noob heeft vragen over zijn eerste deck

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
fristiman
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: wo mar 18, 2009 2:57 pm
Locatie: enschede

noob heeft vragen over zijn eerste deck

Bericht door fristiman »

yow

Ik speel sinds kort magic, (en tevens nieuw op dit forum dus bij deze, gegroet 8) ) maar dat was steeds met decks van andere mensen. Tot nu toe een 5tal keer gespeelt. Dus ik vond het nu weleens tijd om er zelf een te maken. Onder meer omdat het deck waarmee ik speel natuurlijk bekend is bij de tegenspeler. En ik steeds al die kaartjes moet lezen en om uitleg moet vragen etc.

Ik heb gekozen voor rood/blauw, en heb de eventide sidestep deck, de timepiral reality fracture deck, en wat booster packs (6x 10th en 2x eventide) gehaald. De keuze voor de decks was omdat ze al blauw/rood zijn, en zo zou ik al een basis hebben. Geen idee of ik daar goed aan heb gedaan dus laat maar horen.
Maar ik zal eerst maar eens mijn huidige deck zoals ik die gemaakt heb neerzetten. Als het goed is zijn het er precies 60.

landen:
13x mountain
9x islands
1x dreadship reef

creatures:
2x noggle bandit
1x stream hopper
1x noggle hedge-mage
1x crag puca
1x riftwing cloudskate
1x jhoira's timebug
1x lightning elemental
1x deep-sea kraken
1x merrow levitator
1x lumengrid warden
1x dominus fealty
1x thunderblust
1x nucklavee
1x spark elemental
1x scalpelexis
1x mindwreck liege
1x keldon halberdier
1x indigo faerie
1x merfolk looter
1x sage owl
1x clockwork hydra
1x phage the untouchable

spells:
2x clout of the dominus
1x robe of mirrors
1x boomerang
1x cone of flame
1x twincast
1x unsummon
1x spitting earth
1x arcane teachings
1x dehydration
1x unwilling recruit
1x rift bolt
1x ground rift
1x empty the warrens

Mijn eerste vraag is, suspend. Ik snap wat het doet. Je stuurt bij wijze van spreken een kaart naar een toekomstige turn. Maar waar ik maar geen antwoord op kan vinden is of ik deze dan voorkant boven, of achterkant boven moet opzij leggen als hij suspended is? Het lijkt mij namelijk een groot verschil als je tegenstander kan zien wat er na vier turns op tafel komt of niet. ik zelf dacht achterkant boven, aan gezien (compleet theoretisch natuurlijk :p) de kaart door de tijd reist en eigenlijk al in een andere turn aanwezig is en dus de tegenspeler in de turns daarvoor onmogelijk kan zien wat de kaart is.
Tweede suspend vraag is, bij alle kaarten staat op de kaart dat ze haste hebben als je laatste counter weghaald en hem op tafel speelt. Bij de deap-sea kraken staat het er niet expliciet bij. Maar ik ga er vanuit dat hij dus wel haste heeft, maar geen ruimte meer op de kaart was ofzo? De hele suspend uitleg stond er sowiezo niet bij dus ik ging er vanuit van wel.

de clout of dominus, ( As long as enchanted creature is blue, it gets +1/+1 and has shroud. (It can't be the target of spells or abilities.)
As long as enchanted creature is red, it gets +1/+1 and has haste. ). Als ik nou bijvoorbeeld noggle bandit enchant, die is zowel rood als blauw. word hij dan 2+/2+ shroud en haste, of moet ik kiezen tussen een van de twee? zelfde vraag voor mindwrack liege. Dat zou samen een stream hopper(1/1) dan bijv. 5/5 maken + shroud en haste?

Phage the untouchable, is het de moeite waard om deze in het deck te houden? Ik kan haar sowiezo alleen spelen met dreadship reef, dus ik kan haar sowiezo niet altijd spelen. Maar ze leek me wel tof om er tussen te hebben, en dan bijv. fliyng maken met merrow levitator. Of is ze gewoon te lijp, en is de kans dat de tegenspeler haar uit de graveyard terug op tafel speelt zodat ik gelijk verlies best groot?

En verder, kan ik hier eigenlijk wat mee? of ga ik gewoon ontzettend afgemaakt worden. de kameraad waar tegen ik dit weekend ga spelen, die heeft een vrij sloom deck. maar daar zit onder andere kresh the bloodbraided tussen. hij kan dan zo een hele reut creatures sacrificen en een sterke kresh neerzetten. maak ik daar met deze deck een kans tegen? Zat te denken aan overnemen en hem ermee afmaken. Of unsummon, dan zijn zijn gesacrificede creatures dus verspilt :)? veel meer andere kaarten van hem weet ik niet zo uit mijn hoofd. deze is de enige die me bij is gebleven (nuff said :P hoe dat afliep steeds). En dat hij dus creatures kon sacrificen.
Welke kaarten zijn troep, en welke moeten er in? of wat voor kaarten moeten er meer in en juist niet.

Laatste vraag, ik heb mijn deck getest door tegen een imaginary speler te spelen. Elke beurt komt er een 1/1 monster bij. vanaf turn 8 een 2/2 etc.
zijn er eigenlijk goeie manieren om een deck te testen in je eentje? met name om dan flaws eruit te halen waar je bij het maken van het deck waarschijnlijk niet aan denkt.

nouja, dat was het tot nu toe, alle commentaar is welkom en nodig 8).

mazzels

edit: mijn excuses voor de ontzettend lange lap tekst :twisted:
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Hoi Fristiman,

lekker uitgebreide eerste post! Zouden meer mensen moeten doen. Welkom!

Eerst even een tip:
De links die je gemaakt hebt kun je ook maken door kaartnaam in te tikken. Dat bespaart je een hoop gedoe :).

Lijkt me inderdaad een goed plan om je eigen deck te bouwen om de redenen die je noemt. Nu hopen dat je tegenstander hier niet leest ;).

Ik ga eerst even je vragen beantwoorden:

- Suspend

De kaart komt face-up te liggen, dus met het plaatje naar boven. De tegenstander zou anders nooit kunnen controleren of je wel genoeg betaald hebt. Ik denk dat je iets te veel in flavor termen hebt gedacht en iets minder in wat praktisch voor het spel is, maar ik begrijp je redenatie voor face-down hoor (morph werk wel zo, omdat wat het kost om een kaart gemorphed te spelen altijd gelijk is, zie willbender als voorbeeld).

Elk creature dat met suspend gespeeld is heeft haste als ie in het spel komt door suspeend, het is onderdeel van de suspend ability.

- Clout

Ze tellen op. Als iets zegt doe X als aan conditie A is voldaan en doe Y als aan conditie B is voldaan en aan zowel A als B is voldaan krijg je X en Y. (Mogelijk dat voor specifieke kaarten dit niet helemaal op gaat, maar weet zo gauw geen voorbeeld).

- Phage

Niet spelen. De kans dat je beide kaarten pakt en dan ook nog de reef lang genoeg in het spel weet te houden is veel te klein. Phage gaat bijna altijd niets doen en de reef op zichzelf is niet echt beter dan een standaard basic land in je deck.

- Kun je hier wat mee tegen kresh?

Unsummon klinkt als een goed plan. Of kaarten die een creature dood kunnen maken onafhankelijk van hoe sterk ie is. Overnemen is natuurlijk ook goed, maar kost vaak best veel mana. Punt is waarschijnlijk erg dat je niet zo veel kaarten hebt om uit te kiezen. Ben je van plan om losse kaarten bij te kopen die we suggereren? Zo ja, wat is je budget? Zo nee is het misschien handig om aan te geven wat je verder nog hebt in deze kleuren zodat we kunnen kijken wat je beter zou kunnen spelen.

- Testen.

Ik test vaak decks tegen zichzelf of andere decks van mij. Meestal pak ik alleen de openingshand en een paar extra kaarten. Maar, ik heb een goed idee van wat ik kan verwachten en dus of ik met die openingshand een eind kom, jij waarschijnlijk nog niet (ik speel vrijwel alleen multiplayer en daarbij is in leven blijven vaak belangrijker dan snel iemand dood maken, ik kijk dus eigenlijk vooral of een hand me in leven houdt gedurende langere tijd, mensen dood maken komt later wel eens). Ik heb ooit horen zeggen ga er vanuit dat je tegenstander vanaf beurt 1 een drudge skeletons en een phantom monster in play heeft, klaar om aan te vallen. Als je deck dat niet kan handelen dan moet het beter. In de praktijk is dat misschien een redelijke test om mee te beginnen, maar zo erg goed is die test niet. Uiteindelijk leer je het meest van testen tegen een echte tegenstander, want die doet veel minder voorspelbare dingen.

Nog wat dingen om te lezen:

http://www.magicforums.nl/viewtopic.php?t=2018 (decks bouwen)
http://www.magicforums.nl/viewtopic.php?t=2080 (card advantage)
http://www.magicforums.nl/viewtopic.php?t=2764 (de stack)

Ook heeft ons artikelen forum een aantal beschrijvingen van het bouwen van een specifiek deck, je zou dat forum sowieso eens door kunnen kijken.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
fristiman
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: wo mar 18, 2009 2:57 pm
Locatie: enschede

Bericht door fristiman »

Ten eerste bedankt voor de ook uitgebreide uitleg.
Ok, ik heb reef en phage eruit gehaald en op de groen/zwart/wit kan-er-niks-mee bult gegooid.

ik heb verder nog de kaarten:
serrated arrows
fang skulkin
coal stoker 2x
guerrilla tactics
grapeshot 4x
ignite memories 2x
jaws of stone
viscerid deepwalker 3x
errant ephemeron
sea monster
clockspinning
spell syphon
discombobulate
shrewd hatchling
riverfall mimic
noggle bridgebreaker 2 of 3 x
steel golem
giant oyster 2x
claws of gix 2x
pardic dragon

En nog wat andere losse creatures die verder geen abilities hebben tussen 1/1 en 3/3. (zo dat scheelt inderdaad een boel als je niet alles hoeft te linken, pfoeh 8)). En nog een bult groen/zwart/wit kaarten.

ik bedacht mij gisteren trouwens, als dominus of fealty steeds elke turn een permanent overneemt, dan zou ik die ook gelijk kapot kunnen maken met claws of gix? zou het dan de moeite waard zijn om hier meer van te kopen, dat ik dan 3 dominus's heb en 3 claws?
Ik denk dat ik nog wel 10/25 euro overheb voor losse kaarten. ik heb al op nedermagic (goeie site?) rond gekeken. Ik denk dat ik daar eigenlijk niet omheen kan, als ik mijn deck beter wil maken. En bijv. unsummon en boomerang heb ik maar 1 keer, misschien daar ook meer van bij kopen.
Ik heb inderdaad al rondgekeken, volgens mij heb ik veel te veel kaarten maar 1 x in mijn deck. Ik zal vanavond weer eens mijn hele deck op de schop gooien, en testen.
Maar eerst maar is verder lezen op het forum. Leer er bij ieder topic zowat wel weer iets bij :D.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Hey,

de dominus is inderdaad iedere beurt van jou tijdens je upkeep te gebruiken. En het is natuurlijk veel beter als je dan die permanent ook kunt saccen :). Aan de andere kant, iets dat gesacced is dat kun je de volgende beurt niet weer over nemen.

De dominus lijkt me meer een kaart om een heel deck omheen te bouwen, met allemaal kaarten die er goed mee samen werken. Ik zou me af vragen of je daar aan toe bent. Wel is het op zich een vrij sterke kaart, ik zou me dan alleen niet te veel druk maken om de claws. Iets wat soms relevant kan zijn, vergeet niet dta hij ook jouw permanents over kan nemen, waardoor je in weze ze een keertje extra kan untappen.

Serrated arrows is een goeie kaart. Grapeshot kan goed zijn in het juiste deck. De ephemeron is wel ok. De hatchling en mimic zijn ok als je maar genoeg spells kunt spelen (beetje zelfde als de shot trouwens). De oyster is niet zo heel goed, maar wel een trage oplossing voor kresh indien nodig. De dragon is ook goed, maar speel hem niet te vaak voor suspend, denk dta je hem vaker niet dan wel in play krijgt.

Nedermagic is redelijk, er zijn op eigenlijk alle gebieden winkels die beter zijn, maar daarvoor moet je naar het buitenland of die hebben andere nadelen. Ik haal zelf er ook wel eens wat, omdat hij net wel wat op voorraad heeft, of omdat het sneller is dan in het buitenland halen (Amerika of Engeland met de huidige geldkoersen). Ook zijn de nederpacks wel leuk. Al met al zou ik vooral wat winkels vergelijken, mijn ervaring met magicunited.nl is bv best goed, manamaze.com zou ik afraden, summoner.nl voor accessoires (speel met hoesjes!), cardexchange.com doet ook leuk mee, soms wel goede aanbiedingen. Etc.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
fristiman
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: wo mar 18, 2009 2:57 pm
Locatie: enschede

Bericht door fristiman »

yow
vergeet niet dta hij ook jouw permanents over kan nemen, waardoor je in weze ze een keertje extra kan untappen.
goed dat je het zegt, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Maar de ability word aan het begin van de upkeep getriggerd, dus ik kan dan zeker niet bijv. twee keer aanvallen met dezelfde creature?

Ik heb het deck helemaal omgegooid en dit is wat ik nu heb:

mountain 11x
island 12x

ground rift
clout of the dominus 4x
stream hopper 3x
noggle bandit 4x
unsummon 1x
riftwing cloudskate 3x
noggle hedge-mage 2x
deep-sea kraken 1x
keldon halberdier 2x
claws of gix 2x
scalpelexis 1x
grapeshot 4x
thunderblust 1x
dominus of fealty 1x
mindwrack liege 1x
unwilling recruit 2x
errant ephemeron 1x
crag puca 1x
boomerang 1x
twincast 1x

De drudge phantom test win ik bijna altijd wel hiermee, tenzij ik echt een slechte hand heb. Maar ik ga denk ik wat kaarten bij elkaar gooien dat ik over heb en daar tegen spelen.

Ik zat zelf te denken om nog extra dominus of fealty erbij te kopen, en paradox haze en crackleburr (ieder 2 of 3 keer ofzo?). met crackleburr zou ik dan steeds 2 hybrid blauw/rood creatures steeds kunnen tappen en untappen tot mijn mana op is. Paradox haze leek me ook handig ivm crackleburr en dominus dus. Met een beetje geluk houd de ander zowat niks meer over op tafel na elke beurt terwijl ik hem steeds kan aanvallen. 8)

mazzels

edit: en je zou dan met indigo faerie een smokebraider ook blauw kunnen maken, en die smokebraider dan betrekken bij crackleburr's hele tap en untap gebeuren? dan kan ik de 2de ability steeds betalen met smokebraider. of maak ik het nu te ingewikkeld :lol: ?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

nee, want je krijgt in de hele korte tijd tussen de untaps geen combat step, zelfs al kon het wel dan heb je nog steeds maar 1 combat step per beurt, het gaat dus op 2 manieren fout.

De crackleburr werkt niet samen met de haze, misschien heb je een verkeerd beeld van wat de haze doet? Je zou idd de barider voor de ability van de burr kunnen gebruiken.

Ik zou in ieder geval proberen of je naar 1 hoofdkleur toe kan werken en 1 bijkleur. Dat is voor je mana veel makkelijker. Ook wil je waarschijnlijk izzet boilerworks spelen.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
fristiman
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: wo mar 18, 2009 2:57 pm
Locatie: enschede

Bericht door fristiman »

Ik heb het inderdaad helemaal fout begrepen, alleen de dominus zou dus eventueel wat hebben aan de haze. Ik dacht even dat er een extra turn mee bedoelt was. :twisted: (mjah, lezen, kunst etc.)

Ik zat er zelf aan te denken om in de basis blauw/rood creatures te hebben, en daar naast vooral blauwe spells. En dan nog enkele goeie rode creatures. Boomerang en unsummon ipv de 3 riftwing cloudskate. Dominus ipv van de unwilling recruit. Dan kan het qua mana ook minder snel fout gaan denk ik.

De izzet boilerworks trouwens, die komt tapped in play. Mag je dan al die blauw/rood mana gebruiken? staan verder geen rules bij deze kaart.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

de boilerworks is al tapped, dus die kun je dan niet nog ergens voor tappen. De boilerworks spelen is zeg maar een beetje nadeel hebben in de eerste beurt dat je hem speelt geruild tegen voordeel verder in het spel. Omdat hij in weze dienst doet als 2 landjes kun je door hem te spelen wegkomen met wat minder landjes.

Misschien kun je een nieuwe lijst posten, het is wat makkelijker om daar op te schieten dan op losse plannen voor het vervangen van kaarten. Het idee van de palnnen klinkt goed, maar het is handiger om het in een groter geheel te zien.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
fristiman
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: wo mar 18, 2009 2:57 pm
Locatie: enschede

Bericht door fristiman »

yow

Dan zou de lijst zoiets worden:

totaal 60 kaarten

island 12x
mountain 7x
izzet boilerworks 4x

creatures:
noggle bandit 4x
stream hopper 3x
dominus of fealty 3x
crag pukka 1x
mindwrack liege 1x
noggle hedge-mage 2x
crackleburr 2x
smokebraider 2x
indigo faerie 2x
keldon halberdier 2x
deap-sea kraken 1x
Hamletback Goliath 1x

spells:
boomerang 4x
unsummon 2x
twincast 1x
clout of the dominus 4x

artifacts:
claws of gix 2x

Ik heb voor de hamletback goliath gekozen ipv de thunderblust omdat goliath specifiek 1 mountain nodig heeft, en de thunder 3, ook al is hij dan wel 7 ipv 5 mana in totaal. die goliath leek me ook sowiezo sterker/beter.

mazzels
fristiman
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: wo mar 18, 2009 2:57 pm
Locatie: enschede

Bericht door fristiman »

oy,

Ik zat kaarten door te kijken en ik kwam jhoira of the ghitu tegen. Ik zat te denken, met paradox haze en jhoira's timebug zou je dus in theorie na 1 of 2 beurten bijv. Een godsire of progenitus op tafel kunnen leggen terwijl je er maar 2 kleurloze mana voor betaald hebt en je genoeg hebt aan een blauw/rood deck.
Geen idee of het zou werken, daarom vraag ik het. Het lijkt me wel erg vet in elk geval. Plus nog de dominus of fealty die een extra permnt overneemt door de haze :). Klinkt een stuk leuker dan de crackleburr idee hierboven in elk geval.

Als de suspended kaart in play komt trouwens, kan die dan gecountert worden door bijv. cancel. En zo ja, gaat die dan de graveyard in, blijft hij suspended of blijft hij buiten de game en is die verloren?
En zou ik dan een counterspell kunnen counteren? cancel tegen een cancel zeg maar.

Laat maar horen of het wat is, en welke kaarten ik er zoal bij zou kunnen doen.

mazzels
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

counterspells werken tegen suspend ja, de kaart gaat dan naar je graveyard. Sterker, counterspells werken tegen elke spell, dus ook tegen andere counterspells. Merk wel op dat ej pas een suspend spell kunt counteren als de laatste counter geremoved wordt en hij in play komt.

Jhoira is inderdaad op die manier te gebruiken. Wel zou ik haar voor kaarten gebruiken die je minstens ook kunt casten. Het is zo zonde om naar een hand vol met godsires en progentiussen te kijken, zelfs 10 mana te hebben en ze dan toch niet te kunnen casten.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
fastdealer
Expert
Berichten: 51
Lid geworden op: ma nov 10, 2008 7:43 pm

Bericht door fastdealer »

Giant Oyster is vet die zou ike r sowieso in doen :P
Plaats reactie