banding

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
the king bee
Master
Berichten: 104
Lid geworden op: vr dec 27, 2002 10:31 pm
Locatie: Assen

banding

Bericht door the king bee »

Hoi,

als je blockt kun je meerdere creaturen tegelijk 1 creatuur laten blocken. das duidelijk.
stel: ik block 1 creatuur met 3 creaturen waarvan er 1 banding heeft.
wie bepaald dan hoeveel schade welk creatuur krijgt.

volgens ons zijn er 2 opties
1; een los creatuur blockt en een geband setje blockt
waarbij de schade verdeeld wordt over de beide blockende items door de aanvaller en dan vervolgens kan de schade die toebedeeld wordt aan het gebande setje verder verdeeld worden door de verdedigende speler.

2; er is 1 blockend creatuur met banding, daardoor wordt alle schade door de verdedigende speler verdeeld.

ik ga voor optie 2 maar mijn 3 medespelers gaan voor optie 1

wie heeft er gelijk???
bij voorkeur met verwijzing naar de regel in het rulebook. ( ik kon het er niet in vinden :twisted: )

bedankt maar weer.

Peter
The only thing that matters is how you see yourself.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

als jij blockt met een setjes creatures waarvan er 1 banding heeft dan mag jij de damage verdelen. Het maakt niet uit of er wat geband is of niet.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
grimreaper
Adept
Berichten: 258
Lid geworden op: zo jul 07, 2002 12:59 pm
Locatie: Zevenbergen, Noord-Brabant, the Netherlands
Contacteer:

Bericht door grimreaper »

Volgens het boekje

# 502.10b - As a player declares attackers, he or she may declare that any number of those creatures with banding, and up to one of those creatures without banding, are all in a "band." (Defending players can't declare bands but may use banding in a different way; see Rule 502.10h.) [CompRules 2003/07/01]

# 502.10h - A player who controls an attacking creature with banding chooses how combat damage is assigned by creatures blocking that creature. A player who controls a blocking creature with banding chooses how combat damage is assigned by creatures it blocks. If the creature had banding when it attacked or blocked, but the ability was removed before the combat damage step, damage is assigned normally. [CompRules 2003/07/01]

Dus bij een attacking band moet elk creature op 1 na banding hebben.
Als meerdere beesten 1 creature blocken en 1 ervan heeft banding dan mag de defending player kiezen hoe de damage verdeelt word.
Afbeelding
the king bee
Master
Berichten: 104
Lid geworden op: vr dec 27, 2002 10:31 pm
Locatie: Assen

Bericht door the king bee »

de heren worden weer eens bedankt.
groeten

Peter
The only thing that matters is how you see yourself.
the king bee
Master
Berichten: 104
Lid geworden op: vr dec 27, 2002 10:31 pm
Locatie: Assen

Bericht door the king bee »

hoi,

we breiden het verhaal nog even uit.

stel ik val aan met een 8/8 trample.

er word geblockt door 3 creaturen
1 1/1 banding
1 3/3
1 4/4
totaal is de verdediging nu 8/8, de verdediger mag nu de schade verdelen.

is de verdediger verplicht alle schade te verdelen over alle creaturen?

of mag hij er voor kiezen alle schade verdelen zoals hij wil. bijvoorbeeld op 1 creatuur.
wat gebeurt er dan met de resterende schade's

mijn idee is dat hij de schade wel mag toewijzen aan 1 of 2 creaturen maar dan geld het restant als trampleschade en krijgt de speler deze als nog.


hoe denken jullie daar over?

groeten,

Peter
The only thing that matters is how you see yourself.
Gebruikersavatar
KingFatass
Wizard
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo mei 12, 2002 7:19 pm

Bericht door KingFatass »

Als hij blocked als een 'band', dus met de 3 creatures dan moet hij verplicht de 8 schade verdelen. Jouw creature doet sowieso 8 schade. Omdat hij blocked met een band, mag hij dan verder de schade verdelen. Als hij slim is gooit hij het op de 1/1.

Zou je b.v. aanvallen met een 9/9 en hij zou blocken met de band uit het voorbeeld, dan kun jij tijdens 'damage assignen' 8 schade aan de blockers toedelen (je moet bij trample altijd minimaal de totale toughness van blockers in damage assignen) en dan 1 trample damage aan je tegenstander geven.

hoop dat het duidelijk is.
“There’s two kinds of people: those that understand that Electro Shock Blues is the greatest album ever put together, and idiots.â€
the king bee
Master
Berichten: 104
Lid geworden op: vr dec 27, 2002 10:31 pm
Locatie: Assen

Bericht door the king bee »

Tja zo redeneren mijn medespelers ook.
het komt mij vreemd over dat als hij de 8 damage toewijst aan een 1/1 de trample niet door komt.

Feitelijk wordt er maar 1 damage daadwerkelijk gedaan,
lijkt mij.
en dan zou het restant dus doorkomen.
In het spel Shandalar komen ze wel door in dit geval.

maar goed
when you are right, you'r right
and when jou are not you'r f*cked

bedankt,

Peter
The only thing that matters is how you see yourself.
Gebruikersavatar
KingFatass
Wizard
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo mei 12, 2002 7:19 pm

Bericht door KingFatass »

Er wordt feitelijk 8 damage gedaan. Een creature kan meer damage krijgen dan zijn toughness kan hebben.

Als een creature geen banding zou hebben, dan zou zou je natuurlijk gelijk hebben.

En ga maar niet op shandalar af, mijn moeder weet de regels nog beter.
“There’s two kinds of people: those that understand that Electro Shock Blues is the greatest album ever put together, and idiots.â€
the king bee
Master
Berichten: 104
Lid geworden op: vr dec 27, 2002 10:31 pm
Locatie: Assen

Bericht door the king bee »

oke.

bedankt.

Peter
The only thing that matters is how you see yourself.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

KF heeft het niet helemaal juist, sorry.

Als er geblockt wordt met een band mag de verdediger alle damage verdelen, ook als dit meer is dan de totale toughness. Je kunt dus altijd alle damage op de 1/1 gooien (of op de 3/3 als je de bander graag wilt houden) en zelf geen damage krijgen. Het maakt daarvoor niet uit of de attack power 8 heeft of power 100.

Ik zal het nog sterker vertellen: Als je een 8/8 trampler blockt met alleen een 1/1 banding creature mag je ook de damage verdelen en hoef je zelf geen trample damage te krijgen.

Nog leuker: Als je 1/1 bander (als die aanvalt als band) geblockt wordt door een Butcher Orgg dan mag je de damage van de Butcher Orgg op de controller van de Orgg gooien :).
Gebruikersavatar
KingFatass
Wizard
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo mei 12, 2002 7:19 pm

Bericht door KingFatass »

Ai sorry! Damn I'm getting rusty.
“There’s two kinds of people: those that understand that Electro Shock Blues is the greatest album ever put together, and idiots.â€
Gebruikersavatar
Luitzen
Adept
Berichten: 447
Lid geworden op: di mei 25, 2004 4:40 pm
Locatie: amsterdam

Bericht door Luitzen »

Oude koeien uit de sloot halen jongens !
Gast

Bericht door Gast »

David schreef:KF heeft het niet helemaal juist, sorry.

Als er geblockt wordt met een band mag de verdediger alle damage verdelen, ook als dit meer is dan de totale toughness. Je kunt dus altijd alle damage op de 1/1 gooien (of op de 3/3 als je de bander graag wilt houden) en zelf geen damage krijgen. Het maakt daarvoor niet uit of de attack power 8 heeft of power 100.

Ik zal het nog sterker vertellen: Als je een 8/8 trampler blockt met alleen een 1/1 banding creature mag je ook de damage verdelen en hoef je zelf geen trample damage te krijgen.

Nog leuker: Als je 1/1 bander (als die aanvalt als band) geblockt wordt door een Butcher Orgg dan mag je de damage van de Butcher Orgg op de controller van de Orgg gooien :).
You may divide Butcher Orgg’s combat damage as you choose among defending player and/or any number of creatures he or she controls.

Defending player. Dus volgens mij klopt dat ook niet helemaal hoor.
Gebruikersavatar
grimreaper
Adept
Berichten: 258
Lid geworden op: zo jul 07, 2002 12:59 pm
Locatie: Zevenbergen, Noord-Brabant, the Netherlands
Contacteer:

Bericht door grimreaper »

:oops: Dat was ik dus.

Verder staat er op de kaart 'You may' wat dus ook aangeeft dat een ander dat niet mag.
Afbeelding
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Maar als je met een banding creature aanvalt dan mag de controller van de attacker de damage van de blockende creatures (die dat creature blocken) verdelen in plaats van de controller van de blockende creatures.

502.10h A player who controls an attacking creature with banding chooses how combat damage is assigned by creatures blocking that creature. A player who controls a blocking creature with banding chooses how combat damage is assigned by creatures it blocks. If the creature had banding when it attacked or blocked but the ability was removed before the combat damage step, damage is assigned normally.

PS: En als de Butcher Orgg blockt dan is de controller van de Orgg dus de defending player.
Plaats reactie