Priority

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Maccius
Adept
Berichten: 229
Lid geworden op: wo dec 16, 2009 1:13 pm

Priority

Bericht door Maccius »

Lang geen vraag gehad, maar nu heb ik er een waar ik het antwoord niet echt op kan vinden. En het is nog wel een soort van basisvraag ook :D

Ik wil weten wanneer er allemaal rondjes priority zijn en dan in detail.

Klopt het dat elke stap en fase begint met een rondje priority (Untap uitgesloten) en geloof tijdens het combat damage doen niet, maar daarna wel voordat de 2e main fase begint.

Klopt het dat als een stack wordt afgewerkt dat er na elke resolve weer een rondje priority komt of pas als de stack is afgehandeld?

Klopt het dat als ik 2 instants speel dat er na het spelen van de eerste instant een rondje priority komt of pas nadat allebei de instants op de stack liggen?

enz.

Kortom hoe vaak gaat die prioriteit rond?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Priority

Bericht door pi »

Vaak. Bij twijfel: vaker.

Het is misschien handig dit eerste even door te nemen:
http://mtgsalvation.gamepedia.com/Timing_and_priority
http://mtgsalvation.gamepedia.com/Turn_structure

- Ik weet niet zeker of de combat damage step ook een uitzondering is, ik dacht het niet, het maakt alleen weinig uit: anders kun je dezelfde dingen doen in de step er voor. Combat Damage zelf gebruikt in ieder geval de stack niet meer waar dat in het verleden wel het geval was.

- Na elke resolve volgt er een rondje priority.

- Stiekum ben jij de eerste die mag reageren als jij een instant speelt, als je 2 instants tegelijk speelt wordt dat geinterpreteerd als dat je de 2e in reactie op de eerste speelt. Wil je dit niet dan zul je er 1 moeten spelen, die moeten laten resolven na een rondje priority doorgeven en dan de 2e op de stack moeten leggen. Je kunt niet de ene spell achter de andere verstoppen zeg maar.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: Priority

Bericht door altx »

Je krijgt inderdaad priority in alle steps en phases, behalve in de untap step en normaal gesproken de cleanup step. (Alleen als een trigger af gaat in de cleanup step, komt er dan wel een rondje priority).

In de combat damage step, nadat combat damage gedaan is, komt er inderdaad ook gewoon een rondje priority zoals in de andere steps. Dat de combat damage zelf de stack niet gebruikt, is daarbij totaal niet relevant. Attackers declaren gebruikt de stack ook niet bijvoorbeeld...

Het is by the way niet zo dat een step begint met een rondje priority. Het is meer richting dat een step ermee eindigt. In de declare attackers step bijvoorbeeld worden eerst attackers gedeclareerd, daarna gaan triggers op de stack en tenslotte komt pas een rondje priority. In de draw step pak je eerst een kaart, daarna gaan triggers op de stack en tenslotte komt pas een rondje priority.

En wat Pi zegt: Als iets ge-resolved is, krijg je weer een rondje priority, altijd beginnend bij de actieve speler, de speler wiens beurt het is.

Als je een spell ge-cast hebt of een ability geactiveerd, komt er ook weer een rondje priority, maar dat begint bij jou dan. Jij krijgt dan priority terug nadat je de spell of ability op de stack gedaan hebt.

Pas als jij priority doorgeeft, kan je tegenstander wat gaan doen. Het is dus prima mogelijk om 10 instants en 10 activated abilities op de stack te doen en daarna pas priority door te geven, zonder dat je tegenstander daar tussen kan komen.

En wat Pi ook weer zegt: Met twee sorceries gaat zoiets je niet lukken, omdat je eerst de ene moet laten resolven aangezien je de tweede niet mag casten zo lang de stack niet leeg is.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Priority

Bericht door pi »

Voor dat laatste had hij het over instants ;).
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: Priority

Bericht door altx »

pi schreef:Voor dat laatste had hij het over instants ;).
Klopt. Maar anders was mijn antwoord heel makkelijk te lezen alsof dat met sorceries ook zou kunnen. Was dus even om alle mogelijke verwarring te voorkomen.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Maccius
Adept
Berichten: 229
Lid geworden op: wo dec 16, 2009 1:13 pm

Re: Priority

Bericht door Maccius »

Ok nog een details.

116.4. If all players pass in succession (that is, if all players pass without taking any actions in between passing), the spell or ability on top of the stack resolves or, if the stack is empty, the phase or step ends.

Ik cast een instant en pass priority. niemand doet iets met zijn priority. Het lijkt er op dat er hierboven staat dat dan eerst de spell resolved en pas daarna kan ik een 2e instant kan spelen. Geen idee of het ooit een belangrijk verschil is, in de praktijk. Maar ik wil het gewoon graag snappen.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Priority

Bericht door pi »

Jij krijgt als eerste priority en als je priority hebt kun je een instant spelen, daardoor kun je reageren op je eigen instant. Als je dat niet doet kun je inderdaad pas weer een instant spelen als de vorige geresolved is want je krijgt niet nog een keer priority voor hij resolved (tenzij iemand anders wat doet). Jij bent zeg maar een van die "all players".
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: Priority

Bericht door altx »

Je kunt inderdaad niet priority doorgeven om af te wachten wat je tegenstander doet en als hij vervolgens ook priority passt, zeggen van, "oh, dan wil ik toch nog wel reageren".

Dat geldt ook als er nog niks op de stack ligt en het rondje priority uberhaupt nog moet beginnen. Stel, het is jouw beurt, er zijn net blockers gedeclared. Als jij dan priority doorgeeft en je tegenstander vervolgens ook, dan ga je onherroepelijk naar de volgende step. Je kunt dan niet ineens toch nog wat spelen. Dan had je dat gelijk moeten doen en geen priority moeten doorgeven. Maar als je tegenstander wel wat speelt, dan krijg je daarna wel weer een nieuw rondje priority, dus zou jij daarop wel weer kunnen reageren.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Plaats reactie