Breinbreker: spike feeder + tawnos's coffin

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Breinbreker: spike feeder + tawnos's coffin

Bericht door pi »

Hoi,

stel, ik heb een spike feeder met 1 counter in play. Ik remove deze met tawnos's coffin. Ik untap de coffin. Met hoeveel counters komt de feeder in play?

Mogelijke opties zijn 1, 2 of 3.

De judge chatbox waar ik nog wel eens met vragen heen ga neigt naar 3, maar helemaal overtuigd zijn ze niet. Ze suggereren het aan een paar specifieke mensen te vragen, ze vinden het wel een interessante vraag :)...

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Ik vind het inderdaad een leuke. Doet me weer eens afvragen hoe letterlijk je de tekst op de kaarten moet nemen...

De Tawnos's Coffin zegt dat die ene counter die er nog op zat, er op blijft zitten, maar Spike Feeder zegt:
Spike Feeder comes into play with two +1/+1 counters on it.
Er staat niet dat je er 2 counters bij mag doen. Er staat dat hij in het spel komt met (exact) 2 counters erop, tenminste als je heel letterlijk neemt wat er staat. Anders had er iets gestaan van, "When Spike Feeder comes into play, put two +1/+1 counters on it." Toch? Of niet?

Dus je zou aan de ene kant misschien geneigd zijn om te denken dat dit soort van replacement effect is. In plaats van wat er anders met zijn counters zou gebeuren, krijgt hij er twee op het moment dat hij het spel in komt. Maar aan de andere kant zou ik de mogelijkheid dat hij die ene houdt en er vervolgens twee bij krijgt, intuïtief niet onlogisch vinden.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

2, afhankelijk van het feit of de errata-tekst in MWS klopt. Daar is die wording met de counters namelijk vervangen door creature phases in en creature phases out.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

nee, die klopt niet, de meer recente wording zoals je die bv via gatherer vindt is:
Gatherer schreef:You may choose not to untap Tawnos's Coffin during your untap step.
3, TAP : Remove target creature and all Auras attached to it from the game. Note the number and kind of counters that were on that creature. When Tawnos's Coffin leaves play or becomes untapped, return the removed card to play under its owner's control tapped with the noted number and kind of counters on it, and if you do, return the removed Aura cards to play under their owner's control attached to that permanent.
@altx: mijn redenatie was dezelfde als de jouwe voor een groot deel. Ik ging er vanuit dat beide replacement effects zijn en dat die mogelijk stacken. Ik wist niet zeker of de boel dan eindigt met 1 of met 2 counters.

Dit is ook gedeeltelijk wat er gebeurt, behalve dat het geen replacement effects zijn en dat ze dus beide plaats vinden. Resultaat is dat de ene 2 counters op de feeder doet en de andere 1 counter voor in totaal 3. Als de kaarten nu gedrukt werden zouden ze een wording vergelijkbaar met Sage of Fables krijgen, merk de term "additional" op.

Dit werd mij verteld door Lee Sharpe, een judge met een vrij hoog level.

Persoonlijk heb ik het idee dat wat de intentie was voor de Coffin is dat het eind resultaat is dat het creature weer hetzelfde aantal counters heeft als voordat hij removed werd. Iets wat dus niet opgaat in een aantal gevallen, zoals bv bij de feeder, ik denk dus dat de kaart op het moment niet helemaal goed is. Hier zal ik verder niet over klagen, de kaart is in mijn ogen beter dan ik zou verwachten en heeft in mijn ogen veel meer potentie om misbruikt te worden.

Overigens ook leuk om over te denken, de Coffin + rings of brightheart + voltaic key. Dit wordt een hele volle coffin :).

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
gnat
Master
Berichten: 127
Lid geworden op: vr apr 06, 2007 12:55 pm
Locatie: Leuven - België

Bericht door gnat »

ik denk 2. heeft het niet te maken met het feit dat doordat jij de controller bent, je mag kiezen wat eerst gebeurt. je kiest dan eerst 2 counters van feeder, dan 1 van coffin. LIFO, resultaat = 2. dit lijkt me het meest logische, maar eigenlijk heb ik er geen gedacht van; nu ja als zelf judges het niet eens zijn... :twisted:
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

nee, ze twijfelde en toen mocht de grote boze Lee zeggen hoe het moest zijn, die twijfelde niet, het antwoord is echt 3.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie