oli4s starts from scratch

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Oli4
Advanced
Berichten: 23
Lid geworden op: vr aug 29, 2014 2:25 pm

oli4s starts from scratch

Bericht door Oli4 »

Iets meer dan een maand geleden hebben we (ik en 3 vrienden) 3 fatpacks gekocht en de pakjes en landjes verdeeld, met het idee om ieder eens een begin te maken met een 40 kaarten deck en van daaruit uit te bouwen. Na wat potjes gespeeld, een paar boosters en onderling geruild te hebben heb ik mijn deck uitgebreid naar 60 kaarten.
Ik ben niet van plan om losse kaarten te kopen, we vinden het vooral leuk om onderling te spelen en af en toe met zn allen wat boosters te kopen en aanpassingen te doen.
Het doel van dit topic is dan vooral mijn deck eens posten, en vervolgens bij aankoop van nieuwe pakjes eventuele aanpassingen te bespreken om mijn strategisch inzicht te vergroten:)

Mijn deck is (denk ik) het best te omschrijven als een rood/wit (blauw splash), token/control deck, dat doormiddel van goedkope spells sneller dan de tegenstander het veld domineert. Het deck is niet de snelste in zijn soort, maar ik ben er ook nog niet overuit of ik meer voor snelheid of meer voor control wil gaan, dat ga ik ook een beetje af laten hangen van eventuele passende nieuwe kaarten.
Mijn tegenstanders (zowel 1-1 als 3-way als 4-way) hebben redelijk uiteenlopende decks, maar speel zelf vooral vaak tegen het redelijk langzame grote creatures deck van mn broertje.

Voorlopig ziet mijn deck er als volgt uit:

Land (22):
9x plains
7x mountain
2x Island
1x Mana Confluence
1x Shivan Reef
1x Wind-Scarred Crag
1x Swiftwater Cliffs

Creatures (12):
1xIroas, God of victory
1x Seeker of the Way
1x Sightless Brawler
1x Supply-Line Cranes
1x Monastery Swiftspear
2x Sigiled Skink
1x Horde Ambusher
1x Bloodfire Expert
1x Mardu Heart-Piercer
2x Paragon of Fierce Defiance
1x Soul of Shandalar

Noncreatue (25)
1x Jeskai Ascendancy
1x Shield of the Avatar
1x Cranial Archive (zit er vooral in vanwege 3 mind sculpt in broertjes deck)
1x Rogue's Gloves
1x Turn to Frog
1x Negate
2x Lightning Strike
2x Hordeling Outburst
1x Goblinslide
1x Act of Treason
1x Fated Retribution
1x First Response
1x Sanctified Charge
1x Congregate
1x Brave the Sands
1x Ajani's Presence
1x Kill Shot
3x Oppressive Rays
1x Banishing Light
2x Pillar of Light

Twijfel steeds sterker om blauw er uit te halen, in eerste instantie zaten ook eternity snare en Dig Through Time er in maar neig steeds meer naar 'makkelijk passende' rood/wit.
Mocht het toch een lang potje worden hoop ik dmv fated retribution en/of soul of shandalar toch het potje om te keren/binnen te slepen.
Kaarten waar ik op het moment het meeste aan twijfel zijn Supply Line cranes, bloodfire expert en dus de blauwe splash.

Eventuele mogelijkheden die ik in mijn sidedeck heb zijn:
Waar ik het meeste over twijfel:
1x Griffin Dreamfinder Bij nader inzien lijkt deze een betere fit dan de Cranes?
1x Revoke Existence
1x Spite of Mogis
1x Blinding Flare
1x Heat Ray

andere eventuele fits:
1x Smite the Monstrous
1x Briber's Purse
2x Mardu Banner Jeskai banner heeft jammer genoeg niemand geopend..
1x Hammerhand
1x Rise to the challenge
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: oli4s starts from scratch

Bericht door pi »

Het is altijd wat lastig om een lange lijst van veel verschillende kaarten te analyseren, maar 1 ding dat heel duidelijk is, is dat je heel weinig creatures hebt. Ik denk dat de verhouding creature / non-creature waarschijnlijk beter omgedraait zou kunnen zijn. Het zou ook handig zijn om na te denken over hoe je langs je tegenstander zijn verdediging gaat komen, misschien wil je wel bij voorkeur vliegers of unblockable creatures spelen. Snelheid is waarschijnlijk de betere keuze in je situatie: een goed werkend control deck heeft meer specifieke spells nodig, terwijl voor een snel deck elk enigzins efficient creature vaak wel past, je zal dus waarschijnlijker een redelijk snel deck kunnen vormen met de kaarten uit een paar packs dan een control deck.

Ik zie geen reden om blauw te spelen, dat er uit halen zou waarschijnlijk een verbetering voor je deck zijn.

Ik kan begrijpen dat je geen losse kaarten aan wilt schaffen, overweeg je wel te ruilen?
(De Mana Confluence zou denk ik voor een hoop bruikbare kaartjes voor je deck kunnen zorgen, mits hij nog mooi is en zonder blauw er in is hij denk ik niet hard nodig).
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Oli4
Advanced
Berichten: 23
Lid geworden op: vr aug 29, 2014 2:25 pm

Re: oli4s starts from scratch

Bericht door Oli4 »

Die is idd nog piekfijn maar dat is zo een enorm veelzijdige kaart die wil ik niet kwijt
Bedankt voor de feedback iig! Zal eens kijken wat voor rode en witte creatures ik kan verzamelen..
Had blauw er nog niet helemaal uitgehaald omdat ik Jeskai ascendancy niet wilde offeren omdat die wel leuk speelt :)
En vandaar ook dus nog Mana confluence, die (ondanks beide maar 1 kaart) icm first response met instants in opponents beurt toch elke beurt een goedkoop tokentje opleverde.. Zal eens kijken naar eventuele opties en aanpassingen posten!
Vind het uberhaupt wel leuk denk ik om in dit topic gaandeweg mn deck(s) te zien evolueren :)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: oli4s starts from scratch

Bericht door pi »

Begrijp wel dat het moeilijk zal zijn suggesties te doen doordat we moeilijk in kunnen schatten wat je precies kan vinden in je groep en ook doordat de decklist zo niet heel overzichtelijk is. Des te meer structuur je daarin aan kunt brengen, des te beter (dus misschien creatures en spells ook nog op functionaliteit opsplitsen).

De Ascendancy is zeker leuk, maar met zo weinig creatures doet hij niet zo veel voor je deck. Daarnaast denk ik dat in jouw situatie 2 kleuren vooral een veel beter idee is dan 3.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: oli4s starts from scratch

Bericht door Jibz »

Wat bedoel je precies met 'veelzijdig' bij de Confluence? Ben je van plan nog meer decks te maken? Zoals pi al zei, in dit deck doet hij niet erg veel (zonder blauw). Als je er dan voor in de plaats een set kaarten kan krijgen die wel erg goed in je deck passen, ben je een stuk beter uit... Tenzij je dus van plan bent hem in een ander deck nog te spelen.

Denk er verder aan dat het bij elke kaart lastig is om hem eruit te halen, want, ja, elke kaart is leuk om te spelen. Maar op dat punt moet je ook een beetje kritisch kijken naar wat goed in het thema past dat je wil spelen en hoe groot de kans is dat je ze af gaat krijgen.

Ik ben het voor het grootste deel wel met pi eens: blauw zal je niet erg hard nodig hebben. Ik heb in 1 van mn eerste, vrij amateuristische, decks ook een zwart/blauw met splash rood gespeeld, en het zal echt bij uitzondering geweest zijn dat ik mn rode kaarten op het goede moment afkreeg. Meestal wil je dan wel bombshells in die splash kleur hebben die echt een verschil voor je deck maken en/of waarop je een redelijke kans hebt ze te pakken als je ze nodig hebt. Zoals pi al zei, ik denk niet dat dit met de ascendancy het geval is, althans niet nu, omdat hij juist scalet met het aantal creatures, waarvan je er niet bijzonder veel hebt.
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Oli4
Advanced
Berichten: 23
Lid geworden op: vr aug 29, 2014 2:25 pm

Re: oli4s starts from scratch

Bericht door Oli4 »

Idd voor toekomstige decks. Vooral met het openen van KoT en de 3 kleuren tribes lijkt het me verstandig een kaart als Confluence te behouden omdat het me een hele handige bouwsteen lijkt.
Het posten van het deck alleen al blijkt nuttig, je gaat toch kritischer naar het lijstje kijken en al lijken de tips simpel het is uiterst waardevolle info.
Voorlopig lijkt mn deck idd vooral gebaat bij veel meer creatures. Iroas, god of victory, de 2 rode Paragons, de Sightless Brawler, Ascendancy, Shield of the Avatar Sanctified Charge congregate zijn allemaal gebaat bij een groot aantal creatures.
Daarnaast zijn de token generator kaarten dus ook passend en zal ik blauw, (en dan ook met pijn in mijn hart Ascendancy) eruit gaan halen om het deck meer creature heavy te maken.

Op de vraag van Pi hoe ik voorbij de verdediging van de tegenstander ga komen, mijn plan was in eerste instantie om de creatures van de tegenstander aan banden te leggen met Pillar of Light Banishing Light Kill Shot Act of Treason Oppressive Rays en Iroas.

(En heb de rest van het deck dan voorlopig opgevuld met vooral goedkope noncreature spells voor de chemistry met de prowess kaarten, ascendancy en goblinslide)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: oli4s starts from scratch

Bericht door pi »

Oli4 schreef:IOp de vraag van Pi hoe ik voorbij de verdediging van de tegenstander ga komen, mijn plan was in eerste instantie om de creatures van de tegenstander aan banden te leggen met Pillar of Light Banishing Light Kill Shot Act of Treason Oppressive Rays en Iroas.
Misschien is dat met jouw groep anders, maar meestal bevatten decks een meerderheid creatures en wordt het daardoor lastig om ze allemaal met spells aan banden te leggen, tenzij je spells gebruikt die meerdere creatures stuk maken, maar daar heb je er niet veel van.

"pi" trouwens ;)
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Oli4
Advanced
Berichten: 23
Lid geworden op: vr aug 29, 2014 2:25 pm

Re: oli4s starts from scratch

Bericht door Oli4 »

Kom er toch steeds meer achter dat ik sealed decks maken 1 van de leukste dingen vind.
Bij deze mn cardpool uit 6 boosters, met later vandaag of eventueel morgen het 40 kaarten deck waar ik op uit ben gekomen!
Tips, advies, meedenken, ideeen, het is allemaal welkom, MAAR graag na mn 1e eigen poging:)

Zwart:
Tasigur, the Golden Fang (FOIL 8) )
Fearsome Awakening
Dark Deal
Merciless Executioner 2x
Gurmag Angler 3x
Typhoid Rats 2x
Alesha's Vanguard
Hooded Assassin
Sultai Emissary
Sibsig Host
Reach of Shadows 2x
Ancestral Vengeance

Wit:
Soulfire Grand Master
Rally the Ancestors (vind het een rare kaart, ligt dat aan mij?)
Citadel Siege
Jeskai Barricade
Mardu Woe-Reaper
Aven Skirmisher
Arashin Cleric 2x
Sandsteppe Outcast
Abzan Skycaptain
Great-Horn Krushok
Abzan Advantage 2x
Pressure Point
Sandblast 2x

Blauw:
Shu Yun, the Silent Tempest
Cloudform
Mistfire Adept
Renowned Weaponsmith
Reality Shift
Mindscour Dragon
Sultai Skullkeeper
Lotus Path Djinn
Write into Being 3x
Rakshasa's Disdain 2x
Jeskai Runemark
Whisk Away
Enhanced Awareness

Rood:
Flamerush Rider
Shockmaw Dragon
Vaultbreaker
Dragonrage
Wild Slash
Rageform
Humble Defector (zie rally the ancestors :? )
Mardu Scout
Lightning Shrieker
Defiant Ogre
Gore Swine
Collateral Damage
Temur Battle Rage (hoe is dit een common?)
Mardu Runemark
Fierce Invocation 2x

Groen:
Destructor Dragon
Whisperer of the Wilds
Ainok Guide
Frontier Mastodon
Ambush Krotiq
Temur Runemark 3x
Map the Wastes
Hunt the Weak 2x
Formless Nurturing

Multi:
Harsh Sustenance 3x
Grim Contest
Ethereal Ambush

Land:
Crucible of the Spirit Dragon
Blossoming Sands (foil)
Rugged Highlands
Dismal Backwater
Scoured Barrens
Bloodfell Caves
Tornwood Falls
Swiftwater Cliffs

Mn eerste indruk is: Groen valt af, de Jeskai kleuren zien er erg sterk uit.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: oli4s starts from scratch

Bericht door pi »

Ik zit nog niet genoeg in FRF om advies te geven, maar als ik 1 tip mag geven, ruil of verkoop die Tasigur zo snel mogelijk die is namelijk nu veel waard en ik denk niet dat hij die waarde houdt.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Oli4
Advanced
Berichten: 23
Lid geworden op: vr aug 29, 2014 2:25 pm

Re: oli4s starts from scratch

Bericht door Oli4 »

Plaats reactie