PTQ Honolulu

Een overzicht van nationale en regionale Magic: the Gathering evenementen. Heb je zelf een evenement dat hier nog niet bij staat, dan ben je van harte welkom deze te plaatsen!

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Grolsch G. schreef:Proficiat!
Zeker veel getrained? :roll:
Ja, absoluut. De random rogue decks liepen echt wel gesmeerd door al dat oefenen ;)
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

imageshack is wel goeie en goedkope hosting van plaatjes (goedkoop = gratis)

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Verslag PTQ Honolulu - Eindhoven

Bericht door Dragonheart »

Verslag PTQ Honolulu - Eindhoven - 11 december 2005

Een hele tijd geleden kreeg ik te horen dat er PTQ's georganiseerd zouden worden, waarbij het ticket naar Hawaii betaald zou worden. Dat leek mij wel wat. Daarom schreef ik mij via email in nog voordat het eigenlijk mogelijk was. Het was immers moeilijk te voorspellen hoeveel mensen er mee wilden doen. Uiteindelijk was het de bedoeling om alle PTQ's te spelen. Er waren op dat moment drie decks die ik overwoog te spelen. Dit waren Goblin Bidding, Mono Black Control en The Rock. Mijn voorliefde voor Trollen in combinatie met mijn obsessie voor zwart maakten de keus wat makkelijker. Het werd The Rock. Tijdens de eerste PTQ (Utrecht) haalde ik de 10de plek met het volgende deck:

The Rock

4 Llanowar Wastes
4 Overgrown Tomb
1 Okina, Temple to the Grandfathers
1 Shizo, Death's Storehouse
9 Forest
3 Swamp

4 Birds of Paradise
4 Sakura-Tribe Elder
4 Eternal Witness
4 Ravenous Baloth
3 Kokusho, the Evening Star

4 Cabal Therapy
4 Living Wish
4 Putrefy
4 Pernicious Deed
3 Cranial Extraction

SB
1 Withered Wretch
1 Viridian Zealot
1 Viridian Shaman
1 Faceless Butches
1 Bane of the Living
1 Grave-Shell Scarab
1 Genesis
1 Boseiju, Who Shelters All
3 Duress
4 Smother

Mijn tweede kans was in Eindhoven. Hier speelde ik een nogal standaard Aggro Rock deck. Het viel zwaar tegen en na een 0-2 drop werd ik 84ste. De volgende gelegenheid was in Leiden. Zwart en groen waren nog steeds mijn kleuren, maar de Deeds gingen mee. Aan het deck paste ik de volgende dingen aan:

Maindeck
-1 Forest
-1 Eternal Witness
-1 Ravenous Baloth
-1 Kokusho, the Evening Star
-1 Living Wish
-1 Pernicious Deed
-3 Cranial Extraction
+1 Swamp
+4 Troll Ascetic
+2 Umezawa's Jitte
+2 Haunting Echoes

Sideboard
-1 Viridian Zealot
-1 Faceless Butcher
-1 Grave-Shell Scarab
-3 Duress
+1 Kokusho, the Evening Star
+2 Naturalize
+3 Cranial Extraction


De Echoes leken mij op dat moment veel beter dan de Extraction vanwege het succes van diverse decks die gebruik maakten van een overvolle graveyard. Ik moet toegeven dat ik geluk had met mijn matchups waardoor ik ook veel aan die beslissing had. Ik haalde de top 8 waar ik jammerlijk faalde in de halve finales. Daar verloor ik van Max die Balancing Things speelde. 4de. De decklist die ik voor deze PTQ gebruikte, werd op de volgende punten aangepast:

Maindeck
-1 Putrefy
-2 Haunting Echoes
+3 Cranial Extraction

Sideboard
-1 Viridian Shaman
-2 Naturalize
-1 Smother
-3 Cranial Extraction
+1 Viridian Zealot
+1 Ravenous Baloth
+3 Duress
+2 Haunting Echoes


Deze aanpassingen waren noodzakelijk aangezien het aantal combo decks steeg hetgeen ook gold voor het aantal decks dat met weinig wincondities speelde. Dit bracht mij uiteindelijk bij de decklist die eerder in dit topic staat.

Hierna volgt een verslag van het verloop van mijn laatste PTQ voor Honolulu. Helaas is dit verslag op het moment nog verre van volledig. Mijn excuses voor fouten die nog niet gecorrigeerd zijn.

Ronde 1 - Balancing Things (Jan)

Jan wint het dobbelen en gaat beginnen. In zijn eerste beurt komt een Tinder Farm in het spel. Ik heb me later laten vertellen dat de blik op mijn gezicht onbeschrijfelijk is geweest. Balancing Things. Bah. Tot mijn geluk heb ik een in deze matchup vrij redelijke hand gehouden. Een BoP, Therapy en Extraction bevolken mijn klauwen. Een tweede Therapy komt van de bovenkant van mijn deck en de vogel wordt opgeroepen. In mijn tweede beurt speel ik dubbel Therapy hetgeen ik in de derde beurt aanvul met de Extraction. Jan geeft op. Ik moet toegeven dat het daarna moeilijk zal zijn voor hem om te winnen, zeker indien er naast Terravore geen andere manieren om te winnen zijn. Helaas zal ik dat nooit weten.

-3 Pernicious Deed -2 Umezawa's Jitte
+3 Duress +2 Haunting Echoes

Ik kan me helaas niet precies herinneren hoe de tweede pot is verlopen. Het enige dat ik terug kan vinden zijn de levenstotalen. De zijne gaan van 20 naar 17 naar 14 naar 8 naar 1.

2-0
(1-0)

Ronde 2 - Aggro Rock (Roger)

Dit keer win ik het dobbelen en ga beginnen. De eerste pot win ik met name door betere Therapies. Op die manier kom ik bijvoorbeeld van 3 Trollen tegelijk af.

-3 Cranial Extraction
+3 Smother

In de tweede pot ga ik roemloos tenonder. De derde pot echter wordt de marathon van deze ronde. Roger gooit een paar keer een Armadillo Cloak op een Troll Ascetic. Hiermee zorgt hij ervoor dat zijn levenstotaal tot mythische proporties wordt opgeblazen. Ondertussen probeer ik eigenlijk alleen maar wanhopig in leven te blijven in de hoop ooit een keer middels een Deed in ieder geval van de Cloaks af te komen. Gelukkig heb ik een Genesis in de grafbak die iedere beurt Baloths en Witnessen enz. weder laat keren. Ik sta op 2 wanneer de 5 extra beurten voorbij zijn.

1-1
(1-0-1)

Ronde 3 - ? (Rob)

Over deze ronde kan ik helaas helemaal niks vertellen. De levenstotalen geven aan dat het waarschijnlijk om een aggro-deck gaat, maar mijn geheugen laat me in de steek.

2-0
(2-0-1)

Ronde 4 - CAL (Jasper)

In de eerste pot slaagt Jasper er allereerst in om het Life from the Loam dingetje aan de gang te krijgen. Wanneer hij vervolgens mij lam legt middels een Solitary Confinement, kan hij de pot afmaken met Seismic Assault en twee handen vol landen.

-3 Putrefy -2 Umezawa's Jitte
+3 Duress +2 Haunting Echoes

Deze pot gaat in 1 opzicht beter, ik slaag erin om meer damage te doen dan in de vorige partij. Helaas mag het niet baten. Jasper wint.

0-2
(2-1-1)

Ronde 5 - Heartbeat Combo (Bas)

Ik krijg de Aggro start en ondersteun die met wat Therapy en Extraction aktie. Bas krijgt de combo niet op tijd bij elkaar.

-3 Putrefy -2 Umezawa's Jitte
+3 Duress +2 Haunting Echoes

In dit potje lukt het hem wel om af te gaan. Na een dubbele Brain Freeze is mijn grafbak ongewoon vol en kan ik in mijn beurt geen kaart meer trekken waardoor ik verlies. Hierna gebeurt er iets vaags. Met enige moeite lukt het Bas toch nog om af te gaan. Bij het tellen komt hij op 52 kaarten van de Brain Freeze. Helaas moet ik hem erop wijzen dat 13 x 3 + 3 niet 52 is, maar 42. Het resultaat hiervan is dat ik nog 4 of 5 kaarten in mijn library heb. Ik untap, trek een kaart en val aan met de beesten die ik heb. Bas kijkt in zijn grafbak en accepteert dodelijke schade. Wij schudden handen en dan kijkt hij nog maar eens naar zijn graveyard. Met verbaasd gezicht haalt hij daar een Moment's Peace uit. Toch bedankt Bas!

2-1
(3-1-1)

Ronde 6 - Aggro Rock (Roy)

Meteen in het eerste potje komen de kleine voordelen van een meer controlerende dan aggresieve versie naar boven. Deed en Baloth zorgen voor de overwinning in de eerste pot.

-3 Cranial Extraction
+3 Smother

In de tweede pot kan ik aan het bovengenoemde duo een Jitte en een Kokusho toevoegen. Dit is teveel voor Roy en hij verliest.

2-0
(4-1-1)

Ronde 7 - Boros Deck Wins (Daan)

Wat ik nog aan aantekeningen heb, is alleen genoeg voor giswerk. Gezien het verloop van de levenstotalen lijkt het erop dat Daan me langzaam heeft gesloopt todat een Troll aan de strijd is toegevoegd. Vlak daarna gaat Daan van 13 naar 5 naar 0. Lijkt op een Kokusho die na een geslaagd uitstapje Therapy voer wordt.

-3 Cranial Extraction
+3 Smother

Wederom aan de hand van de getallenreeks op papier, concludeer ik dat er wat gezonde Baloth aktie is geweest. Op 19 levens is deze ronde voorbij.

2-0
(5-1-1)

Kwart finale - Scepter Chant (Bas)

In het eerste potje slaag ik erin een Boseiju uit mijn sideboard te vissen. Helaas wordt door het gebruik hiervan het rode deel van Fire/Ice mij fataal.

-3 Pernicious Deed -2 Umezawa's Jitte
+3 Duress +2 Haunting Echoes

De strategie na het boarden is om zoveel mogelijk kaarten middels disruptie in de graveyard te planten en dan een Echoes te spelen. Het verwijderen van wincondities en/of hinderlijke opstakels, zie de naam van het deck, lijkt mij de beste strategie. De Cranial Extractions kunnen als aanvulling gebruikt worden om eventuele missers te corrigeren. In deze pot heeft de beschreven manier van spelen gefunctioneerd. Zo zag ik dankzij mijn Duress in de eerste beurt een WoG en 3 Counterspell. De WoG ging en de beurt erna gingen er 3 Counterspells...

-2 Kokusho, the Evening Star
+2 Umezawa's Jitte

Mijn tegenstander heeft pech. De landen blijven weg waardoor een Trottel, dit is een Troll die onderweg een Jitte oppikt, in rasse schreden die 20 richting 0 brengt.

2-1

Halve finale - Heartbeat Combo (Jan)

Alweer een Combo deck... In Leiden Aggro Rock dag, hier Combo dag. In de eerste pot mag Jan een beurt spelen die meer aan patience doet denken dan aan Magic. Ik verlies.

-3 Putrefy -2 Umezawa's Jitte
+3 Duress +2 Haunting Echoes

Hoewel Pernicious Deed verre van ideaal is in dit geval, mag het enchantment toch blijven. Heel af en toe krijg je de kans een Heartbeat op te blazen, mogelijk na er zelf misbruik van gemaakt te hebben. Het "Verwijder Alles Dat Enigszins Risicovol is van het spel"-plan (TM) treedt weer in werking. Met 3 Duress 4 Therapy 3 Extraction 2 Echoes durf ik wel. In de derde pot begin ik met lekker een beetje disrupten. Jan vindt het dan een uitgelezen gelegenheid om voor de kill te gaan. Helaas voor hem heb ik de Deed die het antwoord op Hunting Pack mag zijn al op handen. Een bescheiden aantal beesten zorgt er vervolgens voor dat de partij voorbij is voordat Jan weer op gang komt.

2-1

Finale - Boros Deck Wins (Peter)

Inwendig maak ik een kleine vreugdedans wanneer ik de decklijst van mijn tegenstander te zien krijg. Van alle decks die de T8 gehaald hebben, speel ik het liefst tegen deze. Helaas zit er een kleine verrassing in zijn sideboard: Sulfuric Vortex. Die vind ik niet lief. De eerste pot lacht het geluk mij toe. Ik trek alle drie mijn Baloths en krijg ook nog eens de kans mijn tegenstander met een Kokusho te slaan. Met 18 levens win ik de eerste slag.

-3 Cranial Extraction
-3 Smother

Door een vroege Therapy krijg ik de Vortex in zijn hand te zien. De Elder neemt er eentje voor het team. Ik krijg flinke schade van mijn eigen mana, maar met een Troll en een Baloth waan ik me veilig. Lifegain en dikke beesten slepen me door deze finale heen.

2-0

Hawaii, here I come ;)
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
Sab!
Administrator
Berichten: 684
Lid geworden op: zo mar 10, 2002 3:08 pm
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Bericht door Sab! »

pi schreef:Oy,

imageshack is wel goeie en goedkope hosting van plaatjes (goedkoop = gratis)

mazzel

pi
Ik wil ze ook best hosten hoor :P
hoor het wel
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Daar had ik graag gebruik van gemaakt, als het na de vakantie nog nodig is, laat ik het wel weten.

iig bedankt ;)
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
sumilidon
Wizard
Berichten: 507
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 11:24 pm

Bericht door sumilidon »

feli dragon :D
sometimes i look in the mirror and i wonder.
is it really me looking back?
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Dank je
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Plaats reactie