meedoen: tips

Een overzicht van nationale en regionale Magic: the Gathering evenementen. Heb je zelf een evenement dat hier nog niet bij staat, dan ben je van harte welkom deze te plaatsen!

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
promp!$
Master
Berichten: 162
Lid geworden op: zo mei 01, 2005 12:12 am
Locatie: amsterdam
Contacteer:

meedoen: tips

Bericht door promp!$ »

wie kan mij wat algemene tips geven voor het
1e toernooi waar ik ga meedoen?
ravinica - prelease (24/9) :mwha ga me vandaag
of morgen wel opgeven.
wil toch wel eens een keer kijken hoe dat
nou is (zo'n toernooi)

kan alleen niet magiccen (nou ja een beetje)
he de link naar me homepage doet het.
favo boek: Swiebertje
favo rpg: BG 1
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Pre release is sealed toch? Dat betekent dat je geen draft skill hoeft te hebben :). Kijk gewoon welke kaarten je hebt. Overweeg een aantal kleuren combinaties en kijk wat voor deck je daarmee zou maken. Kies dan de beste combinatie. Belangrijk is dat je genoeg veel creatures moet hebben (ook aan aantal grote dikke creatures) en ook wat destruction. Veel Auras is volgens mij niet goed.

En let goed op tijdens het spelen. Een groot deel van de potjes die je verliest had je kunnen winnen als je op het goede moment de juiste beslissing had gemaakt. Natuurlijk kun je ook gewoon pech hebben met de kaarten die je pakt. Maar zorg in ieder geval dat je niet te weinig land in je deck stopt. 17 is geloof ik wel een aardig aantal, anyone?

En de belangrijkste tip: Zorg dat je lol hebt! Het is maar een spel.
Gebruikersavatar
KingFatass
Wizard
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo mei 12, 2002 7:19 pm

Bericht door KingFatass »

Goeie keuze kwa eerste tournooi.

Een aantal tips.

Als je je pakjes hebt opengemaakt, sorteer je kaarten op kleur en dan op manacost. De bedoeling is dat je een 40 kaartendeck uit deze gaat maken met de verhouding 15 creatures 8 spells en 17 land (Natuurlijk niet letterlijk nemen, maar dat is een mooi streven voor een soepel deck). Je streeft naar een 2 kleuren deck, met eventueel een 'splash' van 2 kaarten uit een 3e kleur.

Nu komt het lastige gedeelte: Je kleuren bepalen. Hier komt het simpel neer op in welke kleuren je de beste kaarten hebt. Dit komt op ervaring neer, maar hier een paar 'pointers'.

- Spells die damage doen.

- Spells die een permanent destroyen.

- In het algemeen voor creautres geld, als hun manacost 1 boven hun power/toughness zit dan zijn ze speelbaar (bv een 2/2 voor 3), hoe meer waar voor je mana hoe beter natuurlijk.

- creatures met een vorm van evasion. Hiermee bedoel ik creatures met flying bijvoorbeeld.

Zijn je kleuren duidelijk? Dan ben je er bijna. Nou moet je nog je 'curve' bepalen. Hiermee bedoel ik het het aantal kaarten voor een bepaalde manacost. Je wilt namelijk niet dat je met een hand begingt waarin 4 kaarten zitten die 7 mana kosten.
Je wilt het liefste elke beurt een creature casten. Als je een beetje lekker witl casten zou een mooie curve er zo uit kunnen zien.
1 mana - 2 kaarten
2 mana - 4 kaarten
3 mana - 9 kaarten
4 mana - 4 kaarten
5+ mana - 4 kaarten

En in dit voorbeeld zit je al een beetje aan de hoge kant kwa dure kaarten (die meer dan 4 kosten). Spells zijn wat minder gevoelig voor je curve, omdat je die niet direct wilt spelen wanneer je de mana ervoor hebt.

Nu heb je als het goed is zon 22 a 23 kaarten die je in je deck wil stoppen. Nu nog je land bepalen. Kijk goed naar dubbele castingcost om de verhouding tussen basic land te bepalen, maar meestal is het half om half. En als je max 3 kaarten uit een andere kleur splashed niet meer dan 3 basic land van die kleur spelen.

In het kort:

- Sorteren van kaarten op kleur en castingcost
- kleuren bepalen adhv goeie kaarten
- bouwen op manacurve
- landratio bepalen

Nu heb je je deck, veel plezier ermee.

Nog wat algemene tips

- 1/1 voor 1 mana is slecht.

- Zeg van te voren dat het je eerste tournooi is en je tegenstander zal daar rekening mee houden (meetse magices zijn behulpzaam).

- vraag na afloop of je dingen beter had kunnen doen.

- cast geen creatures voor je combat.

Veel succes ermee.

Ps. waar ga je pre releasen?
“There’s two kinds of people: those that understand that Electro Shock Blues is the greatest album ever put together, and idiots.â€
Gebruikersavatar
KingFatass
Wizard
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo mei 12, 2002 7:19 pm

Bericht door KingFatass »

David schreef:
En de belangrijkste tip: Zorg dat je lol hebt! Het is maar een spel.
Dit is de belangrijkste tip.
“There’s two kinds of people: those that understand that Electro Shock Blues is the greatest album ever put together, and idiots.â€
Gebruikersavatar
promp!$
Master
Berichten: 162
Lid geworden op: zo mei 01, 2005 12:12 am
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Bericht door promp!$ »

:)

en moet je zelf basic land en hoesjes meenemen?
en een decklijstje maken?

ik ga spelen in amsterdam (24/9) : niet dus!

quote from organisator toernooi:

Voor iedereen: Amsterdam is inmiddels vol... Good job! Ik wil iedereen van harte uitnodigen op andere Pre-releases, zoals daar zijn Leiden (zaterdag) en Utrecht (Zondag, ook 2 Headed Giant).

--> ingeschreven voor leiden (per 14/9)

van hoesjes weet ik al dat ze niet herkenbaar mogen zijn. (of verschillend van kleur)

kan iemand ook iets vertellen over judges? (of zou melden dat het mijn 1e officiele toernooi is wel genoeg zijn)
he de link naar me homepage doet het.
favo boek: Swiebertje
favo rpg: BG 1
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

je wil bij voorkeur geen doorzichtige hoesjes gebruiken, zorg dat je nieuwe hebt en neem pen en papier mee om scores bij te houden.

Verder lijkt me dat de rest best goed dingen uitgelegd heeft.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
KingFatass
Wizard
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo mei 12, 2002 7:19 pm

Bericht door KingFatass »

Je hoeft niet te vermelden dat het je eerste tournooi is, dat roest hun aan hun reet. Well moet je een zogehten DCI nummer hebben, dat je ook daar kan halen.
Je staat dan ingeschreven bij wizards en die houdt jouw rating bij en naar mate je meer tournooien speelt krijg je ook gratis kaarten opgestuurd.

Verder kun je gewoon met je buurman basic land ruilen. In je starter zitten er all een paar, diegene die je niet nodig hebt, ruil je met je buurman.

Decklijst krijg je daar ook, hoe die ikgevuld moet worden, wordt daar verder uitgelegt.
“There’s two kinds of people: those that understand that Electro Shock Blues is the greatest album ever put together, and idiots.â€
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door The Quizmaster »

Zulke toernooien ben je vaak wel een dagje mee zoet, neem dus ook eten en drinken mee :p
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

En splash geen kaarten met een dubbele kleur in de mana cost (logisch).
Gebruikersavatar
promp!$
Master
Berichten: 162
Lid geworden op: zo mei 01, 2005 12:12 am
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Bericht door promp!$ »

The Quizmaster schreef:Zulke toernooien ben je vaak wel een dagje mee zoet, neem dus ook eten en drinken mee :p
over het algemeen is er een eet/drink gedeelte waar het toernooi gehouden wordt.
vaak staat ook in de bepalingen dat zelf meegenomen eten/drinken niet
daar gebruikt mag worden
(maar misschien kan het buiten de ruimte) :)
he de link naar me homepage doet het.
favo boek: Swiebertje
favo rpg: BG 1
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

je hebt iig kans dat het duur is en van een fles water of zo zullen ze denk ik weinig zeggen.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
KingFatass
Wizard
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo mei 12, 2002 7:19 pm

Bericht door KingFatass »

Mja...ehm ga naar buiten en nuttig daar je eigen gebrachte waren?
“There’s two kinds of people: those that understand that Electro Shock Blues is the greatest album ever put together, and idiots.â€
Gebruikersavatar
Yodaboy
Wizard
Berichten: 574
Lid geworden op: za nov 02, 2002 4:43 pm
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Yodaboy »

In de buurt zit vast wel een Kebab-zaak ofzo, op zo'n dag gaan er bij mij altijd wel zo'n 3 doorheen. ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
promp!$
Master
Berichten: 162
Lid geworden op: zo mei 01, 2005 12:12 am
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Bericht door promp!$ »

mwha ik word in ieder geval al afgehaald vanaf het station.
me moeder vind het zowiezo een wonder dat ik om 8 uur op sta op mijn vrije zaterdag.
(ik ben meestal snachts op) :twisted:

om half 10 's morgens moet je mij niet in een stad
neerzetten waar ik nog nooit geweest ben.
(het verre leiden)
he de link naar me homepage doet het.
favo boek: Swiebertje
favo rpg: BG 1
Gebruikersavatar
WrecKage
Advanced
Berichten: 24
Lid geworden op: wo sep 14, 2005 5:15 pm
Locatie: Gorinchem - Zuid-Holland Zuid
Contacteer:

Bericht door WrecKage »

ha, ik leef ook snahcts in t weekend en overdag slaap ik... :roll: ik heb 1 keer een tournooitje gespeeld... was best wel lam... de afterparty was leuker
LawL @ u!
Plaats reactie