Mono Black Discard deck

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

DeepFreez
Expert
Berichten: 60
Lid geworden op: vr aug 10, 2007 4:55 pm

Mono Black Discard deck

Bericht door DeepFreez »

Hallo mensen,

Ik vroeg mij af of jullie naar dit deck zouden kunnen kijken. Ik ben begonnen met 4th edition en daar ga ik het deck ook mee afmaken :D

24x Swamp
4x Hypnotic Specter :evil:
4x Unholy Strength
2x Paralyze
2x Mind Twist
4x Dark Ritual
2x Terror
2x Megrim
4x The Rack
4x Hymn to Tourach
2x Ornithopter
2x Uncle Istvan
2x Raise Dead
2x Ostracize

60 Cards

Uitleg: Een volledig zwart/artifact, snel low-mana discard deck. Discarden is iets wat altijd werkt, ongeacht welke kleur. Hippies zijn het belangrijkste, daarom ook 2x Raise Dead en 4x Unholy strength. 2x Terror is tegen creature kaarten met goeie abilities. Hymn, Ostra, Mind Twist als discards (10), snel en gemakkelijk: Een mass discard van Mind Twists, een open hand door Ostra, en Hymn voor basic discarding. Uncle Istvan tegen sterke creatures. Orni's voor opofferen en 0 mana cost, eventueel met unholy strength om 1/1 en 2/2 mobs aan te kunnen. Megrim maar 2x omdat de mana cost te hoog is, je krijgt toch nooit 4x Megrim en een tegenstander met een hand vol kaarten. Daarom is The Rack veel beter. Paralyze als noodoplossing. Dark ritual spreekt voor zich. Een zo klein mogelijk deck van 60 kaarten minimum.

Let me know what jullie ervan vinden :P

Ik vroeg me nog af: zijn er nog andere zwarte of artifact kaarten die +mana geven net als Dark Ritual? Ik kan niet echt MoXes en Black Lotussen veroorloven he :P
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

waarom uberhaupt de megrims?

Black knights zijn best goed. Ik zou meer terrors spelen. Nantuko shade is erg goed, maar waarschijnlijk wat prijzig?

Misschien kun je iets zeggen over waar het deck voor bedoelt is?

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
DeepFreez
Expert
Berichten: 60
Lid geworden op: vr aug 10, 2007 4:55 pm

Bericht door DeepFreez »

Het deck is eigenlijk overal wel tegen bedoelt. Dat is het idee van een goed discard deck. De grootste tegenstanders zijn een snel rood deck of een blauw counterspell deck of iets dergelijks.

Kan de Megrims er altijd nog uithalen idd en er 2 terrors bij doen. Maar ik denk dat het best wel te doen is met 2 terrors, 2 paralyzes en 2 istvans.

Heb met een soortgelijk deck veel gespeelt, het gaat vooral om de snelheid van openen, daarom zoek ik nog wel beetje naar toevoegingen die gelijk zijn aan Dark Ritual.

EDIT: Technische note: het is geen tournament deck of iets hoor, gewoon om fun mee te hebben met vrienden :)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

multiplayer of 1 tegen 1, voor de lol of tournament idd dat was meer waar ik op doelde.

Ik denk dat je eigenlijk wel moeite zult hebben met alle snelle decks, terwijl ik juist zo verwachten dat een counter deck iets minder problemen oplevert. Waarom is dat laatste zo'n probleem?

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
DeepFreez
Expert
Berichten: 60
Lid geworden op: vr aug 10, 2007 4:55 pm

Bericht door DeepFreez »

Ik probeer de snelle decks voor te zijn. Ik zit erover te denken om misschien dan maar Cabal Rituals in te zetten of Will-O'-the-Wisps om te zorgen dat ik lang genoeg leef. Snelle decks is de reden dat ik er 2x Bad Moon in had eerst.

Counter decks zijn lastig als de tegenstander in de gaten heeft dat het een discard deck is. Hij zal dan al mn hippies waarschijnlijk proberen te counteren.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

als counter deck zou ik die sowieso wel counteren. Bad moon helpt denk ik niet tegen snelle decks, je speelt te weinig creatures om er veel aan te hebben en die paar creatures moet je voor de moon hebben gespeeld wil je er uberhaupt wat aan hebben.

Magoed, ik zou iets als infest overwegen tegen snelle creature decks. Mutilate of damnation kunnen ook wel ok zijn.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Zaphod
Advanced
Berichten: 43
Lid geworden op: za jul 05, 2008 9:48 am

Bericht door Zaphod »

Wat je ook kan toevoegen in dit deck (heb zo'n zelfde deck gehad, ook voor de fun) is:
Skittering Horror
Ravenous Rats
Parallax Dementia
Duress
Je Raise Dead eruit. Die moet je niet willen gebruiken dan moet je tegenstander al lang dood zijn.
So Long And Thanks For All The Fish!
http://www.youtube.com/watch?v=bG6b3V2MNxQ
DeepFreez
Expert
Berichten: 60
Lid geworden op: vr aug 10, 2007 4:55 pm

Bericht door DeepFreez »

Infest en mutilate vind ik deck vullers voor maar 1 turn, en zijn ook nog sorceries ook, zie er niet echt het nut van in. Damnation kan goed zijn, ware het niet dat ik ook probeer zo snel mogelijk hippies in te brengen en die behoorlijk kostbaar zijn in mijn deck. Voor die extra damnation in mijn deck had ik een hippie kunnen pakken als je begrijpt wat ik bedoel. Besides, damnation is pricy :P. Do or Die is wel een leuk alternatief.

Parallax en Skittering voel ik ook niet heel veel voor. Skittering vertraagt de creatures die je er juist in wil hebben, tenzij je hem een heleboel beurten bewaart, maja dan kan je net zo goed een hippie of istvan inbrengen. Duress is best een leuke optie icm Ostracize :) bedankt voor de tip! Ravenous rats kwam ik ook al eerder tegen in discard decks, hele leuke kaart. Maar ik probeer het tot nu toe op te lossen met orni's, eventueel will-o'-the-wisps en verder discard spell kaarten. Maar wie weet misschien haal ik inderdaad raise deads eruit en Ravenous rats erin. Echter voor een B vind ik raise dead best een goede optie. Je kunt altijd nog besluiten je hippie niet meteen terug in het spel te brengen, biedt vrijheid.

EDIT: Daar wil ik nog aan toevoegen dat het belangrijk is in elk deck volgens mij dat je je eigen spel speelt. In een discard deck minstens net zo essentieel. Tegen snelle creature decks wil je dus geen creature race proberen te winnen, maar de creatures van de tegenstander limiten door te tappen, destroyen of bv paralyzen, etc. Jammer dat er geen zwarte Fog bestaat, of bestaat deze wel?
Gebruikersavatar
Zaphod
Advanced
Berichten: 43
Lid geworden op: za jul 05, 2008 9:48 am

Bericht door Zaphod »

Tuurlijk bestaat die :lol:
Darkness

Maar die zou ik niet zo snel in doen. Je zou ook een Diabolic Edict toe kunnen voegen.
So Long And Thanks For All The Fish!
http://www.youtube.com/watch?v=bG6b3V2MNxQ
DeepFreez
Expert
Berichten: 60
Lid geworden op: vr aug 10, 2007 4:55 pm

Bericht door DeepFreez »

Darkness is wel sweet idd! Hmm, nou ik houdt de raise deads er wel in denk ik iig. Will-O'-the-Wisp is een leuk alternatief voor raise deads, zodat ik ook meer creatures heb, ware het niet dat raise dead juist nodig is voor mn hippies. De rest van mn creatures doen amper damage. Ik kan Wills altijd nog extra toevoegen of als vervanging van the ornithopters. Of gewoon met 62 kaarten spelen :P hmmm nehhhh. Thanks again.
DeepFreez
Expert
Berichten: 60
Lid geworden op: vr aug 10, 2007 4:55 pm

Bericht door DeepFreez »

23x Swamp
4x Hypnotic Specter
4x Unholy Strength
2x Paralyze
2x Mind Twist
4x Dark Ritual
2x Terror
4x The Rack
4x Hymn to Tourach
2x Ornithopter
2x Uncle Istvan
2x Will-O’-The-Wisp
2x Ostracize
2x Raise Dead
1x Do or Die

Dit wordt hem. Paralyze, Terrors zouden in een gemiddelde game de tijd moeten rekken om de Do or Die te kunnen krijgen. Aangezien fast monster decks meestal gelijke kaarten zijn, en veel, is dit een uitermate goede kaart, ook al mag de tegenstander kiezen welke pile weggaat, er zullen toch geen gigantisch sterke creature uitschieters tussen zitten. Raise dead houdt ik erin. Heb de Megrims verwijders, het is of Megrims of The Rack in my opinion. Heb toch 4 Megrims liggen, kan altijd nog wisselen.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

do or die 1x spelen is eigenlijk gewoon niet de moeite. Probeer je eigenlijk een deck te maken dat wint, of dat leuk is?

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
DeepFreez
Expert
Berichten: 60
Lid geworden op: vr aug 10, 2007 4:55 pm

Bericht door DeepFreez »

Om te winnen natuurlijk :P waarom zou het niet de moeite zijn om 1x Do or Die te spelen, juist op het moment dat de tegenstander veel creatures heeft, zal hij niet verwachten en zelfs misschien denken dat ik er nog meer heb. Ik kan wel wat klappen opvangen, alleen meer dan 5 creatures is een beetje te veel.

Ik zou graag horen waar je denkt dat ik grote gaten laat vallen in dit deck! Maar ik denk ook dat het lastig is voor andere mensen in te schatten of iets werkt of niet, tenzij je exact hetzelfde deck hebt gespeelt (dus niet iets wat erop lijkt). Oftewel een Fout10 of Fout11 kom je niet zo snel tegen denk ik hoor ;)
DeepFreez
Expert
Berichten: 60
Lid geworden op: vr aug 10, 2007 4:55 pm

Bericht door DeepFreez »

Never mind :) ik wist niet eens dat 'until end of turn' effecten ook creatures kunnen destroyen, naja geen destroyen dan maar iig naar de graveyard brengen. Do or Die vind ik dan nog steeds erg sterk voor maar 1B, aangezien -X/-X until end of turn kaarten vaak voor alle creatures gelden, en ik wil mn hippies niet kwijt. Gloomdrifter is wel het overwegen waard, maar wel een gok, zelfs voor een relatief snel caster deck met zwart.

EDIT: Ik vond een post op internationaal forum over Damnation btw: "We all know the Coldsnap and the Time Spiral block will cycle out with the release of Shards of Alara, so there will be many cards that will become illegal. One of these cards, that is a staple with many players, is Damnation." Weet iemand wat dit inhoudt? Wordt damnation illegaal? En wat wordt er bedoeld met deze block en staple?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

1 do or die is een kans van 1 op 60 om hem te pakken. Vandaar niet echt de moeite, zou er 4 spelen of geen.

Over je vragen: ja, ja in het beschreven formaat, block is een bepaald tournooi formaat, waarin alleen de sets van een bepaald block legaal zijn, een block is dan verder een grote uitbreidingsset en de daarop volgende kleintjes, time spiral, planar chaos en future sight bv. merk op dat lorwyn, morningtide, shadowmoor en eventide 1 block vormen. Een staple is een nietje. Maar ook een van de meeste gespeelde kaarten van degenen die legaal zijn in een formaat.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie