Mono blue deck

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
Lollol3r
Adept
Berichten: 200
Lid geworden op: zo dec 23, 2007 9:41 pm
Locatie: Beverwijk

Mono blue deck

Bericht door Lollol3r »

Hallo lui, ik ben nieuw hier, want ik zocht een goede site over het prachtige spel 'Magic'. Kwam uiteraard hier terecht. :P

Nu: Ik wil graag beginnen met Magic. Ik weet al hoe het spel moet, en heb al andere TCG/CCG's gespeelt. Maar ik heb toch nog 2 vragen voor ik een deck wil starrten, namelijk:

- Wat zit er in de verschillende sets kwa inhoud? hiermee bedoel ik de starters, core decks, boosters (Wat er in zit, hoeveel kaarten, welke kleur etc.)

- Ik zou graag voor een blauw deck willen gaan, om te beginnen nog geen combo. Het listige en achterhaalde van de blauwe mana spreekt me aan, daarom. Maar welke kaarten zijn handig/sterk in een blue-only deck?

Alvast bedankt, en jullie zullen meer van mij zien/horen op dit forum! :wink:
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

-)
Starters: worden nu tournament packs genoemd, bevatten 45 gewone kaarten, 30 basic landjes, van de gewone kaarten zijn 3 rare, 11 uncommon en de rest common.
Core decks: geen flauw idee wat je bedoelt, maar waarschijnlijk een soort start packet met een vaste set van kaarten er in.
Boosters: 15 random kaarten, soms een extra regelkaart of een landje of iets dergelijks. Normaal 1 rare, 3 uncommons en 11 commons, voor sommige sets is deze samenstelling iets anders.

Over kleur is niets te zeggen.

-)
met bijna 10.000 verschillende kaarten met ruwweg 15% daarvan blauwe kaarten is het behoorlijk lastig om zo even een lijstje kaarten uit je mouw te schudden. Je zal vrees ik zelf iets meer aan moeten dragen als je suggesties wilt krijgen voor een deck. Om ene voorbeeld te noemen, de kaart counterspell is bekend als een zeer goede blauwe kaart. Toch zijn er zat blauwe decks die die kaart liever niet spelen. Dit kan heel veel verschillende redenen hebben en dit kun je alleen uit de context van de rest van het deck halen.

mazzel

pi

p.s. Ik verplaats dit topic nog even niet, maar als er niet een of ander begin van een deck in komt te staan dan denk ik niet dat het in dit sub-forum thuis hoort en gaat dat wel vanzelf gebeuren.
p.p.s. Misschien wil je als beginner eens in ons artikelen sub-forum kijken, verschillende artikelen gaan over het bouwen van een deck en waarom bepaalde keuzes gemaakt worden. Misschien kan dat je een beetje op weg helpen.
p.p.p.s. Dit artikel was speciaal gericht op beginnende spelers:
http://www.magicforums.nl/viewtopic.php?t=2018
Sommige onderwerpen gaan misschien nog wat te ver voor je, maar ik zou er zeker eens naar kijken.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Lollol3r
Adept
Berichten: 200
Lid geworden op: zo dec 23, 2007 9:41 pm
Locatie: Beverwijk

Bericht door Lollol3r »

Héééél erg bedankt man, hier schiet ik al wat mee op. Over die core decks; Dat zijn de decks gericht op een speciale kleur. (10th edetion)

Kun je misschien nog even vermelden hoe duur een tournament deck is, en welke ik dan het best zou kunnen aanschaffen voor een strak blue deck? Persoonlijk houd ik de kaarten om meer kaarten te trekken, en om mijn vijand te sluw & slim af te zijn.

Nog even verder: Mag je kaarten van alle edities in je deck gebruiken? (En hij nog wel legal is?)

PS. Zijn tournament packs 10th edition?

PPS. Ik heb onderhand al een aantal potjes gespeelt met verschillende kaarten, en heb een beetje bepaald hoe mijn dek eruit gaat zien. Alle fly monsters van blue & White vind ik prettig werken. Ik denk dat ik een combo maak tussen blue & white. Maar om te starten ga ik eerst wat blue kopen. Dan gebruik ik het snel kaarten pakken van blauw in combo met het krijgen van levens van wit. (Waardoor ik minder monster nodig heb om te blokken) Hierdoor probeer ik snel veel fly monsters op het veld te krijgen, die direct zijn levens aan kunnen vallen. (Mits hij een monster met fly of reach heeft, maar daar heb ik rekening mee gehouden door snel veeel monsters op het veld te roepen.)

Is deze opzet een beetje goed om dan in deze richtig kaarten te gaan zoeken/kopen?

PPPS. Vraagje over manaverbranding. In de regels die ik heb staat dat je aan het eind van elke fase één levenpunt verliest voor elke ongebruikt manapunt. Bedoelen ze hier nu landjes mee die getapt zijn en niet gebruikt, of gewoon alle untaped landjes?

PPPPS. Net een mooi potje gespeelt waar ik mijn deck graag op wil baseren. Ik won namelijk met 2 suntail hawks (1/1) die de hele tijd zijn lifepoints terroriseerden. Ik gebruikte kaarten zoals Pacifism om zijn zwakkere monster tegen te houden, en gebruikte Chatise & Remove Soul om zijn sterkere naar het kerhof te sturen + lifepoints bij te vullen. Ik had ook de kaart Levitation neergelegd omdat ik toch een overvloed van mana had, en daarme kon ik later mijn sterkere monster fly ability geven zodat hij meteen knock-out was. Zou je hieromheen een leuk opzetje kunnen maken voor een sterk deck? Of niet? (En dan bedoel ik met soortgelijke kaarten, want hiervan zijn meeste 9th edition!)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ik ben blij met een nieuwe gebruiker die de edit knop meteen snapt :D.

Bedoel je met een tournament deck kopen een tournooiwaardig deck bij elkaar kopen, of bedoel je een tournament pack kopen? Een tournament pack kost je zo´n 9 euro online (www.summoner.nl). De prijs van een tournooiwaardig deck hangt van te veel dingen af. Ga er wel vanuit dat 100 euro behoorlijk goedkoop is als je alle kaarten los zou moeten kopen voor zo´n deck. Er zijn decks die echt de hoofdprijs kosten van zo´n 4000 euro, maar die vind je alleen in het type 1 formaat waar je je als beginner absoluut niet aan wilt wagen. Verwar dit overigens niet met voor de lol type 1 spelen, dat doet vrijwel iedereen en dan speelt bijna niemand zulke dure decks. Ik ben al behoorlijk extreem als ik met een deck van zo´n 500 euro aan kom bij een casual potje (de meeste mensen hebben niet eens de kaarten voor zo´n duur deck).

De vraag over de editions is altijd een lastige. Zolang je geen tournooien wilt spelen en je vrienden geen rare eisen stellen aan het formaat zou ik me hierover niet al te druk maken en er vanuit gaan dat je met alles behalve de unglued en unhinged sets mag spelen. Mocht je dit wel willen geef dan even een seintje.

Er bestaat zover ik weet sinds 7th edition geen tournament packs meer van de basissets. Wel heeft elke grote expansion set tournament packs.

Ik zou in ieder geval niet de term combo te losjes gebruiken, dat is namelijk een deck type in magic, wat je beschrijft lijkt meer op het aggro/control decktype. Ik vind het goed om te zien dat je ene heel algemeen idee hebt van wat je wilt dat je deck doet. Dat lijkt me ene veel beter begin dan wat je bij veel beginners ziet. Die beginnen namelijk vaak bij een of een paar kaarten waar ze mee willen spelen en dat moet dan maar een deck vormen. Ik denk dat als ik je beschrijving lees je voor kaarten best wel een beetje inspiratie op zou kunnen doen in mijn laatste artikel, waar je al in gepost had. Ik zou wel bedenken dat creatures in het spel hebben vaak voordelen heeft boven levens krijgen: creatures kunnen blocken en daarmee vaak veel schaden preventen, of ze kunnen zelfs aanvallers weghouden voor een aantal beurten.

Een vaak geziene beginners fout is het gelijkstellen van landjes aan mana. Hoewel er een verband is tussen de 2 zijn ze ook op veel manieren gescheiden. Je moet je voorstellen dat je een soort grote virtuele portemonnee hebt. Wanneer jij dan een island tapt voor mana dan gaat er U in die portemonne. Als dan aan het eind van een fase ongebruikte mana in die portemonnee zit dan verlies je een leven voor elk van die mana. Tot zover komt dit overeen met de getapte en niet gebruikte landjes. Alleen kun je ook op andere manieren aan mana komen. Het bekendste voorbeeld hier van is de black lotus (de duurste magic kaart), dit is een artifact die je naar je graveyard kunt doen om 3 mana van een kleur van jouw keuze in je mana pool te stoppen (dus in diezelfde portemonnee waar het ook in gaat als je een island tapt). Ook deze mana zorgt voor mana burn als je ze niet gebruikt. Daarnaast zijn er ook kaarten die een landje kunnen untappen, maar daarmee zou dan niet opeens de mana die je eerder uit je landje hebt gehaald verdwijnen (voorbeeld: argothian elder). Als laatste heb je ook nog landjes die niet tappen voor mana, of die zelfs zichzelf helemaal niet kunnen tappen (the tabernacle at pendrell vale). Kortom, landjes en mana zijn niet gelijk.

Sterk is relatief, wat je beschrijft klinkt als een typische combinatie van kaarten voor beginners. Zolang je met andere beginners speelt is dat sterk. Zodra je met meer gevordere spelers gaat spelen is het niet zo heel sterk. Van de kaarten die je noemt zou ik alleen de hawk of pacifism kunnen spelen en in ieder geval in het geval van de tweede ken ik veel betere keuzes. Ik kan alleen niet inschatten wat sterk is in verhouding tot de decks die jij tegen komt.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Lollol3r
Adept
Berichten: 200
Lid geworden op: zo dec 23, 2007 9:41 pm
Locatie: Beverwijk

Bericht door Lollol3r »

Oké, bedankt voor de goede en uitgebreide uitleg man! Met tournament deck bedoelde ik trouwens tournament pack, typ fout!

Maar idd, ik wil beginnen met een goed deck voor beginners, waar ik toch wel een potje mee wil winnen. Later, ga ik wel uitbreiden etc.

Nog even een laatste ding over dat landjes tappen: Je hoeft een landje toch niet te tappen? Je kan ze toch ook untaped laten?
Gebruikersavatar
Lollol3r
Adept
Berichten: 200
Lid geworden op: zo dec 23, 2007 9:41 pm
Locatie: Beverwijk

Bericht door Lollol3r »

Sorry voor dubbelpost, maar er zit wel 5 uur tussen. :?

Oké, ik heb even wat loppen knutselen met kaarten. Kan iemand mij zeggen of dit nog een beetje één geheel is, want anders wijzig ik het weer. Van het standaard blue pack haal ik deze kaarten weg:

1 Aven Fisher
1 Arcanis the Omnipotent
1 Rod of Ruin
1 Kraken's Eye

En deze kaarten koop ik dan erbij, wat me op een totaal van 50 kaarten brengt, natuurlijk heb ik er dan nog meer nodig!

1 Thieving Magpie
1 Ambassador Laquatus
2 clone
2 Cloud Sprite
1 Scalpelexis
-----
2 Dehydration
2 Peek
-----
3 Island

De complete lijst word dan: (Nog wel 50 kaarten ipv 60 !)

2 Sage Owl
2 Cloud Elemental
1 Phantom Warrior
2 Thieving Magpie
1 Air Elemental
1 Denizen of the Deep
1 Ambassador Laquatus
2 clone
2 Cloud Sprite
1 Scalpelexis
-----
2 Unsummon
2 Remove Soul
1 Telling Time
1 Boomerang
2 Counsel of the Soratami
2 Cancel
1 Tidings
2 Dehydration
2 Peek
-----
20 Island

Taktiek: Snel een aantal zwakke vlieg monsters neerleggen in het begin, daarne allemaal landjes neerleggen. Met spells houd ik aanvallen van sterke tegenstanders tegen en trek ik vele kaarten zodat ik sneller landjes kan leggen voor de uiteindelijke Denizen of the Deep.

Iemand misschien wat tips en help?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

toch liever die edit hoor (zo verschrikkelijk druk is dit forum nou ook weer niet, denk sowieso dat een paar mensen een beetje vakantie vieren), maar goed. Andere praktische opmerking: Aven Fisher == aven fisher. Als je je hele deck zo doet dan is dat een stuk makkelijker voor de mensen die je deck lezen.

Landjes tappen is inderdaad geen verplichting.

Je deck is niet slecht voor een beginner, maar ik zou toch het 10 fouten artikel nog eens doorlezen. Probleem vooral is focus, maar dta is ook moeilijk. Je speelt een aantal kaarten zoals de scalpelexis en ambasador laquatus die je helpen winnen door het millen van je tegenstander. Aan de andere kant ben je heel hard aan het proberen te winnen door je tegenstander genoeg damage doen. Dat spreekt mekaar tegen. Ook speel je alle kaarten slechts 1 of 2 keer, waardoor je deck niet echt consistent is (zie ook het artikel).

Nou is het logisch dat je niet meteen de kaarten voor een beter deck hebt volgens de suggesties hier boven, maar het zijn wel gebieden waar je op wilt proberen te letten. Bijna het aller beste wat je met een deck van een beginnend speler kunt doen is het meer constent maken, meer kaarten spelen van dezelfde en ook meer die hetzelfde doen. Dit hoeft niet eens veel te kosten.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Lollol3r
Adept
Berichten: 200
Lid geworden op: zo dec 23, 2007 9:41 pm
Locatie: Beverwijk

Bericht door Lollol3r »

Oké, heel erg bedankt! Daarom vroeg ik dus ook of het nog wel één geheel was, ik heb zelf namelijk nog niet bijster veel ervaring. En ik zie idd dat veel pro's met 4 kaarten van elk spelen, als deze goed zijn! Maar persoonlijk wil ik me nog niet tot pro mengen. Ik probeer gewoon een mooi beginners deck op te bouwen rond de basis doos van blauw.

Dus jou mening is dat ik zowieso scapelexis & ambasador laquatus weghaal? Maar welke kaarten sluiten dan wat meer aan? Ik zat te denken om die cloud sprite ipv 2x toch 4x toe te voegen, dat past mooi bij mijn tactiek. En toch die bottle gnomes misschien 2x. Misschien van remove soul & unsummon nog een extra kaartje bij kopen? Misschien beter als ik die 2 peeks wegdoe.

PS. Ik kwam laatst een mooi kaart tegen, halcyon glace. Zo deze niet goed bij mijn tactiek aansluiten? Of om eventueel mijn lifepoints te verdedigen terwijl ik zwakkere creatures summon?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

niet alleen pro's spelen de goeie kaarten 4x (en ook die doen het niet altijd), vrijwel overal zie je dat. Het is vooral gewoon behoorlijk logisch om dat zo te spelen, want om op je deck te kunnen vertrouwen moet het consistent zijn.

Bottle gnomes is een meer verdedigende kaart, terwijl je vliegende beukers meer aanvallende kaarten zijn. Dit hoeft niet erg te zijn. Ik denk dat je voor je wijzigingen vooral gewoon een aantal potjes moet spelen en dan moet gaan denken wat er goed ging en wat er beter kon. Het is meer werk om het zelf te ontdekken, maar daardoor krijg je wel beter door hoe dingen werken dan wanneer ik zou zeggen ik zou kaart X en Y vervangen door kaart Z.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Lollol3r
Adept
Berichten: 200
Lid geworden op: zo dec 23, 2007 9:41 pm
Locatie: Beverwijk

Bericht door Lollol3r »

@pi, ja dat doe ik nu ook. En daarop baseer ik weer dat over welke ik wel/niet wegdoe etc. Dat post ik dan weer om te kijken hoe jullie eroverdenken.

En over kaarten toevoegen: Omdat ik nieuw ben weet ik eigenlijk niet echt kaarten. Daarom vraag ik daarover gewoon hier hulp. :)



Edit: Kan iemand zeggen welke kaarten ik nu het best bij kan kopen? Want ik ga donderdag naar de winkel. :D
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

als beginner zou ik een verzameling van iemand overnemen, dat is veel meer waar voor je geld dan losse kaarten kopen.

Deze lijkt bv niet onredelijk, maar dat is natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel je uit wilt geven:
hele lange link
weer een lange link

Of probeer zoiets (wat kleinere aanbiedingen):
nog een hele lange link
nog maar zo'n hele lange link

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Lollol3r
Adept
Berichten: 200
Lid geworden op: zo dec 23, 2007 9:41 pm
Locatie: Beverwijk

Bericht door Lollol3r »

Oké, bedankt voor de tip. Maar ik denk dat ik toch liever losse kaarten koop. Alles gloednieuw stel ik op prijs aangezien ik ook voor het verzamelen wil deelnemen. Maar toch bedankt voor het opzoeken, misschien dat ik dat later nog eens doe!

Maar ik denk dat ik maar gewoon dat blauwe deck koop, en dan een paar losse kaarten die me aanspreken. :)
magic - basic land = gayness

I want to call you out on your algebra. gayness + basic land is not equal to magic. If that holds true than magic - gayness = basic land, which logically implies that every member of the power 9 is in fact gay.
Gebruikersavatar
MartinV
Advanced
Berichten: 27
Lid geworden op: wo okt 31, 2007 5:37 pm
Locatie: Grubbenvorst

Bericht door MartinV »

Ken je geen vrienden die het spel al langer spelen die misschien wat over hebben?
Zelf hoef ik de meeste kaarten namelijk niet meer als 4 keer, en gooi al het overige in een doos voor de eerstvolgende beginner die ik tegenkom hier in de buurt een startschot te geven kwa kaarten (oke, zijn geen topkaarten, maar alles is leuk als je begint).
Gebruikersavatar
Lollol3r
Adept
Berichten: 200
Lid geworden op: zo dec 23, 2007 9:41 pm
Locatie: Beverwijk

Bericht door Lollol3r »

Nee, ken niemand in de buurt... (Alhoewel, pi woont 7KM van me vandaan kwam ik net achter!)

Maar ik denk dat ik morgen maar gewoon die box koop, en even met de eigenaar of iemand anders in de winkel ga praten over wat mooie kaarten voor erbij. Staan altijd wel wat aardige gasten in die winkel. :)
Gebruikersavatar
Lollol3r
Adept
Berichten: 200
Lid geworden op: zo dec 23, 2007 9:41 pm
Locatie: Beverwijk

Bericht door Lollol3r »

Met behulp van een vriend (Die niet in de buurt woont...) even aan een wat verbeterd deck gewertk:

2 sage owl
2 phantom warrior
2 thieving magpie
1 air elemental
2 clone
4 cloude sprite
1 serra sphinx
2 sprite noble
3 mulldrifter
---
2 unsummon
2 telling time
2 boomerang
4 cancel
1 tidings
2 loxodon warhammer
2 snapback
2 Deluge
2 Ponder
---
22 island

Dit is het deck wat ik voorlopig ga bouwen. :)
Plaats reactie