blauw-wit deck

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
joko1973
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: vr nov 26, 2010 6:44 pm
Locatie: Dronten

blauw-wit deck

Bericht door joko1973 »

Hoi allemaal,

Ik ben nog een beginneling, heb het spel van mijn zoons geleerd.
Ik heb nu 2 decks, 1 zwart-rood en 1 blauw-wit.
Graag wil ik jullie het blauw-witte deck voorleggen.

Land:
9x Island
12x Plains
2x Terramorphic Expanse
2x Halimar Depths

Instant:
1x Unsummon

Sorcery:
1x Sleep

Enchantment:
2x Dissipation Field
2x Wind Zendikon
1x Pacifism
1x Marshal's Anthem

Artifact Creature:
2x Silver Myr
2x Memnite
1x Etched Champion

Artifact Equipment:
1x sylvok Lifestaff
1x Darksteel Axe


Creature:
2x trinket mage
2x Guard Gomazoa
2x Lumengrid Drake
1x Sphinx of Jwar Isle
1x Argent Sphinx
1x Goliath Sphinx
1x Merfolk Wayfinder
1x Alluring Siren
3x Archon of REdemption
2x Lightkeeper of Emeria
1x Galepowder Mage
1x Shepherd of the Lost
1x Sunblast Angel
1x Emeria angel
1x Serra Angel

Planeswalker:
1x Elspeth, knight-errant

Graag tips hoe ik het kan verbeteren.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Misschien is het handig om te beginnen met een thema voor je deck. Ik zie nu een metalcraft thema en een flyers-thema door elkaar heen lopen. Het lijkt zo ook een redelijk samengeraapt zooitje. Waarschijnlijk is dit het gevolg van een beperkte hoeveelheid kaarten om te gebruiken.

Ik denk dat het handiger is om je decklijst gesorteerd te presenteren. Hiermee bedoel ik:
- Landen bij elkaar
- Beesten bij elkaar
- Overige spells bij elkaar
Tussen deze groepen een kleine ruimte als scheiding. Dit maakt het voor toeschouwers al een stuk makkelijker om het te bekijken. Helemaal ideaal is om dan in die groepen ook nog te sorteren op casting cost: van goedkoop naar duur. Dit helpt jezelf ook om de verhoudingen in je deck beter te beoordelen.

Tenslotte is het handig om een beetje meer informatie te geven zoals beschreven in de sticky aan het begin van de deck sectie. Ik kan hier allemaal kaartnamen gaan roepen die je nooit zult gebruiken omdat ze te duur zijn of omdat je een bepaald idee hebt waar je eigen deck aan moet voldoen.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
joko1973
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: vr nov 26, 2010 6:44 pm
Locatie: Dronten

Bericht door joko1973 »

Dragonheart schreef:Misschien is het handig om te beginnen met een thema voor je deck. Ik zie nu een metalcraft thema en een flyers-thema door elkaar heen lopen. Het lijkt zo ook een redelijk samengeraapt zooitje. Waarschijnlijk is dit het gevolg van een beperkte hoeveelheid kaarten om te gebruiken.

Ik denk dat het handiger is om je decklijst gesorteerd te presenteren. Hiermee bedoel ik:
- Landen bij elkaar
- Beesten bij elkaar
- Overige spells bij elkaar
Tussen deze groepen een kleine ruimte als scheiding. Dit maakt het voor toeschouwers al een stuk makkelijker om het te bekijken. Helemaal ideaal is om dan in die groepen ook nog te sorteren op casting cost: van goedkoop naar duur. Dit helpt jezelf ook om de verhoudingen in je deck beter te beoordelen.

Tenslotte is het handig om een beetje meer informatie te geven zoals beschreven in de sticky aan het begin van de deck sectie. Ik kan hier allemaal kaartnamen gaan roepen die je nooit zult gebruiken omdat ze te duur zijn of omdat je een bepaald idee hebt waar je eigen deck aan moet voldoen.
Inderdaad is het nog een samengesteld zooitje, ben nog maar net begonnen met het deck.
Ik heb snel wat wijzigingen in de lijst gemaakt en zal nog sorteren op mana-kosten.

Een thema heb ik nog niet, wel is het een snel deck, wat betreft of kaarten te duur zijn, ik heb een budget per maand en koop dan net zo lief 1 dure kaart dan 10 goedkopere, dus mag je gerust noemen.
Elspeth was ook 15 euro, kaarten van rond de 70 euro zal ik inderdaad niet aanschaffen, behalve natuurlijk als ik er 1 in een booster tref.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Mijn eerste algemene stap zou zijn landjes zoeken die beide kleuren mana geven. Gezien snelheid liefst landjes niet niet getapt in het spel komen, bv seachrome coast of adarkar wastes, voor een groter budget zijn er hallowed fountain, flooded strand en tundra.

Ik zou vooral het deck een paar keer spelen en kijken welke kaarten je het lekkerst vindt werken. Die er dan vaker in stoppen en de slechtere er uit halen. Er zit nu nog te veel variatie in je deck om duidelijk te kunnen zeggen wat je beste plan is om naartoe te bouwen.

Ik ga er even vanuit dat je voor de lol speelt en niet op tournooien?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
joko1973
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: vr nov 26, 2010 6:44 pm
Locatie: Dronten

Bericht door joko1973 »

Bedankt voor je tips, heb de kaarten bekeken, zitten zeker interessante kaarten bij.
Mijn zoon gaf nog als tip dat glacial fortress ook geschikt zou zijn.
In principe wil ik met dit deck flying gaan spelen, maar moet zeker nog veel aanpassingen doen.

Inderdaad speel ik nu voor de lol thuis met mijn zoons, op dit moment ben ik zeker nog niet goed genoeg om mee te doen aan toernooien, mijn zoons doen dit wel dus ik heb goede leermeesters! 8)
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Toernooien zijn ook een goede manier om te leren.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
joko1973
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: vr nov 26, 2010 6:44 pm
Locatie: Dronten

Bericht door joko1973 »

Dragonheart schreef:Toernooien zijn ook een goede manier om te leren.
Lijkt me voor mijn tegenspeler niet zo leuk, al wint die met gemak :wink:
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

De fortress zou inderdaad een ander voorbeeld zijn. Punt is vooral dat je deck ongeveer een 1:1 verhouding tussen 2 kleuren heeft en dat de kans op color screw best hoog is. Ik moet wel toegeven zelf meer op de manabase te focussen dan de meesten. Zoals ik het zie is het dat als je de mana maar goed hebt dan kun je eigenlijk alles wel spelen.

De meeste goeie flyers zijn wat duurder kwa mana. Een risico is dat decks met kleine creatures sneller dan je gaan. Je zou kunnen overwegen om een paar day of judgement te spelen en niet zo veel kleine creatures zelf (of kleine creatures die hun werk dan al gedaan hebben, zoals wall of omens. Celestial colonnade is overigens een heel goeie kaart voor zowel je manabase als een vlieger wanneer nodig (een deck als dit zou wat langzamer zijn en waarschijnlijk dus minder last hebben van een paar comes into play tapped landjes).

Komen je zoons eigenlijk ook op dit forum?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
the vampire lord
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: zo dec 05, 2010 7:55 pm

Bericht door the vampire lord »

pi schreef:De fortress zou inderdaad een ander voorbeeld zijn. Punt is vooral dat je deck ongeveer een 1:1 verhouding tussen 2 kleuren heeft en dat de kans op color screw best hoog is. Ik moet wel toegeven zelf meer op de manabase te focussen dan de meesten. Zoals ik het zie is het dat als je de mana maar goed hebt dan kun je eigenlijk alles wel spelen.

De meeste goeie flyers zijn wat duurder kwa mana. Een risico is dat decks met kleine creatures sneller dan je gaan. Je zou kunnen overwegen om een paar day of judgement te spelen en niet zo veel kleine creatures zelf (of kleine creatures die hun werk dan al gedaan hebben, zoals wall of omens. Celestial colonnade is overigens een heel goeie kaart voor zowel je manabase als een vlieger wanneer nodig (een deck als dit zou wat langzamer zijn en waarschijnlijk dus minder last hebben van een paar comes into play tapped landjes).

Komen je zoons eigenlijk ook op dit forum?
je had het mischien nog niet door maar ik keek ff naar dit bericht, en dat je het weet ik ben een van de zoons :lol: en mijn broer speelt ook MTG en heeft ook een account: mpvt.

:evil: Wouter the Vampire Lord :evil:
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

OK, maar die heeft nog geen postst gemaakt :). Wat speelt je broer?

We moeten dus eigenlijk jouw decks in gedachten houden als we hier suggesties doen. Cool. Ik zou een paar karma's aanraden ;).

Meer serieus, het vampire deck is in ieder geval creature based en behoorlijk snel. Mass creature removal spelen is dus echt niet zo gek.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
joko1973
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: vr nov 26, 2010 6:44 pm
Locatie: Dronten

Bericht door joko1973 »

Bedankt voor je tips Pi en Dragonheart, ga er mee aan de gang.
etched champion is trouwens inmiddels vervangen door angelic arbiter, wouter wou ruilen, haha :wink:
Dit is wel een dure kaart maar in combinatie met day of judgment is hij wel goed, zegt mijn "lieve" zoon 8O, moet ik die kaart alleen nog aanschaffen natuurlijk.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Ik zou niet zo goed weten waarom je de arbiter zou willen. De meeste decks hebben geen plek voor 7 mana kaarten. Ik denk dat je al verloren zou hebben voordat je die casten kunt in 1 op 1. Bedenk ook dat dit soort kaarten over het algemeen voor je doen wat de tegenstander het beste uit komt, niet wat jou het beste uit komt.

Ik zie trouwens dat je zoons zich aan tournooiformaten houden, hoewel in de decks die ze gepost hebben 2 verschillende. Voor we allemaal hele oude kaarten gaan voorstellen is het handig om misschien even met ze af te stemmen of het ze iets uit maakt welk formaat je speelt (oude kaarten zijn niet per se beter, maar er zijn er zoveel meer van dat er door de grote hoeveelheid keus vaak wel eentje is die voor jouw specifieke deck beter is dan nieuwere kaarten, ook hebben ze een paar gewoon echt heel erg goeie kaarten gedrukt die op alle manieren beter zijn dan hedendaagse kaarten, meestal met een groot prijskaartje, zie bv de eerder genoemde tundra). Het kan een beetje lullig zijn als jij betere kaarten mag spelen dan zij door hun formaat keuze.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
joko1973
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: vr nov 26, 2010 6:44 pm
Locatie: Dronten

Bericht door joko1973 »

Klopt dat mijn zoons zich aan de toernooiformaten houden, zij spelen immers ook toernooien.
Ik (nog) niet, vandaar dat er bij mij van alles wat in de decks zit.
Wouter en Maurice maakt het niet uit welk formaat ik speel, voorlopig zijn ze toch veel beter dan mij en winnen ze meestal.
Als ik te goed word, :twisted: dan gaan we mijn decks daar ook op aanpassen.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Punt is meer dat 4x swords to plowshares in je deck bv best goed zou zijn en ver boven het meeste wat standard en extended legal is zit kwa hoe goed de kaart is. Alleen path to exile komt er in de buurt. Het is niet onmogelijk om een deck dat gewoon veel sterker is te bouwen bedoel ik en dat kan wat uit maken in het plezier dat zij hebben (en voor jou kan het uitmaken in zoverre dat je misschien niet in kaarten zou willlen investeren die je niet zult mogen spelen op tournooien als je er ooit aan begint, swords mag alleen in Legacy en Vintage en dat zijn behoorlijk dure formaten om in 1x in te investeren (Standard en Extended aan de andere kant zijn op korte termijn goedkoop, maar wil je het bij blijven houden zeker net zo duur)).

Maar, hoe ziet je deck er nu uit nu je op de flyers mikt?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
joko1973
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: vr nov 26, 2010 6:44 pm
Locatie: Dronten

Bericht door joko1973 »

Ik snap wat je bedoelt en je hebt zeker een punt, was ook meer mijn beginners-onwetendheid dat ik nu vooral nieuwe kaarten heb aangeschaft.
Ben begonnen met die intro-packs en in de winkel lagen die van de nieuwe serie.
Langzamerhand krijg ik via mijn zoons en bv via jou door welke kaarten geschikt zijn om uit te breiden, aan te vullen en 1x per maand bestel ik op de bazaar losse kaarten.
De swords to plowshares vind ik heel interessant en ben zeker van plan die begin januari aan te schaffen.
Want inderdaad wil ik in de toekomst wellicht wel aan toernooien meedoen om op die manier ook andere tegenspelers te krijgen.

Mijn deck is nu eigenlijk nog niet veranderd, behalve die ene kaart waarover ik op 8-12 een bericht heb geplaatst.
Plaats reactie