soort van budged pikula, maar 't werkt niet

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
/-\rne
Master
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 9:13 pm
Locatie: Leerdam
Contacteer:

soort van budged pikula, maar 't werkt niet

Bericht door /-\rne »

pikula is normaal gesproken een agro deck met veel disruption. en word gespeeld in Legacy(1.5). Het leek mij een leuk deck om te spelen, maarja, ik heb gister avond paar potjes geplaytest tegen een zeer budged agro deck, maar dat kon ik alleen winnen als de ander mana scrued was, dus dit deck komt nog echt iets te kort tegen agro, verder heb ik het nog niet echt getest. ik denk eigenlijk dat er te wijnig creatures inzitten (pikula speeld er 14-16), en pikula speeld normaal gesproken ook sinkholes en Wasteland.

ik kan binnkort een playsetje Hymn to Tourach en Caves of Koilos kopen, maar daar word de agro matchup nog niet beter van :P, mischien heb ik mass removal nodig totdat ik een echt pikula deck kan bouwen.. hmm volgens mij speeld pikula zelf ook mass removal alleen dan sideboard. nja, tips zijn welkom!

ik heb nu B/G, B/U, B/R en nu dus B/W gemaakt, en B/G was het enigste werkende deck, omdat het doormiddel van land distruction tijd maakte, en zorgte dat je opo wijnig kon spelen.

mijn deck:

Creatures (10)
1x Skittering Skirge
2x Hypnotic Specter
1x Lurking Nightstalker
2x Looming Shade
1x Spectral Lynx
1x Withered Wretch
1x Necravolver
1x Mother of Runes

spells (30):
3x Duress
1x Distress
1x blackmail
2x Wrench mind
4x Gerrard's Verdict
3x Last gasp
2x Chainers Edict
2x Ghastly Demise
1x Swords to Plowshares
2x Vindicate
1x Oblation
4x Dark Ritual
1x Skeletal Scrying
3x Phyrexian Aerna

land (20):
11x swamp
1x Strip mine
1x orzov basilicia
7x plains
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Voorbeeld Pikula-lijst:

4 Scrubland
4 Wasteland
4 Polluted Delta
2 Tainted Field
9 Swamp

4 Dark Confidant
4 Nantuko Shade
4 Hypnotic Specter

4 Dark Ritual
4 Duress
4 Hymn to Tourach
4 Sinkhole
4 Vindicate
2 Cursed Scroll
3 Engineered Plague

Dit is geen gemiddelde lijst, het is een voorbeeldlijst. Toch kun je hier globaal iets van afleiden:
- Speel 23 landen + 4 Dark Ritual
- Speel ongeveer 12 discard spells (Hypnotic Specter meegeteld)
- Speel ongeveer 9 removal spells (Cursed Scroll meegeteld)
- Speel 8-12 Land Destructie spells (Wasteland en Vindicate meegeteld)
- Speel 4 Dark Confidant
- Speel verder nog minimaal 4 finishers.

Indien ik zou proberen bovenstaande lijst om te zetten naar een "meer" budget variant, zou dat er ongeveer zo uitzien:

4 Tainted Field
2 Orzhov Basilica
11 Swamp
6 Plains

4 Dark Confidant
4 Hypnotic Specter
3 Jotun Grunt
3 Plague Sliver

4 Dark Ritual
4 Duress
4 Hymn to Tourach
3 Mortify
4 Chainer's Edict
4 Gerrard's Verdict

Zoiets. Het landdestructie aspect gaat daarbij helemaal verloren.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
/-\rne
Master
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 9:13 pm
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door /-\rne »

23 land is Met 4 wasteland, dus zonder wasteland lijkt me 20 genoeg, plague sliver -> Descendant Of kiyomaro/nakaya shade

mischien Ghost Quarter en smallpox ofzo? (voor LD) of Rain Of Tears/Rancid Earth

maar Confi's zijn dus echt nodig.. nja dan moet ik kijken of ik die ergens kan ruilen.. en nog 2 hyppies erbij dus.. verder krijg ik nog 4 caves of Koilos, dus kan mana base iedergeval verbeteren.

verder heeft jou deck 16 discard spells (hymn, duress, hyppie, verdict) meeste decks spelen er idd geen 16 (-2 verdict/-2 duress en soms ook -1 hyppie)
dus ik denk dat er wel plek te maken is voor LD.

verder trouwens toffe lijst :) ben benieuwt of het werkt. ik vind pikula denk ik het leukste deck uit legacy, en ga proberen het deck te krijgen, en er een keer een tournooitje mee te spelen. micshien ga ik eerst maar een lagacy burn deck maken, en daarmee een tournooi proberen, is volgens mij het goedkoopste deck uit legacy (goedkope mana base) daarna denk ik Mono black Agro, wat mischien ook wel handig is, aangezien daar veel kaarten voor pikula inzitten.

groetjes, Arne
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Het probleem is vooral dat de LD zich niet makkelijk laat vervangen door budget kaarten die dezelfde CC hebben (jaja dat is belangrijk). Smallpox is inderdaad een optie, maar een matige omdat je weinige beesten vaak in de weg zullen liggen. Bovendien is het niet mogelijk zelf een target te kiezen.

Vergis je niet, het deck is vrij manaintensief (in de originele versie). Bovendien wordt er redelijk wat LD gespeeld (Wastelands). Ik zou zeker niet zonder meer naar 20 landen gaan.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
/-\rne
Master
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 9:13 pm
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door /-\rne »

hoe kan hij zo vreselijk mana intensief zijn, max spell kost 3 mana? en worden dan zelfs de wastelands gebruikt voor mana, en niet alleen voor LD? smallpox is leuk omdat hij zowel voor discard als LD zorgt, en hij zou zelf een plekje in pikula verdienen als er geen betere kaarten zouden zijn, in budged pikula verdient smallpox dus denk ik echt wel een plekje :)
en tja, ik heb toch al 2x Vindicate en 1x Strip mine, dus mischien dat ik nog een redelijke LD kan spelen in dit deck.
Plaats reactie