014 8:39 pm

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door Erebos355 »

Dan zal ik inderdaad type 1 spelen met dit deck. Deze week testing van mijn deck. Ik zal dan underworld herald verder uitbouwen met betere kaarten op termijn. Vrijdag zal ik normaal Friday Night Magic kunnen doen voor een draft, schijnt ook leuk te zijn.

Morgen zou ik ook mijn deck kunnen playtesten.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door pi »

Er zijn meer tournooiformaten dan type 1 en type 2. De vraag is, wil je een tournooiwaardig deck hebben? Ter illustratie: ik speel 16+ jaar, heb een collectie die kan concureren met die van kleine tot gemiddelde winkels en ik kan geen tournooiwaardig type 1 deck bouwen (terwijl ik al jaren enigzins probeer de kaarten bij te ruilen en kopen). Als je voor de lol wilt spelen is dit geen enkel probleem en type 1 wordt daarvoor het meest gebruikt naast EDH.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Erebos355
Advanced
Berichten: 22
Lid geworden op: ma mar 10, 2014 8:39 pm

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door Erebos355 »

Ik ga op dit moment geen toernooien spelen maar wel een sterk deck op termijn uitbouwen om dan eventueel eens een toernooi mee te doen.

Keyword is casual play voornamelijk, voor de fun.
Gebruikersavatar
-N-
Advanced
Berichten: 30
Lid geworden op: za feb 15, 2014 10:21 pm
Locatie: Castricum

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door -N- »

FNM is niet zo heel casual hoor, daar worden ook gewoon Tarmogoyfs en True-Name Nemesis's gespeeld.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door Jibz »

Tarmogoyf in een draft? Moet je wel geluk hebben..
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door pi »

De Nemesis lijkt me erg onwaarschijnlijk omdat die alleen in Legacy en Vintage mag en die volgens mij niet als FNM formaten ondersteund worden. FNM is niet alleen draft, een Modern FNM is wel enigzins waarschijnlijk.

@Erebos: als je naar tournooiwaardig toe wilt werken dan raad ik je ten zeerste aan om Legacy of Vintage (dat is type 1) te vergeten. Modern zou ik als meest brede formaat aanraden voor een nieuwere speler en zelfs dat kan lastig zijn. Onderschat echt niet hoe prijzig oude kaarten zijn. Een deck van 1000 euro is een budget deck in Vintage. Het is onhandig om nu kaarten bij te kopen die niet legaal gaan zijn op tournooien die je gaat willen spelen, vandaar de focus op een formaat kiezen.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Erebos355
Advanced
Berichten: 22
Lid geworden op: ma mar 10, 2014 8:39 pm

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door Erebos355 »

Dan zal ik gewoon type 2 spelen. Amai zo veel geld, dat is meer dan mijn maandelijkse uitkering.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door Jibz »

Ik weet dat FNM meer kan zijn dan draft, maar Erebos had het hier specifiek over draften in FNM, dus daar reageerde ik op.
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
-N-
Advanced
Berichten: 30
Lid geworden op: za feb 15, 2014 10:21 pm
Locatie: Castricum

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door -N- »

En daarvoor had hij het nog over type 1, dus daar dacht ik aan. Maar dat wordt idd niet eens gespeeld op FNM dus nevermind...
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door pi »

Erebos355 schreef:Dan zal ik gewoon type 2 spelen. Amai zo veel geld, dat is meer dan mijn maandelijkse uitkering.
Dat is wel puur als je op toernooien mee wilt komen he, bij voor de lol spelen heb je die hele dure kaarten echt niet nodig. Legacy is goedkoper dan Vintage, maar ook dat zal een stuk duurder dan je hoopt uitvallen. Ik denk dat je ongeveer voor een tournooiwaardig deck aan 2000-3000 gemiddeld voor Vintage moet denken, 1000-1500 gemiddeld voor Legacy, 500-750 gemiddeld voor Modern, 200-300 gemiddeld voor Standard en 150-200 gemiddeld voor Block. Dat zegt alleen niet alles, Standard en Block roteren namelijk: na 2 jaar zullen je Standard kaarten niet meer legaal zijn in dat formaat en na 1 jaar gebeurt hetzelfde voor Block (uitzonderingen die opnieuw gedrukt worden daar gelaten). Op die manier zul je uiteindelijk aan Standard en Block net zoveel uitgeven als aan bijvoorbeeld Modern (al duurt dit wel meerdere jaren). Aan de andere kant kun je in formaten zonder rotatie toch niet altijd hetzelfde deck kunnen blijven spelen want wat vorig jaar goed was kan door nieuwe kaarten dit jaar wel eens best wel slecht zijn. Op tournooi niveau Magic spelen is duur*. Elk formaat heeft wel goedkopere budget opties van zeg ongeveer de helft van de laagste waarde die ik aangaf, maar vaak zijn je kansen beter met een deck dat niet zo goedkoop mogelijk is gebouwd.

Om eerlijk te zijn zou ik je met je huidige budget afraden om tournooien al te veel in gedachten te houden. Ik zou je hooguit aanraden om, als je een wat duurdere kaart aan wilt schaffen, in de gaten te houden of deze Modern legaal is aangezien me dat het beste formaat voor je lijkt om in de (verre) toekomst op te mikken.

* In Legacy en Vintage zie je met name spelers die al veel langer spelen. Een Underground Sea bijvoorbeeld is nu zo'n 130 in een winkel (en dat zou een goede prijs zijn, in Amerika begint hij al hoger te gaan). Toen ik mijne 10 jaar geleden kocht betaalde ik 18 euro per stuk. Ik zou er niet aan moeten denken om nu te beginnen met Magic en te proberen de collectie te bouwen die ik nu heb want die zou 4-5x zoveel kosten als ik door de jaren heen uitgegeven heb. Nou ben ik behoorlijk actief bezig met strategisch ruilen en inkopen wanneer een kaart lijkt te gaan stijgen, maar voor de meeste spelers die al lang mee doen is hun collectie behoorlijk gestegen is in waarde. Hierdoor kunnen ze de duurdere formaten toch nog vrij goedkoop spelen aangezien ze alleen maar de kaarten aan hoeven schaffen die ze nog niet hebben (en eventueel kunnen ze er in waarde gestegen kaarten die ze niet meer nodig hebben voor wegruilen of verkopen).
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
-N-
Advanced
Berichten: 30
Lid geworden op: za feb 15, 2014 10:21 pm
Locatie: Castricum

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door -N- »

Samengevat: speel geen type 1 tenzij het voor de lol is met vrienden die net zo'n goedkoop deck hebben als jij, en hou het bij FNM op standard en hooguit modern voor op de lange termijn. Limited formats zoals draften zijn op zich niet zo duur, dus dat kun je ook regelmatig doen, maar elke week Modern Masters draften zou je dan bijvoorbeeld weer net niet redden.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door pi »

In een ander topic gaf hij aan 20 euro op maandbasis te hebben. Limited kan zeker een overweging zijn, maar dan is het wel sterk afhankelijk van hoe vaak hij wil spelen, want na hooguit 2 drafts of 1 sealed gaat dat budget wel op zijn. Limited helpt wel deck bouw skills ontwikkelen en is een leuke manier om een collectie te bouwen, je krijgt alleen niet veel kaarten voor je geld.

Elke week MMA draften zou sowieso lastig zijn doordat er simpelweg niet veel MMA pakjes beschikbaar zijn.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Erebos355
Advanced
Berichten: 22
Lid geworden op: ma mar 10, 2014 8:39 pm

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door Erebos355 »

Mijn budget voor magic zal stijgen naarmate ik werk kan hebben binnenkort. Daar moet ik nog even geduld voor hebben.

Ik wil met een kleine investering langzaam mijn deck verbeteren. Ik weet dat een draft bij mijn gaming club 9€ / keer kost en dit 1* per maand is. Bij Outpost zelf is dit 12€ maar wel prize support. Dus dat komt ongeveer gelijk. Daar zijn wel 4 drafts per maand.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door pi »

Als je dat als handige optie ziet kun je vragen of ze eigen boosters meenemen toestaan. Nedermagic doet dit bijvoorbeeld ook hier lokaal en het gebeurt op wel meer plekken. Als je in dat geval een box bij elkaar spaart dan speel je voor ongeveer 2.25-2.50 per booster (bij Outpost moet je er dan waarschijnlijk 4 inleveren om te spelen en gaat er 1 in de prijzenpot). Boxen zijn veruit het best geprijsd van al het sealed product dat je voor Magic kan kopen (nouja, cases zijn nog beter, maar gelijk 6 boxen lijkt me wat te veel van het goede voor je).
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Erebos355
Advanced
Berichten: 22
Lid geworden op: ma mar 10, 2014 8:39 pm

Re: Underworld herald omvormen tot EDH (advies nodig)

Bericht door Erebos355 »

1e investering zal zijn: deckbuilder toolkit gemiddeld 20€
2e investering zal zijn: fat pack born of the gods gemiddeld 36€

Andere boxen, cases zullen voor later zijn als mijn budget groter word.

Dat zal moeten voldoen om te beginnen denk ik.
Plaats reactie