welke valt als eerste aan?

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
charlesde5de
Advanced
Berichten: 36
Lid geworden op: vr nov 28, 2008 8:48 pm

welke valt als eerste aan?

Bericht door charlesde5de »

mijn tegenstander heeft een thrull surgeon 1/1 met quietus spike (sorry, ik weet niet hoe je linkt)en een windwright mage 2/2.
ik heb 4 levens, mij vraag is, ga ik nu dood, als de surgeon mij eerst aanvalt, sta ik op 2 levens en valt mij aan met windwright mage, dus ga ik dood,
als hij me aanvalt met de mage eerst, sta ik op 2 en als de surgeon me dan aanvalt, krijg ik 1 damage en worden mij levens gehalveerd door de spike.
dan krijg ik 1/2 levens afgerond naar boven is 1.

welke valt eerst aan?

alvast bedankt voor eventuele hulp. :)
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

uhm... hoezo als eerste aanvalt?

Ik snap het niet helemaal, maar ik denk dat je dit bedoelt:
Ik sta op 4.
Ik word aangevallen door een 2/2 en een 1/1 met een quietus spike.
Ik kan de damage niet voorkomen.
Ben ik dood?

Antwoord: Ja

De combat damage wordt eerst geresolved (daarna wordt pas de trigger van de spike gestacked en dus ook pas daarna geresolved). Je staat dan op 1. Vervolgens wordt de trigger van de spike afgehandeld. Die zegt (geloof ik) dat je de helft van je leven verliest afgerond naar boven. De helft van 1 is een half. Afgerond naar boven is dat weer 1. Je verliest dus 1 leven, gaat naar 0 en verliest.

Het is overigens zo dat de combat damage van de beesten tegelijk resolved en niet na elkaar (je verliest niet eerst 2 en dan 1, maar in 1x 3).
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

eerst maar even de linkjes: thrull surgeon maakt thrull surgeon, quietus spike en windwright mage.

Verder over je vraag, er wordt in totaal 3 damage gedaan en je leven wordt gehalveerd, rounded up. 4 - 3 = 1, de helft daarvan, rounded up is 1, je bent dus sowieso dood hoe de boel ook werkt.

Maar de vraag is nu, wat als je op 5 had gestaan, want wordt er eerst gehalveerd (dan ben je dood) of wordt er eerst damage gedaan (dan sta je op 1). Dit wordt beantwoord doordat de spike triggert op het doen van damage, oftewel, de damage wordt eerst gedaan en dan pas gebeurt het halveren. Op 5 levens eindigt jij dus op 1.

Even voor de duidelijkheid er is geen eerst aanvallen, de creatures vallen gelijk aan of niet aan. Tenzij er een creature bij zit met first of double strike doen ze ook gelijktijdig damage.

EDIT: verslagen met 1 minuut.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
charlesde5de
Advanced
Berichten: 36
Lid geworden op: vr nov 28, 2008 8:48 pm

Bericht door charlesde5de »

ik snap niet waar die laatste 1 damage vandaan komt, zoals pi zei.
4-3=1, daarna worden mijn levens gehalveerd maar ik ga weer terug naar 1, waar komt die laatste 1 damage dan eigenlijk vandaan?
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Je verliest de helft van je leven naar boven afgerond. Het zit meer in die zin. Het deel dat je verliest is altijd groter of even groot als het deel dat je houdt.

Je leven is 1, dan verlies je 1.
Je leven is 2, dan verlies je 1.
Je leven is 3, dan verlies je 2.
Je leven is 4, dan verlies je 2.
etc. etc. etc.

In jouw voorbeeld komt die ene damage daar vandaan. Je gaat naar 1 na de combat damage. Dan verlies je de helft naar boven afgerond (dit is dus 0,5 naar boven afgerond is dit 1). 1-1=0.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
charlesde5de
Advanced
Berichten: 36
Lid geworden op: vr nov 28, 2008 8:48 pm

Bericht door charlesde5de »

o okee, ik denk dat ik het snap, dank jullie wel! :D
Plaats reactie