simpele vraag over Abilities

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
robingo
Advanced
Berichten: 11
Lid geworden op: zo apr 06, 2008 7:48 pm

simpele vraag over Abilities

Bericht door robingo »

Hallo,
ik ben compleet nieuw, dus dit zal voor jullie vast een makkelijke vraag zijn, maar ik weet het antwoord niet meteen.
Op "Heritage Druid" staat dit:
"Tap three untapped Elves you control: Add GGG to your manapool"

Geldt dit voor élke keer het aan mij is als de kaart in de play-zone ligt? Dus dat ik altijd (als ik dat wil) 3 extra in mijn manapool krijg als ik 3 elves tap.
Of slechts één keer, namelijk wanneer ik deze kaart speel?
Hoe kan ik dit afleiden uit de kaart?

Bedankt!
robingo
Advanced
Berichten: 11
Lid geworden op: zo apr 06, 2008 7:48 pm

Bericht door robingo »

nog een bijkomend vraagje:
Op de kaart "Nameless Inversion" (Tribal Instant) staat het volgende:
"Changeling.
Target creature gets +3/-3 and loses all creature types until end of turn."

a) Is het de bedoeling om bij deze kaart een eigen creature te targetten, of een creature van je tegenstander?
Ik vermoed een creature van de tegenstander, maar waarom is er dan die Changeling? Dat lijkt erop dat het bedoeld is om je eigen creature te targetten...
b) Als je je tegenstander creature met bv. 2/2 target, moet die dan onmiddelijk (zonder battle etc.) naar de graveyard?
c) Een eigen creature kan je dan maar targetten als die meer dan 3 verdediging heeft, anders gaat die gewoon ook dood, juist?
robingo
Advanced
Berichten: 11
Lid geworden op: zo apr 06, 2008 7:48 pm

Bericht door robingo »

vraag 3 :) :
Wat is nu precies combat damage?
"damage dealt by creatures due to attacking and blocking", zeggen de regels.
De vraag is of blocking doodzakelijk is.
M.a.w.: als er niet geblockt wordt en er is player damage (door creatures), is dit dan ook Combat Damage?
Rhaksha
Expert
Berichten: 64
Lid geworden op: di feb 26, 2008 7:13 pm

Bericht door Rhaksha »

vraa 1 : Je kan "anytime" 3 elves tappen voor 3 groene mana je kan het oneindig keer per beurt doen als je de elven er voor hebt. aleen je moet hier wel uitkijken met mana burn btw het is geeen 1malig effect omdat het een ability is van een creature.

vraag 2 a: das helemaal aan jezelf maakt nix uit. wat voor jou het handigste is op dat moment.
b ehm ja ? 2-3= -1 dus ja het beestje heeft nog een resterende toughness van -1 en dat betekend dat hij naar de GY gaat.
c klopt helemaal.

vraag 3 combat dmg = dat ( het woord zegt het al ) er combat ookwel gevecht gevoerd word. em lees je eigen tekst nog een keer en denk dan nog es. Je citeerde zelf al : "damage dealt by creatures due to attacking and blocking" BY CREATURES ;) hoop dat ik je voldoende heb kunnen helpen.

rhaksha
Pixel
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: za apr 05, 2008 6:27 pm

Bericht door Pixel »

Over vraag 2. Als je aangevallen wordt, en de aanvaller legt de instant +3/-3 op een creature van jou met 2/2 (wordt dus 5/-1) Gaat de deze creature dan onmiddelijk naar de graveyard, of kan je er nog mee blocken in dezelfde ronde en zo schade delen (5) bij de aanvallende creature?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

gaat onmiddelijk dood.

Vraag 1: merk op dat niet alle creature abilities oneindig vaak gebruikt kunnen worden, sowieso moet je altijd de cost kunnen blijven betalen, wat bij een tap ability snel ophoudt en soms staat er op de kaart dat het slechts 1x kan.

Vraag 2: dat changeling is iets van de kaart, niet iets wat hij geeft aan het creature of zo. Je kan ook een eigen creature met minder dan 3 toughness targetten, het is alleen meestal niet zo handig.

Vraag 3: ja, de damage wordt door een attacking creature gedaan.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
robingo
Advanced
Berichten: 11
Lid geworden op: zo apr 06, 2008 7:48 pm

Bericht door robingo »

Nog een paar onduidelijkheden :) .

@ Pi:
"Je kan ook een eigen creature met minder dan 3 toughness targetten, het is alleen meestal niet zo handig.": hoezo? als je je eigen creature target met -3 toughness, dan gaat die toch zonder boe of ba naar de GY? Zonder dat je er nog iets mee kan doen...?

@ All:
Bij vraag 3: ik weet dat het enkel door creatures is, maar de vraag is of de damage die je aanricht aan de PLAYER (dus er is niet geblokt) ook Combat Damage wordt genoemd...

Thx aan allen!

Edit:

"dat changeling is iets van de kaart, niet iets wat hij geeft aan het creature of zo":
wat is dan het nut dat er changeling op een INSTANT staat? Ik dacht dat Changeling enkel voor kwam bij creatures (die dan alle types van creatures op elke moment zijn...)
M.a.w.: wat doet deze changeling (op de Instant) dan?
Dragor
Advanced
Berichten: 21
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 3:19 pm

Bericht door Dragor »

robingo schreef:Nog een paar onduidelijkheden :) .

@ Pi:
"Je kan ook een eigen creature met minder dan 3 toughness targetten, het is alleen meestal niet zo handig.": hoezo? als je je eigen creature target met -3 toughness, dan gaat die toch zonder boe of ba naar de GY? Zonder dat je er nog iets mee kan doen...?
Het is niet zo handig om je eigen beesten te mollen zonder doel, denk ik dat ie bedoelt.
@ All:
Bij vraag 3: ik weet dat het enkel door creatures is, maar de vraag is of de damage die je aanricht aan de PLAYER (dus er is niet geblokt) ook Combat Damage wordt genoemd...

Thx aan allen!
Naar mijn weten wel.
Edit:

"dat changeling is iets van de kaart, niet iets wat hij geeft aan het creature of zo":
wat is dan het nut dat er changeling op een INSTANT staat? Ik dacht dat Changeling enkel voor kwam bij creatures (die dan alle types van creatures op elke moment zijn...)
M.a.w.: wat doet deze changeling (op de Instant) dan?
Als een spel zegt "Search your library for a Goblin" dan mag je dus zoeken naar Creature - Goblin, maar ook naar Tribal Instant - Goblin. Changeling is een kaart die alle creaturetypes heeft. Dus je mag dus met een "Search your library for a [Insert Random Creature Type]" dus ook changelings opzoeken.
robingo
Advanced
Berichten: 11
Lid geworden op: zo apr 06, 2008 7:48 pm

Bericht door robingo »

Ok, da's duidelijk! Bedankt allemaal!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

inderdaad is je eigen creature slopen in de meeste gevallen niet zo handig. Aan de andere kant, als dat creature een vervelende drawback heeft waar je vanaf wilt, dan zou je best wel eens kunnen kiezen om je eigen creature te slopen. Of stel dat iemand control magic er op speelt, misschien is het wel beter dat je tegenstander niet jouw leuke critter krijgt.

Inderdaad is dat ook combat damge, maar alleen als het tijdens combat gedaan wordt he. Een prodical sorcerer zal nooit combat damage doen met zijn ability.

Da's inderdaad een reden waarom het handig is dat die instant changeling heeft.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Luitzen
Adept
Berichten: 447
Lid geworden op: di mei 25, 2004 4:40 pm
Locatie: amsterdam

Bericht door Luitzen »

pi schreef:Oy,

gaat onmiddelijk dood.

Vraag 1: merk op dat niet alle creature abilities oneindig vaak gebruikt kunnen worden, sowieso moet je altijd de cost kunnen blijven betalen, wat bij een tap ability snel ophoudt en soms staat er op de kaart dat het slechts 1x kan.

Vraag 2: dat changeling is iets van de kaart, niet iets wat hij geeft aan het creature of zo. Je kan ook een eigen creature met minder dan 3 toughness targetten, het is alleen meestal niet zo handig.

Vraag 3: ja, de damage wordt door een attacking creature gedaan.

mazzel

pi
Toevoeging op vraag 2:
"Changeling.
Target creature gets +3/-3 and loses all creature types until end of turn."
Kan best handig zijn:
Stel ik val aan met een random 2/4 beestje en je tegenstander staat op 5 levens. Je 2/4 beestje wordt door je tegenstander niet geblocked, nadat de blockers gedeclared zijn en je weet dat je 2/4 beestje door komt speel je changeling, het gevolg is dat je een 5/1 beestje hebt die je tegenstander dood maakt. Kan wel voordelig zijn dus.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

jup, da's de meest logische, helaas ging het om een eigen creature van tougness 3 of minder. Maar inderdaad.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

En dan hadden we natturlijk nog Mr. Goofy (aka Tarmogoyf) die met zijn 35 euro nog een bijzondere interactie met Nameless Inversion heeft. Indien die 1/2 is en er nog geen Instant en Tribal in de graveyards ligt... dan kun je ermee aanvallen en de Inversion spelen om hem 6/1 te maken ;)
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Plaats reactie