Tips voor dit vampire deck

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gr8gratch
Advanced
Berichten: 12
Lid geworden op: ma jun 09, 2014 11:38 am

Tips voor dit vampire deck

Bericht door Gr8gratch »

Allereerst de standaard vragen die duidelijkheid moeten creëren:
1 . Wat moet dit deck doen?
Het is een thematisch rood/zwart deck. Met een aantal playsets waarin de creatures elkaar versterken. Terwijl de andere kaarten tijd creëren om een klein creature leger te maken. Dus mana kosten zo laag mogelijk en zo veel mogelijk harmonie.
Tevens zoek ik naar coole opties zodat ik van dit deck een EDH deck kan maken. Lijkt me leuk om ook die thematisch te maken.

2. Problemen die ik zelf al gezien heb?
Heb niks tegen enchantments dus ik zoek bijpassende enchantments die niet veel mana kosten.
Tips voor een leuk sidedeck zijn trouwen ook welkom.

3. Wat voor decks heb ik vaak tegenover me?
Veel counter target spells of hele vervelende blauwe enchantments die mijn elke upkeep kaarten naar graveyard laten gaan.

4. Welk formaat speel ik gewoonlijk?
Om maar met de meest voorkomende vergissing te beginnen: casual is geen formaat, het is een denkwijze voor wat betreft hoe je speelt. Een formaat is iets dat bepaald met welke kaarten je mag spelen. Type 1 dus vrijwel alle kaarten. Wel wil ik weten of dit deck algemeen geaccepteerd wordt? Zo niet met welke wijzigingen is dit mogelijk?

5. Met hoeveel mensen speel ik?
Toch wel het meeste multiplayer, hoewel dit deck volgens mij het best tot zijn recht komt in 1 vs 1.

6. Het budget?
In principe hoeft daar geen rekening mee gehouden te worden. Echter buiten het feit dat ik al wat geïnvesteerd heb in het deck. Wil ik niet te veel wijzigen, omdat ik er redelijk tevreden over ben. Wel zoek ik die tip die mij helpt bij mijn eerder gestelde probleem. Andere tips zijn natuurlijk ook welkom. Ook voor wat betreft sideboard
.


7. Het deck:

Creatures
4 x Bloodghast
2 x Bloodline Keeper
4 x Captivating vampire
2 x Olivia Voldaren
4 x Vampire Nighthawk
4 x Stromkirk Captain

Instants
1 x Hero's downfall
4 x Lightning Bolt

Sorceries
2 x Dreadbore

Enchantments
2 x Mark of the Vampire
1 x Stab Wound

Artifacts
3 x Blade of the bloodchief

Planeswalker
2 x Sorin Markov

Lands
4 x Blood crypt
2 x Dragonskull Summit
1 x Graven Cairns
11 x Swamp
6 xMountain
Care to join me for a bite?
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Tips voor dit vampire deck

Bericht door Donnie Darko »

blood crypt
graven cairns

Olivia is voor een EDH deck met vampieren thema wel een ideale general. Maar standaard zijn de kaarten van EDH wel wat duurder qua mana cost en is het iets lastiger om de thematiek vast te houden (al lukt dat met vampiers wel aardig).
Je kan zelf natuurlijk ook de wat duurdere mana cost vampiers opzoeken, maar die ik er zeker weten in zou doen zijn butcher of malakir, captivating vampire, drana, kalastria bloodchief, rakish heir, necropolis regent en bloodlord of vaasgoth

Bij een aantal van mijn vrienden is er grote haat voor sorin omdat hij in EDH (met wat tutors) eigenlijk elk potje wel iemand 20-30 levens afpakt zonder dat er veel aan kan worden gedaan. Persoonlijk vind ik dat hem spelen gewoon een optie is in het spel, maar in een potje met 20 levens is hij ook minder gevaarlijk denk ik, de mana is minder makkelijk op te brengen en tegen de tijd dat je hem cast is de kans redelijk groot dat men al richting de 10 levens is gegaan.

Enchantments zijn lastig weg te krijgen met rood en zwart. Spine of Ish Sah kan wel enchantments slopen maar met je huidige deck zal je daar waarschijnlijk maar 1x profijt van hebben... Karn liberated kan ook helpen. mass destruction is een andere optie maar wellicht niet zo handig om bijv. 1 enchantment weg te halen, Nevinyrral's Disk.
Work is the curse of the drinking class
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Tips voor dit vampire deck

Bericht door pi »

Met sidedeck bedoel je neem ik aan je sideboard?

Je klinkt alsof je je deck als redelijk af ziet, wat verwacht je precies van ons?

Bloodstained Mire en Badlands zouden directe upgrades voor je manabase zijn als er toch geen budget limitering is (en waarom gelijk ook niet een Mox Jet, Mox Ruby en/of Black Lotus?). Verder zie ik vooral een strategisch probleem: de strategie die je wilt gebruiken werkt over het algemeen niet goed genoeg in multiplayer. Vaak zijn decks die focussen op snel aanvallen met kleine beestjes er goed toe in staat om 1 tegenstander dood te maken en als het meezit lukt een tweede misschien ook nog wel, maar daarna is het toch wel zeer waarschijnlijk dat decks die meer op de langere termijn mikken over zijn en je op afstand weten te houden. Ik zou eerlijk gezegd niet zo goed zien hoe het deck zich zou moeten ontwikkelen om een goede kans in multiplayer te maken.

Olivia Voldaren lijkt mij inderdaad een goede optie voor de generaal voor een EDH variant. Wel zou ik me nog steeds sterk afvragen of de strategie wel toereikend zou zijn. Ik zou bij Olivia eerder een meer control achtig deck verwachten en mass removal is dan ook logischer. Ik zou eigenlijk willen zien waarheen het deck zich verder gaat ontwikkelen voor ik verdere suggesties ga doen.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Gr8gratch
Advanced
Berichten: 12
Lid geworden op: ma jun 09, 2014 11:38 am

Re: Tips voor dit vampire deck

Bericht door Gr8gratch »

Met sidedeck bedoel je neem ik aan je sideboard?

Ja idd, ben nog niet zolang bezig met magic en vergis me nog wel eens in de juiste kreten...Sorry.
Je klinkt alsof je je deck als redelijk af ziet, wat verwacht je precies van ons?
1.Ik zoek die kaarten die dit deck net de 'edge' geven die het misschien nog nodig heeft.
2.Daarnaast heb ik gemerkt dat ik het thema leuk vind en zou hier dus ook een multiplayerversie van maken en een EDH deck(niets lijkt me leuker dat de vriendengroep me ziet als die vervelende vampier :wink: )
3. Daarnaast weten 2 altijd meer dan 1. Dus sta ik open voor alle bruikbare tips en invalshoeken.
Verder zie ik vooral een strategisch probleem: de strategie die je wilt gebruiken werkt over het algemeen niet goed genoeg in multiplayer. Vaak zijn decks die focussen op snel aanvallen met kleine beestjes er goed toe in staat om 1 tegenstander dood te maken en als het meezit lukt een tweede misschien ook nog wel, maar daarna is het toch wel zeer waarschijnlijk dat decks die meer op de langere termijn mikken over zijn en je op afstand weten te houden. Ik zou eerlijk gezegd niet zo goed zien hoe het deck zich zou moeten ontwikkelen om een goede kans in multiplayer te maken.
Tot nu toe kom ik er nog redelijk mee weg, maar het begint me al op te vallen. Dat ik het eerste gezamenlijke doelwit aan het worden ben. :D Dus ook hier geldt ik sta open voor suggesties.
Olivia Voldaren lijkt mij inderdaad een goede optie voor de generaal voor een EDH variant. Wel zou ik me nog steeds sterk afvragen of de strategie wel toereikend zou zijn. Ik zou bij Olivia eerder een meer control achtig deck verwachten en mass removal is dan ook logischer. Ik zou eigenlijk willen zien waarheen het deck zich verder gaat ontwikkelen voor ik verdere suggesties ga doen.
Wat bedoel je precies met een control deck en mass removal deck?
Care to join me for a bite?
Gebruikersavatar
Gr8gratch
Advanced
Berichten: 12
Lid geworden op: ma jun 09, 2014 11:38 am

Re: Tips voor dit vampire deck

Bericht door Gr8gratch »

Thanks for showing, gewijzigd.
Olivia is voor een EDH deck met vampieren thema wel een ideale general. Maar standaard zijn de kaarten van EDH wel wat duurder qua mana cost en is het iets lastiger om de thematiek vast te houden (al lukt dat met vampiers wel aardig).
Je kan zelf natuurlijk ook de wat duurdere mana cost vampiers opzoeken, maar die ik er zeker weten in zou doen zijn butcher of malakir, captivating vampire, drana, kalastria bloodchief, rakish heir, necropolis regent en bloodlord of vaasgoth
Wat zijn rakish heir en bloodlord of vaasgoth gave kaarten zeg, ik had deze nog niet ontdekt.

Bij een aantal van mijn vrienden is er grote haat voor sorin omdat hij in EDH (met wat tutors) eigenlijk elk potje wel iemand 20-30 levens afpakt zonder dat er veel aan kan worden gedaan. Persoonlijk vind ik dat hem spelen gewoon een optie is in het spel, maar in een potje met 20 levens is hij ook minder gevaarlijk denk ik, de mana is minder makkelijk op te brengen en tegen de tijd dat je hem cast is de kans redelijk groot dat men al richting de 10 levens is gegaan.
Enchantments zijn lastig weg te krijgen met rood en zwart. Spine of Ish Sah kan wel enchantments slopen maar met je huidige deck zal je daar waarschijnlijk maar 1x profijt van hebben... Karn liberated kan ook helpen. Mass destruction is een andere optie maar wellicht niet zo handig om bijv. 1 enchantment weg te halen, Nevinyrral's Disk.
Die zoektocht blijft dan bestaan, want mass destruction is niet wat ik wil bereiken.
Care to join me for a bite?
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: Tips voor dit vampire deck

Bericht door altx »

In een multiplayer (Commander) Vampire deck doet Anowon, the Ruin Sage het ook wel goed.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
Gr8gratch
Advanced
Berichten: 12
Lid geworden op: ma jun 09, 2014 11:38 am

Re: Tips voor dit vampire deck

Bericht door Gr8gratch »

altx schreef:In een multiplayer (Commander) Vampire deck doet Anowon, the Ruin Sage het ook wel goed.
Thanks die gaat er zeker bij komen. Even kijken waar in of dat sideboard of main deck wordt...maar hij komt er zeker bij.
Care to join me for a bite?
Gebruikersavatar
Gr8gratch
Advanced
Berichten: 12
Lid geworden op: ma jun 09, 2014 11:38 am

Re: Tips voor dit vampire deck

Bericht door Gr8gratch »

Vandaag thuis even toernooitje gespeeld met 6 man. Tegen een ieder 3 potjes spelen en daarbij kon je per potje 3 punten verdienen. Dat doe je dan tegen 5x ivm de 5 tegenstanders.
Van de 15 potjes slechts 3 verloren. Dit lag een keer aan veel creatures getrokken en weinig mana en de tweede keer andersom. 2 potjes waren echt wel spannend waarbij het 1 keer in het voordeel van mijn tegenstander uitviel en de laatste keer in mijn voordeel. Dus over het geheel best tevreden. Maar dit toernooitje bewees wel weer dat ik iets tegen enchantments moet hebben.
Care to join me for a bite?
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Tips voor dit vampire deck

Bericht door Jibz »

Gr8gratch schreef:= Maar dit toernooitje bewees wel weer dat ik iets tegen enchantments moet hebben.
Of je moet accepteren dat dat een zwak punt is van je deck en het waarschijnlijk maken dat je daar doorheen kan slaan. Ik bedoel een deck wat erop gebaseerd is om een Sanguine bond + exquisite blood combo af te krijgen is gewoon naar om tegen te spelen, en daar kom je niet makkelijk doorheen als je zwart of rood speelt. Ik bedoel je komt al snel uit bij suggesties als die van Donnie als je enchantment removal in zwart wil hebben. De vraag is of je het het waard vindt om die kant op te gaan.

Ik speel zelf ook een Demon deck (mono zwart), waarin enchantments me heel hard kunnen #$!%, maar voor het toevoegen van enchantment removal moet ik naar mijn smaak teveel inleveren, ik neem liever het risico dat ik door enchantments gefucked word en zet erop in dat ik door de enchantments heen kan bashen.
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Tips voor dit vampire deck

Bericht door pi »

Gr8gratch schreef:
Met sidedeck bedoel je neem ik aan je sideboard?

Ja idd, ben nog niet zolang bezig met magic en vergis me nog wel eens in de juiste kreten...Sorry.
We zijn allemaal een keer begonnen, geen probleem hoor, ik vraag het alleen voor de zekerheid wel even. Veel casual groepen spelen niet met sideboards, mogelijk jouwe wel, maar ik zou dit zeker even met ze checken.
Gr8gratch schreef:
Verder zie ik vooral een strategisch probleem: de strategie die je wilt gebruiken werkt over het algemeen niet goed genoeg in multiplayer. Vaak zijn decks die focussen op snel aanvallen met kleine beestjes er goed toe in staat om 1 tegenstander dood te maken en als het meezit lukt een tweede misschien ook nog wel, maar daarna is het toch wel zeer waarschijnlijk dat decks die meer op de langere termijn mikken over zijn en je op afstand weten te houden. Ik zou eerlijk gezegd niet zo goed zien hoe het deck zich zou moeten ontwikkelen om een goede kans in multiplayer te maken.
Tot nu toe kom ik er nog redelijk mee weg, maar het begint me al op te vallen. Dat ik het eerste gezamenlijke doelwit aan het worden ben. :D Dus ook hier geldt ik sta open voor suggesties.
Aangezien je aangeeft dat je nog niet zo lang speelt, geldt dat misschien voor de hele groep? Mijn ervaring is dat als spelers langer multiplayer spelen ze speelstijl en decks aan beginnen te passen op die manier van spelen en des te meer dat gebeurt des te meer gaat het probleem dat ik zag op. Als jullie allemaal nog niet zo lang spelen is dat punt waarschijnlijk nog niet bereikt. Eigenlijk zou je een keer met een ervaren groep mee moeten spelen om een goed beeld te krijgen van wat je in de toekomst zou kunnen verwachten.
Gr8gratch schreef:
Olivia Voldaren lijkt mij inderdaad een goede optie voor de generaal voor een EDH variant. Wel zou ik me nog steeds sterk afvragen of de strategie wel toereikend zou zijn. Ik zou bij Olivia eerder een meer control achtig deck verwachten en mass removal is dan ook logischer. Ik zou eigenlijk willen zien waarheen het deck zich verder gaat ontwikkelen voor ik verdere suggesties ga doen.
Wat bedoel je precies met een control deck en mass removal deck?[/quote]
Er zijn 3 hoofdvormen in Magic decks (en verschillende combinaties en een minder vaak voorkomende andere vorm die ik even buiten beschouwing laat):
- aggro: zo snel mogelijk de tegenstander van 20 naar 0 krijgen door hem aan te vallen met (kleine) creatures en door spells naar zijn hoofd te mikken die zijn levens omlaag brengen.
- combo: een combinatie van kaarten vormen die een stuk beter is dan de kaarten los en als resultaat waarvan de speler meestal in 1x wint, een simpel voorbeeld zou zijn elke beurt Time Vault untappen met Voltaic Key en zo oneindig beurten nemen.
- control: de tegenstander zijn strategie tegenwerken / stoppen, langzamerhand steeds meer controle over het spel krijgen en uiteindelijk een keer winnen, Counterspell en Wrath of God zijn typische voorbeelden van control kaarten.

Er is niet echt zoiets als een mass removal deck, een deck dat daar vrij veel van heeft zal onder de control noemer vallen. In multiplayer is mass removal erg sterk: in 1 : 1 (1 tegen 1) is Murder een aardig goede kaart, maar des te meer tegenstanders je hebt die problematische creatures spelen des te slechter hij in verhouding wordt, aan de andere kant, een kaart als Damnation schaalt veel beter met 1 : N (multiplayer) want alles raken blijft alles raken, sterker, er zijn er een paar die zelfs veel beter worden in 1 : N, zoals bv Decree of Pain. Als jij mass removal speelt bepaal jij wat het beste moment is dat alles dood gaat, je kan dus maar net genoeg creatures spelen voor een verdediging en je goede creatures op hand houden om dan vervolgens op een goed moment de wereld op te blazen en terwijl de rest moet hopen iets goeds te pakken speel jij de goede creatures die je hebt achter gehouden. (Dit is de ideale situatie, meer ervaren 1 : N spelers zullen er vanuit gaan dat er wel eens mass removal langs kan komen).

Ik ben het met Jibz eens dat in je kleuren wat tegen enchantments proberen te doen niet de moeite waard is. Dit kunnen je kleuren gewoon niet. Het idee in Magic is dat elke kleur zijn sterke en zwakke kanten heeft en dat zelfs niet elke combinatie alles aan kan. (Je zou overigens wel een redelijk argument kunnen maken voor dat blauw wel alles kan, maar dat terzijde).
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie