vraag over protection

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
dirach
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: di jan 20, 2009 10:55 pm

vraag over protection

Bericht door dirach »

Hallo, ik ben nieuw bij dit forum en wou een vraag stellen over 'protection'. ik heb de comprehensive rules van wizards gedownload en ik kom er hier niet echt mee uit:

stel je hebt een creature met 'protection from white' en iemand valt deze aan met bijvoorbeeld een groen wezen met 'holy strength' erop (of een dergelijke enchantment van de kleur waartegen je protection hebt) wat voor gevolgen heeft dit en waar kan ik een dergelijke situatie in de comprehensive rules uitgelegd vinden?

bij voorbaat dank
Gebruikersavatar
gnat
Master
Berichten: 127
Lid geworden op: vr apr 06, 2007 12:55 pm
Locatie: Leuven - België

Bericht door gnat »

je gaat helemaal geen protection hebben in dit geval, want hetgeen damage doet is het beest en dat is groen...

protection = can't be targeted; blocked en damage raakt het niet.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Downloaden in PDF is makkelijk.
Open het in de reader.

Zoek op protection.
Lees sectie 502.7

Zoek op enchantment.
Lees sectie 212.4

In het kort, de protectie geldt in dit voorbeeld alleen voor de kleur van het beest. Tenzij het enchantment dit duidelijk in de textbox aangeeft, verandert dit niks aan de kleur van het beest waar dit op ligt. Dat Holy Strength wit is, maakt dus geen drol uit aangezien het beest waar dit op ligt, groen is.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
dirach
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: di jan 20, 2009 10:55 pm

Bericht door dirach »

bedankt voor de antwoorden. Ik heb de twee regels (502.7 en 212.4) doorgelezen en dit viel me op: "502.7e Any damage that would be dealt by sources that have the stated quality to a permanent or
player that has protection is prevented."

Is in het voorbeeld dat ik noemde de holy strength niet een source (want een source wordt gedefinieerd als een permanent, dus ook een enchantment) en zou er niet sprake van zijn dat het groene wezen minder schade doet (dat de holy strength niet werkt tegen een creature met protection from white)?
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Holy Strength is wit en geeft +1/+2 aan het beest waar dit op ligt. Je hebt nu als het ware een groen beest dat +1/+2 is, maar nog steeds hartstikke groen aangezien de strength niet zegt dat het beest wit wordt.

De source van de damage is het beest en niet het enchantment. Vandaar dat protection from white helemaal niks doet tegen een groen beest met dit witte enchantment.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: vraag over protection

Bericht door pi »

dirach schreef:stel je hebt een creature met 'protection from white' en iemand valt deze aan met bijvoorbeeld een groen wezen met 'holy strength' erop
Het is niet mogelijk een creature aaan te vallen. Je valt een speler aan, de speler kiest om te blocken met een creature.

Verder klopt bovenstaande uitleg natuurlijk.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie